Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Alienware
DK distributør: Alienware

Første indtryk



Da jeg får computeren ud af kassen er mine første tanker; Ja, det har ikke meget med en bærbar at gøre, den er jo vandvittig stor, ihvertfald i forholdt til dem jeg selv har haft med 14" og 15" skærme. Jeg forestiller mig umiddelbart ikke lige at kunne medbringe den til forelæsningerne på AAU uden at fylde for to personer. Men nuvel, computeren er jo tiltænkt som værende afløseren for den stationære computer, der skulle være lettere at slæbe med til LAN eller blot over til en kammerat til en gang weekend lir. Så den 17" skærm er ikke en dum ide.

Hjemmesiden angiver en vægt på 8.5lbs eller 3.85kg, en tur på køkken vægten afslører dog noget andet. Min digitale køkkenvægt giver et tal på 4.15kg. Om deres tal er uden batteri, eller det er den vægt standard modellen vejer, kan dog imidlertid være svært at vide. Ikke desto mindre er det ikke en let lille sag.



Modellen vi har modtaget til test er standard farven; Saucer silver, som Alienware kalder det.



Den fås ligeledes i de to farver cyborg green og conspiracy blue, navnene kan man lægge i hvad man vil, men man må alligevel slippe 149$ ekstra hvis ikke man kan nøjes med en standard sølv farve. Men ikke desto mindre et specielt design der kan få selv den mindste hardware nørd til at kigge en ekstra gang.

Låget er præget af Alienwares velkendte stil og rillerne i siden er udfærdiget i gummi. Når man tænder computeren lyser Alienware logoet i midten med en kraftig blå farve. Og dertil kan der kun knyttes en kommentar; Tivoli! - Hov, eller! - smag og behag, var vist ordene jeg ledte efter. En sjov detalje der yderligere er med til at gøre denne maskine speciel.

Selve kabinettet er over alt udfærdiget i en blank og flot overflade, der virkelig udstråler stil. Dog er det mit indtryk at det hurtigt vil tiltrække en masse fedtede fingre, hvilket sørme også viser sig at være tilfældet. Det er uheldigt at området omkring "mouse pad" ligeledes er blank, da det netop hurtigt vil blive fedtet meget til.

Tastatur
Tastaturet er et full size tastatur, hvilket er en rar ting i mine øjne. Knapperne er rare og bløde at taste på og vandringen er kort, hvilket betyder at der ikke skal tastes særlig kraftigt for at der er respons.



Numeric pad
Man har i kraft at den ekstra plads en 17" skærm giver, fået plads til et "numeric pad" som på et ordinært tastatur. En rigtig god detalje som jeg personligt ofte mangler på en bærbar. En mindre detalje her, er dog det faktum at den sidder lige op af selve tastaturet hvilket gør at man ofte kommer til at ramme tasterne på "numeric pad" i stedet for f.eks. "enter" eller højre "shift". Kunne godt savne et lille mellemrum, der klart separerer de to felter.



Mouse pad
Mouse-padden er, som tidligere nævnt, på samme måde som resten af kabinettet udgjort i en blank overflade. Et uheldigt valg, efter min mening, da det virker en smule trægt at bevæge fingeren henover den. Men igen, da computeren er tiltænkt spil, ville de fleste nok vælge at benytte en ekstern mus.



DVD -drev
DVD-drevet er placeret i fronten af computeren, nok mere anderledes end det er smart. Det betyder dog ikke det store for mig hvor den sidder så længe den er der når den skal bruges.

Genvejstaster
I toppen af computeren er der placeret en række genvejsknapper der aktiveres ved hjælp af touch. En ganske smart feature der virker glimrende. En lille LED lyser blåt når fingeren rammer et følelses sensitivt område.



