Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MidtData
DK distributør: Techdata

Teknologi - Core 2 Quad

 

Den skarpe læser har nok opdaget, at ordet "Quadcore" ikke er blevet nævnt på nuværende tidspunkt. C2Q er nemlig ikke helt, hvad den udgiver sig for. Bevares, det er en processor med 4 kerner, hvilket vil sige at det er en quadcore. Men det er ikke en "native",ægte, quadcore processor; faktisk nærmere en dual-dualcore i virkeligheden. Simpelt sagt er QX6850 "bare" 2 styks E6850 på ét PCB, der kommunikerer over FrontSideBus'en - akkurat ligesom en maskine med 2 seperate processorer på et bundkort gør. Eller, på samme måde som Pentium D gjorde med 2 singlecores. Men siden FSB'en er blevet så hurtig(1333MHz QDR), og at de 2 kerner kan dele cachen indbyrdes udenom FSB'en, er denne "simple" quadcore løsning slet ikke så ringe endda.

          

Her ses forskellen på henholdsvis Kentsfield(Core2Quad - tv.) og Conroe(Core2Duo - th.)

Grunden til at Intel har valgt at lave deres quadcores på denne måde, skyldes højest sandsynligt at chippen ellers ville være for kompleks. Tag for eksempel konkurrenten AMD, der er ved at udvikle den første ægte quadcore. De har i øjeblikket store problemer med at få deres nye serie af processorer til at virke. Og det kan meget vel skyldes, at ægte quadcores er relativt svære at lave. Alligevel har Intel da også planer om at lancere ægte quadcores, når teknologien er moden til det.

Siden Core2Quad i bund og grund består af 2 sammenklistrede Core2Duo, understøtter den naturligvis også de gængse teknologier som sidstnævnte. Herunder Enhanced Intel Speedstep(EIST) der underclocker og undervolter processorkernerne når de ikke bliver belastet ret meget, samt SSSE3-instruktioner der giver forbedret ydelse i visse applikationer. Lad os tage en uddybning af alle teknologierne, og en forklaring af Core2's design...

Nedenstående er sammenfattet af KlavsS

Højere IPC – Flere instruktioner på samme tid

Med Core 2 har Intel valgt et design, der i langt højere grad end før fokuserer på en høj IPC. Dette er der flere grunde til, men at være mindre afhængig af clockfrekvensen har en række klare fordele.

Dels stiller det mindre krav til hvor høje ”trin” der skal være imellem de clockfrekvenser man tilbyder. Et spring i clockfrekvens på eksempelvis 200Mhz kan sagtens forsvares fordi ydelsesforskellen er til at øje på. Dette betyder dels noget for slutbrugerne, men på det professionelle marked kan dette være rigtig fornuftigt fordi man få kunderne til løbende at opgradere til nyeste processorer fordi de kan mærke en reel forbedring i ydelsen. AMD har med stor succes gjort dette med Opteron-processoren, som på 2½ år er gået fra max 2GHz clockfrekvens til max 2.8GHz for hurtigste model. Ikke ligefrem et kvantespring, men trinene har været store nok til at folk har fundet det rimeligt at opgradere.

En anden fordel ved at være mindre afhængig af clockfrekvensen finder man i den anden ende af skalaen. Intel fik med Pentium M processoren vist at SpeedStep – hvor man dynamisk ændrer clockfrekvensen og processorspændingen efter behovet for regnekraft – havde enormt potentiale. AMD tog dette op med Cool’n’Quiet i deres K8 processorer og for begge arkitekturer gjaldt det at man selv ved lav clockfrekvens havde en fair ydelse – ene og alene fordi IPC’en var høj.

Dette er endnu en grund til at den høje IPC bør være vinder, men hvordan har Intel så grebet sagen an? Dels har man valgt en noget reduceret pipeline, som er på 14 stages. En kort pipeline er dog i så selv ikke alene nok til at give mere effektivitet, så Intel har tilført Wide Dynamic Execution. ”Almindelig” Dynamic Execution handler om at snyde processoren til at se en række instruktioner som én stor instruktion og derfor tage disse samlet og i rækkefølge. Grunden til at Dynamic Execution nu er blevet ”Wide” er at Intel i Core 2 arkitekturen har tilføjet en ny decoder og execution unit, så processoren nu kan håndtere fire x86 instruktioner samtidigt. Både Intel’s tidligere og AMD’s nuværende processorer kan maksimalt køre 3 x86 instruktioner samtidigt. Man får altså ikke bare en kortere pipeline, men også en bredere pipeline, som yderligere hæver IPC’en.

