Test: Gigabyte i-RAM

Harddiske d.  07. januar. 2008, skrevet af Polarfar 25 Kommentarer.  Vist: 17087 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Gigabyte

Kassens indhold

 

Det er ikke en retailkasse vi har fået, så jeg vil spare jer for en grim hvid papæske med kinesiske tegn på. Det er jo indholdet der tæller i sidste ende.

 

 

Liste over indhold :

  • 1 styk i-RAM printkort
  • 1x SATA kabel
  • manual
  • CD med backup software

 

Kassen indeholder det du skal bruge - minus rammoduler forstås. Dem må du selv spendere ved siden af. Til gengæld er kortet ligeglad med om du sætter 1,2,3 eller 4 rammoduler i, og alle typer fra PC-1600 og opefter kan bruges.

 



Specifikationer 
 

Product Introduction
Through GIGABYTE's custom intelligent controller, i-RAM acts like a regular SATA hard drive at theoretically 1.5Gb/s data transfer rate. By utilizing conventional DDR memory modules, i-RAM is outfitted with four 184-pin DIMM slots that will accept any DDR DIMM and support up to 4GB unbuffered / non-ECC memory. Most of all, the major issue of data lost after powering down is solved by i-RAM's backup battery which is charged by your system on the fly. Without mechanical elements of traditional hard disks, i-RAM's stunning performance coming from the nature of DRAM as storage medium benefits in massive storage access application such as video / audio capture & editing and 3D graphics design applications. i-RAM is the fastest storage device you have ever imagined !
Power Interface
PCI 2.2 mechanical compliant slot
Data Transfer Interface
One onboard SATA connector supports 1.5Gb/s data transfer rate
Memory Interface
  • Memory Slot : 4 DIMMs
  • Memory Type : Unbuffered / Non-ECC DDR 200/266/333/400MHz
  • Memory Capacity : 4GB
  • Memory Height : up to 4.2mm
*Click the "Recommend Memory List" for details.
Backup Battery
One 1,700mAh lithium battery
Form Factor
22 x 10.4cm
System Requirement
  • One available PCI 2.2 compliant slot
  • One available SATA 1.5Gb/s compliant connector
  • GIGABYTE Motherboards based on the following chipsets:
    Intel : ICH6 / ICH6R / ICH7 / ICH7R
    VIA : 8237R
    SiS : 964 / 965L NVIDIA : NF4 SLI / NF4 4X / NF4 SLI Intel Edition + MCP04
    ULi : M1689

Ja nu står der jo godt nok at man skal bruge et Gigabyte bundkort, men i-RAM virker på alle bundkort med en PCI 2.2 sokkel ( det har de fleste moderne boards ) og et ledigt SATA150 stik. 

[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 11:11:46
Svar/Indlæg:
2175/21
de burde lave en ny med ddr2 moduler , med de priser der er på dem nu.


lp_larsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 11:35:27
Svar/Indlæg:
403/71
hmm jeg ser muligheder..

for det første at være fri for bufferen på HDD, men især ved pakning/udpakning af fx rar filer, hvor temp-filen bliver flyttet over på I-RAM ... det kunne komme til at gå PÆNT stærkt .. :D:D


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 12:00:55
Svar/Indlæg:
5410/123
http://www.computergeil.dk/?ar...

#2 Me too ! Jeg vil have 4 blokke DDR2 med hver deres SATA300 stik ! 1200 mb/s ftw !!! 😀
Ta' jer sammen Gigabyte!


Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 12:03:15
Svar/Indlæg:
3214/18
Spændende læsning!

Hvordan ser opstartstiden ud for Windows med i-RAM kontra Raptors?


Rednalyn2
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2008 12:03:37
Svar/Indlæg:
558/73
Well, det er jo stadig ikke nok plads, snart er SSD jo nede i samme prisleje, og så er de da klart at fortrække, eller hvad?


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
07-01-2008 12:07:05
Svar/Indlæg:
2309/846
#4 ja, det burde jeg have haft med, men af indlysende grunde har jeg ikke sammenlignet med det system der ligger på min 40GB disk da der er en del flere programmer på der skal startes op.

Men det går meget hurtigt - den blå barre i XP's opstart når lige at køre en enkelt gang over skærmen, og flof så er du inde på skrivebordet.

#5 det er muligvis en af grundende til den manglende produktudvikling.

🙂


PoloDude
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 12:15:51
Svar/Indlæg:
1084/4
Rolig nu. Den med DDR2 er jo allerede lavet, og den vil jeg gerne se en test på 🙂
GC-RAMdrive
http://www.computergeil.dk/?ar...
Og den er til PCI-E x4 sokkel 😉 så vi ikke bliver begrænset af det "sløve" sata2 interface



MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 12:59:34
Svar/Indlæg:
5421/53
Jeg vil ha' flere tests :D

Kom så, Få Gigabyte til at sende jer et nyt :)

Og dejligt at se i bruger samme bundkort som mig ;D


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
07-01-2008 13:27:09
Svar/Indlæg:
2309/846
#7

jeg har set den, men den er ikke lige at finde i Gigabytes varesortiment, så efter alt at dømme er den aldrig sat i produktion.

