Test: Club3D Radeon HD3850

Grafikkort, AMD/ATI d.  14. december. 2007, skrevet af Huddy 16 Kommentarer.  Vist: 12698 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Club3D
DK distributør: DCS

Club3D Radeon HD3850

 

 

Introduktion

Så oprandt dagen altså, hvor vi skulle se på AMD/ATi's nyeste udspil på mainstreamområdet, i den prismæssigt lidt lavere ende. Med et prisskilt på 1199kr lægger Club3D og AMD/ATi op til et virkelig seriøst nVidia-modspil. Eller måske egentlig bare et angreb, da nVidia ikke selv har et godt kort på hånden i netop denne prisklasse, hvor deres bedste bud er GeForce 8600GTS, som efterhånden er ved at være lidt forældet. Navnet er Radeon HD 3850, og ikke HD 2950, som kortet først skulle hedde. Grunden skal sikkert findes i, at AMD/ATi ønsker at se bort fra HD2900 og starte på en frisk, selvom HD3850 faktisk ligner HD2900 temmelig meget. 
Også fra Club3D testede vi i sidste uge et kort til cirka samme pris, HD2900GT, som trods en udmærket ydelse og et godt overclockpotentiale, ikke rigtigt slog igennem for alvor. HD2900GT er dog baseret på R600, som stille og roligt er ved at blive udfaset, mens R600 i HD3850 er blevet sløjfet, til fordel for den nye RV670-chip. Denne vil vi naturligvis se nærmere på i teknologiafsnittet - men inden da, tager vi lige et kig på specifikationerne.


Specifikationer

Navn Club3D Radeon HD2900GT AMD/ATi Radeon HD2900XT Club3D Radeon HD3850
GPU R600 R600 RV670
Steamprocessorer 240 320 320
GPU clock 600MHz 740MHz 669MHz
RAM GDDR3 GDDR3 GDDR3
RAM bus 256bit 512bit 256bit
RAM mængde 256MB 512MB 256MB
RAM clock 1600MHz 1650MHz 1658MHz
API-understøttelse OpenGL 2.0, DirectX 10 OpenGL 2.0, DirectX 10 OpenGL 2.0, DirectX 10,1
HDMI Ja Ja Ja

Som det ses, kunne Radeon HD3850 godt se ud som lidt en mellemting mellem HD2900GT og -XT, hvilket bestemt ikke er dårligt. Det lille kort har lige så mange steamprocessorer som HD2900XT, men kører dog ved en lavere clockfrekvens. Derudover er RAM-bus'en blevet beskåret til de fornuftige 256bit, mens RAM-frekvensen i store træk er uændret; hvilket teoretisk set vil give en halv så stor båndbredde som på XT-modellens ramkredse. Som noget nyt, kan vi se, at DirectX 10,1-understøttelse har tilsluttet sig ATi's nye kort. Det betyder ikke det store på nuværende tidspunkt, da det kun er en mindre opdatering, men er nu alligevel enestående, da nVidia endnu ikke understøtter dette.


Tilbehør

Kortets kasse kommer i en kasse af helt ordinært Club3D-design, der bruges både til nVidia- og ATibaserede grafikkort. Den ligner kassen fra HD2900GT på en prik, bortset fra grafikkortets navn på forsiden, og nogle enkelte features bagpå. Mht. spil-ydelsen står der, at både HD3850 og HD2900GT yder 2/8-dele bedre end HD2600XT, hvilket dog lyder tvivlsomt ringe. Men okay, firmaet skal da have credit for ikke at overdrive.

Med til kortet medfølger der også, hvad der lader til at være standardpakken fra Club3D. Den er ikke prangende, men til gengæld er kassen heller ikke proppet med alt muligt ubrugeligt junk.  

Alt i alt medfølger der:

  • DVI->VGA converter
  • DVI -> HDMI converter
  • CrossFire bridge
  • DriverCD (indholdende Catalyst, DirectX9.0C, Acrobat Reader, samt en detaljeret manual fra AMD og en enkel fra firmaet selv)
  • TV-out Dongle

Som hos 2900GT savner jeg igen lidt en 6pin><Molex-converter. For selvom nutidens strømforsyninger har 6-pins stik, er der utvivlsomt mange der sidder med lidt ældre men solide PSU'er. Og det er lidt et irritationsmoment, hvis man selv skal ud og støve en omformer op.

CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 00:09:23
Svar/Indlæg:
3394/170
Lækkert kort, bruger mindre strøm end ATI's gamle mainstrame og mindre end 8600GTS som koster samme og har ydelse der langt bag efter ATI's..

Og så kan få en sapphire udgave til 999 kr!!!


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 00:51:55
Svar/Indlæg:
3233/128
Endelig kan man ånde lette op. ATI er tilbage på rette krus med et stærkt mainstreamkort som står helt alene i klasse. Tror der bliver solgt en del kort som må lune lidt i kassen hos DAAMIT. Jeg har altid været ATI mand, men at der er konkurrence er det vigtigste.... 🙂


Dude
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 04:33:51
Svar/Indlæg:
581/1
"Alt i alt, et wollah sygt gangsta grafikkort, direkte fra 3D Club'en. Vi kvitterer med en ornli' syg guldaward - blingbling, tjtjing"

God stil der 😀

Jeg sidder hver gang jeg læser tests af det skide kort, og ærgrer mig over at jeg føler det nødvendigt at satse på mere ram, og derfor må ofre pengene på et 3870. Helt seriøst får man jo ornli syg ydelse for pebernødder, især hvis man køber det hos Komplett til en tusse.

