Test: Asus EAH2900XT

Grafikkort, AMD/ATI d.  24. maj. 2007, skrevet af sko 10 Kommentarer.  Vist: 10556 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ASUS
DK distributør: Rosenmeier
Konklusion

Innovation og teknologi 4-point

 ATi har vist ikke opfundet den dybe tallerken den her gang. Alt ligner en kopi fra Geforce 8800-kortet, ja selv udseendet. Men alligevel positivt. Kortet har shader 4.0. pixelshader-ydelsen er i den syge ende og de nye FSAA egenskaber yder faktisk godt og trods en ”snyde”-teknik ser det faktisk ganske godt ud. De 512bit ramkredse er også lækkert at se. nVidia’s løsning har virket lidt halvvejs da det næste logiske spring fra 256bit næsten måtte være 512bit.
Jeg giver 4-point. De nyeste egenskaber som er krydret med en lille smule ny innovation, med et minus-point til et virkelig voldsomt strømforbrug.
Jeg synes også godt at man må have i tanke, at der er fuld HDMI understøttelse, hvilket indebærer at der også er understøttelse af lyd. Der har været HDMI understøttelse på mange kort, men aldrig fuld understøttelse af lyd.
 
Bundle og tilbehør 5-point
Asus er kendt for ikke at mangle noget. Det gør der heller ikke i denne omgang. Du får Stalker og en kupon til HL2 . Samtidig er der HDMI stik, læder etui, driver og masser af kabler. Så her vil du ikke komme til at mangle noget.
 
Design og layout 4-pointKortet har en ganske stor fordel når det kommer til layout. Den har pci-e strømstik der sidder på siden af kortet. Det bliver man glad for. Og modsat det tidlige ATI sample kort, så larmer køleren kun i 3D applikationer. Og der kan det så også høres. Og samtidig skal man have i tanke, at kølerskift måske ikke er helt nemt. Men kortet scorer alligevel 4 – point her.
 
Software 5-point
Som tidligere omtalt medfølger Stalker, og der medfølger kupon til HL2. Og samtidig har Asus tilbehørs programmer på cd, så man intet kommer til at mangle. Derfor 5 – point her.
 
Ydelse 4 - point
Der var store forventninger til 2900XT omkring ydelsen. Man kunne rettelig forvente, at den ville kunne konkurrere med 8800GTX. Det er den ikke i stand til. Den ligger i stedet i ydelse omkring 8800GTS. Mange havde sikkert forventet mere. Men jeg synes dog, at man stadig får god ydelse hvis man køber 2900XT. Der er nogle andre features man også kan lægge vægt på, som 8800GTS serien mangler. Og så spiller prisen jo også ind. Men jeg synes man får det man betaler for.
 
Pris 4-point
Set i forhold til at 2900XT er ATI’s nuværende topkort, så er det faktisk prissat ganske billigt. Det udbydes til omkring 3.000 kr. Det er markant billigere end 8800GTX, og det ligger i prisleje omkring 8800GTS med 640 MB ram. Det er lidt dyrere end 8800GTS med 320 MB ram, men har også lidt flere ram, og andre features. Sammenholdt med ydelse og HDMI, så synes jeg at prisen er ganske fair
 

UK Summary
 
Innovation / Technology 4-point
It does not seem as if ATI has reinvented the wheel. Mostly if would seem to be somewhat of a replica of the Geforce 8800 series hardware, even in the physical appearance of the card. However, the HD2900 sports Shader 4.0 capability, amazing pixelshader-performance, and the new FSAA properties of the hardware perform really well. Apart from some questionable techniques all bodes well for the HD2900. The 512 bit wide RAM circuits are a nice improvement over previous models, and seem to be a more logical approach than NVIDIA’s halfway solution. The expected update to 256 bit wide RAM circuits has always been 512 bit.
I give it 4 points. The new features combined with innovation, and some disadvantage due to the high power consumption. You also have to have in mind, that 2900XT support full HDMI, which means it also support sound. There has been support for HDMI for a while, but never support for sound before now.
 
Bundle / Accessories 5-point
Asus is know for the excessive bundle. And this time is no exception. You get Stalker, and a coupon for HL2. Besides that, there is HDMI connector, leather case, driver and lots of cables. So you wont miss out on anything here.
 
Design / Layout 4-pointThe 2900XT has a big advantage when it comes to layout. It has the pci-e power connectors on the side. That you is very nice. And this 2900XT from Asus does not have the occasional spin up from the fan. It is almost silent when it performs in 2D. But in 3D is makes noise. And also a noise you can hear. And you have to have in mind that changing the cooler, might be a little difficult. But still scores 4 points.
 
