Test
AMD/ATI HD4770 512 og HiS HD4770 512
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortene:
AMD Dragon platform
- Cooler Master HAF-922 medium tower kabinet med 2 x 200mm blæsere og 1 x 120 mm blæser
- Enermax Galaxy 1000 Watt PSU med 2 x 8-pin PCI-E og 2 X 6-pin PCI-E strømstik
- FoxConn DigitaLife A79A-S AM2+ motherboard med AMD 790FX chipset
- BenQ 26" fladskærm - 60/59 Hz - max. opløsning 1920x1200 via HDMI eller DVI-I, med højttalere
- Zalman CNPS 9500 AM2+ low noise køler
- AMD Phenom II AM2+ Z940 Quad Core 3GHz CPU
- 2 X Kingston HyperX 2 gigabyte RAM-klodser – DDR-2 1066 (4 gigabyte RAM)
- 1 X Maxtor 200 GB, 7.200 RPM HDD - 16 MB cache, SATA-1
- 1 x Western Digital GreenPower HDD - 500 gigabyte, 7.200/5.400 RPM 16 MB cache, SATA-2.
Der er brugt et eksternt professionelt KWh-meter fra elektrikeren til måling af det totale strømforbrug på testmaskinen og dennes monterede grafikkort, til test og referencetests. Jeg har valgt at bruge et professionelt Watt-meter der måler hele maskinens strømforbrug, frem for at måle grafikkortenes da disses afgivelse af varme har stor betydning for hele maskinens samlede strømforbrug.
Software benyttet:
- OS: Windows Vista Home Premium 64-bit SP2, fuldt opdateret
- Grafikkortdriver: AMD/ATI Catalyst driverversion 9.11 x64
- Chipsætdriver: Seneste tilgængelige
Testsoftware:
- 3DMark Vantage
- Stalker:CS DX10 benchmark tool
- Unreal Tournament 3 Benchmark tool - der er benyttet DM-Sanctuary map, 12 bots, sound, full screen, max. details, DX10
- Devil May Cry 4 DX10 benchmark – max./super settings, MSAAx8
- Furmark 1.6.5 OpenGL 2.1 benchmark tool
- Call of Juarez DX10 benchmark tool
- Resident Evil 5 benchmark tool, DirectX 10.1 - "fixed" og "variable" modi
Forbehold der skal tages i testsammenligningerne, samt diverse relevant information:
Gigabyte GTX-295 kan ikke køre med DirectX 10.1-udvidelserne, da GTX-295 GPU'erne ikke understøtter dette; men denne er derimod i stand til at køre med PhysX teknologien NVIDIA er ene om at udbyde. Og med OpenGL 3.2, hvor AMD/ATI kører med OpenGL 3.1. Dette er medvirkende til, at Gigabyte GTX-295 scorer højt i 3Dmark Vantage, som understøtter PhysX.
Da Gigabyte GTX-295 ikke har været tilgængeligt for mine referencetests med RE5 benchmarken er dette forklaringen på, at denne test kun "sammenligner" AMD-med-AMD. Dette er således ikke udtryk for, at jeg (eller HWT) er "AMD-fanboys", men skyldes alene det faktum, at GTX-295 kortet er leveret retur til udlåneren for længst.
Unigine Heaven er udeladt i denne test, da kortene ikke kan DX11. Til gengæld har jeg på opfordring benyttet en ny benchmarker vi ikke har brugt før på HWT. Denne gang er valget faldet på Resident Evil 5. Og lever denne op til vore kvalitetskrav kan det være denne test skal erstatte den efterhånden ret gamle DMC-4.
Da de testede kort ikke en éns er OC-testen ikke udført på setuppet i denne omgang. Dette skyldes, at de monterede køleløsninger er vidt forskellige, samt det faktum, at AMD-kortet er et pre-release engineering sample.
