Test
Vi skal nu kigge nærmere på, hvad kortet egentlig kan, når det sidder i maskinen. Vi starter derfor med teststationen:
|
Model |
Hastighed/driver |
Processor |
Intel X6800 |
2933MHz @ 3300MHz |
Ram |
Corsair XMS2 |
2 x 1GB PC6400 cas 5 |
Bundkort |
Abit AW9D Max |
300MHz FSB |
Strømforsyning |
Enermax Galaxy |
1000 Watt |
Styresystem |
Windows XP Pro |
32-bit |
Harddisk |
2 x WD Caviar 80GB |
SATA, Raid 0 |
Grafikkort |
Asus EA9800GX2 |
Forceware 174.53 |
Sammenligning1 |
ATI Radeon HD 3870X2 |
Catalyst 8.1 |
Sammenligning2 |
Asus EAH3850 TOP |
Catalyst 8.1
|
Sammenligning3 |
Club3D HD3870 OC |
Catalyst 8.1
|
Sammenligning4 |
Asus EN8800GTS TOP |
Forceware 169.06 |
Jeg valgte at hente og benytte nyeste officielle driver fra Nvidia under testforløbet i stedet for den ældre 173.67, der var på den medfølgende driverCD.
Vi startede hårdt ud med de syntetiske benchmarks fra Futuremark: 3dmark03, 05 og 06. Her har GX2-kortet endnu noget at indhente i forhold til 3870X2, omend det ikke er voldsomt meget.
3dmark03, 05 og 06
I Crysis GPU-benchmarken giver GX2'et 3870-kortet klø, når vi kommer ud i de højere opløsninger og specielt med AA slået til. Der har været meget snak om det FPS-tab, der er i Crysis med 3870X2-kortet. Meget tyder på, at ATI har haft problemer med at få de to kerner til at arbejde helt sammen på dette punkt (AA). Det kan dog være, at de har fået det implementeret det i en nyere driver siden vi havde fat i det.
Crysis
I Company of Heroes ligger 9800GX2'et rigtig fra land. Her flyver det lige hen over hovedet på konkurrentens topmodel. Dog skal det lige siges, at vi havde problemer med at få kortet til at virke i dette spil. Dette har grund i, at de tidligere versioner af Company of Heroes ikke kunne arbejde ordentlig med SLi-setups, hvilket førte til store (meget store) FPS-tab. Vi var altså nødt til at installere en patch, før vi kunne køre denne test. De andre fire testede kort er altså ikke kørt med denne patch. Dette kan have en indflydelse, omend den næppe er i nærheden af stor nok til, at det ville have kunne redde AMD/ATI-lejrens kort.
Company of Heroes
I Prey er 3870X2'et i førertrøjen igen. Det er ikke meget i de højere opløsninger, men stadig et skridt foran.
Prey
I X3: Reunion er X2'et hele tiden et skridt foran GX2'et. Læg også mærke til, at de tre andre kort følger godt med, lige indtil vi kommer op i 1600x1200. Her er det højst sandsynligt de ekstra ram på 3870X2 og 9800GX2'et, der gør udslaget.
X3: Reunion
Skal man prøve at drage en lynkonklusion, så er ATIs 3870X2 og Nvidias 9800GX2 nogenlunde lige hurtige. Mange har dog ment, at der skal en større CPU til, før at GX2'et render fra konkurrenten. Hvis det er rigtigt, er det da positivt for Nvidia - men så er det da også positivit for ATI, at deres kort er mindre CPU-krævende. Ligeledes har vi ikke testet i DX10, hvor resultatet måske kunne se en lille smule anderledes ud. Selvom 9800GX2'et måske bliver sat på plads af konkurrenten enkelte steder, er det dog stadig et uhyre kraftfuldt kort!
Overclocking og strømforbrug
Overclocking: Jeg var ved godt mod, da jeg skulle overclocke dette kort. Godt nok havde det HD3870X2 vi havde til test ikke meget at byde på, men dette kort virkede lovende. Specielt fordi, at flere producenter allerede er kommet med fabriksoverclockede modeller. Jeg brugte Rivatuner 2.08 samt nTune til at overclocke kortet. Jeg stabilitetstestede med 3dmarkl06. Jeg ved, at hvis min score falder, er det højst sansynligt fordi, at jeg har presset kortet for meget.
GPU: Standard kører kortet som sagt 600MHz på hver GPU, 1500MHz på shaderen og 1000MHz på rammene. Jeg forsøgte stille og roligt først at presse GPU'en deropad og fandt, at min score i 3dmark06 støt steg indtil, at jeg var på ca 640MHz - herefter begyndte min score at falde. Omkring 670 MHz crashede 3dmark helt.
Shader: Shaderen fuldte med deropad, og jeg fik højere scores omkring 1570-1600MHz. Herefter var der ikke meget at komme efter.
Ram: Jeg hævede stille og roligt frekvensen på rammene, og fandt ud af, at de kørte fint op til ca. 1050MHz, hvilket er 5% overclock.
Nu kom så tiden, hvor jeg skulle sammensætte de opnåede tal. Ram og GPU-frekvenser blev sat sammen: Det gav en latterlig lav score. Jeg sænkede begge frekvenser en smule: Stadig en lav score. Sænkede dem endnu mere igen: Stadig en lav score! Jeg fandt det meget underligt. Nå, men så måtte jeg jo prøve med overclocking af hhv. shader+ram og shader+GPU alene: Det gik heller ikke!
Det lykkedes mig at få hævet scoren til 14597, hvilket var med oc af rammene alene. Jeg var en smule skuffet over kortets ydelse her - men på den anden side var mine resultater med HD3870X2'et ikke meget bedre. Det crashede, så snart jeg bare lagde en forøgelse af frekvenserne på en 3-5 procent oveni. Det er også grunden til, at dette kort ikke i overclocket tilstand er at finde på nedenstående grafiske sammenligning:
Sådan ser det ud i overclocket tilstand.
Strømforbrug: Jeg har desværre ikke udstyr til at måle det præcise strømforbrug med. Andre tests på nettet viser dog, at kortet trækker ca. lige så meget strøm ud af kontakten, som et HD3870X2 gør.