Mere cache

Dertil har man øget mængden af L1 cache i forhold til Pentium 4. Core 2 processorerne har fået 64KB L1 cache, hvilket er fordelt ligeligt imellem data og instruktion. Dette er langt mere L1 cache end i Pentium 4 arkitekturen, der grundlæggende havde 8KB L1 cache til data og 12KB til instruktion. Da Intel skiftede fra Northwood til Prescott blev mængden af cache til data fordoblet fra 8KB til 16KB, men Core processorerne har altså mere end det dobbelte.

L2 cache bliver på enten 2MB eller 4MB afhængigt af model, men da der er tale om dual-core processorer vil L2 cache’en blive delt imellem de to CPU kerner. Dette sker fordi Intel har implementeret deres Smart Cache. Med den kan man dynamisk allokere cache-mængde til hver enkelt processorkerne. Kører man således en applikation, som kun kan udnytte den ene processor vil denne ene processor få den fulde mængde cache til sin rådighed.

Dette er på papiret smart, men som man hurtigt vil se så er denne feature meget lidt værd i praksis – en dual-core processor vil nemlig næsten altid bruge begge cores i større eller mindre grad fordi operativsystemet (og flere andre underliggende applikationer) bruger CPU-tid. Derfor har Intel med deres Smart Cache implementeret en Crossbar funktion, som dynamisk deler cache-mængden imellem de to processorkerner.

Udover denne glimrende funktion har Intel gjort en del for at pre-fetche data til cache’en endnu bedre end før. Dels er selve pre-fetch algoritmen optimeret, men en ny feature går ud på at hvis processor-kerne 1 skal bruge data som ligger i cache’en hos processor-kerne 2, så kan processor-kerne 1 tage den databid direkte. Tidligere ville man i dette tilfælde skulle have data’en ud af processor-kerne 2’s cache og ind i processoren igen, hvilket gav høj latency.

 



Men ikke kun data til cache pre-fetches bedre. Intel Smart Memory Access dækker over en generelt forbedret pre-fetch del i processoren. For x86 kode gælder det normalt at cirka 20 procent af instruktionerne kræver adgang til hukommelsen og her er netop prefetch-delen vigtig. Core 2 processorerne har her seks uafhængige pre-fetch enheder, der alle har en forbedret algoritme til at ramme præcis den data som processoren skal bruge. Dertil har Smart Memory Access fået en ny feature, som tillader at en ny instruktion kan startes selvom den er afhængig af resultatet af en tidligere instruktion – dette minimerer out-of-order, hvor en instruktion ellers må bremses fordi der ventes på data.

EM64T, SSE, osv.

En anden stor forbedring i Core 2 arkitekturen er at 64-bit understøttelsen er på plads i alle processorer. Intel benytter fortsat sin egen EM64T (Enhanced Memory 64 Technology) til at varetage 64-bit delen, men som Intel’s markedsføring tegner sig vil det primært blive på server-området at man vil slå på EM64T. Dette giver såmænd også ganske god mening, da der mangler langt bedre softwareunderstøttelse for at 64-bit kan blive en succes på desktoppen.

SSE instruktionssættet vil også blive forbedret i Core 2 arkitekturen. Således vil alle 128-bit SSE instruktioner nu kunne beregnes på en enkelt clockcyklus – tidligere krævede dette to af slagsen. Da SSE instruktioner oftest benyttes ved multimedia kalder Intel denne nye feature for Intel Advanced Digital Media Boost.

 



SSE4 finder også vej til Core 2 – Pentium 4 processorerne havde SSE, SSE2 og SSE3, men nu kommer der yderligere 8 instruktioner, som samles under SSE4 betegnelsen. Disse var tidligere tiltænkt Tejas-processoren, som Intel droppede til fordel for netop Core arkitekturen. Derfor blev disse også tidligere kaldt TNI (Tejas New Instructions), men er nu en del af SSE3.

