Innovation/Teknologi
Californiske NVidia har næsten lige lanceret deres nye flagskib, GeForce GTX 580. Men hvor der gik lang tid mellem lanceringen af GTX 280 og GTX 480 – og hvor der gik længe inden der kom et nyt mainstreamgrafikkort baseret på samme teknologi (GTX 460), har nVidia denne gang været vaks ved havelågen, og er allerede nu fremme med flagskibets lillebror, GeForce GTX 570.
GTX 570 er kortet, der for alvor skal give AMD Radeon kamp til stregen, i ydelsessegmentet for folk, der ikke vil give DKR +3000,- for et grafikkort. Og jeg tror, at det er et klogt træk af nVidia, allerede nu at lancere en "billig" version af topkortet, siden konkurrentens Radeon HD 6900-serie står for døren. Indtil da har nVidia så at sige frit spil, idet markedet mellem HD5870 (og HD 6870) og HD5970 ligger åbent.
Mange – inklusive os på redaktionen – mente at forgængeren GTX 480 var et varmt larmende monster, der var lidt af en fejlsatsning. En fejlsatsning, der ikke desto mindre havde sine fordele, med den store Level2-cache der gjorde chippens egenskaber i bl.a. Tesselation helt fabelagtige. Kort sagt, en GPU med en meget stærk, og måske lidt for stor og avanceret arkitektur.
Man kunne derfor frygte, at GT110-chippen på GTX 570 er endnu mere af samme skuffe – endnu højere strømforbrug og endnu højere støjniveau.
Sådan er det heldigvis ikke.
Nvidia har denne gang haft stor fokus på køleren, der nu er en heftig køleblok med et stort "Vapor Chamber" – lidt ala en forvokset heatpipe – som vi kender det fra AMD's Radeon HD 5970, som gør at varmen fordeles bedre fra GPU til køler, og derfor burde resultere i et mere støjsvagt kort. Desuden skal køleren også "kun" flytte 225W, idet det er lykkedes NVidia at reducere strømforbruget med GT110-chippen.
Når vi snakker arkitektur, har NVidia naturligvis også optimeret her. GTX 570 er blevet hurtigere til at håndtere FP16 teksturfiltrering, hvilket burde give et ydelsesafkast i teksturtunge applikationer. Derudover er chippen blevet bedre til Z-culling – hvilket skal øge ydelsen, hvor der sker rendering af tunge skjulte overflader, således at pixels der alligevel ikke er synlige ikke renderes.
Da grafen er for GTX 580, tæller øverste del
af graferne med de 512 kerner ikke med
Disse optimeringer skulle alene give 5-10% merydelse pr. Clock end en tilsvarende GT100 (GTX 580) chip.
|
nVidia GeForce GTX 480
|
nVidia GeForce GTX 570
|
nVidia GeForce GTX 285
|
Procesteknologi
|
40nm
|
40nm
|
55nm
|
GPU clock
|
700MHz
|
732MHz
|
648MHz
|
Kerne clock
|
1401MHz
|
1464MHz
|
1476MHz
|
RAM (type, størrelse)
|
1536 MB GDDR5
|
1280 MB GDDR5
|
1GB GDDR3
|
RAM hastighed
|
3696 MHz (Quad Data Rate)
|
3800 MHz (Quad Data Rate)
|
2484 MHz (Dual Data Rate)
|
RAM bus
|
384 bit
|
320 bit
|
512 bit
|
Kerner
|
480
|
480
|
240
|
ROPs
|
48
|
48
|
32
|
Teksturenheder
|
60
|
60
|
80
|
Strømforbrug
|
250 Watt
|
225 Watt
|
204 Watt
|
(Vi kan pt. ikke få bekræftet antallet af ROPs og Teksturenheder på GTX570 - tag dem derfor med et gran salt)
Antallet af kerner på GTX 570 er, ligesom GTX480, 480 styks. Clockmæssigt er GTX 570 dog bedre med sine 732MHz på GPUen og 1464MHz for kernerne. Rammene har med sine 3800MHz ligeledes fået et nøk opad – dog på bekostning af en langsommere bus på 320 bit, hvilket gør hukommelsen en anelse langsommere end på det tidligere flagskib. Desuden har vi 1280MB til rådighed kontra GTX 480's 1536MB.
Tager vi et kig på de øvrige specifikationer, er der også noget at komme efter her. Som på den tidligere topmodel er der f.eks. understøttelse for HDMI 1.4a, med integreret 7.1 surroundsound og hele pibetøjet, og hvad der vel næsten er implicit, er der selvfølgelig fuld understøttelse af DirectX 11, som skulle være GeForces kæphest med seriens robuste arkitektur. Der er selvfølgelig også CUDA, så man kan bruge regnekraften til andet end spil, og 4-vejs SLI, hvis man har ALT for mange penge, og gerne vil sætte 4 styks GTX 570 sammen i ét system. Af andre spændende ting byder NVidia på PhysX og 3D-Vision, så man kan få en ultimativ spiloplevelse med forbedret spilfysik og 3D-briller.
Ydermere understøttes 4. generation af PureVideo, NVidias videohåndteringsteknologi, der tilfører hardwaredekodning af både MPEG2 og MPEG4, således at CPU'en i store træk ikke belastes ved afspilning af disse formater.
Samlet set virker det som om, at GTX 570 er hvad GTX 480 skulle have været: et kort med en stærk GPU, en god køler, og et nogenlunde acceptabelt strømforbrug. Om NVidia holder hvad de lover, i alt fra strømforbrug til støjniveau og ydelse, kigger vi på på de efterfølgende sider.
(Tak til Emillos for ovenstående afsnit)