Test: MSI GTX970 Gaming 4G

Grafikkort, NVIDIA  d.  12. marts. 2015, skrevet af SDK 18 Kommentarer.  Vist: 18554 gange.

Korrekturlæser: DeXTRoNiaN
Billed behandling: svedel77
Oversættelse: SDK

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 2799,99
Produkt udlånt af: MSI
DK distributør: DCS

Specifikationer



 

MSI har hævet clockhastigheden 40 til 90 MHz, alt efter hvilken mode kortet er sat til. Fabrikken har dog valgt ikke at ændre på hastigheden vedrørende hukommelsen. 
 

Innovation/Teknologi

Nvidia har taget designelementerne som blev introduceret med Geforce 750 og lagt endnu flere nyskabelser oveni. Geforce 750 chippen som også kendes under kodenavnet Maxwell var revolutionerende pga. sit lave energiforbrug men Maxwell 2 kan nogle flere tricks som i kan læse nedenfor. Maxwell er opkaldt efter James Clerk Maxwell som var en teoretisk fysiker fra Scotland som udledte et sæt af fire partielle differentialligninger om elektromagnetisme som senere er blevet meget berømte.

Maxwell 2 med chipdesignet GM204 som GTX 980 og GTX 970 også kaldes, er stadig fremstillet på 28nm processen, hvilket gør at Nvidia ikke har kunnet få nogen forbedring af ydelsen ved at skrumpe chippen. Finere dimensioner i fremstillingsteknologien har ellers traditionelt har været en sikker vej til højere ydelse. Chippen har 5,2 milliarder transistorer klemt ned på 398 kvadratmillimeter.
 


 

GTX 970 består af 4 Graphics Processing Clusters (GPCs), 13 Streaming Multiprocessors (SMM) og fire hukommelses kontrollere. Hver SMM har 104 CUDA cores, en PolyMorph Engine der styrer skeduleringen af compute waves og shader instuktioner, og 8 texture units. Med 113 SMMs, får GeForce GTX 970 i alt 1664 CUDA cores og 104 texture units. Hver af de fire 64-bit hukommelses controllere er forbundet til 16 ROP units og 512KB of L2 cache. Hele chippen har i alt 64 ROPs og 2048KB L2 cache og 256-bit samlet busbredde.

I forhold til Kepler arkitekturen fra Geforce 680 er hver SMM blevet redesignet til at være mere effektiv. Det betyder at hver Cuda core kan udnyttes bedre og at man tit vil se højere ydelse med Maxwell, selvom Kepler har flere cores.

Video encoder blokken er også blevet opgraderet, så man kan encode H.264 video i 4K opløsning med 60 frames per sekund. Maxwell 1 understøttede max 1080p opløsning.
 

Instruktioner til acceleration af voxel operationer

Chippen introducerer nogle nye instruktioner der er beregnet til at accelerere voxel operationer. Voxels kan man tænke på som tredimensionelle pixels, akkurat som geometrien i Minecraft spillet. Ved at rasterisere geometri der normalt er lavet af trekanter til voxels, kan man omdanne scenen til en datastruktur som er meget lettere for en GPU at traversere effektivt. Når man nu har denne datastruktur på GPUen kan man implementere interessante algoritmer, såsom Global Illumination. Disse vil også virke på ældre GPUer men med de nye instruktioner bliver de meget hurtigere og det kan være forskellen på om det er brugbart i spil eller for langsomt.

Hardware acceleration af multiprojection, altså teknikken hvor man sender geometrien til rasterisering i flere render targets på én gang, er med til at gøre voxel operationer hurtigere.
 


 

Konservativ rasterisering er en anden ny feature i Maxwell, hvor man danner en ny pixel hvis der er selv det mindste overlap mellem pixel og geometri. Almindelig rasterisering kræver at centrum af pixelen er dækket af geometrien.

 

Programmerbare sample positioner til antialiasing

Tidligere har de subpixel positioner i hver pixel hvor shaderen sampler texturens værdi været foruddefineret, da man bruger et standardiseret mønster som blev lagt i ROM når man fremstillede chippen. Det nye med Maxwell 2 er at de kan læses fra RAM og derved ændres hver frame. 



