Test: PowerColor Radeon HD3870

Grafikkort, AMD/ATI d.  04. februar. 2008, skrevet af Emillos 24 Kommentarer.  Vist: 10539 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: PowerColor
DK distributør: Hasee.dk

Teknologi

 

RV670 er navnet. Navnet på den chip, der skal ryste det dårlige ry af AMD/ATi, firmaet fik med R600's strømforbrug og HD2900's dertilhørende støjniveau. Men hvad er det i det hele taget, der er specielt ved RV670? Kigger man på chippens opbygning, ligner chippen nemlig R600 på en prik. Og som sagt, virker R600 ikke umiddelbart, som det bedste udgangspunkt for en god GPU.

         
RV670 design                           R600 design

Men AMD/ATi har, som deres slogan "smarter choice" antyder, været smarte denne gang. For selvom RV670 næppe kan betegnes som værende revolutionerende, er den ikke mindre end en omvæltning ift. R600 rent praktisk. Først og fremmest er firmaet gået fra en produktionsteknologi med 80 nanometers transistortæthed, til bare 55nm(!), hvilket betyder en reduktion i kernens areal på intet mindre end 53%; også godt hjulpet af en optimering, som har gjort det muligt at skære 34 milioner transistorer fra.


Læg mærke til transistorantallet på RV670
- de djævelske 666 millioner...

Denne forbedrede produktionsteknologi har flere fordele. Chippen bliver bl.a. langt billigere at producere, da hver enkel chip jo så fylder 53% mindre på en wafer. Samtidigt giver halveringen af størrelsen på chippen, en stor reducering på op imod 50% i strømforbrug.
Både mht. elregningen og miljøet er det jo en kæmpe fordel, men også varmeudviklingen bliver halveret, så det givne grafikkort bliver nemmere at køle ned, og dermed mindre larmende.

            

Som graferne ovenfor dokumenterer*, har det grøn-røde hold gjort yderligere for at spare på strømmen. Udover et rigtigt flot strømforbrug i 3D, især ydelsen taget i betragning, ser vi et helt ekseptionelt lavt forbrug i 2D. Sidstnævnte skyldes ikke kun den nye produktionsteknologi, men især at PowerPlay, som er en funktion der underclocker og undervolter GPU'en, er blevet integreret i RV670 - lidt som vi kender det fra Cool'nQuiet på AMD processorer. PowerPlay er dog en ren ATi-opfindelse, der før i tiden har været forbeholdt mobile grafikkort. Ikke desto mindre, hilser vi denne nye feature, der skærer ned på varme og larm, velkommen.

Også fuld HDMI-understøttelse med lyd igennem grafikkortet, er det naturligvis blevet til, hvilket AMD/ATi indførte med HD2900. Det er i hvert fald et punkt, hvor konkurrenten kunne lære noget her.

Her til sidst, inden vi kommer til de yderligere egenskaber, skal vi også lige introducere DirectX 10.1, som RV670 er den første chip til at understøtte. Iblandt ændringerne ift. DirectX 10.0 kan nævnes 32bit floating point præcision, fremfor 16bit. Derudover er der blevet ændret lidt på texturkomprimeringerne, og så har PixelShader 4,1 tilsluttet sig. Når alt kommer til alt, er der altså ikke den store forskel - så det sidste decimal kan altså sagtens undværes. Men det er nu meget rart at have det nyeste af det nye alligevel.

(pst.. også Crossfire er blevet opdateret. Læs mere for neden..)

*Ydelse/Watt-grafen skal udelukkende tages for vejledende, og er ikke nødvendigvis 
et billede af, hvordan ydelse/watt-billedet afspejles i alle spil og benchmarks.

Yderligere egenskaber

Nedenstående med undtagelse af UVD-afsnittet er venligst udlånt af red_martians

  
 
 
AVIVO HD

Er ATi’s ord for video-dekodning. Radeon HD2xxx-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber, der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med HD 2xxx-serien er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. AVIVO HD, mest interessante egenskab er muligheden for tilslutning af HDMI. Generelt har det ikke være nogen umulighed tidligere, men HD 2xxx-serien tillader at streame lyd igennem grafikkortet og bundkortet uden brug af ekstra kabler. Selvom kortet ikke har noget HDMI-stik kan man via en speciel DVI til HDMI-adaptor fra ATi få overført lyden sammen med.
 
