Hvad skal jeg med 4 kerner ?
Det store spørgsmål som folk stiller til quadcore er "hvad skal jeg dog med 4 kerner ?". Det umiddelbart indlysende svar må være - til multitasking. Med 4 fysiske kerner til rådighed må der være grundlag for at kunne multitaske i bund. Jeg har prøvet lidt frem og tilbage med at belaste processoren med diverse programmer, og så måle hvordan maskinen fordeler byrden. Første forsøg var med dvd konverteringsprogrammet avi.NET.
Som det kan ses i joblisten så er belastningen ikke ligeligt fordelt, men ligger med fuld load på nr.2 kerne og ca. 50% load på nr.1. Kerne 3 og 4 laver ikke noget her. I alt ligger load på 35-40%.
Presser vi den lidt mere med at pakke 1GB ned i .RAR format samtidig så fordeler belastningen sig således.
Samlet load kommer så op på 55-65%, og det virker også på load-kurverne som om der er lidt ujævnt trav når opgaverne skal fordeles. Der ligger i joblisten mulighed for at tildele de enkelte kerner individuelle opgaver. Her et screenshot fra Prey demo testen kørt på kerne 1 og 3.
Avi.NET blev sat til at køre på kerne 1+2 ( svarende til 0+1 i joblisten ), og WinRAR kørte på 3+4. Det giver så følgende billede.
Billedet snyder lidt. Jeg har fanget den på 70% load, men i virkeligheden holdt den sig nede på samme niveau som før. I samme ombæring prøvede jeg at starte for Internet Explorer, og der var ikke skyggen af forsinkelse. Browservinduet åbnede aldeles omgående, hvilket understreger at her er en cpu du kan blive ved med at smide opgaver efter uden at den brokker sig. Jeg har også prøve kombinationen avi.NET på kerne 2+3 og WinRAR på kerne 1+4, men det giver kun lidt forskel på load og hastighed - vi er inden for en 15sek margin.
Som vist før har jeg leget lidt med at tildele forskellige kerner til at køre Prey timedemo testen. Jeg ville vide om der er forskel på 1,2 eller 4 kerner når man spiller.
Med kun én kerne slået til fås flg. resultat.
188fps giver det. Med en E6700 plejer vi at ligge omkring 220-230fsb, så nu prøver vi at slå to kerner til. Jeg har prøvet at fastslå hvilke kerner der ligger sammen, og er ved hjælp af Prime95 kommet frem til at kerne 1+4 bliver varme når jeg stresser kerne 1, og 2+3 bliver varme når jeg stresser kerne 2. Altså må 1+4 og 2+3 udgøre hver deres E6700 Dualcore. Først prøver vi kerne 1+2 svarende til den ene kerne i hver dualcore. Og derefter kerne 1+4 der så skulle svare til en E6700.
Så får vi 218fps hhv. 225fps. Som vi kan se så er der lidt forskel på om vi kører på samme halvdel af quadcoren, svarende til en E6700, eller vi fordeler belastningen over de to dualcores. Tilsyneladende fungerer det bedst med at "emulere" en E6700. Det giver ikke ekstra ydelse for PREY's vedkommende at koble alle 4 kerner på. Det betyder at mens vi sidder og gamer for fuld tryk, har vi stadig en hel E6700 cpu liggende ved siden af til at køre øvrige opgaver, så som chatklienter, browsere, lyd/billedkonvertering osv. Så kan man hurtigt få brug for en ekstra skærm :)