Test: Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming Premium Pack

Grafikkort, NVIDIA  d.  09. august. 2016, skrevet af SDK 6 Kommentarer.  Vist: 18538 gange.

Korrekturlæser: DeXTRoNiaN
Billed behandling: 
Oversættelse: SDK

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 6700,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Fourcom

Specifikationer
 

Graphics Processing GeForce® GTX 1080
Core Clock Boost: 1936 MHz / Base: 1784 MHz in OC mode
Boost: 1898 MHz / Base: 1759 MHz in Gaming mode
Memory Clock OC mode: 10400 MHz
Gaming mode: 10206 MHz
Process Technology 16 nm
Memory Size 8 GB
Memory Bus 256 bit
Card Bus PCI-E 3.0 x 16
Memory Type GDDR5X
DirectX 12
OpenGL 4.5
PCB Form ATX
Digital max resolution 7680x4320@60Hz
Multi-view 4
I/O Standard mode (Dual-link DVI-D*1, DP1.4*3, HDMI 2.0b*1) 
VR mode (Dual-link DVI-D*1, DP*1, HDMI*3)
Card size H=56 L=289 W=138 mm
Recommended PSU 500W ( WITH TWO 8-Pin EXTERNAL POWER CONNECTOR)


Som man kan se er Boost clockhastigheden øget fra 1733 til 1898 MHz i gaming mode som vi indledende testede i, hastigheden på hukommelsen har også fået et mindre nøk op. 
 

Innovation/Teknologi

Under hjelmen ligger NVIDIAs nye GP104 chip, der indtil den forventede lancering af et nyt TITAN kort, vil være topmodellen i den nye produktlinje. GP 104 er dog ikke den første Pascal chip, den ære går til GP100, der kan findes i Tesla P100 kortet, som er udviklet til servere og professionelt brug.

 

 

GTX 1080

GTX 980

GTX 780

Cuda Cores

2560

2048

2304

Texture Units

160

176

192

ROPS

64

96

48

Core Clock

1607 MHz

1000 MHz

863 MHz

Boost Clock

1733 MHz

1216 MHz

900 MHz

Memory Bus Width

256-bit

256-bit

384-bit

Memory Speed

10.118 MHz

7000 MHz

6000 MHz 

Memory Bandwidth

320 GB/s

224 GB/s

288 GB/s

Memory Size

8GB GDDR5X

4GB GDDR5

3GB GDDR5 

TDP

180W

165W

250W

nm

16

28

28

Die Size (mm²)

314

398

561

 

Selve chippen er lille for en topmodel og måler kun 314 mm², som man kan se ovenover har NVIDIA gennem de 2 sidste generationer benyttet sig af mindre chips i deres traditionelle topmodeller. Blandt de store nyheder i Pascal er naturligvis den nye fremstillingsprocess, med FinFET er det muligt at placere komponenterne endnu tættere i chippen, og med Pascal er vi gået fra 28 til 16 nm.
Som man kan se har NVIDIA ikke kun øget mængden af RAM fra 4 til 8 GB, men med den nye GDDR5X teknologi, har RAM-hastighederne nu nået 10 GHz. Sammenlignet med 980 er båndbredden øget med 43% og ny teknologi gør endnu bedre brug af de hurtige RAM.
 


 

Chippens opbygning minder ikke overraskende om NVIDIAs tidligere kort, men nogle opdateringer er der naturligvis at finde. Den vigtige ændring er egentlig at chippen nu har 25% flere CUDA Cores, samt en forøgelse i clockhastigheden på over 30%.
 

Med Pascal kommer også en forbedret metode til farve kompression, hvilket ifølge NVIDIA sparer ca 20% på forbruget af RAM.
Chippen introducerer også Simultaneous Multi-Projection, hvilket lidt forsimplet betyder at kortet kan beregne en scene fra op til 16 forskellige vinkler på en gang, i stedet for at beregne hver vinkel for sig. Denne teknik er hovedsagelig interessant sammen med Virtual Reality briller.
Selvom Pascal stadig ikke har hardwarebaserede asynkrone shadere, har NVIDA alligevel forsøgt at forbedre ydelsen på dette punkt. Med en teknik de kalder pixel pre-emption kan kortet parkere små opgaver i hukommelsen og tage de største først. Mens dette er smart, er det ikke ligeså effektivt som AMD’s hardware baserede løsning, men meget få spil implementere endnu denne teknik.