Følgende genveje er her tilgængelige:

TV
DVD
Music
Next track
Previous track
Stop
Play/pause
Email
Internet

Lydsystem
Computeren er forsynet med to højtalere monteret i fronten. Desuden sidder der en lille "subwoofer" under computeren. Har testet lyden ved lidt musik og film. Til afspilning af musik, er lyden ganske ok dog ikke imponerende. Subwooferen tilføjer en smule mere bas end man normalt ville forvente fra en bærbar. Lyden er dog helt kanon til film, både tale og baggrunds lyd er i orden. Overordnet er lyden faktisk ret god i forhold til at vi har med en bærbar computer at gøre.

Skærm og batteri
Der findes to muligheder for valg af skærm. Begge er en 17" widescreen med henholdsvis enten WUXGA 1920 x 1200 med clearview eller 1440 x 900 med clearview. Modellen vi har til test er den førstenævnte. Den høje opløsning giver et stort desktop med meget plads. Billedet står klart og lysstyrken er top, generelt et meget behageligt billede. Som spillemaskine er clearview skærmen et godt valg, da det yderligere forstærker fornemmelsen af et skarpt billede. Skulle maskinen bruges i hverdagen, ville det hurtigt blive belastende med det genskin som der desværre opstår i disse skærme ved for meget lys i rummet. Generelt en rigtig dejlig skærm der kan leve op til en almindelig TFT skærm. I toppen af skærmen er der monteret et 1,3 megapixel webcam som jeg ikke vil komme nærmere ind på i denne test.

Når det kommer til batteriets levetid, kan det nok ikke komme bag på de fleste at denne maskine kræver sin del af strøm. Batteriet der følger med er et 12 celles. Selv i strømsparefunktionen kræver de to grafikkort meget strøm. Når batteriet er fuldt opladet, angiver Windows en tid på lidt over en time. Presses maskinen i batteritilstand, er der strøm til ca. 30 minutter. Ikke imponerende tal, men igen er det vigtigt at overveje intentionerne med denne type maskine. Den bliver nok ikke købt for at kunne sidde og tage notater til en forelæsning i 4 timer. Af denne grund har jeg valgt ikke at lave yderligere tests af batteriets egenskaber.

Støjniveau
Støjniveauet på denne maskine er ikke af de lavere. Blæseren kører stort set konstant, og den kan sagtens høres. Selv i batteritilstand skal der altså noget luft til at holde computeren nede i temperatur. Under spil eller benchmarking går der ikke mange sekunder før omdrejningerne på blæseren stiger, det er ikke øredøvende men heller ikke rart at høre på. Men er der lyd på spil eller film høres det ikke.
!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 08:43:32
Svar/Indlæg:
3944/384
God test, som altid, og syg com... MEN kæmpe fejl der ikke sidder en core2duo til at føde de syge GFX krafter..



Shake



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-02-2007 08:54:47
Svar/Indlæg:
15982/637
#1: Det er ikke nogen kæmpefejl. En Turion X2 på 2.4Ghz kan nemt føde de grafikkort.



CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 08:57:01
Svar/Indlæg:
3394/170
Ja der bar et problem, da vi danskere kan købe den i england, men det betyder altså os at den er ca. 30 % dyrere, end hvis man købte den i USA, pga kurserne... :)

Vil bo i USA :(



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-02-2007 09:02:53
Svar/Indlæg:
15982/637
#3: Hehe jeg ville sgu aldrig betale 30'000 for den bærbar alligevel.

Jeg venter spændt på Asus XG stations som kan give et godt boost til hver en bærbar.



#5
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
27-02-2007 09:33:50
Svar/Indlæg:
466/9
#2 Muligvis. Men en C2D bruger mindre strøm. :) Selv den E6600 i min desktop har lavere Vcore end den Turion. :p

Men nice nok test, det i hvert fald første gang jeg ser en dansk test af en Dellienware. :e



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-02-2007 10:00:10
Svar/Indlæg:
15982/637
#5: Hvis man i forvejen køber sådan en bærbar er strømforbruget næppe det første man har som prioritet.