Her er et sæt grafer over hvordan AMD/ATI HD4770 512 x 2 yder, set i sammenligning med 4 andre relevante referencekort i hele 8 forskellige benchmarks og målinger. På disse grafer betyder tallene, at jo højere resultat der er opnået, desto bedre ydeevne har kortet/kortene/setuppet:
3Dmark Vantage:
Seneste benchmark fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet,end lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en ren DirectX10 benchmark, der ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c. Derfor er Windows Vista eller Windows 7 eneste mulighed for afvikling af testen. Vantage er flot at se på, men samtidigt også ekstremt hårdt mod grafikkortene. Stilen er ændret lidt til en mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests, som Call of Juarez.. Samtidigt kan jeg ikke se , hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det det drejer sig om, er grafiktestning. Hvorom alting er, så lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
Vi ser her at HD4770 i CrossFire ligger i bunden af denne test i forhold til alle de andre kort. Skal vi sammenligne AMD/ATI's GPU'er ser vi her, at ydelsen på HD4770x2 ligger under alle de andre setups. Men dette kan skyldes at de to testede kort kun har 512 megabyte framebuffer. Performance og strømforbrugsmæssigt kan vi derfor hurtigt konkludere, at tiden er løbet fra det testede setup allerede i den første deltest.
Stalker:Clear Sky DirectX 10.1 benchmark tool:
Stalker:Clear Sky benchmark er et DirectX 10.1 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Rusland. Firmaet står bag STALKER:Shadow of Chernobyl og STALKER:Clear Sky. Denne benchmark er baseret på sidstnævnte og presser igennem 4 deltests grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, en om natten, en i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold man vil møde i et spil, man spillede synes jeg det er en af de mest retvisende grafiktests der findes pt. I denne test er højere FPS bedre, end lavere.
1920x1200, MSAAx4, Ultra Mode:
1920x1200, Ultra Mode:
1680x1050, MSAAx4, Ultra Mode:
1680x1050, Ultra Mode:
Her kan vi se, at det går ret godt for 4770x2 når der ikke køres med 4xMSAA, Derimod er det straks mere svært for kortene, at levere performance når MSAAx4 filtrering benyttes. Så hermed kan vi konkludere, at det ikke er to styks HD4770 512 man skal købe, hvis man kører ting med bare medium MSAA slået til. Faktisk så dropper kortene til under 50% performance bare med MSAAx4 slået til. Så det er helt sikkert ikke to x HD4770 512 man skal købe for, at spille STALKER:CS, eller andet bygget på xRay Engine.
Unreal Tournament 3 Benchmark tool:
Der er ikke så meget at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3 fordi den fra starten af blev bygget optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. Og denne test er udvalgt fra benchmarkportfoliet, fordi rigtigt mange spil der bruges i dag og som stadig frigives, er baserede på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne. Men ingen siger vi skal svælge i små tal fra ekstremtests hele tiden, vel? :) Og i netop denne test kan vi se, at det er meget tæt løb mellem kortene.
Graferne hér giver lidt stof til eftertanke. For vi kan her se, at to gange HD4770 512 rent faktisk formår, at løbe fra Gigabyte GTX-295, bortset i den højeste opløsning - og dette på trods, at GTX-295 har 1.792 MB framebuffer, mens HD4770'erne må enes, om de 512 megabyte. Det er meget tæt løb mellem GTX-295 og HD5770 1GB x 2, men vi ser her, at HD5870 er "vinderen" af denne test, mens HD5850 ligger lidt over og lidt under GTX-295 og HD4770 512 x 2 kommer ind på sidstepladsen, blandt AMD-kortene. Skal vi indberegne prisen på to styks HD5770 1GB og medtage den større mængde RAM på framebufferen, samt DX11-kompatibilteten og strømforbruget, kontra to styks lidt billigere HD4770 512, så er anbefalingen fra mig af, at man bør undgå setuppet med HD4770 512 x 2, samt GTX-295 og sigte efter enten, et HD5850, 5870 eller to HD5770 1GB. , med den kompatibilitet og pris GTX-295 har i skrivende stund. Fordele og lemper fremgår klart for folk i denne test. Og i kun den højste opløsning yder GTX-295 faktisk bedre, end selv de ældre, små HD4770 512'ere - tankevækkende, ikke?
