Test: MSI 8800GT - 256 MB version

Grafikkort, NVIDIA  d.  25. marts. 2008, skrevet af Cook 10 Kommentarer.  Vist: 7900 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MSI
DK distributør: Interdata.dk

Test

 

 

Model

Hastighed/driver

Processor E6700 2667 MHz
Ram Corsair XMS2 2 x 1 gb PC5400 cas 4
Bundkort

Gigabyte G31-SL2

266 mhz FSB
Styresystem Win XP Pro m/SP2 32-bit
Grafikkort MSI 8800GT 256
Forceware 169.21
Sammenligning Asus 8800GS Forceware 169.21
Sammenligning Gigabyte 8800GT Forceware 169.21
Sammenligning Gigabyte HD3850 Catalyst 07.12
Sammenligning

Sapphire HD3870

Catalyst 07.12
Sammenligning Inno3D 8800GT Forceware 169.21
Sammenligning Gigabyte 9600GT Forceware 174.16

Som man kan se på tabellen er der et fint sammenligningsgrundlag både med de større 8800GT'ere, 9600GT og 8800GS. Derudover har vi også de nyeste konkurrenter med fra AMD. Det bliver spændende at se hvor 8800GT 256 passer ind i billedet.

Vi lægger ud med de 3 nyeste versioner af 3Dmark.

 

Her ser vi at MSI-kortet ligger meget tæt op af de store 8800GT'ere. Det må siges at være ganske fornemt. Her er kortet altså ikke begrænset af den lavere rammængde.

Vi ser på om denne tendens og gør sig gældende for det populære Company of Heroes.

Også her klarer kortet sig ganske flot, og ligger sjovt nok lidt over de større 8800GT'ere i flere tests. Dette er altså heller ikke nok til at udfordre den lavere rammængde. Vi får se om Crysis kan udnytte mere end de 256 MB.

Ydelsen i dette spil er rigtig rigtig god. Igen en anelse bedre end de større 8800GT'ere. Vel at mærke lige undtagen den sidste test hvor kortet bliver kørt helt i sænk på grund af den lavere rammængde. Her har vi altså en indikator for at 256MB ram normalvis er nok, men i fremtidige spil er det bare ikke godt nok med 256MB ram. Desuden er det ikke de helt høje opløsninger vi tester i, så dette er endnu et argument for at 256MB ikke er nok fremover.

Sidste test på programmet er Prey der er baseret på Doom3 engine. Det burde ikke være den helt store udfordring for kortet men nu må vi se.

Her ligger ydelsen ganske på højde med de andre 8800GT'ere til trods for den lavere rammængde.

Overclocking, temperatur og strømforbrug

Så kom turen til overclocking. Jeg havde på forhånd nogle rimelige forventninger til hvad kortet kunne præstere på dette område, da kortet er udstyret med en ret stor (og støjende!) køler. Desuden er rammængden halveret hvilket naturligt nok medfører et køligere PCB.

Men da jeg endeligt kom igang blev jeg virkeligt skuffet. Kortet var fint stabilt ved 700 MHz, men jo højere jeg kom op jo lavere blev grafikydelsen. Dette er et kendt fænomen der kaldes throttling. Denne fungere i bund og grund blot som en bremse når kortet enten bliver for varmt eller kommer for højt op i hastighed så lukker det selv ned for ydelsen. ØV!

Nå men oven på denne blandede fornøjelse må vi videre og kigge på temperature og strømforbrug for kortet.

 

Idle og load for kortet

Som man kan se er det nogle ganske fornuftige temperaturer. Ca. 50 grader load kan måske lyd som en del, men i et barebonekabinet, som jeg tester i, er dette udmærket. Det tyder også på at køleren er ganske effektiv da kortet kun stiger ca. 20 grader til 70, efter 10 minutter i ATI-tool. Alt i alt udmærket, hvis det bare ikke var fordi blæseren larmede helt forfærdeligt. Selvom den kun kører ca. 1700 RPM er maskinen ikke til at være i rum sammen med. Det er bare ikke godt nok.