Unified Video Decoder (en opdateret del til AVIVO HD)
 
En spritny teknologi fra AMD/ATi, der er blevet implementeret på HD 2400 og HD 2600, og nu også HD3000-serien. Teknologien svarer på mange måder til den nyeste version af nVIDIAs Purevideo, der ligeledes er blevet integreret i deres mainstreamprodukter. ÚVD er baseret på ATi's Xilleon video processor , som var en 32 bit "system-on-a-chip" MIPS processor. Nu er den så blevet integereret i GPU'erne, til formål at aflaste CPUen og få videomateriale til at tage sig bedre ud.
UVD'en kan håndtere Blu-ray- og HD-DVD-videomateriale med bitrates op til 40Mbit/s, og kan teoretisk set dekode alt materiale indenfor H.264 og VC-1 video codec standarderne fuldstændigt uden CPU-kraft; hvilket konkurrentens PureVideo ikke er i stand til.
 
Crossfire

De nye Radeon grafikkort har den nyeste form for CrossFire som vi tidligere har set på Radeon X1950pro og X1650XT. Det tillader en full-duplex overførsel som gør at grafikkortene nu kan snakke sammen. Teknologien minder på mange måder om nVidia's SLi, hvor man forbinder grafikkortenene med hinanden inde i maskinen. Tidligere foregik det i gennem et DVI-kabel hvor et specielt master-card tog sig af at kode og sammenflette billedet fra det almindelige grafikkort med sit eget. 

2 stk RV680/HD3870X2 i CrossFire. 4 GPU'er i alt!

Men med HD3000-serien er der også kommet understøttelse for QUAD-GPU CrossFire, som dog umiddelbart kan virke lidt ubrugeligt. Men faktisk er der rigtigt mange AMD-baserede bundkort på vej med 4 PCI-Express x16(x8 elektrisk), så det altså bliver muligt at smide 4 grafikkort på et bundkort. Selvom dette for nogen kan lyde helt vildt, er der alligevel endnu en mening med galskaben - for ATi's næste flagskib, RV680/HD3870X2, vil være et kæmpe kort med 2 GPU'er på ét PCB. Og med Quad-GPU CrossFire, bliver det altså muligt, at sætte sådan 2 sammen.

 

FSAA

Står for Full Scene Anti-Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.
HD 2900 har standard op til 8xFSAA men en ny speciel type gør at man kan nå helt op til 16xFSAA (dog kaldet CFAA). Metoden er reelt lidt fræk, da den enkelte pixel bruger sine nabo-pixels til at beregne sin egen farve. Så det er reelt at snyde lidt, men må indrømme at det fungere ganske godt, og at ydelsen faktisk er god.

  

Texture-Filtrering

Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. Ligesom nVidia har ATi valgt at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.
Men går faktisk tilbage til den oprindelige metode, der var ganske tung, men utrolig flot. Så den er ikke ny, men flot gammel og langsom. Det nye er at grafikkortene nu kan håndtere at arbejde med så tunge beregninger uden at ydelsen falder voldsomt. I kontrolppanelen her den nye(gamle)-egenskab kvalitet, hvor den tidligere brugte metode hedder ydelse. 

Havok physic

Ligesom nvidia kan ATi’s unified shader håndtere fysik-beregninger uden ekstra grafikkort. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men ligesom hos nvidia lyder det som et spændende tiltag. Ligesom hos nvidia vil de blive den unified shader der skal håndtere dette arbejde. Indtil videre er det hos ATi oftest set som et ekstra grafikkort der alene tager sig af fysik-beregningerne. Fysik giver mere livagtige og naturlige bevægelser, samt at det kan håndtere langt flere bevægelelser end tidligere. Begge dele er meget lange og vanskelige beregninger der kan få selv den ondeste Quad-core til at blive stresset, men altså ikke et grafikkort.

riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 00:47:12
Svar/Indlæg:
7241/274
Øh er et HD3870x2 ikke det største kort i Hd3000-serien??


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 01:19:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Artiklen blev skrevet før lanceringen af HD 3870 X2. Men jow, du har ret 🙂

- men jeg kunne også forestille mig, at sætningen er ment således, at det er det hidtil største HD3xxx, der er testet hér 😉


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 02:26:47
Svar/Indlæg:
7241/274
Ok helt fint
Men så er det da sent at den er blevet lagt op er det ikke?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 02:43:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

... dén lader vi lige stå et øjeblik 😛 Det er nok bedst, at Emillos selv kommenterer dér.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
04-02-2008 05:20:40
Svar/Indlæg:
4741/1690
#3

Den har været undervejs længe, men bedre sent end aldrig..:)


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 07:10:14
Svar/Indlæg:
2388/52
på et af billederne står der at det er GDDR3 ram, det er det ikke. Det er GDDR4 ram.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
04-02-2008 08:31:32
Svar/Indlæg:
4741/1690
#6

Godt at du har øjnene med dig - der står også i både oversigt skemaet og den efterfølgende tekst under "Introduktion" at der er tale om GDDR4 RAM.


The Boss


CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 08:35:52
Svar/Indlæg:
3394/170
Fin test, lidt sendt ude - men bedre sent end aldrig..

Synes der mangler lidt finish på graferne - kan godt være lidt svært at læse...


