Test: Asus EAH2900XT

Grafikkort, AMD/ATI d.  24. maj. 2007, skrevet af sko 10 Kommentarer.  Vist: 10508 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ASUS
DK distributør: Rosenmeier
 Testbænkens specifikationer
 
  Model Hastighed
Processor Intel C2D X6800 2930 MHz 4MB Cache
Ram Corsair2 PC8500 @ 400 MHz
Bundkort DFI ICFX3200 T2 266 FSB
Grafikkort Asus EAH 2900XT ATI Catalyst
Sammenligning Asus 8600 GTS Forceware 100.95
  Inno3d 7900GS Chil Forceware 93.71
  BFG 8800GTS 320 OC Forceware  97.92
  BFG 8800GTS 320 OC SLI Forceware 97.92
  Gigabyte 8800GTS 320MB Forceware 97.92
  Gigabyte 8800GTS 640MB Forceware 97.92
  Evga 7950GX2 Forceware 93.71
     
 
Det skal siges, at der er skiftet bundkort og ram siden testene med Nvidia kort er lavet. Ram kører dog samme hastighed, og bundkortets ydelse vil ligge meget tæt på DFI kortet. Der vil dog måske forekomme nogle udsving, men de menes at ligge indenfor små marginaler, og derfor vil sammenligningerne give et retvisende billede.
 
3Dmark03 - 3Dmark05 - 3Dmark06
 
Venligst udlånt af red_martians:
 
3Dmark er en specifik test specielt til at teste hardware og især grafikkort med. Futuremark står for produktet ligesom en masse andre test-programmer. Der findes ingen spil ligesom 3Dmark. 3Dmarks vigtigste egenskab er at teste moderne hardware i fremtidens krævende grafik. 3Dmark har tidligere fået meget kritik for at være styret af driveroptimeringer. Dette er til en vis grad korrekt. Nogle mener det er skidt, men jeg er af den flok der mener at grafikchip-producenter skal have lov til at optimerer deres drivere til 3Dmark, ligesom til alle andre spil. Det kan kun give brugeren bedre ydelse, og producenterne for ofte at høre for det, hvis det går ud over billedkvaliteten, som da XGI lavede deres Volari Duo-kort med en driver med virkelig dårlig billedkvalitet. Jeg bruger de tre nyeste udgaver.
 
  • 03 er generelt kendt for at være meget grafikkortkrævende, og understøtter alle grafikkort med støtte for DirectX7 og derover (dvs. alle GeForce-kort og Radeon-kort (Undtagen Radeon7000). Samtidig var det den første 3Dmark med test til DirextX9 og shader2.0-egenskaber.
  • 05 var den første 3Dmark udelukkende til DirectX9-kort og med optimeringer til den udvidede DirectX9 med shader3.0-egenskaber.
  • 06 er den nyeste 3Dmark og kan bruges af alle grafikkort med DirectX9-egenskaber. Men halvdelen af testen bruger kun shader3.0, så for at få mange point er et grafikkort med shader3.0-understøttelse en nødvendighed.
 
 
EAH 2900XT klarer sig faktisk ganske godt. Der er næsten dødt løb mellem 8800GTS 640 og 2900XT
 
 
Igen scorer 2900XT rigtig godt i default. Og igen er der dødt løb mellem 8800GTS 640 og 2900XT

Er imponeret over scoren her. Der er ikke rigtig længere dødt løb, og specielt i 1600*1200 løber 2900XT fra. Og også fra 8800GTS.

 
 
Quake4 – Prey – X3 – Aquamark – GLXS - Overclocking
 
Quake4
 
Selvom det er et spil af lidt ældre dato, så er det dette spil stadig kendt for at kunne trække tænder ud af et grafikkort. Afhængig af detaljegraden, så kan et grafikkort virkelig komme på arbejde.
 
Så lad os se hvordan de klarer sig
 
 
 
Hvis man har læst testen af red_martians af ATI 2900XT kortet, så vil man se, at kortet havde store problemer i Quake4.
 
 
Af en eller anden årsag, så er det ikke tilfældet her. Faktisk har den ingen problemer med at følge med Nvidia kortene, og slår 8800GTS 640.
 
Det kan være forhold omkring driveren, men ingen tvivl om at der er forskel.
 
Prey
 
Prey er ligesom Quake4 et spil, som kan sætte grafikkortene på prøve. Så lad os gøre det.
 
 
 
Og også her viser der sig en forskel.
 
Red_martians havde en god score i Prey. Dette er ikke helt tilfældet med Asus 2900XT kortet. Ikke at den stinker, men har noget sværere ved at følge med Nvidia kortene.
 
X3 Reunion
Spillet er hårdt grafisk da de bruger nogle enorme rum-scener pga. spillets handling i universet. Dvs. at det sætter store krav til grafikkortet at kunne beregne langt ud over fire vægge. Samtidig er der enorme rumfartøjer, asteroider og meget høje polygontal sammen med de nyeste tåge-effekter (pixelshader), der gør dette spil krævende og perfekt til test.
 
