Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: NVIDIA
DK distributør: Sd-Data A/S
En anden forbedring i shader-delen er at G80 benytter en decoupled shader. I G7x chips blev en shader-beregning "halted", hvis der skulle hentes texturer. Eksempelvis ved beregning af anisotropisk filtrering skal der ofte hentes og beregnes på texturer og dette gav mange "halts" i shader-beregningerne, fordi arkitekturen var afhængig af at kende resultatet af textur beregningen før at shader beregningen kunne gøres færdig.

I G80 er dette ændret og man har populært sagt frakoblet disse to typer beregninger fra hinanden. Således kan shading-beregningen køre videre uden at man kender resultatet af texture-beregningen. Populært sagt kan man sige at man endelig udnytter multi-threading i denne type beregninger, fordi beregning B ikke længere er afhængig af beregning A. I stedet kan beregning A og B køre sidestillet og disse sammenkobles løbende af den nye arkitektur.



For ydermere at optimere denne del af GPU'en, så kan den faktisk sætte en shader-beregning på pause, bytte denne ud med en anden og når den er færdiggjort indhente den gamle halvfærdige beregning igen. Et meget fleksibelt GPU-design.
Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
09-11-2006 16:24:53
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er jo virkelig imponerende, hvor flexibel og innovativ den chip er..den bliver helt sikkert en succes :)

Men glæder mig også til at høre mere om ATi's udspil..