NX (No eXecutable) Bit vil uændret finde vej til Core 2 og dermed tilbyde samme beskyttelse overfor skadelig kode, som Intel fik introduceret i sine seneste Pentium processorer. Også Intel’s VT (Virtualization Technology) vil være standard i Core 2 processorerne, der igen overtager disse teknologier uforandrede fra de seneste Pentium processorer.

Lavere strømforbrug

Strømforbruget har været en særdeles vigtig faktor i udviklingen af Core 2 arkitekturen og det har betydet at Intel yderligere har arbejdet på at sænke dette. Dels benytter man deres Enhanced SpeedStep, som tilpasser processorens clockfrekvens – og dertil også processorspændingen – til behovet for regnekraft.

Yderligere har man forbedret muligheden for at kunne lukke ned for dele af processoren når disse ikke skal bruges. Som en del af Intel’s Smart Cache har Intel implementeret at processoren kan lukke sin cache helt ned – simpelthen ved at flushe data’en – og synke til et endnu lavere energiniveau. Når der igen er brug for databehandling, som kræver cache, så startes den dynamisk op igen og processoren går tilbage i sit normale energiniveau. Denne feature så man allerede på Yonah-processoren, men nu finder den vej til Core 2 også.

Ydermere er Core 2 processoren delt ind i mange mindre områder end eksempelvis Pentium 4 var. Disse mindre dele kan derfor oftere lukkes ned, hvis der ikke er brug for dem og det giver igen et lavere effektforbrug.

En pudsig detalje omkring dette er at Intel dermed har fået svært ved at angive processorens temperatur. Undervejs i udviklingen fandt man simpelthen ud af at processortemperaturen kunne variere meget imellem de forskellige områder, hvorfor en almindelig løsning med en enkelt temperaturdiode ikke altid ville give et præcist billede af processorens temperatur. Derfor har man i Core 2 processorerne placeret flere dioder rundt i processoren og når man checker temperaturen på sin Core 2 processor er det faktisk et gennemsnit af disse forskellige værdier, som man aflæser.

#1
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2007 10:08:11
Svar/Indlæg:
4689/105
God test!

I den sidste test med 3dMark 06 har du glemt at skrive E4300 ind der? Ikke fordi at det er så vigtigt, lagde bare lige mærke til det. 😛

Det er da sindsygt, at den bliver så varm ved stock hastigheder (men ikke så sært ved den hastighed og alt den cache). Nogen der ved hvilken køler der følger med med i box'en hvis man køber den? Håber da de har valgt en anden køler end den til de "gamle" C2D, for uvidende personer kan jo komme til at brænde den af, hvis de ikke er klar over at den normale stock-køler ikke er nok. Så enten skal Intel have lavet en ny heatpipekøler ellers skal de ikke ligge nogen køler i box'en, for så ved folk de skal ud og købe køler til.

Det bliver aldrig en cpu jeg får lyst til at købe, medmindre den kan købes for under 2000kr 🤣 som er absolut maks. pris for mig ved CPU-køb. De folk der køber den er jo så også dem, som er ligeglad med at betale 6000kr. ekstra for de sidste 15% ydelse, for den ligger jo ikke langt foran de andre. Der vil så selvfølgelig komme mere ydelse ud af den når der kommer flere programmer kan udnytte den fuldt ud.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2007 10:21:58
Svar/Indlæg:
14079/622
->#1

Mange tak. 🙂
/Edit - Ups, det var faktisk en fejl med E4300eren. Det bliver lige rettet. 😛

Mht. køling kan jeg forestille mig, at de genbruger køleren fra QX6700, som er en alm. standardkøler med en forbedret blæser:

Men man kan jo kun håbe på, at de er blevet klogere...hehe
Jeg ville i hvert fald aldrig drømme om at smide en boxkøler på den.


