Innovation/Teknologi
Vi så AMD's nye flagskib for første gang på CeBIT-messen i Hannover for ganske få dage siden, præsenteret af firmaets marketingsansvarlige, Devon Nekechuk, der tydeligvis var meget stolt af den nye topmodel( http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=18352 ). Helt forståeligt, taget i betragning af kortets specifikationer: Vi har trods alt at gøre med ~30cm badass grafikkort, hvis regnekraft alene ligger på 5,1 TeraFLOPS.
Grafikprocessoren er naturligvis den samme som vi så på HD 6970, Cayman, der med VLIW4-arkitekturen har fået styrket Tesselation-håndteringen. Desuden er der fortsat 32 ROPs og 96 teksturenheder pr. chip – men som ventet har AMD reduceret clockfrekvensen en smule på GPU'erne for at tøjle strømforbruget(<375 Watt). Standard clock på Cayman-chippen på HD 6970er 880 Mhz, mens HD 6990 har en standardclock på 830 Mhz.
Skuffet?
Der er der ingen grund til at være. Den almindelige Dual-BIOS knap er nemlig blevet til en AUSUM(udtales AWESOME)-knap – der ganske enkelt hæver spændingen til GPU'erne fra 1,12V til 1,175V, samt hæver clocks fra 830MHz til 880MHz. Og så har vi pludselig en ydelse svarende til to HD 6970 i CrossFireX! Ifølge AMD er alle chips testet ved denne hastighed – og har man lyst til selv at lege med sit dyrtindkøbte legetøj, skulle der være endnu mere at hente.
Ved AUSUM kan kortet dog smide op til 450 Watt af sig – sandsynligvis det højeste niveau nogensinde for et grafikkort. Heldigvis er AMD virkelig gået drastisk til værks med køleløsningen. Faktisk er hele kortet designet udfra et kølemæssigt perspektiv: Et symmetrisk design med en centraliseret blæser, der sikrer at de to grafikprocessore får så kølig luft som overhovedet muligt – og med særligt effektive spændingsregulatore. Desuden bruger AMD nogle særligt effektive thermiske plader, der ved opvarmning smelter og giver optimal kontakt mellem GPU og køler.
Ved de omtalte 880 Mhz skulle Radeon HD 6990 slå GeForce GTX 580 med 60-70%. Om AMD holder hvad de lover, kommer vi til senere i denne anmeldelse.
Tilslutningsmæssigt understøtter kortet helt op til 6 skærme - SEKS! Da kortet som sådan "kun" har 5 udgange, skal man dog have fat i en såkaldt MST-HUB, der endnu ikke rigtigt er at finde på markedet. Men både 3, 4 og 5 skærme klarer kortet out-of-the-box.
(Stor tak til Emillos for dette afsnit)
Teknologier i fokus
PowerTune
PowerTune er en videreudvikling af ATI PowerPlay, der i sin tid var forbeholdt ATI's grafikkort til bærbare computere. Teknologien sørgede for at justere grafikchippens strømtilførsel og clock, alt efter hvor stor belastning GPU'en blev udsat for. PowerPlay blev senere implementeret på hele Radeon-serien fra HD 3000-serien, hvor også highend grafikkort til stationære computere dragede nytte af teknologien.
Hidtil har der ”kun” været 3 belastningskategorier: Ingen belastning, mellem belastning, og høj belastning. Strømtilførsel og clockfrekvens har altså været justeret på 3 niveauer.
Nu har AMD taget skridtet videre og har raffineret teknologien, således at strømtilførsel og clock kan styres meget præcist. Hvis et spil eksempelvis kører med meget svingende framerate, vil PowerTune både op- og ned-justere clock således at frameraten stabiliseres. Og kører et spil med 200 billeder pr. sekund, hvor skærmen alligevel kan kan vise måske 50/100 billeder pr. sekund, nedsættes hastigheden på GPU'en, så strømforbruget sænkes uden det kan mærkes for brugeren. Hvor meget GPU clock skal kunne ændres, kan man naturligvis selv indstille i Catalyst Control Center under Overdrive.