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
04-02-2008 08:38:22
Svar/Indlæg:
14079/622
Som NoNig siger, er artiklen faktisk skrevet for temmeligt længe siden. Mange uheldige sammenfald har desværre spillet ind - bl.a. manglende tid til at færdiggøre den, forsinkelse på de billeder der skulle ordnes, og så var der nogle artikler der pga. deadlines skulle op før denne.

Men ja, bedre sent end aldrig. 😛
Og der vil naturligvis komme andre HD3870 tests. Forhåbentlig om ikke så forfærdenlig længe...

->#6

Hovsa, har rettet det nu. Sådan går det når man genbruger fra tidligere artikler. 🙂


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 09:58:19
Svar/Indlæg:
6181/270
#1 det skulle jeg også mene, for jeg har nemligt et selv 😛 😉

fed test Emillos

det skal siges at de gratis spil skal downloades via Steam 😛 😉 :no:


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 13:57:34
Svar/Indlæg:
5421/53
#0 *Host* et 8800 GT koster 1365 kr. hos SHG.Dk *hoost mere*


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 14:21:16
Svar/Indlæg:
8762/174
Nice grafikkort har det selv 😀


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 14:29:39
Svar/Indlæg:
2388/52
#7
Ja det gør der, men nu var det lige billedet jeg faldt over at der stod GDDR3 ved og ikke GDDR4 som der er på grafikkortet, men ellers fin test :) og har nu selv kortet og mangler bestemt ikke fps i cod4 :D


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
04-02-2008 14:47:15
Svar/Indlæg:
14079/622
->#11

Ja?.. det var ikke på lager sidst jeg kiggede.
Desuden har jeg også skrevet, at "man kan få Geforce 8800GT til samme pris, måske endda en anelse billigere" 🙂


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 15:43:07
Svar/Indlæg:
7263/260
#0 God test Jay, forsæt du bare med det gode arbejde :yes: !


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 19:37:46
Svar/Indlæg:
5421/53
#14 Nå, Men der er jo nogle som er for dovne til at læse det hele 😛 😛


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 20:16:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Så ville jeg pænt mene, at det er på sin plads, at man bare holder kaje så 🤣 😛 😉


PsYcHo
 
Overclocker
Tilføjet:
04-02-2008 21:53:12
Svar/Indlæg:
290/25
Hvad så med billedkvalitet? Hvordan står 3870 i forhold til 8800gt på det punkt?


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
04-02-2008 22:06:56
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er svært at sige. Nogle siger at ATi er bedst, mens andre mener nVidia er bedre.

Personligt mener jeg ikke umiddelbart, at der er nogen forskel i billedekvaliteten i 3d. Ved videoafspilning er ATi måske en anelse bedre, men jeg tror klart, at begge mærker vil tilfredsstille alle. :yes:


->#8

Kan du udspecificere det?
Vil meget gerne lave dem bedre, hvis folk synes de er uklare 🙂


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2008 02:18:38
Svar/Indlæg:
3410/199
#18 --> Jeg er ret enig med #19 på det punkt. Jeg kan virkelig ikke se nogen umiddelbar forskel. Godt nok har jeg ikke haft dem stående på to identiske skærme ved siden af hinanden - men hvis jeg ikke umiddelbart mærker forskel ellers, kan det vel være lige meget?

Måske var der noget i det engang - men lige pt. lyder for mig som en gang mundlort, rent ud sagt. Skal dog gerne indrømme, at jeg ikke har set mange film på 3870 - det nærmeste ordentligt gennemkørte er en ordentlig r**fuld 3dmarks 🤣


M@D-M@X
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2008 11:13:27
Svar/Indlæg:
477/254
Jeg gad så godt vide hvor mange FPS det spytter ud når der er kaos i de store spil som Crysis. Har tidligere hørt rygter om at ATI kortene kan levere varen når der rigtig skal bruges kræfter i forhold til Nvidia.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2008 11:27:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Jeg har ikke oplevet drop i FPS, især ikke efter jeg installerede 1.1e opdateringen 🙂


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2008 18:54:27
Svar/Indlæg:
3233/128
Ærgeligt at kortet her ikke oc'er bedre. Det har ellers været kendt at kortene kørte 860Mhz på gpu'en...


SharkDK
 
Overclocker
Tilføjet:
07-02-2008 14:37:02
Svar/Indlæg:
42/17
Har selv et Sapphire 3870 et super kort. En combis købte 2 x 3870 Gecube OC.
Super kort og fedt med alle features slået til i COD4.

Pas dog på ved HDMI skærm, den medfølgende dongle virker ikke. Vi havde store probs. og kunne kun køre i 800x600 eller 1920x? i opløsning.
Men køb så et HDMI->DVI kabel så er problemet løst. 😉