Devil May Cry 4 - Scene 4:
Devil May Cry 4 er et spil der brillerer, ved at findes til både PS3, Xbox360 og PC. Spillet er i sig selv meget flot lavet grafisk, selvom det er flere år gammelt. PC-versionen udkom i midten af 2008 og er grafisk forbedret i forhold til konsoludgaverne. Grunden til jeg har valgt DMC-4 er fordi den dels findes i en automatisk benchmarker, og dels fordi den stadig formår at presse kortene til det yderste. Samtidigt kan den køre både DirectX 9.0c og DirectX 10, hvilket gør den til en benchmarker der sammen med UT-3 kan bruges på både Windows XP og Windows Vista. Før nogen spørger så er DMC-4 benchmarken opdelt i 4 scener der gennemspilles på PC'en over ca. 15 minutter. Herefter gives en FPS-resultat per scene og en rank, da DMC-4 opererer med sjove ranks. For eksempel hedder den højeste rank "S - Battle foes with Smokin' Sick Style". Det er måske meget sjovt, men lidt for "porno" til mig. Jeg har derfor kun udvalgt Scene 4, der er den grafisk mest krævende og indsat resultaterne i grafen nedenfor.
Og her ser vi så noget rigtigt interessant. Her vinder HD5770 x 2 1GB setuppet OVER HD5870 og HD4770 x 2, mens den samlede vinder af denne deltest ubetinget er Gigabyte GTX-295 der outperformer både HiS HD5870, HD5770 x2 og HD4770 x 2. HD4770 x 2 vinder UT3-testen suverænt over HD5770 x 2 og GTX-295, mens Gigabyte GTX-295 1.792 brillierer over alle AMD-kortene, i DMC-4 testen. Men skal vi se på delresultatet i 1440x900 så er der faktisk kun 11.9 FPS til forskel mellem GTX-295 og HD4770 512 x 2. Ikke at det er meget, men for overclockere eller benchmarkere så kan denne information måske være betydningsfuld.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmarker på flere forskellige testsider - og det med god grund. For FurMark indeholder både en benchmarker, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved at benytte denne test. Ydermere er det min testsuites eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Og dette er vigtigt at vide for dem der kører Linux, eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmarker, der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkorts præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 3.2 benchmark og da GTX-295 kan køre OpenGL 3.2, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.1 er denne test valgt udfra det parameter for, at kunne give en retvisende og valid sammenligning. Dette er også gjort udfra, at da jeg testede HD5870 med FurMark 1.6.5 gav den på FPS præcis samme resultat, som i version 1.7.0 hvilket overraskede mig meget. Normalt plejer AMD/ATI at tabe OpenGL testene kraftigt til NVIDIA. Men noget tyder på, at AMD/ATI's ingeniører har været på overarbejde mht. OpenGL-sektionen i denne GPU. Derfor er FurMark 1.7.0 valgt til testen af OpenGL-ydelsen.
Vi kan her kun hæfte os ved én enkelt ting - og det er at i OpenGL-testen, der vinder HiS HD5870 over Gigabyte GTX-295, HD5770 1GB x 2 og HD4770 512 x 2, mens GTX-295 lige overgår HD4770 512 x 2 setuppet - der er faktisk kun 4 FPS til forskel mellem GTX-295 og HD4770 512 x 2. AMD/ATI-kortene er blevet voldsomt forbedret på OpenGL-siden i forhold til 4000-serien, og dette ses tydeligt afspejlet på HD5970 (ikke inkluderet i grafskemaet), HD5870, HD4770 x 2 og HD5770 x 2. Da dette er testens eneste OpenGL benchmark, har vi desværre intet andet at sammenligne med. Men jeg finder stadig at FurMark kommer til sin ret i denne test. Den finder i hvert fald ret hurtigt smertegrænserne for kortenes overclockningsevner og har før vist den tydelige forskel der var imellem AMD/ATI og NVIDIA, indenfor rendering af OpenGL. Og det klarer FurMark også i denne deltest, som det tydeligt fremgår.