#3
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2007 10:33:05
Svar/Indlæg:
4689/105
#2 Ok, er den blæser så meget bedre, og var den nok til QX6700? For jeg tror altså ikke at en bedre blæser er nok til at køle det monster der. Den skal kunne køle næsten ligeså godt som en Infinity med den blæser på, for at den ikke bliver for varm, og der er sku ikke mange kølere uden heatpipes der kan hamle op med Infinity 😛


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2007 10:45:00
Svar/Indlæg:
14079/622
->#3

Jeg ved det desværre ikke, da det ikke var mig der skrev testen, men Polarfar. Så vidt jeg husker imponerede den dog ikke - underforstået at temperaturerne var ret høje.
Intel burde følge AMD's eksempel og lave en glimrende stockkøler med heatpipes. :yes:

I øvrigt var CPU'en slet ikke så varm under fx. gaming, hvor den kun blev belastet omkring 50% - loadtemperaturerne er med fuld belastning på alle 4 kerner. (Prime95)


Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2007 11:04:33
Svar/Indlæg:
1214/62
Super test, men men men BILLEDER VIRKER IKKE NÅR MAN SKAL FORSTØRRE DEM FOR HELVETE DET SKER LIDT FOR TIT AT DER ER NOGET GALT MED DEM!!!!! De første billeder var fine nok, men ikke på side 2. Jeg stoppede med at læse artiklen på side 4, i det jeg godt vil se hvordan og hvorledes den yder!

Ellers keep up the good work, fordi dine tests osv. plejer at være super Emillios!


#6
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2007 11:16:15
Svar/Indlæg:
4689/105
#4 Ja jeg synes også det er lidt svagt. Intel kan sku ikke være den førende CPU-Producent i øjeblikket og det eneste de smider med i pakken til at køle er en lille klump kobber med lidt aluminium omkring. 🤡

Ok. Så er den jo sikkert god nok alligevel, så længe at man ikke begynder at belaste alle 4 kerner, men den er jo så bare ikke nok når spil begynder at understøtte 4 kerner.


Ghe2
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2007 11:48:44
Svar/Indlæg:
732/39
#5 Jeg kan heller ikke se de forstørrede billeder på alle siderne 😐

Dog kunne jeg se spiltestene og er ikke spor imponeret....CM Dirt f.eks. i medium details opnår en E4300 38,78 fps og QX6850 opnår 42,19 fps ..... det kan man da ikke være tilfreds med hvis man har sin computer primært til spil som jeg har... i COD2 er springet dog lidt større, E4300 yder 60,56 fps og QX6850 79,49 fps - men bestemt ikke 7000,- kroner værd som er prisforskellen mellem de 2 CPU´er.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2007 11:51:12
Svar/Indlæg:
1155/43
Virker fint her... jeg bruger nyeste firefox


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2007 12:01:36
Svar/Indlæg:
14079/622
Billederne virker også fint her, men der er åbenbart problemer i nogle browsere. Vi skal nok få det fixet hurtigst muligt, men det eneste jeg kan gøre er at give jer links til dem:

Side 1 - introduktion:











Side 2 - Teknologi:










Side 3 - Kan quadcore udnyttes:






Side 4 - Ydelse - Encoding og Diverse:








Side 5 - Ydelse - Spil:










Side 6 - Temp, OC og strømforbrug:



http://hwt.dk/images/literatur... ;m.jpg













Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2007 12:04:45
Svar/Indlæg:
6181/270
det er en nice test.
godt en hurtig cpu, men tilgengæld en hamper pris


Cyrezz
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2007 15:43:17
Svar/Indlæg:
581/24
God test - nu ved jeg godt, at det var qx6850 i testede, men kunne vildt godt tænke mig E6750 vs E6850 vs Q6600 med og uden OC, da der er 1000 vis debatter om det


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2007 20:28:39
Svar/Indlæg:
6181/270
hvordan kan det være at det er intel som har udlånt cpu'en og midtdata som produceret den? 😲

vidste ikke at midtdata var begyndt at producere cpu'er 🤣


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2007 21:04:03
Svar/Indlæg:
14079/622
->#12

Undskyld, hvad mener du ? 😴 😛

Må være en bug...


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2007 21:32:32
Svar/Indlæg:
6181/270
#13 ja nu er det mere normalt end lige før 🤣


Pederrs
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2007 23:30:55
Svar/Indlæg:
1198/35
Sådan en QX6850 ES G0 skulle jo clocke pænt godt, vireklig en skam du ikke har noget vandkøling/kompressor 😕

Er du sikker på CPU'en kørte med 1,3125V std? På Intels hjemmeside står den opgivet til mellem 1.100V-1.372V. Så kunne godt tænke mig at vide, hvad den reelt bruger std.?


