Test: MSI NX8800GTX-T2D768E

Grafikkort, NVIDIA  d.  29. november. 2006, skrevet af red_martians 16 Kommentarer.  Vist: 13426 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MSI
DK distributør: n/a

Innovation/teknologi



Geforce8800GTX er det nyeste og voldsomste grafikkort. Den chip som geforce8800-serien har kaldes G80, og har 681mio transistorer. For folk der ikke kender til det, svarer det til antallet i 3 dualcore AthlonX2 cpu'er. Denne chip er altså en gigant uden lige. DirectX10 kommer med den nyeste form for grafikbehandling kaldet shadermodel4.0. Den vil udvide computergrafikkens grænser, så fotorealisme for alvor kommer inden for rækkevidde. Vi kan roligt sige velkommen til Jurassic-park realtime.



Geforce8800GTX har derudover 768MB ram. Et skævt tal, der i virkeligheden dækker over at nVidia har koblet yderligere ram kanaler til chippen så den snakker med 12chip på 12kanaler. Det giver mere båndbredde end man tidligere har set, og mere ram end nogensinde før på et single grafikkort til spilbrug. De mange ram, vil gøre det muligt at spille i ufatteligt høje opløsninger med lige så ufatteligt mange detaljer. Noget vi helt sikkert glæder os til, men det kræver tre ting. Windows Vista, DirectX10 og et spil der bruger directX10. Ingen af delene eksisterer endnu, så vi må indtil videre nøjes med vores 32bit windowsXP, directX9 og directX9/opgenGL-spil.



Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående.

Geforce8800GTX bruger fra 32 til 64pixelpipelines. Det kommer an på hvordan den bliver presset. Jo hårdere jo flere. Derudover kan den beregne fuldstædig sindsyge 192Z-pixels per clock og har 24ROPs. Ord der er svære at forstå, men den har væsentlig flere end nogen anden grafikchip i dag, hvilket giver bedre ydelse.



Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde mere flere tråde ad gangen, og bliver demed endnu mere effektiv.



G80-chippens rå ydelse testes herover. Det kaldes Fillrate, og beskriver hvor mange pixels den kan lave i sekundet. Da G80 kan lave op til 64pixelberegninger ad gangen (kaldet 64 pipelines) er det en chip med meget overskud. Dog kan den maximalt lave 24pixels ad gangen(kaldet ROPs). Det lyder som spildte kræfter, men mange effekter bruger flere pipelines ad gangen, og derfor vil det være spild af transistorer at sætte flere ROPs på. Da effekterne er flyttet over på den nye Unified Shader, er pipelinens vigtigste opgave at filtrere overflader og lave skarpere billeder, og det gøres op til 2.5x hurtigere end tidligere modeller pga. det store overskud. Derfor vil det værre sværere at mærke forskel på om man bruger filtrering eller ej. Vi tester kun kortets evne til at lave overflader, og så har det "kun" 32 pipelines, hvilket er det dobbelte af RadeonX1950XTX.
Vi har brugt ASUS pixeltest, da MSI's var så godt som 100% identisk.



I shader-testen, der tester effekter, havde vi klart forventet noget bedre ydelse. Især når vi tager i betragtning af, at det ikke er et virkeligt scenarie. I den virkelig verden ville Vertexshaderen og den kommende Geometrishader også have plads, hvilket vil betyde lavere ydelse under alle omstædigheder. Men der kan være rigtig mange grunde til den dårlige ydelse. Programmet er ved at være halvgammelt, og 8800GTX fungerer muligvis bedre med nyere effekter baseret på shadermodel 3.0 og DirectX10's kommende shadermodel 4. På den anden side er det måske virkelighed, da Geforce7950GX2 samlet set har 96shader-processorer, der faktisk ligger ret tæt på 8800GTX's 128 Unified Shaders.




Yderlige egenskaber




  • PureVideo HD er nVidia's ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig Pure-video-egenskaber,der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse . PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt. Med Geforce8800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. Pure-video HD udvider derudover med forbedret støjreduktion(HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement)
    http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

  • SLi De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større. Geforce 8800GTX har to SLi-stik. Det er stadig en gåde for os om det er for at hæve ydelsen mellem 2 grafikkort, eller mulighedden for at tilføje et 3. grafikkort.


  • FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromi med billedekvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.


  • Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.
    Vi har denne gang brugt nVidia's nyeste driver 97.02. Her virker den nye form for Ani, og vi skal også senere se at der faktisk ikke er forskel på ydelsen. Samtidig lagde vi mærke til at gamma-korrigeret FSAA var aktiveret fra standard i denne driver, hvilket vi hverken så i 96.89 eller 96.96. Så lækkert at se at driveren nu virker som den skal på dette område

  • Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik'en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag.







