Test: EVGA e-Geforce 8800 GTS

Grafikkort, NVIDIA  d.  05. januar. 2007, skrevet af red_martians 15 Kommentarer.  Vist: 15547 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: EVGA
DK distributør: Nordisc Distribution

Innovation/teknologi



Geforce8800GTS er lille-søsteren til det virkelig roste Geforce8800GTX. Den chip som geforce8800-serien har kaldes G80, og har 681mio transistorer. For folk der ikke kender til det, svarer det til antallet i 3 dualcore AthlonX2 cpu'er. Denne chip er altså en gigant uden lige. DirectX10 kommer med den nyeste form for grafikbehandling kaldet shadermodel4.0. Den vil udvide computergrafikkens grænser, så fotorealisme for alvor kommer inden for rækkevidde. Vi kan roligt sige velkommen til Jurassic-park realtime.



Geforce8800GTS har derudover 640MB ram. Et skævt tal, der i virkeligheden dækker over at nVidia har koblet yderligere ram kanaler til chippen så den snakker med 10chip på 10kanaler. Det giver mere båndbredde end man tidligere har set, og mere ram end nogensinde før på et single grafikkort til spilbrug. De mange ram, vil gøre det muligt at spille i ufatteligt høje opløsninger med lige så ufatteligt mange detaljer. Noget vi helt sikkert glæder os til, men det kræver tre ting. Windows Vista, DirectX10 og et spil der bruger directX10. Ingen af delene eksisterer endnu, så vi må indtil videre nøjes med vores 32bit windowsXP, directX9 og directX9/opgenGL-spil. NVidia siger dog at XP-folk ikke skal føle sig snydt, da der er udvidelser til OpenGL der vil gøre det muligt at lave lignende effekter i XP.



Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående. 8800GTS har dog fået en del deaktiveret som vi vil skrive om senere, men det har vi krydset af i den første model.

Indtil vi fik kortet mellem hænderne viste vi ikke helt hvor mange pipelines nvidia havde udstyret kortet med, men alt tyder på at det er 24. Nvidia har dog fortalt at kortet har 96shader-units og 20ROPs og ud fra disse tal vil jeg tro at kortet kan lave 160Z-pixels ad gangen. Kortet kan i nogle tilfælde have hele 48pixelpipelines. Disse kommer til udtryk når man vælger et filtrere billedet, der er med til at give skarpere detaljer. Idéen er at man ikke taber ret meget ydelse ved at slå denne tunge egenskab til.



Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde mere flere tråde ad gangen, og bliver dermed endnu mere effektiv.



G80-chippens rå ydelse testes herover. Det kaldes Fillrate, og beskriver hvor mange pixels den kan lave i sekundet. Da GTS-udgaven af G80-chippen kan lave op til 48pixelberegninger ad gangen (kaldet 48 pipelines) er det en chip med meget overskud. Dog kan den maximalt lave 20pixels ad gangen(kaldet ROPs). Det lyder som spildte kræfter, men mange effekter bruger flere pipelines ad gangen, og derfor vil det være spild af transistorer at sætte flere ROPs på. Da effekterne er flyttet over på den nye Unified Shader, er pipelines vigtigste opgave at filtrere overflader og lave skarpere billeder, og det gøres op til 2.5x hurtigere end tidligere modeller. Vi tester kun kortets evne til at lave overflader, og så har det "kun" 24 pipelines. Det vi ser er at både GTX og Geforce7950GX2 virkelig stikker af her. Det ser virkelig ikke godt ud for kortets ydeevne.



I shader-testen, der tester effekter, havde vi klart forventet noget bedre ydelse. Især når vi tager i betragtning af, at det ikke er et virkeligt scenario. I den virkelig verden ville Vertexshaderen og den kommende Geometrishader også have plads, hvilket vil betyde lavere ydelse under alle omstændigheder. Men der kan være rigtig mange grunde til den dårlige ydelse. Programmet er ved at være halvgammelt, og 8800GTX fungerer muligvis bedre med nyere effekter baseret på shadermodel 3.0 og DirectX10's kommende shadermodel 4. På den anden side er det måske virkelighed, da Geforce7950GX2 samlet set har 96shader-processorer, der faktisk er det samme som GTS's 96 Unified Shaders. Derudover har GX2 sine egne vertexshadere osv. Men tjek lige testen med de tungeste effekter, her ligger 8800GTS pludselig lige med GX2, og det er disse effekter som fremtiden spil vil bruge. Men alt i alt ser det stadig ikke særlig godt ud for Geforce 8800GTS.





