Test: Club3D Geforce 8800GTS 320MB

Grafikkort, NVIDIA  d.  13. februar. 2007, skrevet af red_martians 30 Kommentarer.  Vist: 25485 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: DCS
DK distributør: DCS

Innovation/teknologi



Geforce8800GTS er lille-søsteren til det virkelig roste Geforce8800GTX. Den chip som geforce8800-serien har kaldes G80, og har 681mio transistorer. For folk der ikke kender til det, svarer det til antallet i 3 dualcore AthlonX2 cpu'er. Denne chip er altså en gigant uden lige. DirectX10 kommer med den nyeste form for grafikbehandling kaldet shadermodel4.0. Den vil udvide computergrafikkens grænser, så fotorealisme for alvor kommer inden for rækkevidde. Vi kan roligt sige velkommen til Jurassic-park realtime.



Normalt har GTS 640MB ram. Men i den kommende tid for vi dem også at se med 320Mb ram(bl.a. dette). En besparelse prismæssigt på omkring 1000kr. Men vil en halvering af rammængden ikke give kortet en lavere hastighed. Svaret er faktisk nej. 320MB-versionen er på alle områder ligeså hurtig som sin 640MB-bror. Der hvor forskellen ligger er om spillet/programmet kan udnytte den store mængde ram, ikke om grafikkortet er hurtigt nok. Så hvis spillet kan fylde over 320MB op med data så får 640MB-versionen en fordel.. og jo større mængde ram spillet kan udnytte på grafikkortet, jo mere flydende vil spillet køre ( = højere hastighed i pressede situationer) Meget få spil i dag kan ikke engang udnytte de 256MB ram der er på flere mindre grafikkortet. Ganske enkelt fordi at spillet også gerne skulle være spilbart på mindre maskiner.
Noget kunne dog tyde på at den ekstra mængde ram kan have en fordel med directX10 og Vista, men vi ved det desværre ikke med sikkerhed før vi får directX10-spil og benchmark-programmer (forhåbentligt snart)




Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående. 8800GTS har dog fået en del deaktiveret som vi vil skrive om senere, men det har vi krydset af i den første model.

Indtil vi fik det første 8800GTS-kort mellem hænderne vidste vi ikke helt hvor mange pipelines nVidia havde udstyret kortet med, men alt tyder på at det er 24. Nvidia har dog fortalt at kortet har 96shader-units og 20ROPs og ud fra disse tal vil jeg tro at kortet kan lave 160Z-pixels ad gangen. Kortet kan i nogle tilfælde have hele 48 pixelpipelines. Disse kommer til udtryk når man vælger et filtrere billedet, der er med til at give skarpere detaljer. Idéen er at man ikke taber ret meget ydelse ved at slå denne tunge egenskab til.



Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde mere flere tråde ad gangen, og bliver dermed endnu mere effektiv.



G80-chippens rå ydelse testes herover. Det kaldes Fillrate, og beskriver hvor mange pixels den kan lave i sekundet. Da GTS-udgaven af G80-chippen kan lave op til 48 pixelberegninger ad gangen (kaldet 48 pipelines) er det en chip med meget overskud. Dog kan den maximalt lave 20pixels ad gangen (kaldet ROPs). Det lyder som spildte kræfter, men mange effekter bruger flere pipelines ad gangen, og derfor vil det være spild af transistorer at sætte flere ROPs på. Da effekterne er flyttet over på den nye Unified Shader, er pipelines vigtigste opgave at filtrere overflader og lave skarpere billeder, og det gøres op til 2.5 x hurtigere end tidligere modeller. Vi tester kun kortets evne til at lave overflader, og så har det "kun" 24 pipelines. 320MB-varianten kan vi ikke se på grafen. Det skyldes at den ligger lige under 640MB-varianten. De er altså præcis lige hurtige.



I shader-testen, der tester effekter, havde vi klart forventet noget bedre ydelse. Især når vi tager i betragtning af, at det ikke er et virkeligt scenario. I den virkelig verden ville Vertexshaderen og den kommende Geometrishader også have plads, hvilket vil betyde lavere ydelse under alle omstændigheder. Men der kan være rigtig mange grunde til den dårlige ydelse. Programmet er ved at være halvgammelt, og Geforce 8800 fungerer muligvis bedre med nyere effekter baseret på shadermodel 3.0 og DirectX10's kommende shadermodel 4. 320MB og 640MB-varianten er igen lige hurtige med en promille-margin.





Yderlige egenskaber




  • PureVideo HD er nVidia's ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig Pure-video-egenskaber, der nu er blevet udvidet med en HD-betegnelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt. Med Geforce8800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. Pure-video HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement)
    http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

  • SLi De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større.


  • FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedekvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.


  • Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.

  • Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik'en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag.