 

SLI

Med Pascal har NVIDIA lavet ændringer på den nu 12 år gamle SLI port. Mens portens interface er det samme og GTX 1080 kortet har 2 af disse, fungere SLI nu på en anden måde. På GTX 1080 er begge SLI fingrene knyttet sammen elektrisk, derudover er hastigheden på SLI broen øget fra 400 til 650 MHz. Den nye bro kalder Nvidia SLI HB (High Bandwidth), og er tiltænkt SLI setups, der skal drive 4K eller VR skærme.

Den nye SLI port er dog bagudkompatibel med traditionelle SLI broer, men hastigheden vil her være begrænset af den ældre teknologi.
 


Her er NVIDIAs anbefalinger vedrørende SLI broer.
 

Der har været megen diskussion omkring 3 og 4 vejs SLI med Pascal, den korte forklaring er at NVIDIA ikke længere anbefaler mere end 2 kort i SLI. Men det er faktisk stadig muligt at sætte 3 og 4 kort i SLI, desværre understøttes der nu kun benchmark programmer så almindelige brugere får intet ud af 3 eller 4 kort i SLI.

 

muggs
 
Overclocker
Tilføjet:
09-08-2016 12:13:44
Svar/Indlæg:
118/1
Synes nu det ser ud til at der står pænt meget 1-1-1 mellem de tre kort. De har hver deres tests de vinder i.
Og overclock max boost ligger på de sædvandlige 2088/2101/2114 MHz, alt efter hvor heldig man har været i lotteriet.
En ting jeg savner er støj test fra blæserne. MSI får masser af ros for deres køler pga. den godekøling/lave støj. Der ville jeg gerne se hvordan de lå i forhold til hinanden.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
09-08-2016 13:11:56
Svar/Indlæg:
4741/1690
#1 Vi har desværre kun en db måler, som vi benytter til kølertest.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2016 18:59:48
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg savner at se sammenligning med GTX980Ti, både på side 2 under Innovation/Teknologi, mht støj under load og i benchmarks.

Ellers en fin test og gennemgang af kortet 🙂


SDK
 
Redaktør
Tilføjet:
09-08-2016 20:32:07
Svar/Indlæg:
573/108
#3 Jeg ville også gerne have haft et GTX 980Ti til sammenligning. Desværre har vi ingen liggende og der kommer nok ikke flere forbi.

#1 Jeg syntes nu Gigabyte kortet solidt dominerer toppen. Men som nævnt er det godt 1 % hurtigere i gennemsnit, hvilket passer meget godt med de ekstra 20 MHz kortet formår.


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
09-08-2016 21:39:25
Svar/Indlæg:
1893/88
GTX 1070/1080 - GP104 er ikke rigtig spænede at se, eftersom et FE kort kan klare det lige så godt eller sammen under Luft/Vand som et Top of the line 1080 - Strix/Classfield osv.

Der er slet ikke den forskel som der var mellem Ref GTX 980 og Custom kort i sin tid.

En meget presset chip fra start af som ikke har det store af gi under Luft/Vand.

Ellers er det et lækkert review som altid :)
Dog tænker jeg at i måske skulle fjerne 3Dmark 11 testen?
Fordi den test Især CPU testen, afhænger mere af Ram (timings) end CPU overclock, men så længe Du bruger sammen Ram til alle test, betyder det ikke det store.

Fks køre du low CL 12, 2400Mhz end CL16 3000Mhz for du 1000 mere i CPU score, bare ved at køre Low CL, selv ved lavere Mhz.


SDK
 
Redaktør
Tilføjet:
09-08-2016 21:55:32
Svar/Indlæg:
573/108
#5 3DMark 11 testen ryger også næste gang vi ændrer i benchmark programmerne. Men i øjeblikket venter vi på nogle flere DX12 benchmarks, de nuværende er ikke super godt optimeret og der er ikke det store udvalg. Og naturligvis er testsystemet præcis det samme hver gang.

Jep jeg er helt enig mht GTX 1080 kort, aftermarket modeller handler mest om støjreduktion.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SDK d. 10-08-2016 01:35:42.