 

Ved at ændre sampling mønstret ved hver frame kan man undgå nogle af de klassiske problemer med MSAA, nemlig de trappeformede kanter. Man vil få støj i stedet for hakker, men det er mere behageligt at kigge på. Dette giver mulighed for at implementere nogle spændende algoritmer, hvor man fx kombinerer samples fra flere frames f.eks. til rotated grid, temporal antialiasing. 

 

Hukommelseskompression 

Teknologien til hukommelseskompression er nu ude i tredje iteration, med flere muligheder for delta komprimering. Blokke af pixels bliver tabsfrit komprimeret, før de skrives ud til DRAM. Dette gør at mindre data skal sendes og båndbredden derfor udnyttes mere effektivt. Nvidia fortæller os at bustrafikken er reduceret med ca. 25% i forhold til Kepler designet.

 

Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
12-03-2015 08:18:48
Svar/Indlæg:
411/38
For pokker det er altså et lækkert kort, til trods for de manglende ram 🤡 Men jeg har et sæt 680'ere i SLI, så jeg kan vidst ikke retfærdiggøre at købe et nyt sæt når det eneste jeg gamer i er 1080p. Måske et enkelt til en ITX maskine eller noget 🤣


Confidenze
 
Overclocker
Tilføjet:
12-03-2015 09:14:34
Svar/Indlæg:
217/59
Har selv denne model med vand på, og er über tilfreds.
Har ikke oplevet nogen som helst problemer, og glæder mig over at jeg kan squeze 10-15% mere ydelse ud af det, såfremt det skulle blive nødvendigt.

Har på ingen måde kunnet mærke noget som helst med de manglende vRAM.

10/10 herfra


wepor
 
Overclocker
Tilføjet:
12-03-2015 10:15:25
Svar/Indlæg:
444/92
Har 2 i sli og de køre bare derud af


Confidenze
 
Overclocker
Tilføjet:
12-03-2015 10:30:11
Svar/Indlæg:
217/59
Jeg havde 2 580 i SLI inden jeg fik mit 970, og jeg synes desværre der var for mange problemer med SLI. Teknologien er ikke gennemtestet nok endnu. Men der er ingen tvivl om at der er mere ydelse at hente. Så er spørgsmålet bare om hvor længe der går inden jeg skifter mening og tager et kort mere...


trane36
 
Ny Bruger
Tilføjet:
12-03-2015 17:27:12
Svar/Indlæg:
42/1
"I fronten sidder 1 HDMI, 1 DisplayPort og 2 stk. DVI udgange. Dette giver rigeligt med muligheder, når skærmen skal sættes til, og man kan sætte 4 skærme til på en gang."

Mener du ikke bagenden?


MBodilsen
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
12-03-2015 17:55:15
Svar/Indlæg:
72/4
Har også et af disse kort. Det kan sagtens følge med når jeg mest bare spiller CS:GO! :D


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2015 19:36:46
Svar/Indlæg:
5874/1287
Nogen der ved, om dette kort kommer i en "Lightning" udgave?
Jeg købte i sin tid et GTX 770 Lightning, som har en endnu bedre køler end GTX 770 Gaming (kortet er også 150-200g tungere pga dette). Dette kører stadig klippestabilt på trods af flere års OC, og er stadig utroligt stille.

Et GTX 970 Lightning står højt på min ønskeseddel 🙂


Axaion
 
Superbruger
Tilføjet:
13-03-2015 08:34:03
Svar/Indlæg:
219/2
". Med 113 SMMs, får GeForce GTX 970 i alt 1664 CUDA cores og 104 texture units. Hver af de fire 64-bit hukommelses controllere er forbundet til 16 ROP units og 512KB of L2 cache. Hele chippen har i alt 64 ROPs og 2048KB L2 cache og 256-bit samlet busbredde."

nok en ide at fixe den del af copy paste, for det har den ikke :)

nok også en ide at nævne ram problemet


trane36
 
Ny Bruger
Tilføjet:
13-03-2015 15:44:20
Svar/Indlæg:
42/1
#8

haha


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
13-03-2015 23:53:57
Svar/Indlæg:
15982/637