    Strømforbrug


    Geforce8800GTS strømforbrug er slet ikke så højt som GTX-modellen, men stadig i det område jeg vil betegne som kritisabelt. Det holder sig over hele linien under Geforce8800GTX og i 2 ud af 3 tilfælde under Geforce7950GX2, og det gør at kortet stadig ligger i en strømklasse med Radeon X1900-serien. Det er uanset ydelse bare en tand for meget, og jeg tør slet ikke tænke på belastningen med to af disse bæster.

    Især i 2D-miljø brugte kortet ufattelig meget strøm. Mere end 40watt over de mindst strømslugende grafikkort vi har haft. Det er så absolut en del, og for meget, når vi ved at nVidia med bl.a. 7900-serien kunne sænke forbruget til 40-50watt under 8800GTS.





    Pointgivning i Innovation & teknologi
    Kortet er på mange måder et skridt frem for nvidia. Unified shader ser ud til at have visse fordele, og chippens kapacitet, sammen med udvidelsen af rammene til 320bit giver det et kæmpe boost. Ud fra teknologien og vores pixeltest, ser det ud til at dette kort er specialiseret i de tungeste effekter. Men man bliver nød til det, for at spare på chippens størrelse, og da man alligvel ikke kan hente rå ydelse, kan man lave flottere effekter ved samme ydelse. Kortet er parat til DirectX10, som vil gøre spillene langt mere realistiske end tidligere set. Dog er det en strømsluger, så samlet set giver vi det 4point her.
  • hifreak
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 08:42:52
    Svar/Indlæg:
    89/10
    Lækkert og så har man lige været så heldig at få en lettere brugt til en god pris det tegner rigtig godt :)



    finger
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 08:56:21
    Svar/Indlæg:
    571/106
    Hvor kan man købe sig sådan et kort? Jeg kan ikke finde det på edbpriser.dk



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    13-02-2007 09:02:11
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #2: har set BFG's kort et par steder, men mon ikke de meget snart dukker op.



    hifreak
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 09:10:50
    Svar/Indlæg:
    89/10
    Finger kig hos tj data cmpumail eller PC-lager :e



    hifreak
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 09:12:06
    Svar/Indlæg:
    89/10
    Mente compumail 8)



    The
     
    Chefredaktør
    Tilføjet:
    13-02-2007 09:41:31
    Svar/Indlæg:
    4741/1690
    www.dataengros.dk

    www.bbec.dk

    www.tjdata.dk/


    Vejl. pris er 2499,- kr. men kan nok findes på nettet til lidt lavere priser.




    Evers
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 10:30:58
    Svar/Indlæg:
    226/21
    http://www.shg.dk/link.asp?got...

    Bestilte dette kort i går :)



    Advanced
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 10:44:46
    Svar/Indlæg:
    6899/119
    SHG har 6 forskellige.



    Kirsby
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 10:46:10
    Svar/Indlæg:
    1214/62
    Savle :p :p :p
    og så er det ikke en gang særlig dyrt, et XFX 7900GT OC koster 2200 :l



    Kirsby
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 10:47:22
    Svar/Indlæg:
    1214/62
    Hmm kunne ikke redigere.
    Men hvor varmt bliver et sådan kort?



    john_doe_dk
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 10:53:17
    Svar/Indlæg:
    303/32
    damm et er sku et nice kort også til den pris.




    Hvis man nu erhverver sig sådanne et kort, og når nu de nye spil begynder at udkomme med dx10(når de så gør det)

    Så skal man stadigvæk ud og have fat i wista for at kunne køre dem ?





    Peugeot106
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 11:04:59
    Svar/Indlæg:
    227/22
    Hvor jeg dog elsker hardware-test.dk :f

    Men hvorfor bruger i altid vendingen: Inde i kassen Opdager vi at der er kræset for dette kort ??? ?:(

    hehe, i hvert fald ordet kræset bliver ofte anvendt 8)



    hifreak
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 11:05:46
    Svar/Indlæg:
    89/10
    #11 Ja det skal du på nuværende tidspunkt :) Da Vista kun er det eneste som kommer til at understøtte DX10 efter hvad jeg har kunnet læse mig til de forskellige steder.



    Martin.v.R
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 11:07:51
    Svar/Indlæg:
    8555/439
    der er kun 100p i forskel på en 3D-mark06 på det og så storbror ;)



    hifreak
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 11:12:11
    Svar/Indlæg:
    89/10
    Må indrømme at strømforbruget trækker altså også flere point ved lillebror synes det er sygt at de tager så meget i strøm GTX :l



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    13-02-2007 12:37:24
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    #14: Hvem spiller 3Dm06 ;) ... jeg synes forskellen på 320 og 640mb i Quake 4 er betragtelig i 1600x1200 med 4x/16xFSAA/16xAF.... mm det betyder jeg stadig må holde fast i mine 7900GTO'er.