Call of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil der er skrevet til direkte at udnytte flere CPU-kerner end to. Jeg har brugt Call of Juarez benchmarker tool, 64-bit udgave, sat til maximum DirectX 10 settings, 1920x1200, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
I denne deltest er der ikke så meget, at skrive "hjem" om. Her taber setuppet med de to HD4770 512'ere tydeligt til ret stort til de andre AMD-kort, mens forskellen mellem GTX-295 og HD4770 512 x 2 i "average" og "maximum".
For at give lidt yderligere perspektivering med denne test er en tidl. graf der indeholder HD5970 2GB og HD5850 1GB indsat hér:
Resident Evil 5 benchmark - "variable" og "fixed":
På opfordring fra en læser/bruger af HwT.dk har jeg i denne test benyttet en ny benchmarker, vi ikke har brugt før på HWT. Denne gang er valget faldet på den foreslåede Resident Evil 5 DX10 benchmark. Og lever denne op til vore kvalitetskrav kan det eventuetl være, at denne test på sigt skal erstatte den efterhånden ret gamle DMC-4. Så lidt fornyelse er der da i denne anmeldelse - hvilket da også har taget sin tid, da jeg har måttet køre 48 målinger på 4 kort/setups. Resident Evil 5 benchmarken består af to dele - en "fixed" og en "variable". Yderligere er denne benchmarker lidt pudsig i det, da den ofte giver lavere FPS med 0xAA filtrering og højere med 4xAA, eller endda med 8xAA slået til. I testen er optionen "Motion Blur" slået til i alle deltests.
Vi starter op med "fixed først:
I "fixed" 1920x1200 kan vi se, at HD5970 vinder hele puljen, mens HD4770 512 x 2 faktisk vinder over HD5870 og HD5770 1GB. Men det er kun med et lille hårsbredde, at HD4770 512 x 2 setuppet slår HD5870 1GB.
Straks sjovere ser det ud i 1680x1050 - for her overgår HD4770 512 x 2 faktisk selv det enormt meget voldsommere og ærkemeget dyrere, næsten legedariske HD5970 2GB. Godt nok er det ikke med mange FPS HD4770 512 x 2 setuppet vinder denne deltest, men det formår at gøre det. Og det i sig selv er en præstation synes jeg.
Og så "variable"-delen:
Her ser vi i højeste opløsning, at HD4770 512 x 2 ligger over HD5770 1GB, bortset fra i laveste opløsning. Udover det så ligger HD5970 og HD5870 over HD4770 512 x 2 setuppet..
Det samme gør sig gældende i 1680x1050 - her ligger HD4770 512 x 2 over HD5770 1GB, men igen er HD5770 1GB på toppen i laveste opløsning.
Strømforbrug:
Som det fremgår af denne graf kan man se, at kortene hører til de mere nøjsomme af slagens, mht. forbrug. Dog er idleforbruget lavere ved brug af to HD5770 1GB, end ved brug af to HD4770 512. Altså er kortene lidt bagud, mht. strømoptimering på kredsløb og GPU. men ser vi på Call of Juarez, DMC-4, FurMark og UT3, så får man altså meget ydelse pr. watt med 2 x HD4770 512, kontra et NVIDIA GTX-295. Og det er jo værd, at tage med i éns beregninger, før indkøb af hardwaren/setuppet.
Efter denne omgang af "tal & test" går vi videre til konklusionen...