". Med 113 SMMs, får GeForce GTX 970 i alt 1664 CUDA cores og 104 texture units. Hver af de fire 64-bit hukommelses controllere er forbundet til 16 ROP units og 512KB of L2 cache. Hele chippen har i alt 64 ROPs og 2048KB L2 cache og 256-bit samlet busbredde."

nok en ide at fixe den del af copy paste, for det har den ikke :)

nok også en ide at nævne ram problemet

Axaion skrev d. 13-03-2015 08:34:03

Jeps det skal rettes, men der er ikke noget ram problem - der har kun været en "ram fadæse". Det er kun blevet et problem fordi kortet har fået skylden for nvidias manglede evne til selv at rette og opfange fejl. Alle de negative holdninger er blevet kanaliseret over i et kort som absolutet intet fejler og hele tiden har været tiltænkt at fungerer således.
Jeg synes det er en ærgerlig holdning folk har fået istedet hvor man kalder det "defekt" i stedet for at forstå hvordan kortet faktisk er opbygget helt fra starten af og som det er tiltænkt. Hvis de korrekte specs havde været der fra starten, så ville der ikke være nogen spørgsmålstegn, og det ville stadig have solgt som varmt brød.

Jeg havde 2 580 i SLI inden jeg fik mit 970, og jeg synes desværre der var for mange problemer med SLI. Teknologien er ikke gennemtestet nok endnu. Men der er ingen tvivl om at der er mere ydelse at hente. Så er spørgsmålet bare om hvor længe der går inden jeg skifter mening og tager et kort mere...

Confidenze skrev d. 12-03-2015 10:30:11


Gennemtestet nok endnu ? Teknologien har været her i 9år nu (i hvertfald nVidias løsning på SLI, - 3Dfx tilbage i 1998). Hvis der er nogen at klandre så er det spiludviklerne, for teknologien har ligget lige ved hånden i så mange år.
Anyhow jeg har kørt SLi siden 2006 og 3 way SLi siden 2009 permanent i to PC'er og jeg har kun oplevet at kompabilitet, understøttelse og skalering er blevet bedre og bedre igennem årerne. Jeg går aldrig tilbage til eet grafikkort 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 14-03-2015 00:02:35.


trane36
 
Ny Bruger
Tilføjet:
14-03-2015 09:04:23
Svar/Indlæg:
42/1
#10

Så selvom NVIDIA har erkendt der er en RAM allokerings problem, så siger du der ikke har?


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
14-03-2015 10:29:57
Svar/Indlæg:
2672/468
#11 - Vis gerne et link med det sted. De har på intet tidspunkt sagt at der er et ram alokeringsproblem. Driveren er netop lavet med det formål at tildele det område med lav båndbredde til data der ikke kræver hurtig afvikling.

Jeg har endnu ikke set problemer med mit 970 kort, på nær når du kører den specifikke test der florerede. I almindelige spil hvor du bruger over 3.5 GB ram har jeg på intet tidspunkt oplevet problemer. Det er efterhånden testet på et utal af hardware sites, og konklusionen er den samme for dem alle. Kortet virker helt som det skal.

Opsummeret: 970 GTX er lige så godt som det altid har været.


trane36
 
Ny Bruger
Tilføjet:
14-03-2015 13:03:31
Svar/Indlæg:
42/1
Det handler hertil ikke om, om 970 er godt, men at de har solgt kortet på forkert baggrund.

Hvorfor tror du flere butikker vil tage dem retur.


noaim
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2015 13:18:47
Svar/Indlæg:
2155/123
#14 derfor er et ikke et problem, men som du selv siger det er solgt på forkert "grundlag", hvilket jeg også syntes er dårlig stil men gør alligevel kortet er blevet dårligere eller har et problem


trane36
 
Ny Bruger
Tilføjet:
14-03-2015 13:24:49
Svar/Indlæg:
42/1
Har jeg skrevet det er blevet dårligere??


noaim
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2015 14:13:05
Svar/Indlæg:
2155/123
#16 nej men du skriver de har et problem, men det er jo ikke et problem. Det var bare det jeg prøvede at få ind i hovedet på dig. Hav en god dag trane


trane36
 
Ny Bruger
Tilføjet:
14-03-2015 15:40:52
Svar/Indlæg:
42/1
Så siger vi det.