Finfin test btw. Dog mangler der nogle oplysninger om opløsninger i en del af graferne. Fandt dog nogle hvorpå der stod 1280x1024, og gik så ud fra at alle var kørt i den opløsning.


Holst83
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 08:38:36
Svar/Indlæg:
39/8
er der nogle der ved, hvordan det yder i forhold til 8800 GT ?


CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 08:48:42
Svar/Indlæg:
3394/170
#4 Yder en "del" mindre, koster også det halve og så kan du jo bare købe 2 og kører crossfire..


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 10:52:31
Svar/Indlæg:
14079/622
->#3

Du har ret i, at der mangler oplysninger på nogle af graferne ja.
Alle tests er kørt i en opløsning på 1280*1024, da det anses for den mest gængse opløsning at køre i.
Men jeg er godt klar over, at en opløsning som 1680*1050 bliver brugt ret meget efterhånden. Så denne opløsning vil sandsynligvis også tilslutte sig, når jeg skifter testsystem her til Januar. :yes:

->#4

I næste test, hvor HD3850 så vil blive brugt som sammenligning, kommer 8800GT også med på graferne. Så der kan du jo se. 🙂


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 11:36:03
Svar/Indlæg:
2343/272
Hehe ordentlig syg test 🙂


koenigimus
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 12:21:11
Svar/Indlæg:
202/9
Det er det eneste mainstream kort på markedet p.t. alt andet bliver banket 100% i pris/ydelse i mainstream prisklassen. Dvs. 700-1200 kr.

Hvis ATI lige får styr på Crysis optimeringen, er det et endnu mere suverænt kort til pengene.

Efter min mening er det dog også atis eneste perle lige nu. Snakker vi 3870, så kan man ligeså godt købe 8800GT, der dog ikke rigtig kan skaffes.


Jailhouse
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 16:10:47
Svar/Indlæg:
29/1
God test dér. Har selv købt et Sapphire 3850 og jeg kan kun bekræfte testens konklusion og sige at det er bang for buck. Med min OC 4300 til 3200Mhz og OC 3850 så scorer jeg 10500 i 3d Mark 06. Udmærket når man tænker på at processor og grafikkort tilsammen koster mindre end et 8800GT. Kører i BioShock alt i max (endda også global lighting) i 1680x1050 uden det mindste framedrop. Det er sgu imponerende og det samme er billedet med alle andre spil, undtagen Crysis. Håber driverne kommer efter det.

Men bestemt anbefalelsesværdigt hvis du fx. har et 7900GT i forvejen og gerne vil have et mærkbart boost til de nye spil.


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 20:26:42
Svar/Indlæg:
3485/76
#0 jeg vil have dit job emillos 😛

all and all, this is another KICK ASS PRODUCT 😀


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 20:29:53
Svar/Indlæg:
7263/260
Good work Emillos! 😛

fed artikel ..


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2007 13:35:12
Svar/Indlæg:
5891/423
#7 Det hedder Ornli syg gangsta test 🤣


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2007 14:15:49
Svar/Indlæg:
440/3
Fin test. Dog er skriftfarven øverst i Lightsmark-billedet lidt dårligt valgt. Kunne man evt. skrive tallene inde i søjlerne i stedet?
Desuden undrer jeg mig lidt over, at Call of Duty 2 kører langsommere end Call of Duty 4... Er dette helt normalt eller er 2'er-testen kørt i højere opløsning?


#14
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2007 20:55:03
Svar/Indlæg:
4657/53
jeg havde lige lidt dele og ville så lige bruge dem til noget fornuftig .
Så jeg købte sapphire 3850 til 999 bobs.
Jeg var noget overrasket over hvad den kunne og så til sølle 1000 kr .

Eneste minus jeg lige kan finde er at den blæser larmer lige rigligt og så bliver den 83 grader varm ved lidt COD 2.
Og det var lige meget om siden var på eller ej.

Så kan man jo sige at jeg har sarte øre . men det larmer så meget at den overdøver en Amd box køler på full speed .

Så der skal nok lige bruges lidt penge på en anden køler .
Men ellers er det et kup .


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2007 16:55:41
Svar/Indlæg:
14079/622
Tak gutter. 🙂


->#13

Du har helt ret. Ikke alle resultaterne fremgår lige tydeligt pga. farven på skriften. Det kan godt være, at jeg skal til at flytte dem ind i selve søjlen.
Mht. CoD4, tror jeg bare, at grafikken er blevet optimeret en hel del, så det ikke kræver mere, trods grafikken er blevet pænere. Begge benchmarks er kørt i 1280*1024.

->#14

Jeg skal ikke kunne sige, hvorvidt der er forskel på de enkelte modeller. Men køleren på Club3D'et er i hvert fald super.


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2007 03:53:50
Svar/Indlæg:
2175/21
den nye mid-end konge til de fleste normale brugere...hvilke der er få af herinde :D