Bundkort, Intel d. 24. marts. 2008, skrevet af Polarfar 1 Kommentarer. Vist: 18674 gange.
Testmaskinen består af :
Hardware
• MSI X48C Platinum
• QX6850@3.0GHz
• CellShock DDR2-1000
• 40GB WD SATA150 harddisk
• BFG 8800GTS OC 320MB
• OCZ Powerstream 600watt PSU
Køling
• XSPC X2O Extreme, 12mm studser
• Eheim 1250 pumpe, 1200L/t
• Dual Heatercore radiator
Software
• Windows XP Pro med SP2
• PCmark05
• CineBench 10
• SuperPI mod.1.5 XS
• DVD Shrink 3.2
• 3Dmark03
• 3Dmark06
• Aquamark3
• Crysis CPU timedemo
• PREY timedemo
Jeg har valgt at køre testen med DDR2 ram. Det kan der sikkert siges mange grimme ting om, men det er fortsat det der er det foretrukne mærke blandt flertallet af PC-brugere. Vi lægger ud med en række tests der skal afdække maskinens ydeevne under almindeligt forekommende arbejdsopgaver - i princippet alt andet end 3D spil.
PCmark05
Her skal der renderes billeder, pakkes filer ud og meget andet.
Selv om vi kun har DDR2-800 ram til rådighed så påvirker det ikke resultatet, og X48C Plat. følger fint med.
SuperPI 1M XS
Denne test skal med en enkelt kerne beregne 1 mio decimaler på PI, og her kan det godt vise sig at være en ulempe med de lidt sløve ram.
Men heldigvis lader det ikke til at være tilfældet, og vi lander igen på linie med resten af feltet.
Cinebench 10
Så skal vi have fat i lidt mere rendering og billedbehandling. Cinebench testen omfatter 3D rendering af en lille OpenGL baseret film, og rendering af et billede på 800x600 pixel.
Og heller ikke her er der nogen slinger i valsen.
Så mangler vi kun vores DVD konverterings test.
DVD Shrink
Her skal vi have skrumpet 1.1GB DVD filer til 60% af den oprindelige størrelse.
Her smider vi så 5sek i forhold til de tilsvarende systemer. Jeg har ikke umiddelbart nogen god forklaring på hvorfor systemet ikke kan følge trop med de øvrige. Den lille forskel i rammenes hastighed bør ikke kunne give en forskel på 5 sek.
Lad os se hvad der sker når maskinen bliver sat til at afvikle 3D spil.
3Dmark03
03 versionen af 3Dmark testen er lidt mere systemafhængig end de nyere versioner, og giver et fint billede af systemet ydeevne med lidt ældre spiltyper.
X48C følger fint med de andre kort i denne test. Så vi hæver indsatsen og sætter en 3Dmark06 i spil.
3Dmark06
Cpu scoren er et mulehår bagefter, men det lader ikke til at forstyrre resultatet der er helt efter bogen.
Prey demo
Prey bygger på DOOM3 motoren ligesom Quake4 og flere andre moderne spiltitler.
Der er stadig ikke noget der tyder på at X48C skulle afvige rent ydelsesmæssigt fra konkurrenterne, så som sidste godbid kører vi en Crysis cpu benchmark.
Crysis CPU benchmark
Næh, heller ikke her var der afvigelser af afgørende karakter. Det lader altså til at MSI er sluppet aldeles hæderligt fra forsøget med at lave et hybrid-bundkort til to typer ram uden at det er gået ud over ydelsen.
Så mangler vi sådan set bare at finde ud af om der er noget overclocking potentiale gemt i elektronikken.
Overclocking
Det er sjældent godt for stabiliteten at begynde at rive højfrekvent elektronik op med rode og flytte dele af den ud på separate print som MSI har har gjort med ram termineringerne, og det er da heller ikke verdensrekorder du skal regne med at få ud af X48C Platinum.
Små 450MHz ville den være med til stabilt, og der er et stykke op til de 475-485 vi plejer at kunne trække ud af X48 chipsettet. Heldigvis så kunne strømforsyningen på boardet leverer rigeligt med ampere til at køre QX6850 cpu'en på 9x multiplier. Det giver os små 4GHz at gøre med.
Billedet lyver lidt. Coretemp mener at vi kører 6x675fsb, men det er altså 9x450fsb
Og hvis der er noget SuperPI har godt af så er det da en hurtig cpu. 12.5sek er en ganske hurtig tid, og det betyder jo samtidig at der er kræfter nok i bundkortet til at clocke eksempelvis en af de kommende E8400 cpu'er op på tilsvarende 4GHz uden de store problemer. Så selv om det ikke er det mest ekstreme bundkort vii har set til dato, så fungerer det upåklageligt. Står du som mange andre ved en skillevej mellem DDR2 og DDR3 ram, så er her et godt bud på dit næste bundkort.