 
 
En ganske fornuftig ydelse. Kortet er igen tæt på 8800GTS
 
Aquamark03
Aquamark er også et ganske godt testprogram. Det laver nogle undervandsscener, og den laver en samlet score beregnet ud fra CPU og GFX.
Da testen er kørt med samme CPU, og samme overclock, så må forskellen i points altså være forskellen i GFX.
 
Der er ikke foretaget nogen Aquamark test, da det på en eller anden måde ikke virkede
 
GLXS
GLXS som repræsenterer det professionelle OpenGL. Faktisk en overrraskende god ydelse, og set i forhold til 8800GTS kortene.
 
 
Overclocking
Standard kører Asus chippen 740 MHz på kernen, og 1650 MHz på rammene. Jeg brugte AMD overclock tool til at clocke med, og var i stand til at ramme 825 MHz på core og 1980 MHz på ram.
 
Det gav følgende ydelsesforbedring i 3Dmark06:
 
 
 
Altså en forbedring på knap 900 point. Så det giver da lidt, at presse kortet. Det synes jeg faktisk er ganske ok.
 
Ydelse
Der har været store forventninger til 2900XT. Og mange er også spændte på at se, hvad kortet vil yde i DX10. Det er dog svært at forholde sig til nu. Der er ingen tvivl om at ATI sikkert skal forbedre deres driver. Set i forhold til ATI sample kortet, så er der en del forskelle i ydelse. Det kan også have lidt at gøre med forskelligt system og driver, men stadig er der nogle områder der skal forbedres på. Min test af 2900XT har dog ikke været skuffende. Den har ydet tæt på 8800GTS serien med 640 MB og derfor scorer den 4 – point i ydelse.

Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 09:46:15
Svar/Indlæg:
673/19
Jeg tror der er utroligt meget potientele i de her 2900 kort, men det skal udnyttes i form af driver opdateringer og spil som udnytter den nye arkitektur, spørgsmålet er så bare om der når at komme en ny revision ud af kortet, inden de rigtigt får styr på kortet.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-05-2007 10:01:46
Svar/Indlæg:
7881/1165
#1: Konkurrenten(nvidia) beskriver ATi's arkitektur som utrolig ineffektiv hvis det ikke er skrevet målrettet til det. Faktisk har der været et par små moppe-hentydninger i materiale fra nvidia, da de for længst prøvede noget lignende med FX5800-serien. og driller dem med at opfinde den dybe tallerken for anden gange :yes:

2900XT har bare så meget andet som 8800 ikke har. Faktisk er 8500/8600 på mange områder langt mere tidssvarende end 8800-serien, men når ikke 2900XT alligvel (tænker på HDMI, lyd, print-design osv)
Så Ati har fat i ngoet af det rigtige, og deres kort minder faktisk mere om de originale Radeonkort... Bedst til alt det andet sjove man kan med grafikkort, og fornuftig ydelse.


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 14:10:11
Svar/Indlæg:
2343/272
Hvad sker der lige for at GX2 stadig kan dele smæk ud til NYE high-end kort? 🙂 Mums ❤ ❤


Ellers fint review


Pac
 
Overclocker
Tilføjet:
24-05-2007 14:20:02
Svar/Indlæg:
22/5
Hvis man først begynder at tilsvine de andre er det fordi man føler sig truet.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-05-2007 14:37:51
Svar/Indlæg:
7881/1165
#4: ja du har nok ret. Nvidia føler sig nok rimelig presset fra to sidder for tiden.
AMD/ATi der vil lave en hybrid-CPU (her har nvidia muligvis ikke noget at gøre)
Intel overvejer at lave grafikkort igen (de skulle være i gang nu, og muligvis næsten færdige) og nvidia føler sig nok rimelig presset fra alle sider.


sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 15:53:29
Svar/Indlæg:
1954/464
# 3..

7950GX2 er er godt kort.

meget limiteret af manglede DX10 understøttelse og så prisen.

så derfor vil det have svært ved at konkurrere mod DX10 kortene 8800 / 2900.

men helt klart et godt kort i DX9.


Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 15:56:04
Svar/Indlæg:
673/19
Hvad nvidia siger om ATI's kort, tager jeg ikke så seriøst 🤣

Men ja jeg er enig i at 2900 kortet er ret avanceret, det har bare nogle børnesygdomme, samt optimeringer som skal overståes først.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2007 12:11:14
Svar/Indlæg:
4230/89
#4 jeg tror nu ikke de føler sig speciel truede for tiden... ATI's X2900 vidste sig jo ikke at være en konkurent til 8800GTX / Ultra... men kun på højde med GTS'eren...

de skal nok komme igen, det er jeg ret sikker på...
men det er altså ikke gået som forventet med lanceringen af de nye kort 😐


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2007 13:21:42
Svar/Indlæg:
3972/242
der er rigtigt potentiol i disse kort . her er lidt resultater med std og oc .
http://www.xtremesystems.org/f...
engang gtx kan scorer så godt i 06 .


Steew
 
Overclocker
Tilføjet:
28-05-2007 22:50:24
Svar/Indlæg:
71/14
#1 Hvis dette er tilfældet, synes jeg det er noget af en brøler da den første måned under lanciering er den vigtigste. Selv da 8800gts udkom kunne driverne stadig udnyttet kortet relativt fuldt ud.

I så fald tegner det på sløsedhed fra AMD/ati's :)