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2007 23:36:38
Svar/Indlæg:
14079/622
->#15

Motherboardet gav 1,3125V standard, så det vil jeg klart gå udfra er rigtigt. Men jeg kan ikke finde nogen steder hvor det er opgivet. Meget kryptisk at Intel opgiver det på den måde.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2007 14:59:01
Svar/Indlæg:
7263/260
fed artikel Jay 🙂


Adolph
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2007 15:45:13
Svar/Indlæg:
1369/75
#7

Du skulle ha læst lidt grundigere. Den lille forskel i CM Dirt skyldes jo selvfølgelig at spillet er begrænset af GFX..


#19
Ghe2
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2007 16:58:16
Svar/Indlæg:
732/39
#18 Jeg vil bare frem til at et godt grafikkort er da mere værd IRL end sådan en fætter.....det er jo trods alt et HD2900XT.....det vil jeg ikke kalde et begrænset kort.

Så den ene CPU er jo ligeså god som den anden hvis man er hardcore gamer.

Mange er jo bange for deres CPU ikke kan føde deres grafikkort, hvilket ikke er tilfældet her.....den CPU hører hjemme i en stor workstation til heftig multimedia redigering eller i en pc hos en benchwhore som kun bruges til 3Dmark.


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2007 21:59:33
Svar/Indlæg:
3532/303
#19 Den er her vel reelt også kun for at være "hurtigst". Et Quad SLi setup er jo heller ikke noget folk køber medmindre de virkelig brænder for det eller bare har for mange penge. Idéen i at lave et top produkt er bare at fremvise hvad de kan lige nu, snart bliver QX6850 jo bare standard ydelse ;)


#21
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2007 23:51:40
Svar/Indlæg:
2587/91
Jeg synes egentlig bare man ikke skal ta det som et udtryk for at QX6850 (retail) nødvendigvis kan det samme som ES-udgaven, der er testet her. Selv om det er muligt at få QX6850ES op over 4 GHz på luft, har jeg endnu ikke set en retail quad g0'er der kunne det samme.

- Bare mine to cents 🙂


Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2007 23:41:16
Svar/Indlæg:
2353/24
Super artikel du har fået stykket sammen, dog lidt ærgerligt at du ikke kunne teste den med kompressorkøling..


Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2007 09:33:35
Svar/Indlæg:
2029/63
Coctail. Det vil ikke gavme meget at smide den under en almindelig kompressorkøler.
De smider simpelthen for emegt varme ud.

Jeg vil skyde på at max med kompressor køling vil være 4200 mhz med alle 4 kerner enablet.
Der skal Custom Kompressor køling til, noget der er optimeret til 250 watt load istedet for 200 watt, det vil give ca 10 - 15 grader bedre load temp og mulighed for at overstige de 4200 Mhz med mere end 1.5 Vcore :)



#24
OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2007 15:00:25
Svar/Indlæg:
1711/30
#23 Præcis, men hvis du virkelig skal se hvad den kan, så DI, Cascade eller LN2.


Adolph
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2007 20:29:26
Svar/Indlæg:
1369/75
#19

Jamen hallo, du skriver det jo som om at det CPU´en der er noget lort. Du skriver b.la. følgende:"CM Dirt f.eks. i medium details opnår en E4300 38,78 fps og QX6850 opnår 42,19 fps ..... det kan man da ikke være tilfreds med"

øhh, JO det kan du godt! Og forskellen havde været en helt anden med et/nogle hurtigere GFX. Det kan CPU´en jo ikke gøre for.





Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2007 10:20:12
Svar/Indlæg:
2029/63
Du siger det ikke så Pænt Adolph ;)


#27
Ghe2
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2007 16:08:02
Svar/Indlæg:
732/39
#25 Jeg har aldrig nævnt CPU´en er noget lort !! du synes altså at 4 fps mere i et spil er 7-8000,- dkk værd ? så må du have godt med penge....

Jeg ved ikke hvad forskellen havde været med et andet grafikkort, men det ved du kan jeg høre så kom da endelig med tallene.... men jeg kan til gengæld se hvad forskellen er med det grafikkort der nu engang er testet med, så det tager jeg udgangspunkt i... ikke hvad de måske havde været med et andet setup.



Adolph
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2007 18:37:40
Svar/Indlæg:
1369/75
#26
Undskylder mange gange, skal prøve og holde en ordentlig tone.

