Ydelse
Hver gang der kommer en ny generation af grafikkort på markedet, så er der jo også en gammel generation, som efterhånden fases ud.
Mange gange kan man være i tvivl om hvorvidt man skal købe noget lidt ældre, nogle gange tidligere high-end modeller, eller noget nyere og mid-end.
Da jeg tilfældigvis på testtidspunktet havde et X800GTO2 fra Sapphire, så synes jeg det kunne være meget sjovt lige at teste dem lidt mod hinanden.
X800GTO kortet fra Sapphire er med R430 kerne, og kørte helt stock.
Der er fra start på dette kort aktiveret 16 pipelines, så det er jo næsten et X800XL. Et ganske godt køb for få penge.
De test hvor X800GTO2 kan være med, er der lavet sammenligninger.
På grund af nyere teknologi, så er det altså ikke alle test X800GTO2 kan deltage i.
Det bliver altså en kamp mellem:
Pipelines vs MHz
"Gammel" teknologi vs "Ny" teknologi
Men lad os se hvordan det spænder af.
Testene er udført på følgende system:
| Model | Hastighed/Driver |
Processor | AMD Opteron 170 | 2800MHz 1MB cache |
Ram | PQI PC4000 | 2x512MB DDR500 |
Bundkort | ASUS A8N SLI-SE | 1Ghz HT-bus |
Grafikkort | Gecube X1600Pro | Catalyst 6.8 beta |
Sammenligning | Gecube X1300XT | Catalyst 6.8 beta |
Sammenligning | Sapphire X800GTO2 | Catalyst 6.8 beta |
| | |
| | |
| | |
X800GTO2 test er udført med Peg Link sat til Auto i BIOS.
X1300XT er alle udført med Peg Link til Auto i BIOS som på nær X3 testen.
X160Pro er alle udført med Peg Link til Auto i BIOS.
Da Peg Link kan have nogen indflydelse på ydelsen, så skal dette selvfølgelig tages i betragtning.
Round 1
3dmark03 - 05 - 06
I 3dmark03, så tager X800GTO2 førertrøjen. Det vinder faktisk med en komfortabel margin over X1300XT, og også "storebroder" X1600Pro. Faktisk så har X1600Pro ganske svært ved at holde fast, selv i X1300XT
I 3dmark05 er kampen lidt tættere. Det er først når AA og AF bliver slået til at X800GTO trækker fra. X1600Pro er dog stadig ikke inde i kampen. Taber igen til X1300XT, og også det X800GTO
3dmark06 testen tages dog af X1300XT. Det er hovedsagelig på grund af ny teknik, da 3dmark06 jo tager højde for SM3.
X1600Pro får faktisk ganske store smæk af X1300XT. Vi læste jo også i artikeln omkring X1300XT, at kernerne jo reelt set er identiske, og det derfor kun er clock hastighed der udgør forskellen. Det kan man se her det gør.
Round 2
X3
I X3 demoen så udspilles der store rumscener. Disse rumscener indeholder også kampscener, og er derfor en ganske god test til grafikkortet. Afhængig af indstillinger, så vil X3 give en framerate tilbage.
Det gav følgende resultat:
Igen så vinder X800GTO2. Det er altså i stand til at vise flere frames end dens nyere konkurrenter. Hverken X1300XT eller X1600Pro er istand til at yde modstand. Faktisk igen lidt skuffende så lidt X1600Pro viser.
Round 3
Prey benchmark. Giver et fornuftigt billede af hvad kortet kan i spil. Dette spil er istand til at give kortene lidt modstand.
X1600Pro kortet lider selv i 1280 opløsningen. Med 23 frames, er det tvivlsomt hvor meget man vil få ud af spillet. Og hvis man så sætter opløsningen op til 1600*1200, og slår lidt "eye-candy" til, så er det fuldstændig ubrugeligt. 9 frames er vist ikke helt holdbart i længden.
X1600Pro kortet bliver godt og grundigt rykket rundt. Det er svagere på grund af lavere clockfrekvenser. Hvilket jo reelt set burde kunne kompenseres for ved overclocking.
Overclocking
Et X1600Pro har standard 500MHz på kernen. Og 800Mhz på ram. Og det bliver det ved man når man overclocker. Kortet havde nemlig lidt den feature, at hvis man forsøgte at anvende ATITOOL til at finde max core og max mem, så gik skærmen i sort. Om det var ram eller core der blev rørt, var fuldstændig ligemeget. Og der der ingen Overdrive er i driveren, så var jeg udelukket fra at overclocke gennem driveren. Red_Martians havde det samme problem, og ingen af os har løsningen. Måske bliver det løst ved en driver opdatering, men indtil videre, var jeg overhovedet ikke istand til at overclocke. Så resultaterne er derfor de samme som ved stock speed.
Meget skuffende faktisk. Har faktisk aldrig været ude for et grafikkort før, der overhovedet ikke ville overclockes. Som sagt kan det være det bliver løst ved driveropdatering. Men pt var jeg ikke istand til at overclocke.