    #17
    JvT
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 12:39:32
    Svar/Indlæg:
    167/3
    #15 af samme årsag bliver næste generation af grafikkort mere interessante i mine øjne. Jeg er også ret sikker på at mine 7900 GT's vil holde et par år endnu.



    Jesper
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 13:38:25
    Svar/Indlæg:
    2072/117
    Hmm

    Jeg ejer storebroren og jeg fortryder ikke at jeg har valgt denne..

    som #16 siger, hvem spiller de test programmer? det er meget sjovt at sammen ligne, men der er da en forskel i SPIL i høj opløsning. Jeg sætter altid, alt på max og det kan mit kort jo bedre klare end lillebroren som testen viser :)



    Thunder
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 14:42:06
    Svar/Indlæg:
    271/71
    Bestilte 8800GTS'eren ved Shg i går (dog efter afsendelsestiden :(

    Bliver nice med lidt ydelse :)

    - Dette kort performer 2x så godt som mit nuværende 7800GT :D



    Cyber-Frog
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 22:31:58
    Svar/Indlæg:
    830/15
    Ikke fordi at mit 7950GX2 skal skiftes ud før ATI kommer med noget vildt og voldsomt, men efter at have kikket testen bliver man da lidt nysgerrig over hvad det kort her ville vise af muskler i SLI... Bare for sjov :p



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    13-02-2007 22:34:42
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #20: Vi har noget i ærmet ;)



    Advanced
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 22:39:22
    Svar/Indlæg:
    6899/119
    #20

    Dit eget eller 8800GTS i sli?



    madmike
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    13-02-2007 22:58:07
    Svar/Indlæg:
    93/39
    hihi smuttede ud i shg og fik mit xfx idag :e



    Thunder
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    14-02-2007 00:18:17
    Svar/Indlæg:
    271/71
    #23 - Det var da utroligt med jer jyder :P

    - Hvornår kommer der Shg på fyn :00

    Vi andre må pænt vente på postmandper :l



    Gavstrik
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    14-02-2007 00:49:16
    Svar/Indlæg:
    650/97
    Nu er jeg en af de "heldige", som sidder med et 640MB GTS, og har gjort det siden december, hvor de kostede endnu mere end de gør nu ! Jeg ved godt at du i testen skriver at lillebror her følger godt med indtil man kommer virkelig højt op i opløsning... Kan man forestille sig at denne forskel vil komme "tidligere" i fx spil som Crysis? Da det muligvis er mere krævende for rammene på grafikkort end de spil vi har set hidtil?

    Er det generelt kun i de VIRKELIGT høje opløsninger at man får noget ud af mange ram på grafikkortet? I så fald må to 7950GX2 kort i SLI med i alt 2048MB jo være overpowered i en grad som grænser til det latterlige? Eller er der mig der er helt galt på den?

    Gav



    Dall3
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    14-02-2007 03:13:11
    Svar/Indlæg:
    400/37
    jeg ville ha haft mig et 8800GTX, men tror nu bare jeg venter til ATI´S nye kommer. til den tid, er der også penge til det helt store af dem. :e



    Cyber-Frog
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    14-02-2007 07:52:42
    Svar/Indlæg:
    830/15
    #22 - 8800 kortet da, refererer til testen jo :)



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    14-02-2007 08:46:44
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #25: 7950GX2 har reelt kun 512MB ram... De er delt mellem grafikkortene, og alle grafikchips skal have de samme data at arbejde med. Så samme data bliver faktisk lagret 4x i et quad-SLI.. til gengæld er båndbredden enorm. (lidt som Raid1)
    Og ja... Spil som Unreal3 og crysis kunne meget vel kræve flere ram. Sådan er udviklingen, men her og nu er 8800GTS 320MB næsten lige så godt som 640MB-versionen.
    Men ja.. ram mængden handler om opløsning, men også hvor detaljeret spillet er.. Det kunne du bl.a. se i Quake3. Jo mere detaljeret overflader, jo højere opløsning har overfladerne(ikke noget med skærmens opløsning) og dermed fylder de en del mere på rammene.



    Martin.v.R
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    14-02-2007 21:30:31
    Svar/Indlæg:
    8555/439
    man jeg Glæder mig til nogle tal på mit sys.
    400x9 og cas 3-3-3-9 1T + BGF 8800GTS 320M



    Morsing
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    18-04-2007 18:36:50
    Svar/Indlæg:
    2/1
    Igen en super test. Men kunne dog ikke lade være med at trække lidt på smile båndet over hvor meget testen på BFG 8800GTS 320 OC ligner denne. Ved godt at kortene er så godt som ens, lidt sjovt er det dog at ordvalget i begge test er næsten identiske. :e Men ellers tusind tak for det gode arbejde her på siden.