    Strømforbrug


    Geforce8800GTX strømforbrug var i den højere ende. Især i 2D-miljø brugte kortet ufattelig meget strøm. Mere end 50watt over de mindst strømslugende grafikkort vi har haft. Det er så absolut en del, og for meget, når vi ved at nVidia med bl.a. 7900-serien kunne sænke forbruget til 40-50watt under 8800GTX. I 3D blev vi dog lidt forbavsede. Vi havde virkelig forventet at strømforbruget ville blive skyhøjt, især pga. at kortet har 2strøm stik og at kortet har en virkelig stor grafikchip og hele 12 meget hurtige ram-klodser. På grafen ser det voldsomt ud, men vi havde i virkeligheden forventet vi noget der var værre.





    Kortet er på mange måder et skridt frem for nvidia. Unified shader ser ud til at have visse fordele, og chippens kapacitet, sammen med udvidelsen af rammene til 384bit giver det et kæmpe boost. Ud fra teknologien og vores pixeltest, ser det ud til at dette kort er specialiseret i de tungeste effekter. Men man bliver nød til det, for at spare på chippens størrelse, og da man alligvel ikke kan hente rå ydelse, kan man lave flottere effekter ved samme ydelse. Kortet er parat til DirectX10, som vil gøre spillene langt mere realistiske end tidligere set. Dog er det en strømsluger, så samlet set giver vi det 4point her.
  • #1
    CV
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    29-11-2006 09:28:44
    Svar/Indlæg:
    466/9
    Sejt nok i har fået endnu et 8800GTX til test.

    Ved ikke om i stadig har det "gamle" eller om det er sendt retur? Men det kunne have været fedt med nogen SLI resultater. :e



    Pederrs
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    29-11-2006 10:26:42
    Svar/Indlæg:
    1198/35
    Hehe ja det kræver bare at de også stadig har EVGA bundkortet :e





    Cook
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    29-11-2006 17:10:48
    Svar/Indlæg:
    563/64
    Der har sneget sig en lille typo ind - "Og bliver man alligvel træt af støjen, har ASUS et udmærket værktøj, hvor man kan justere for blæserens hastighed i 4 trin."



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    29-11-2006 17:24:00
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    shit.. en kæmpe fejl.. tak retter det lige :) Har fundet det.... og fejlen er rettet.



    M.Thomsen
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    29-11-2006 19:59:51
    Svar/Indlæg:
    4112/53
    Den test er ikke møj værd IMO, da der ikke er nogen ATI kort til sammenligning.



    phg
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    29-11-2006 20:34:37
    Svar/Indlæg:
    1399/43
    #5 grunden til dette er nok at at ikke har udgivet deres modspil til dette kort endnu,hvis du vil have det sammenlignet med x1950xtx så findes der masser af tests på nettet hvor du kan få styret din lyst



    Huddy
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    29-11-2006 21:19:19
    Svar/Indlæg:
    1881/217
    #5

    Enig, det bedste ville være, at have et ATi kort til sammenligning.

    Men om man ser en graf hvor ATi får hug, så de render tudene hjem til moar og klager over at det gør nuller-naller, eller at man ser nVidia uddele hestebid, ændre ikke på deres point-scoring.

    MSI kortet score godt over-all, og IMO, er det, det der burde fylder mest.

    Der findes en del test, hvor det er en producents egen produkter der battler - Intel Vs. Intel og AMD Vs. AMD.

    Synes stadig at testen er god, og opfylder de krav der er til en test af denne kaliber.

    Men igen - ATi sammenligning ville være bedst :)



    foo
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    29-11-2006 22:07:57
    Svar/Indlæg:
    1685/240
    #5 - rigtigt, men som de andre siger så findes der flere steder rundt omkring hvor der sammenlignes med ATi kort.

    Hvis du læser Asus artiklen, så nævner RM faktisk også hvorfor at vi ikke har en ATi sammenligning. det store ATi kort, X1950XTX, er efterhånden en aldrende sag, og derfor er det også lang tid siden det har været rundt pinebænken her hos os - da vi i mellemtiden har skiftet hele setuppet ud, for at følge med tiden, er der ikke et forsvarligt grundlag for en sammenligning.