Yderlige egenskaber




  • PureVideo HD er nVidia's ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig Pure-video-egenskaber,der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse . PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt. Med Geforce8800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. Pure-video HD udvider derudover med forbedret støjreduktion(HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement)
    http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

  • SLi De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større.


  • FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedekvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.


  • Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.
    Vi har denne gang brugt nVidia's nyeste driver 97.02. Her virker den nye form for Ani, og vi skal også senere se at der faktisk ikke er forskel på ydelsen. Samtidig lagde vi mærke til at gamma-korrigeret FSAA var aktiveret fra standard i denne driver, hvilket vi hverken så i 96.89 eller 96.96. Så lækkert at se at driveren nu virker som den skal på dette område

  • Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik'en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag.







    Strømforbrug


    Geforce8800GTS strømforbrug er slet ikke så højt som GTX-modellen, men stadig i det område jeg vil betegne som kritisabelt. Det holder sig over hele linien under Geforce8800GTX og i 2 ud af 3tilfælde under Geforce7950GX2, og det gør at kortet stadig ligger i en strømklasse med Radeon X1900-serien. Det er uanset ydelse bare en tand for meget, og jeg tør slet ikke tænke på belastningen med to af disse bæster.

    Især i 2D-miljø brugte kortet ufattelig meget strøm. Mere end 40watt over de mindst strømslugende grafikkort vi har haft. Det er så absolut en del, og for meget, når vi ved at nVidia med bl.a. 7900-serien kunne sænke forbruget til 40-50watt under 8800GTS.





    Pointgivning i Innovation & teknologi
    Kortet er på mange måder et skridt frem for nvidia. Unified shader ser ud til at have visse fordele, og chippens kapacitet, sammen med udvidelsen af rammene til 320bit giver det et kæmpe boost. Ud fra teknologien og vores pixeltest, ser det ud til at dette kort er specialiseret i de tungeste effekter. Men man bliver nød til det, for at spare på chippens størrelse, og da man alligvel ikke kan hente rå ydelse, kan man lave flottere effekter ved samme ydelse. Kortet er parat til DirectX10, som vil gøre spillene langt mere realistiske end tidligere set. Dog er det en strømsluger, så samlet set giver vi det 4point her.
  • Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    05-01-2007 15:39:15
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Ikke for at være gnaven men det med strømforbruget... der er altså stadig ingen graf for hvor meget det bruger !?. Det var der heller ikke i sidste GF8800GTS test.



    Emillos
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    05-01-2007 15:43:34
    Svar/Indlæg:
    14079/622
    ->#1

    Det er der da hvis man kigger efter ?:(

    http://www.hardware-test.dk/te... <- Nederst, baby..hehe:P



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    05-01-2007 15:49:19
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    #2: Det er der da ikke ?

    Geforce8800GTS strømforbrug er slet ikke så højt som GTX-modellen, men stadig i det område jeg vil betegne som kritisabelt. Det holder sig over hele linien under Geforce8800GTX og i 2 ud af 3tilfælde under Geforce7950GX2, og det gør at kortet stadig ligger i en strømklasse med Radeon X1900-serien. Det er uanset ydelse bare en tand for meget, og jeg tør slet ikke tænke på belastningen med to af disse bæster.

    Især i 2D-miljø brugte kortet ufattelig meget strøm. Mere end 40watt over de mindst strømslugende grafikkort vi har haft. Det er så absolut en del, og for meget, når vi ved at nVidia med bl.a. 7900-serien kunne sænke forbruget til 40-50watt under 8800GTS.