#7
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
27-02-2007 10:09:21
Svar/Indlæg:
466/9
#6 Nej. Men strøm=varme=blæserstøj, og selvom man har købt sådan et monster, tror jeg nu godt man vil have den ikke lyder som et F16 jetfly. ;)



Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 10:30:36
Svar/Indlæg:
2072/117
hmm

enig med de andre, fin bærbar men CPU burde være C2D



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-02-2007 12:20:54
Svar/Indlæg:
15982/637
#7: Så har du ikke haft Turion 64 X2 ! Har selv en og blæseren i min bærbar F. S kører kun under heftig 3D spil, ellers er den slukket.


Fatter ikke at folk stadig kan være så stæreblinde, at det kun er C2D der dur i deres verden.



Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
27-02-2007 12:25:37
Svar/Indlæg:
1214/62
Hmm eller så skulle det ha været en Core Dou, men #9, man regner da med at når man spanderer 30k at der så er lidt nyere teknologi i den!



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-02-2007 12:32:21
Svar/Indlæg:
15982/637
#10: Det har garanteret været for at holde prisen nede. Med en C2D lå den nok et par tusind højere.
Men på den anden side 2x 7900GS i SLI i en bærbar når vi kan regne med Go 7950GTX el. et kommende Go 8800 mv, er det så specielt interessant ? nok ikke.
Men hvorom alt er så er prisen alt alt for høj til dens ydelse.




Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 12:45:06
Svar/Indlæg:
1155/43
#11. Nu er det jo sådan at der ikke rigtigt er noget fra amd, der kan matche core 2 duo serien. Jeg går ikke selv ind for "bærbare" med mega mange kræfter, skal jeg bruge det så køber jeg mig en stationær. Men nu hvor vi skal være perverse, så havde jeg da nok set en T7200 i den istedet, og prisen er totalt ligegyldig at tænke over. Det er lidt om at købe en Lamborghini også begynde at snakke om at benzin er dyrt. Har man 8mill til en bil, har man nok også nogle tusinde om ugen til benzin. Det samme med bærbaren, har man 30k, så har man nok også 2k ekstra til en noget sejere cpu.



#13
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
27-02-2007 14:56:00
Svar/Indlæg:
466/9
#11

Her er et review hvor der indgår en Alienware med Turion, og en Dell XPS med C2D. Alienware'n har 2x7900GS og Dell'n har 1x7950GTX, som burde svare nogenlunde til hinanden. Og guess what, Dell'n er noget hurtigere.

http://hothardware.com/viewart...



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 17:15:47
Svar/Indlæg:
3944/384
Gripen90 du er blind :) En core2duo vil være på sin plads i sådan en bærbar.. Og som #12 siger er folk fuldstændig ligeglade med om den koster 30.000kr. eller 35.000kr.. Ingen tvivl om den Turion er hurtig, men core2duo er langt hurtigere :)



Shake



Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
27-02-2007 19:47:37
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg er enig med de andre i at idag er en computer ikke high-end uden C2D, derfor er computeren lidt en skuffelse.



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 20:27:34
Svar/Indlæg:
2029/63
#13 de vil ALDRIG svare til hinanden.

7950 vil ALTID være hurtigst, både i spil som supportere SLI og i dem der ikke gør ;)

tilføjelse, meget sjovt at selvom den har 2 grafikkort bruger den alligevel mindre strøm

Battery Info & Performance

BTW Vcore er jo ikke den eneste ting der definere hvor mange watt en cpu bruger ;);)



#17
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
27-02-2007 21:13:49
Svar/Indlæg:
466/9
#16 Det vil jeg tillade mig at tvivle paa indtil du kommer med en test som beviser jeg tager fejl. :)



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 22:17:53
Svar/Indlæg:
3532/303
Det er vel begrænset hvor mange bærbare chipset til intel der understøtter sli, nok derfor valget faldt på en amd løsning, bare for at de skulle kunne bruge SLi og bærbar i en og samme salgstale, det er mit bud :)



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 23:20:49
Svar/Indlæg:
2029/63
Det må du også godt CV.

