Testbænkens specifikationer
|
Model |
Hastighed |
Processor |
Intel C2D X6800 |
2930 MHz 4MB Cache |
Ram |
Corsair2 |
PC8500 @ 400 MHz |
Bundkort |
DFI ICFX3200 T2 |
266 FSB |
Grafikkort |
Asus EAH 2900XT |
ATI Catalyst |
Sammenligning |
Asus 8600 GTS |
Forceware 100.95 |
|
Inno3d 7900GS Chil |
Forceware 93.71 |
|
BFG 8800GTS 320 OC |
Forceware 97.92 |
|
BFG 8800GTS 320 OC SLI |
Forceware 97.92 |
|
Gigabyte 8800GTS 320MB |
Forceware 97.92 |
|
Gigabyte 8800GTS 640MB |
Forceware 97.92 |
|
Evga 7950GX2 |
Forceware 93.71 |
|
|
|
Det skal siges, at der er skiftet bundkort og ram siden testene med Nvidia kort er lavet. Ram kører dog samme hastighed, og bundkortets ydelse vil ligge meget tæt på DFI kortet. Der vil dog måske forekomme nogle udsving, men de menes at ligge indenfor små marginaler, og derfor vil sammenligningerne give et retvisende billede.
3Dmark03 - 3Dmark05 - 3Dmark06
Venligst udlånt af red_martians:
3Dmark er en specifik test specielt til at teste hardware og især grafikkort med. Futuremark står for produktet ligesom en masse andre test-programmer. Der findes ingen spil ligesom 3Dmark. 3Dmarks vigtigste egenskab er at teste moderne hardware i fremtidens krævende grafik. 3Dmark har tidligere fået meget kritik for at være styret af driveroptimeringer. Dette er til en vis grad korrekt. Nogle mener det er skidt, men jeg er af den flok der mener at grafikchip-producenter skal have lov til at optimerer deres drivere til 3Dmark, ligesom til alle andre spil. Det kan kun give brugeren bedre ydelse, og producenterne for ofte at høre for det, hvis det går ud over billedkvaliteten, som da XGI lavede deres Volari Duo-kort med en driver med virkelig dårlig billedkvalitet. Jeg bruger de tre nyeste udgaver.
- 03 er generelt kendt for at være meget grafikkortkrævende, og understøtter alle grafikkort med støtte for DirectX7 og derover (dvs. alle GeForce-kort og Radeon-kort (Undtagen Radeon7000). Samtidig var det den første 3Dmark med test til DirextX9 og shader2.0-egenskaber.
- 05 var den første 3Dmark udelukkende til DirectX9-kort og med optimeringer til den udvidede DirectX9 med shader3.0-egenskaber.
- 06 er den nyeste 3Dmark og kan bruges af alle grafikkort med DirectX9-egenskaber. Men halvdelen af testen bruger kun shader3.0, så for at få mange point er et grafikkort med shader3.0-understøttelse en nødvendighed.
EAH 2900XT klarer sig faktisk ganske godt. Der er næsten dødt løb mellem 8800GTS 640 og 2900XT
Igen scorer 2900XT rigtig godt i default. Og igen er der dødt løb mellem 8800GTS 640 og 2900XT
Er imponeret over scoren her. Der er ikke rigtig længere dødt løb, og specielt i 1600*1200 løber 2900XT fra. Og også fra 8800GTS.
Quake4 – Prey – X3 – Aquamark – GLXS - Overclocking
Quake4
Selvom det er et spil af lidt ældre dato, så er det dette spil stadig kendt for at kunne trække tænder ud af et grafikkort. Afhængig af detaljegraden, så kan et grafikkort virkelig komme på arbejde.
Så lad os se hvordan de klarer sig
Hvis man har læst testen af red_martians af ATI 2900XT kortet, så vil man se, at kortet havde store problemer i Quake4.
Af en eller anden årsag, så er det ikke tilfældet her. Faktisk har den ingen problemer med at følge med Nvidia kortene, og slår 8800GTS 640.
Det kan være forhold omkring driveren, men ingen tvivl om at der er forskel.
Prey
Prey er ligesom Quake4 et spil, som kan sætte grafikkortene på prøve. Så lad os gøre det.
Og også her viser der sig en forskel.
Red_martians havde en god score i Prey. Dette er ikke helt tilfældet med Asus 2900XT kortet. Ikke at den stinker, men har noget sværere ved at følge med Nvidia kortene.
X3 Reunion
Spillet er hårdt grafisk da de bruger nogle enorme rum-scener pga. spillets handling i universet. Dvs. at det sætter store krav til grafikkortet at kunne beregne langt ud over fire vægge. Samtidig er der enorme rumfartøjer, asteroider og meget høje polygontal sammen med de nyeste tåge-effekter (pixelshader), der gør dette spil krævende og perfekt til test.
En ganske fornuftig ydelse. Kortet er igen tæt på 8800GTS
Aquamark03
Aquamark er også et ganske godt testprogram. Det laver nogle undervandsscener, og den laver en samlet score beregnet ud fra CPU og GFX.
Da testen er kørt med samme CPU, og samme overclock, så må forskellen i points altså være forskellen i GFX.
Der er ikke foretaget nogen Aquamark test, da det på en eller anden måde ikke virkede
GLXS
GLXS som repræsenterer det professionelle OpenGL. Faktisk en overrraskende god ydelse, og set i forhold til 8800GTS kortene.
Overclocking
Standard kører Asus chippen 740 MHz på kernen, og 1650 MHz på rammene. Jeg brugte AMD overclock tool til at clocke med, og var i stand til at ramme 825 MHz på core og 1980 MHz på ram.
Det gav følgende ydelsesforbedring i 3Dmark06:
Altså en forbedring på knap 900 point. Så det giver da lidt, at presse kortet. Det synes jeg faktisk er ganske ok.
Ydelse
Der har været store forventninger til 2900XT. Og mange er også spændte på at se, hvad kortet vil yde i DX10. Det er dog svært at forholde sig til nu. Der er ingen tvivl om at ATI sikkert skal forbedre deres driver. Set i forhold til ATI sample kortet, så er der en del forskelle i ydelse. Det kan også have lidt at gøre med forskelligt system og driver, men stadig er der nogle områder der skal forbedres på. Min test af 2900XT har dog ikke været skuffende. Den har ydet tæt på 8800GTS serien med 640 MB og derfor scorer den 4 – point i ydelse.