Software 5-point
As mentioned earlier on you get Stalker, a coupon for HL2 and besides that Asus packs some additional programs. So you don’t miss anything here. 5 points.
 
Performance 4-point
From the start there was big expectations to the 2900XT. You could expect the 2900XT to perform in the range of 8800GTX. That is not the case, and it performs more like the 8800GTS. Many might expectec more. But I think that the performance is very good. The are some features that the 8800 series lacks. And then there is the price to consider. You get what you pay for. 4 points.
 
Price 4-pointThe fact that the 2900XT is the best performin graphic card from ATI, it is actually fairly priced. It get sold around 3.000 DKK. That is significantly lower than 8800GTX, and the price is in the range of 8800GTS 640 MB. It cost a little more than 8800GTS 320 MB, but also have 512 MB ram. The fact that it also packs HDMI and the performance the price is very fair.
 




Test: Asus EAH2900XT
Innovation / Teknologi4
Bundle - Tilbehør5
Design - Layout4
Software - BIOS5
Ydelse4
Pris4
Samlet86%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here
Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 09:46:15
Svar/Indlæg:
673/19
Jeg tror der er utroligt meget potientele i de her 2900 kort, men det skal udnyttes i form af driver opdateringer og spil som udnytter den nye arkitektur, spørgsmålet er så bare om der når at komme en ny revision ud af kortet, inden de rigtigt får styr på kortet.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-05-2007 10:01:46
Svar/Indlæg:
7881/1165
#1: Konkurrenten(nvidia) beskriver ATi's arkitektur som utrolig ineffektiv hvis det ikke er skrevet målrettet til det. Faktisk har der været et par små moppe-hentydninger i materiale fra nvidia, da de for længst prøvede noget lignende med FX5800-serien. og driller dem med at opfinde den dybe tallerken for anden gange :yes:

2900XT har bare så meget andet som 8800 ikke har. Faktisk er 8500/8600 på mange områder langt mere tidssvarende end 8800-serien, men når ikke 2900XT alligvel (tænker på HDMI, lyd, print-design osv)
Så Ati har fat i ngoet af det rigtige, og deres kort minder faktisk mere om de originale Radeonkort... Bedst til alt det andet sjove man kan med grafikkort, og fornuftig ydelse.


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 14:10:11
Svar/Indlæg:
2343/272
Hvad sker der lige for at GX2 stadig kan dele smæk ud til NYE high-end kort? 🙂 Mums ❤ ❤


Ellers fint review


Pac
 
Overclocker
Tilføjet:
24-05-2007 14:20:02
Svar/Indlæg:
22/5
Hvis man først begynder at tilsvine de andre er det fordi man føler sig truet.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-05-2007 14:37:51
Svar/Indlæg:
7881/1165
#4: ja du har nok ret. Nvidia føler sig nok rimelig presset fra to sidder for tiden.
AMD/ATi der vil lave en hybrid-CPU (her har nvidia muligvis ikke noget at gøre)
Intel overvejer at lave grafikkort igen (de skulle være i gang nu, og muligvis næsten færdige) og nvidia føler sig nok rimelig presset fra alle sider.


sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 15:53:29
Svar/Indlæg:
1954/464
# 3..

7950GX2 er er godt kort.

meget limiteret af manglede DX10 understøttelse og så prisen.

så derfor vil det have svært ved at konkurrere mod DX10 kortene 8800 / 2900.

men helt klart et godt kort i DX9.


Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2007 15:56:04
Svar/Indlæg:
673/19
Hvad nvidia siger om ATI's kort, tager jeg ikke så seriøst 🤣

Men ja jeg er enig i at 2900 kortet er ret avanceret, det har bare nogle børnesygdomme, samt optimeringer som skal overståes først.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2007 12:11:14
Svar/Indlæg:
4230/89
#4 jeg tror nu ikke de føler sig speciel truede for tiden... ATI's X2900 vidste sig jo ikke at være en konkurent til 8800GTX / Ultra... men kun på højde med GTS'eren...

de skal nok komme igen, det er jeg ret sikker på...
men det er altså ikke gået som forventet med lanceringen af de nye kort 😐


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2007 13:21:42
Svar/Indlæg:
3972/242
der er rigtigt potentiol i disse kort . her er lidt resultater med std og oc .
http://www.xtremesystems.org/f...
engang gtx kan scorer så godt i 06 .


Steew
 
Overclocker
Tilføjet:
28-05-2007 22:50:24
Svar/Indlæg:
71/14
#1 Hvis dette er tilfældet, synes jeg det er noget af en brøler da den første måned under lanciering er den vigtigste. Selv da 8800gts udkom kunne driverne stadig udnyttet kortet relativt fuldt ud.

I så fald tegner det på sløsedhed fra AMD/ati's :)