Nu skal vi så til strømforbrug. Her får vi så at se hvad den halve mængde ram betyder i forhold til de normale 8800GT'ere når det kommer til ens el-regning.

Som man kan se bruger kortet omtrent det samme idle som de andre 8800GT'ere, men når det kommer til load er der en stor forskel. Her ligger kortet rigtigt pænt i nærheden af 9600GT, 8800GS og HD3850. Det er ganske flot.

Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 13:30:26
Svar/Indlæg:
621/31
Hm, jeg sidder fast i testen, lige efter køleløsningen er beskrevet. Jeg klikker næster, og bliver smidt tilbage til den samme side. Er det Firefox's skyld?


Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 14:22:36
Svar/Indlæg:
563/64
#1 Muligvis. Men husk at du altid kan navigere rundt på siderne vha. menuen ved artikelinfo:

Artikelinfo
MSI 8800GT - 256 MB version

1. Introduktion
2. Kassens indhold og specifikationer
3. Innovation / Teknologi
4. Design / Layout
5. Test og overclocking
6. Konklusion / UK summary

Det virker hvis alting fejler.

Mvh Cook


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-03-2008 17:03:24
Svar/Indlæg:
15982/637
God test, men hvis det var mig så fik kortet kun ½point i pris, for kortet er jo reelt helt "ubrugeligt" hvis vi skal se på det i pris/ydelse sammenhæng i forhold til de kort det skal konkurrere imod. Det skal ned på samme pris som 8800GS før det bør komme i betragtning som potientielt godt køb.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 17:20:56
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg er enig #3, på andre sider hvor de har testet tilsvarende kort(8800gt 256mb), men i højere opløsninger, og det pynter bestemt ikke. Det er svært at se noget formål med kortet. I mine øjne burde kortet få 1 point for pris, 2 i ydelse(256mb og 8800gt hører lige så lidt sammen som et x2400pro mobile med op til 1024mb ram). Design også ét point, det eneste der kunne retfærdige gøre kort og prisen ville være en lydløs/passiv køling.

Alt i alt, et fejlskud fra MSI.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 17:40:24
Svar/Indlæg:
7263/260
God test.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 18:09:05
Svar/Indlæg:
5421/53
God test, med mange forskellige grafikkort,! Det er sådan vi kan lide det 😀


Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 19:26:45
Svar/Indlæg:
197/19
heh, jeg kan ikke lade være med at tænke på diverse ATI-fanboys skrig, hvis det skulle have så lav pris score..
For eks. i Crysis, så er det efter min mening IKKE spilbart i højere opløsning end dem der her er testet i, og slet ikke med AA slået til mm.
Og hvis dette kort skal have mellem ½ og 1 i pris score, hvad skal så 3850 og 3870 så have i pris score ?? LOL


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-03-2008 19:33:56
Svar/Indlæg:
15982/637
#7: De kort har deres styrker lidt andre steder hvilket godt kan have point niveauet selv på prisen.


Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 19:44:04
Svar/Indlæg:
197/19
#8: Ja det kan du selvfølgelig have ret i, men nye grafikkort skal vel yde godt i nye spil ?
Hvor synes du 3850/70 yder godt ?

Se fx. pris/ ydelse score på disse kort :)

http://hwt.dk/literaturedetail...
http://hwt.dk/literaturedetail...

Edit: He he, #8: Så lige nu at du også der har været på banen.. dog dengang mht. for høj score, lidt det samme jeg er inde på her.. måske bare omvendt eller modsat, ellers bakker jeg bare baglængs tilbage.. 😉


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2008 11:07:51
Svar/Indlæg:
1317/46
#9 jeg er enig ATI's kort svinger meget i ydelse, det virker som de ikke har haft succes med drivere. Hvis jeg skulle have et nyt kort idag ville jeg vælge 8800gt eller 8800gts(begge med min. 512 mb ram), jeg tror at jeg skriver på manges vejne.