Jeg finder dog ikke en frem for at påvise et argument ;)

Men det er jo alment kendt at et 7950 yder bedre i spil der ikke supportere sli end 2 stk 7900 kort.

Og i dem der supportere sli yder den også lidt bedre dog ikke nær så meget.
Så vidt jeg erindre er det grundet den chip der forbinder de 2 kerner opperere på en anden måde og interlinker kortene på et højere niveau :)

Der er jo en helt chip der kun står for at fortolke og benytte de 2 GPU´er :)



GoJ84
 
Overclocker
Tilføjet:
28-02-2007 06:09:26
Svar/Indlæg:
10/5
Hva med Zepto Kommende Geforce go 8600, som skulle komme inde sommer

http://www.tweak.dk/nyheder2.p...



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2007 07:40:32
Svar/Indlæg:
3944/384
#18 Det har du nok ret i..



Shake



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2007 11:52:42
Svar/Indlæg:
2029/63
#20 MEGA irellevant til denne tråd ;)

Men det er den damen skal have :D



Steew
 
Overclocker
Tilføjet:
28-02-2007 17:23:56
Svar/Indlæg:
71/14
Sig mig engang.

Rainbow six - las vegas understøtter da ikke SLI, har det ikke en smule relevans at medbringe i artiklen?

Vh. Steew



Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2007 21:06:28
Svar/Indlæg:
1363/125
synes bare det er utroligt der overhovedet kan være salg i en bærbar til 30k helt ærlig, men ja ja der sidder sikkert nogle med mange penge hehe.!



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2007 09:32:02
Svar/Indlæg:
2959/206
Arrrh pis, en til Zepto... Nej vent.. Jern Henrik, en kommentar? :p



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2007 12:30:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Gripen90

Jeg stod selv for et stykke tid siden og skulle skifte min 12" laptop ud med en lidt mere potent bærbar. Valget stod imellem to-tre mere eller mindre identiske computere.

Grafikkort, Ram-mængde og nogle andre småting gjorde de to af dem meget lig hinanden. Selvfølgelig sad der Core Duo i den ene og en Turion64 X2 i den anden.

Jeg havde begge to med hjemme og bevares, X2'eren havde bedre batteritid og kostede mindre. Men til videoredigering, billedbehandling og især spil, faldt den bagud for Core Duo'en.

Ingen tvivl om at Turion 64 X2 er en særdeles potent processor. Men Core Duo og især Core 2 Duo er altså lige den smule vildere. Desværre også dyrere :r

Men til den prisopmærksomme vil jeg til enhver tid anbefale en Turion 64 X2 ;)



Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
02-03-2007 16:45:12
Svar/Indlæg:
1317/46
#24, tjaa hvorfor er der nogen der vil give 160.000kr for et B&O fjernsyn?



Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2007 17:20:43
Svar/Indlæg:
3410/199
#3 --> Det er nemlig rigtigt. De amerikanske priser kan på ingen måde bare lige konverteres til danske priser via kursen. Normalt passer de +30% fint, hvilket bl.a. kommer sig af told osv. Men jeg har fundet den her, til 1598euro!
http://www.alienware.de/produc...

Kursen er 757,43 pr. dags dato.
Altså 12103,75kr. !

Btw. har pcworld testet samme maskine:
http://www.pcworld.dk/art/8387...



freehelp
 
Overclocker
Tilføjet:
04-03-2007 09:52:19
Svar/Indlæg:
53/3
Hvorfor teste noget som max 2% af laptop brugerne vil smide penge efter. Ja, sjovt at teste den, men test dog noget relevant. Hertil skal man vende til til UK tastatur.