Eyefinity
Eyefinity er i løbet af det seneste års tid virkelig blevet et af de helt store salgsparametre hos AMD. Teknologien tillader helt almindelige brugere med selv relativt billige Radeon grafikkort at tilkoble 2, 3, 4, 5 eller 6 skærme; noget der direkte udvider brugeroplevelsen voldsomt. Mest populær er naturligvis 3 skærme til spil; noget der førhen var forbeholdt specielle grafikkort fx fra producenten Matrox, hovedsageligt til brug i bl.a. flysimulatorer.
   
Anno 2010 er et setup med 3 skærme dog fuldt anvendeligt til en bred skare af spiltitler og -typer. Herover ses Colin McRae: DiRT og - selvfølgelig - World of Warcraft.
3 skærme kræver desuden ikke andet end 3 skærme med MiniDisplayPort. Skærme med andre typer tilslutninger kan dog også gøre det – så skal man bare være opmærksom på, at der kræves aktive adaptere.
Læs evt. vores detaljerede anmeldelse af Eyefinity her: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=17248
CrossFireX
CrossFireX er AMD's bud på nVidias famøse SLi. CrossFireX gør det muligt at sætte flere grafikkort sammen – 2, 3 eller 4 og dermed i teorien firdoble ydelsen. For at opnå den optimale ydelse med 2 kort skal man koble 2 ens Radeon grafikkort sammen med en CrossFireX-bro. Bundkortet det hele foregår på, skal naturligvis have 2 fysiske PCI-Express x16-porte, og skal understøtte CrossFireX – hvilket næsten alle ATX-bundkort i dag gør.
Den reelle ydelse man får ud af et CrossFireX setup varierer dog meget. AMD selv hævder, at CrossFireX skalerer næsten 200% med 2 kort i en række spiltitler – og selv har vi også oplevet, at ydelsen næsten fordobles med 2 kort i visse spiltitler. Det varierer dog fra spil til spil – og sætter man 3 eller 4 kort sammen, skal man ikke regne med at udnyttelsen af disse er i nærheden af de 100%.
Unified Video Decoder 3
Teknologien svarer på mange måder til den nyeste version af nVIDIAs Purevideo, der ligeledes er blevet integreret i deres mainstreamprodukter. UVD er baseret på ATi's Xilleon video processor , som var en 32 bit "system-on-a-chip" MIPS processor. Nu er den så blevet integereret i GPU'erne med det formål at aflaste CPU'en og få videomateriale til at tage sig bedre ud. Dette gøres vha. de-interlancing, farvejustering, og støjreduktion.
UVD3 kan håndtere BluRay-materiale med bitrates op til 40Mbit/s, og kan teoretisk set dekode alt materiale indenfor H.264, VC-1, MPEG4 og DivX/xVid video codec standarderne næsten uden CPU-kraft.
 
Herunder hører også Accelerated Video Transcoding, der får grafikkortet til at dekode videomateriale, således at man kan konvertere videomateriale langt hurtigere, end hvis CPU'en skulle gøre arbejdet alene. I praksis kan dette mere end halvere tiden, det tager at konvertere en fil – og med Windows 7 kan man benytte sig af ”Drag 'n drop”-transcoding, så man ikke engang behøver tredjeparts software.
Også tredjepartsprogrammer såsom Cyberlink MediaShow Espresso kan udnytte Radeon grafikkort til at hjælpe med video-dekodning.
Enhanced Quality Anti-Aliasing
MSAA, som er en af de gængse standarder indenfor industrien, kender de fleste. Det er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.
AMD har dog lanceret deres egen version, Morphological Anti-Aliasing, hvor de efter at have renderet et billede kører det igennem shaderen igen for at udglatte kanter. Dette skulle give et bedre billede med en minimal påvirkning af ydelsen.