    Stubkier
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    29-11-2006 22:43:18
    Svar/Indlæg:
    339/15
    At sige at ATi kort ikke er med fordi det er et gammelt kort, og så stadigvæk tage et 6600gt med er vel lidt modstridende :)

    Selv om ATi X1950XTX er et lidt gammelt kort kan det vel godt bruges til sammenligning - og argumentet med at man kan læse om det andre steder... Testene burde vel være så gode at der ikke var grund til det ;)

    Synes generalt er alle test herinde er meget gode, og I er tit med på det nye - men de begrundelser I kommer med for ikke at have Ati X1950XTX med synes jeg er lidt tynde.

    Mvh Stubkier



    Illuminati
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    29-11-2006 23:42:41
    Svar/Indlæg:
    10398/435
    Vi lidt ind på emnet om hvilke kort skal stilles op mod hinanden.

    Jeg gætter på der går 5 måneder (fra 8800 launch) før ati kommer med noget nyt. Dog er der ikke gået 5 måneder siden x1950 kom, og derved sagt mener jeg at nvidia's svar på x1950 er 8800. Når ati så kommer med deres r600 så kan man kalde det er modsvar (osv). Men som det er nu så er nvidia kongen, om nogen så ikke mener dette fordi ati mangler et "modsvar" tjaa. Honda vinder vel ikke F1 i år fordi de har en bedre bil næste år... ;)



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    30-11-2006 16:36:34
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    Den største grund til, at der ikke er flere kort, er pga. en ny test-bænk, indtil videre er der kun testet med de kort der har været tilgængelige, og det er de i testen.. Hardware-test ligger ikke inde med nogle store X1900-kort, og har aldrig nogensinde testet X1950XTX. X1950XT er ret nyt, og det har vi heller ikke haft herinde.
    Vi er startet fra en ende af, og når R600 en gang dukker op, eller når vi får et X1950XT/XTX-kort til test, vil de selvfølgelig blive draget ind i test-resultaterne på den nye test-bænk.
    Vi må jo starte et sted, og den her gang har det været med 8800GTX, men det kunne ligeså godt have været X1950XTX, og så ville folk ha' brokket sig over manglende sammenligninger med 7900GTX eller GX2.
    Men lige nu er det kun nVidia-kort vi får til test, hvilket vel ikke er helt mystisk. Vi bestemmer jo heller ikke hvad producenterne sender til os. :)

    Så ha' lige lidt tålmodighed med os.. Det er for jeres skyld at vi ikke tester Geforce8800GTX med den gamle AMD San-diego 4000+ testbænk.



    smeden32
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    30-11-2006 16:44:42
    Svar/Indlæg:
    194/47
    Jeg syntes at det var en fed test. nu har det sat prikken over iet, at jeg ikke skal skifte grafikkort, endnu da jeg er ved at spare op til cpu-bundkort-ram. jeg har ca. 7000 kr vil i hjælpe mig med, hvad skal jeg købe.



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    30-11-2006 17:38:07
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #12: skriv i vores forum... Der er helt sikkert en masse flinke mennesker.. og støder du ind i nogle der ikke er flinke, så har du været uheldig, :x da vi prøver at holde et højt niveau her på siden.

    Hvis der er problemer kan du evt. skrive til mig i besked-funktionen oppe til højre. :)



    #14
    8L
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    01-12-2006 11:27:58
    Svar/Indlæg:
    208/47
    Jeg tror ATI får problemer med at slå Nvidia i denne generation.
    Super fedt kort!



    >>MASTER<<
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    02-12-2006 04:09:52
    Svar/Indlæg:
    65/21
    Ja dejligt kort, hvor stor en PSU ville i råde folk til at købe ved 8800GTX SLI ??

    Var det ikke en god idé også at teste i opløsninger som benyttes på de nye widescreen LCDére de bliver jo mere og mere standart, det er vel egentligt fra 16xx - 12xx og opad disse kort har deres force...eller hur?

    :)



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    02-12-2006 10:00:13
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #15: Har faktisk overvejet at teste widescreen, men der kommer bare så mange test til sidst at jeg skal bruge flere dage foran computeren når jeg skal teste. Om meget kort tid vil vi også gerne se test i windows Vista, hvilket jeg mener er højest prioriteret. og det vil en kort tid betyde at jeg er nød til at teste i to operativ-systemer hvilket jeg tidsmæssigt ikke er meget for. Nogle af os herinde er jo også mennesker og har venner, familie, skole og arbejde ved siden af. :(
    Jeg tester med FSAA som presser rammene næsten ligeså hårdt som høje opløsninger og detaljeret grafik.
    Men rigtigt de kort har deres force i høje opløsninger og med FSAA og filtrering på max.