Videre til features, der rent faktisk eksisterer. Én af disse er forbedret lyd, hvor NVIDIA tílbyder High Definition Audio, hvilket er affødt af NVIDIA's Cross License Agreement med Intel.
Intel startede allerede i 2004 med HDA, som kræver at hardwaren skal kunne levere 192 kHz/32-bit lyd i otte kanaler. Tidligere AC97 løsninger havde kun 48kHz/20-bit lyd og kun i seks kanaler.
En anden funktion i High Definition Audio er at lyd-delen får dedikeret båndbredde til resten af systemet, hvor AC97 løsninger tit kunne hoppe i lyden fordi al båndbredden blev brugt til anden datatransmission.
En anden featurem der ligger ind under HDA standarden er jack sensing, hvor et jack-stik giver sig til kende, hvis man indsætter en forkert enhed. Indsætter man således en højtaler eller et sæt hovedtelefoner i mikrofon-indgangen vil systemet sige til så man undgår fejl-opkoblinger. En del løsninger kan ydermere skifte funktionaliteten imellem deres jack-stik så man som bruger kan sætte sine enheder til som man ønsker det. Andre løsninger gør blot opmærksomme på den forkerte opkobling og så skal man altså selv tage affære.
Men selve lyden er naturligvis det vigtigste og NVIDIA har samarbejdet med en lang række codec-producenter for at skabe den bedste onboard lyd-løsning til dato. NVIDIA siger ikke direkte at de er bedre end Intel, men gør en del ud af det arbejde man har haft med codec-producenter, som eksempelvis Realtek, C-Media, Analog Devices og SigmaTel.