    Ud af det kan jeg ikke aflæse strømforbruget ved at kigge på graf for GF7600GT/7900GT/7800GTX mv :l



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    05-01-2007 15:58:10
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Ok ja selvfølgelig kan jeg se det.
    GF7600GT-OC 94.7 + 40 = 134.7 minus ca. 7watt pga OC-edition = 127.7watt GF8800GTS minimum
    GF7900GT-OC 177.3 + 50 = 227.3 minus ca. 7watt pga OC-edition = 220.3watt GF8800GTX maksimum

    Jeg kan godt se der står Geforce8800GTS strømforbrug er slet ikke så højt som GTX-modellen men med det gik jeg udfra 8800GTX modellen og ikke GF7800GTX modellen.

    ?:( :l



    Emillos
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    05-01-2007 15:58:20
    Svar/Indlæg:
    14079/622
    ->#3

    Ah, my bad - du har ret, der er ingen 8800gts på grafen :l

    Jan har vidst bare kommet til at sætte en gammel graf ind :)



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    05-01-2007 16:04:03
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    Fejlen er rettet.. Kom vist til at indsætte en gammel graf... :r



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    05-01-2007 16:07:08
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    oki dokes ;)



    DTU_XaVier
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    05-01-2007 16:37:46
    Svar/Indlæg:
    2786/120
    Har du ikke byttet om på graferne for X3 og NFSC?? ;)

    MVH.
    Toke :)



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    05-01-2007 17:37:00
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    aaaahhh.. hvor er i kritiske 😀



    Anonym20219355916
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    05-01-2007 17:59:34
    Svar/Indlæg:
    6181/270
    super test, men er et 8800GTS overkil til mit system i min profil?



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    05-01-2007 18:12:31
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    Du skal nok tænke Geforce8800 lidt anderledes. Det er jo direkctX10 og du vilkun kunne bruge directX10-kort til at vise direkctX10-spil.
    Så ønsker du at investere nu, er geforce8800GTS nok det billigste og bedste valg, trods prisen.
    Jeg vil mene det vil passe godt til dit system, måske lige en tand i overkanten, men som sagt directX10 er directX10, og er på nuværende tidspunkt det eneste fornuftige.. desværre. :00
    Kan du vente, kommer der om ca. 3måneder et Geforce8400 og 8600 til langt mere spændende priser.
    Alt tyder på ca. 64shaderunits og 16pipelines (32texturefiltreringsunits) for geforce8600(et halvt 8800HTX) og det halve for geforce8400.
    Altså ca. halv ydelse per hz i forhold til 8800GTX...
    Måske ser vi endda 384MB 192bit ram. Altså både en hastighedsforøgelse og mængdeforøgelse i forhold til aftageren (Geforce7600GT)

    Jeg synes selv at de nye midrange-kort ser spændende ud. Hvis jeg var dig beholdte jeg det 7800GT et par måneder endnu. Der er jo ikke spil der understøtter de nye effekter endnu (og det kræver ikke Vista som mange siger) ;) Og dit grafikkort har stadig god ydelse til de nuværende og er bygget på den nyeste brugbare teknologi. :)



    Anonym20219355916
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    05-01-2007 18:21:07
    Svar/Indlæg:
    6181/270
    tak tak.
    overvejde det lidt, for jeg står stadig tænker om jeg trænger til et nyt system.
    ved det skal være intel, for jeg vil prøvet noget andet.

    har altid haft AMD, så må det være intels tur næste gang.



    Advanced
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    05-01-2007 18:48:42
    Svar/Indlæg:
    6899/119
    #12

    Hvad fejler dit nuværende da ? :)

    et gfx update måske, men så synes jeg da ikke du behøver mere end et overclock på cpu også..

    -------------------

    I øvrigt en detaljeret og gennemarbejdet tests, som vi altid ser synes jeg :)



    Anonym20219355916
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    05-01-2007 18:51:40
    Svar/Indlæg:
    6181/270
    #13 ikke noget, men vil gerne have en større fladskærm så der skal et kort kunne trække spil i god opløsning med masser af detaljer i :e ;) :D



    #15
    teko
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    15-03-2007 01:47:15
    Svar/Indlæg:
    873/19
    Så fik jeg hentet et, larmer meget mindre end jeg troede, køre det på 70% blæser, og ka ikke høre det :)