Jeg kunne ikke drømme om at smide så meget efter en laptop, og slet ikke en slæbbar som denne. Funny test men totlt urelevant



freehelp
 
Overclocker
Tilføjet:
04-03-2007 10:00:22
Svar/Indlæg:
53/3
Hvorfor testes RAM og HDD ikke ?



freehelp
 
Overclocker
Tilføjet:
06-03-2007 11:19:25
Svar/Indlæg:
53/3
Har anmelder ingen kommentar til dette



Steew
 
Overclocker
Tilføjet:
06-03-2007 19:48:18
Svar/Indlæg:
71/14
Eller til min kommentar (#23)



freehelp
 
Overclocker
Tilføjet:
06-03-2007 20:39:16
Svar/Indlæg:
53/3
Virker sgu useriøst!
Du har jo fat i noget ret relevant der... ?:(





#34
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2007 07:36:48
Svar/Indlæg:
3640/1231
Vores skribenter sidder ikke og overvåger trådene til alle deres artikler. Hvis det er vigtigt, kan i altid sende dem en PM om at der er skrevet i kommentarerne til deres artikel :)

#32 > Jeg tror der er testet med det spil, fordi skribenten har haft det liggende. Det er jo ikke det eneste der er testet med, så kan ikke helt se problemet :l

#29 > At nogen ikke har råd eller ikke vil betale, gør da ikke produktet mindre interessant. Bil-interesserede læser også artikler om Ferrari selvom de ikke har råd, på samme måde som jeg synes det er spændende at læse om AlienWare selvom jeg ikke har råd.

De fleste vil også læse om 8800 GTX i SLI - ja, selvom de fleste ikke har råd :)

#30 > Lidt dobbeltmoralsk spørgsmål når man kigger på det du skrev lige før :00 :e

Vi tester ikke diske eller RAM, ligesom vi ikke tester den medfølgende mus og netkort osv.
På en bærbar tester vi overall performance, som det den henvender sig til, i dette tilfælde gaming :)



freehelp
 
Overclocker
Tilføjet:
07-03-2007 08:29:40
Svar/Indlæg:
53/3
#34

I mener ikke RAM og HDD er vigtige at teste ?
Det har da relevans at teste HDD når vi snakker om strøm og støj!
RAM er da også en vigtig faktor i såvel laptops og stationære. Overall performance er da påvirket af RAM og HDD så du vrøvler da lidt. Jeg skrev også testen var spændende, men mener bare det var mere relevant at teste maskiner lidt flere havde mulighed for at købe. Det er altid gamer folket der tilgodeses, så hvorfor ikke aime efter andre segmenter



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2007 10:24:39
Svar/Indlæg:
3944/384
#35 Nu synes jeg du skal slappe lidt af... For det første er testen slet IKKE urealavant.. Som B@NG siger er det spændende at læse om vilde opmodeller, selvom man ikke selv har råd.. Skulle HWT.DK kun teste mainstream produkter? NEJ! En af de ting der gør siden så god, er at de tester det andre ikke tester. HWT.DK har kontakterne og bare det at producenterne tør og låne så dyrt grej ud, viser bare hvor prof denne side er. Det er jo heller ikke for sjov de tester de nyeste CPU´er og grafikkort... Det er det folket vil have :) Ihvertfald de gamle kendinge, som jeg godt tør kalde mig selv lidt, os der var med dengang det handlede om overclocking og netop ekstremerne :)
Og med alle de dejlige tests der kommer fra hwt.dk HVER DAG! synes jeg der skal være noget man aldrig selv ville kunne få fat i.. Det ville være kedeligt hvis der bare blev spyttet den ene test ud af det ene mainstream produkt efter det andet.

HWT.DK er IKKE udelukkende mainstream, HELDIGVIS!


