Ydelse
Vi har testet systemmet med en Athlon X2 5000+CPU med Corsair DDR800-ram. Derudover har jeg brugt mit eget Club3D-grafikkort med 6600GT-chip og DDR1000-ram til test med grafikkort.
Vi tester selvfølgelig hvordan systemmet har det med og uden grafikkort og bedømmer det derudfra.
Superpi
Først et kig på et af de almindelige test programmer. Sjovt nok virker det som om der er bedre kontakt mellem cpu og bundkort hos AMD. superpi er tydeligvis en tand hurtigere hos AMD. Skal gerne sige at de test her lavede jeg flere gange for at være på den sikre side. Netop også derfor at jeg lavede en på 8mill, da det måske ville give et bedre resultat. Det sjove er, at så snart der er monteret eksternt grafikkort bliver de åbentbart en smule hurtigere.
PCmark
Futuremark PCmark tester hele PC'en ydelse fra grafik, til komprimering af filer. Det er netop derfor at testene med grafikkort giver bedre resultater end det integrerede. Ydelsen er trods den lille forskel bedst hos nvidia-bundkortet. Netop her havde man lidt forventet et bedre resultat fra AMD, da 690G-chipsættet på mange områder, har bedre specifikationer end det aldrende Geforce7050 der har rødder helt tilbage fra nForce4.
Spil: Prey
Prey er et af de tungeste spil idag. Jeg tog det med, for at tjekke om de moderne integrerede overhovedet vil kunne bruges til sådan et spil. Og nej det kan det ikke!! Ydelsen for både nvidia og ATi/AMD er utrolig lav, og selv med laveste detaljer i 640x480 dykker ydelsen tit under 10fps. som anses for ikke at være spilbart på nogen måde. Ellers yder de to chipsæt nu ganske lige lidt.
Spil: 3dmark06
3Dmark06 er nok det tungeste vi kunne udsætte vores grafikkort for. Derfor har vi også sat opløsningen ned, for at være mildere ved dem. Noget der er spændenden er at 6600GT faktisk yder så meget bedre end de integrerede. Et brugt 6600GT er vel efterhånden så forældet at de vel snart kan findes på lossepladserne eller købes for en god hundredmand. Man skal huske en ting ved 3Dmark06 og det er at det kun er nvidia's grafikbrik der understøtter shader3.0 og dermed kan tage de sidste 2 tests. AMD har derfor fået sine point udelukkende fra den første test, hvilket gør at i denne test faktisk har vundet over nvidia per generel ydelse, hvor nvidia har vundet på sin avancerede chip.
Spil: 3Dmark01
Endnu en 3Dmark-test. Her ligger nvidia endnu en gang lidt foran, og denne gang er der ingen fordele til AMD nogle steder.
Spil: UT2003 antilus
En god gammel test som jeg syntes egnede sig til formålet. Her ville jeg gerne se om det integrerede kunne følge med. I 800x600 var det netop spilbart med både AMD og nvidia's udgaver. i 1280x1024 var de begge alt for pressede og leverede ret dårlige resultater. Men generelt bedst ydelse fra nVidia-lejren.
Overclocking
Lys 5xHT, mørk 4xHT
Samme ram, samme CPU, samme strømforsyning, her er det kun bundkortet der adskiller sig fra hinanden, og alligvel er nVidia-kortet langt mere spændende end den AMD-baserede version. Her lyser det også igennem at nvidia-bundkortet har bedre bios, da vi kunne indstille Hypertransport til 4x, hvilket ofte kan tvinge et bedre overclock frem.
Pris
Prisen på kortet ligger på utroligt billige 550kr. Man får virkelig meget for pengene her, og egenskaber fra bundkort der ofte koster omkring 1500-2000kr. Selvom der er et par negative ting her og der må jeg alligvel gi' mig.
Det får 5point i pris, da 550kr virkelig er biligt og prisen ville stadig have været rimeligt hvis det manglede alle T-force-egenskaberne. Chipsættet er i sig selv lidt af en godte pga. de forskellige video-udgange og lave strømforbrug. Om det bedste er AMD/ATi eller nvidia-udgaven er op til jer selv at bedømme, de har begge mange fordele og ulemper hver især. Vi giver det dog ligesom det andet 5point, for man får uhyggeligt meget for sine gyser her.
Pris ca. 550kr
5 point
Vi giver 5point til dette bundkort i ydelse. Det ydelsen er bedre end Biostars eget AMD-baserede bundkort, pga. at det overclocker langt bedre, og nok lige et halvt point for at vi generelt havde bedre stabilitet når vi pressede det. AMD-udgaven døde totalt, hvilket krævede at man skulle resette jumperen. Her føler man at trods alderen (husk at det faktisk bare er et mildt opdateret nForce4) faktisk er blevet nærmest perfekt, pga. langt tids videreudvikling.