#27

"du synes altså at 4 fps mere i et spil er 7-8000,- dkk værd ? så må du have godt med penge."

Det er yderst besynderligt at, du bliver ved med og forlange en højere framerate i et spil som er begrænset af graffikortet :'-(

Vi kan hurtigt blive enige om at den CPU aldrig nogensinde bliver 7-8000kr værd. Men du prøver at få det til og lyde som om du kun får 4fps for 8000,- Du får jo trods alt mange andre ting. F.eks langt højere ydelse i programmer og spil som IKKE er så TOTALT begrænset af GFX.

Her er et fint eksempel:
http://www.tomshardware.com/20...


#29
Ghe2
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2007 19:23:14
Svar/Indlæg:
732/39
#28 Godt vi er enige om den ikke er pengene værd, men læser du anbefalet system til netop det spil er det jo ikke grafikkort som bliver lagt så stor vægt på som netop CPU og derfor er jeg skuffet over spiltesten.

Suggested system requirements:
Processor Intel Core 2 Duo 2.66 GHz
1 GB RAM, graphic card 256MB (GeForce 7800 or better)
12.5 GB HDD
Windows XP/Vista

At den så er lidt bedre end Q6600 til at konvertere sexyback er jo bare herligt, men de 32 sekunder er jeg nu tålmodig nok til at vente...man skal bare passe på ikke at pisse i bukserne af glæde hver gang der kommer en ny CPU...men er da glad for udviklingen.... nu mangler vi normale mennesker bare noget software så vi har noget at bruge sådan en fætter til.

Jeg roser den jo ikraft af at jeg skriver den hører hjemme en i heftig workstation....men kan ikke se den er LANGT hurtigere end noget vi allerede har set.


Adolph
 
Superbruger
Tilføjet:
16-08-2007 09:16:46
Svar/Indlæg:
1369/75
#29

Man skal jo altid tage det spilproducenterne skriver bagpå æskerne, med et gran salt.
Det kræver da ihvertfald et langt hurtigere gfx end et 7800, hvis du vil køre med eyecandy.

Når jeg siger den er LANGT hurtigere, så mener jeg jo selvfølgelig stadigvæk i forhold til E4300, som du startede med og sammenligne med..


#31
RaiN
 
Overclocker
Tilføjet:
18-08-2007 08:45:33
Svar/Indlæg:
1/0
Lige en mindre nørdet rettelse

"og har man lyst til et eksemplar selv, skal man slippe 999$, eller omkring 7-8000kr i de danske butikker."

999$ til en kurs der i dag hedder 568,06 giver omkring 5675 kroner. Eller snakker vi afgifter og forhandler avance også?

Hmm... Måske en rettelse?


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2007 11:41:44
Svar/Indlæg:
2175/21
#30 præcist..det er jo ikke en cpu til gamerne endnu...måske når de fleste spil på markedet kan udnytte flere threads på en gang...lige nu er der meget få spil der kan det...det er til en workstation/serverstation den her cpu er interessant, og så er det endegyligt ligemeget med de 4 fps i et spil der ikke udnytter alle kerner.


c0sm0
 
Overclocker
Tilføjet:
30-08-2007 09:17:20
Svar/Indlæg:
121/28
Nu når vi snakker om Quad Core så har jeg lige bestilt en workstation til mig selv på work.... såmænd bare en maskine med 2x qx5355 cpu'er og med 8 gb ram. 3DSMax som jeg arbejder med kan fint udnytte alle kerner. Det bliver self. med windows xp 64 bit 🙂

Den skulle komme i morgen hehe 😀


Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2007 09:54:25
Svar/Indlæg:
2029/63
jeg syntes ellers det er en DEJLIG cpu til at game med.

Lidt ligesom da Dual Core udkom, Det virker ikke sagde alle.
Øhhhh JO.

Xp er ikke det bedste i verden til at udnytte alle 4 kerner, Vista er lidt bedre men stadigvæk for meget load på 1 kerne og mindre på de resterende 3.


#35
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2007 21:11:18
Svar/Indlæg:
4156/111
Vil en overclocket Q6600 ikke yde ca. det samme? 🙂

Eller er jeg gået galt i byen igen? 🤣