Med hensyn til testen af HD og RAM kan du jo læse skribentens kommentarer.. Han fortæller jo også lidt om hvilken "feel" han har overfor computeren... Hvad han synes.. Havde der siddet ultra hurtige eller ultra langsomme RAM eller HD deri ville han nok også have nævnt det :)



Shake



Roedkjaer
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2007 11:16:58
Svar/Indlæg:
265/52
Hey alle.

Ideen om en bærbar computer som erstatning for den stationære til spil er i højgrad hoved fokus for denne artikel.

Som #36 siger, har jeg blot kort kommenteret hd og ram - Grunden til dette er igen, at der er tale om en ganske alm 100gb 72.000 rpm. Rammene har jeg ikke engang producent på, hvilket jeg iøvrigt mener er irelevant i denne test. Det samme gælder jo musen der følger med. Skulle der følge en dybdegående vurdering at alt, bliver det jo en vanvittig omfattende test. Meningen er jo netop at kigge på om maskinen kan leve op til opgaven om at erstatte en traditionel desktop gamer computer. Da det jo netop er det de promoverer denne maskine på.

Testen er udført med hoved fokus på overall performance.

Og prisen er ikke en jeg selv har beregnet, den er oplyst direkte fra Alienware, så den stoler vi naturligvis på.

Med hensyn til UK-tastatur: Alienware har som det ser ud nu, ikke fokus på det nordiske marked, og har derfor ikke lavet tastatur der passer til vores standarder. Alienware snakker om at starte op på det nordiske marked, og mon ikke de så smider andet tastatur i. Men nu er dette jo ikke deres allernyeste laptop, men dog stadig spændende at få en forsmag på hvad deres produkter egentlig består i.

Hvis man kigger på deres Desktop marked taler vi jo om virkelige monster maskiner, med 2 x 8800GTX, x6800 osv osv. Og det der for alvor kendetegner Alienware er deres unikke design. Arbejder PT. på at få sådan en til test, så det kan i jo glæde jer til :e

Med hensyn til spil. Ja så tester jeg naturligvis på spil som jeg selv har liggende. Og korrekt at Vegas ikke understøtter SLI, og burde havde været kommenteret i testen. Men det bidrager da efter min mening til at vurdere som køber, om man vil give så mange penge for to mid end gfx i SLI, hvis der i forvejen findes mange spil der ikke understøtter det. For hvis vi blot kan bruge det ene, giver det jo ikke specielt god performance.

Som Bang siger, sidder vi jo ikke og følger med i tråde på alle vores tests konsant. Derfor foretrækker vi en PM hvis der skulle være noget vi skulle have overset eller lign.

Men kritik er velkommen, sålænge det er på en konstruktiv måde, da det kun sætter os i stand til at skrive vores artikler endnu bedre næste gang.

Roedkjaer.



freehelp
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2007 09:44:58
Svar/Indlæg:
53/3
Jeg er ikke enig, men nu er det heller ikke mig der skal bestemme. Jeg mener flere ting mangler, og ting som går ind under overall performance - mangler.

Men nok om det.



Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2007 12:28:37
Svar/Indlæg:
3410/199
#37 --> Sådan een vil jeg gerne have fingre i!:e
"at der er tale om en ganske alm 100gb 72.000 rpm"

#38 --> Jeg synes, at det er en velskrevet og fyldestgørende artikel, som er spændende læsning.





!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2007 14:27:21
Svar/Indlæg:
3944/384
Helt enig med #39.
Fremragende artikel :)



Shake



freehelp
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2007 14:42:11
Svar/Indlæg:
53/3
"at der er tale om en ganske alm 100gb 72.000 rpm"

Går udfra du mener 7200 og ikke 72000rpm. :p



Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2007 15:12:13
Svar/Indlæg:
3410/199
#41 --> Juhuu - du fangede pointen ;)



Roedkjaer
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2007 12:47:35
Svar/Indlæg:
265/52
hehe - Ja 7200 selvf... ;)