Test: Asus EAH2900XT

Grafikkort, AMD/ATI d.  24. maj. 2007, skrevet af sko 10 Kommentarer.  Vist: 10555 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ASUS
DK distributør: Rosenmeier

Software


Softwaren der styrer Radeon-kortene er i dag ATi Control center. Den er i en noget mere primitiv udformning end vi har set tidligere, men hastigheden er faktisk i top, og programmer åbner lynhurtigt, og er hurtigt at bladre i. Illustrationerne er samtidig med langt bedre og mere sigende end tidligere. Nu får man en rigtig god forklaring på hvad der sker når man ændrer i indstillinger.



Den letteste made at starte controlcenter op på, er at højreklikke på skriveborde og trykke på control-center-knappen. Første gang får man muligheden or at bruge en wizard eller et avanceret panel. Wizarden er som sådan god nok, men ret tidskrævende, da det er et hjælpe-værktøj der tager indstillingerne skridt for skridt. Ønsker man at lave nogle hurtige ændringer i driveren er den avancerede metode noget hurtigere. Her får man et hurtigt overblik.



Under 3d-indstillinger kan man enten indstille det hele ved hjælp ef en slider. For hvert hak får vi bedre og bedre grafik. Vil man indstille det hele med stort overblik er der også et faneblad for det.



Under FSAA-indstillinger finder vi muligheden for at lege med deres forskellige metoder. Wide-tent er den virkelig aggressiv metode hvor pixels fanger hele halvdelen af sin egen farvekode hos naboerne. Narrow-tent er mindre aggressiv og finder 33% af sin farvekode ved siden af. Den sidste er den gamle tunge almindelige antialiasing. mere præcis, men også tungere.
Inde i anisotrofisk filtrering er der den sædvanlige 2-16x mulighed. Alle indstillinger har fået tilknyttet rigtig gode illustrationer, så man hurtigt for en forståelse af hvad det er man piller ved.



Man finder rigtig mange andre ting i Ati's control-center, som ATi's AI-system. Skærmindstillinger, tilføjelse af HD-opløsninger, farvejustering osv.



Til sidst er der mulighed for at indstille for de mest simple indstillinger ved hjælp af proces-ikonet. Dette gøres ganske simpelt ved at klikke på det, og finde de indstillinger man ønsker at indstille.





Pointgivning i Software
Det controlcenter der er tilknyttet HD2900 er virkelig behageligt og overskueligt at arbejde i. Tidligere illustrationer var også svære at tyde, og så var programmet utroligt tungt. Jeg synes faktisk at ATi har fået rettet op på de fleste af skavankerne. Det er godt nok ikke så flot opbygget. Men hellere dét end at det er langsomt.

Som tidligere nævnt, så medfølger der udover driver og ATI Catalyst Control Center også specielle programmer fra Asus. Om man vil bruge det eller ej, det er jo op til en selv. Men jeg synes, at det er fedt at muligheden er der. Så derfor får Asus kortet 5-point i software.


Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 09:46:15
Svar/Indlæg:
673/19
Jeg tror der er utroligt meget potientele i de her 2900 kort, men det skal udnyttes i form af driver opdateringer og spil som udnytter den nye arkitektur, spørgsmålet er så bare om der når at komme en ny revision ud af kortet, inden de rigtigt får styr på kortet.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-05-2007 10:01:46
Svar/Indlæg:
7881/1165
#1: Konkurrenten(nvidia) beskriver ATi's arkitektur som utrolig ineffektiv hvis det ikke er skrevet målrettet til det. Faktisk har der været et par små moppe-hentydninger i materiale fra nvidia, da de for længst prøvede noget lignende med FX5800-serien. og driller dem med at opfinde den dybe tallerken for anden gange :yes:

2900XT har bare så meget andet som 8800 ikke har. Faktisk er 8500/8600 på mange områder langt mere tidssvarende end 8800-serien, men når ikke 2900XT alligvel (tænker på HDMI, lyd, print-design osv)
Så Ati har fat i ngoet af det rigtige, og deres kort minder faktisk mere om de originale Radeonkort... Bedst til alt det andet sjove man kan med grafikkort, og fornuftig ydelse.


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 14:10:11
Svar/Indlæg:
2343/272
Hvad sker der lige for at GX2 stadig kan dele smæk ud til NYE high-end kort? 🙂 Mums ❤ ❤


Ellers fint review


Pac
 
Overclocker
Tilføjet:
24-05-2007 14:20:02
Svar/Indlæg:
22/5
Hvis man først begynder at tilsvine de andre er det fordi man føler sig truet.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-05-2007 14:37:51
Svar/Indlæg:
7881/1165
#4: ja du har nok ret. Nvidia føler sig nok rimelig presset fra to sidder for tiden.
AMD/ATi der vil lave en hybrid-CPU (her har nvidia muligvis ikke noget at gøre)
Intel overvejer at lave grafikkort igen (de skulle være i gang nu, og muligvis næsten færdige) og nvidia føler sig nok rimelig presset fra alle sider.


sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 15:53:29
Svar/Indlæg:
1954/464
# 3..

7950GX2 er er godt kort.

meget limiteret af manglede DX10 understøttelse og så prisen.

så derfor vil det have svært ved at konkurrere mod DX10 kortene 8800 / 2900.

men helt klart et godt kort i DX9.


Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 15:56:04
Svar/Indlæg:
673/19
Hvad nvidia siger om ATI's kort, tager jeg ikke så seriøst 🤣

Men ja jeg er enig i at 2900 kortet er ret avanceret, det har bare nogle børnesygdomme, samt optimeringer som skal overståes først.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2007 12:11:14
Svar/Indlæg:
4230/89
#4 jeg tror nu ikke de føler sig speciel truede for tiden... ATI's X2900 vidste sig jo ikke at være en konkurent til 8800GTX / Ultra... men kun på højde med GTS'eren...

de skal nok komme igen, det er jeg ret sikker på...
men det er altså ikke gået som forventet med lanceringen af de nye kort 😐


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2007 13:21:42
Svar/Indlæg:
3972/242
der er rigtigt potentiol i disse kort . her er lidt resultater med std og oc .
http://www.xtremesystems.org/f...
engang gtx kan scorer så godt i 06 .


Steew
 
Overclocker
Tilføjet:
28-05-2007 22:50:24
Svar/Indlæg:
71/14
#1 Hvis dette er tilfældet, synes jeg det er noget af en brøler da den første måned under lanciering er den vigtigste. Selv da 8800gts udkom kunne driverne stadig udnyttet kortet relativt fuldt ud.

I så fald tegner det på sløsedhed fra AMD/ati's :)