Og iøvrigt er det ligemeget hvilken sokkel den sidder i. Datakommunikationen kører over SATA


PoloDude
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 14:22:01
Svar/Indlæg:
1084/4
#9
"Datakommunikationen kører over SATA" øv
"efter alt at dømme er den aldrig sat i produktion." skod
😩



hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 15:58:38
Svar/Indlæg:
7263/260
fin test Polarfar, og ja se at få den med DDR2 til test også. men den er da lækker nok 😛


Cyrezz
 
Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 17:11:08
Svar/Indlæg:
581/24
#7

Sådan en skal man have med 4 af disse basser:
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

De var nede på 545,- i sidste uge for 2 stænger :D


-GeeK-
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2008 17:35:54
Svar/Indlæg:
229/9
Hvor er det fedt, sådan en må jeg have fat i. Den ville jo være alt for nice til at spille på.. man kunne jo næsten helt eliminere " loading - please waite"

Nogle der ved hvor man kan købe den ? Synes ikke den er til at finde på edbpriser ? ☹


#14
Zedy
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2008 09:17:08
Svar/Indlæg:
1/0
det eneste sted jeg har fundet den er på ebay http://search.ebay.com/search/...

men det ville da være nice hvis polarfar kunne sige hvor han havde set den i Danmark.


-GeeK-
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2008 20:01:45
Svar/Indlæg:
229/9
Billigste jeg kan finde koster 730kr og så skal der forsendelse helt fra usa. Mon ikke det kan gøres billigere hvis man køber den i dk ?

Ja polarfatter, hvor får man fat i den ? 🙂


CoolerX
 
Overclocker
Tilføjet:
18-01-2008 18:30:11
Svar/Indlæg:
34/0
Ja, lad os høre, hvor man kan købe "dyret"... Er da meget interesseret i denne smarte tingest


Beach
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2008 03:07:23
Svar/Indlæg:
112/15
Jeg venter også på et svar fra polarfar... Hvor har du købt dyret????
Har selv 6 X 2GB PC2100 ECC på lager som det kunne være godt at kaste ind i et RAID 0 til OS på min HTPC 😀


Hudson
 
Overclocker
Tilføjet:
12-02-2008 12:04:18
Svar/Indlæg:
4/0
Kære Polarfar

Hvor i Danmark har du set denne i-RAM? Jeg kan ikke finde nogen dansk forhandler på nettet, men du nævner at have set et par steder. Hvor var det? Jeg kan se der også er andre interesserede... hold os ikke ude i mørket... 🙂

Jeg har i sinde at købe 2 og køre dem som raid0 - vupti 8 GB, og så installere styresystem på dem. Bare for at prøve...

Der nævner du PCI-indstiksmoduler som løsning, i tilfælde af pladsmangel. Hvor købes det?

På forhånd tak
Hudson


Beach
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2008 01:21:59
Svar/Indlæg:
112/15
Polafar, Polafar, Polafar, Polafar... Hvor er du??? 😴


Hudson
 
Overclocker
Tilføjet:
03-03-2008 12:28:32
Svar/Indlæg:
4/0
Hejsa folkens!

Det viste sig at være en besværlig affære at få fat på produktet, men jeg skrev til Gigabytes forskellige europæiske filialer og spurgte om produktet - der iøvrigt findes på nedenstående link på deres hjemmeside - kunne fås i Europa.

http://www.giga-byte.com/Produ...

Jeg fik hurtigt svar fra Holland, England og Sverige, at de ikke forhandlede produktet og at det så vidt de vidste aldrig var kommet til Europa, så jeg bed i det sure æble og bestilte det i USA hos TheTwisterGroup.

Men så kom der en henvendelse fra Gigabytes tyske filial - de skrev at jeg skulle kontakte det danske firma Midt-Data, da de havde to eksemplarer på lager. Det viste sig at være rigtigt da jeg kontaktede Midt-Data, så jeg bestilte de to eksemplarer og de er nu i min varetægt. 🙂

http://www.midtdata.dk/asp/ind...

Som det ses har de den ikke på lager lige nu, men de har oplyst at de kan få den igen, hvilket også står nævnt på hjemmesiden. Jeg har ydermere påpeget for dem at deres vare hverken dukker op i en google- eller edbpriser.dk-søgning, hvilket jo kan undre lidt.

Hvis man vil have plads til to i-ram i to PCI-porte der er naboer, og man kommer i pladsmangel, kan man købe et indstiksmodul der gør den ene PCI-port fleksibel, så der er plads. Et sådant kan købes (lidt dyrt) hos PC-Netto:

http://www.pc-netto.dk/produkt...

Pris 429 kr. 😕 - jeg har ikke rigtig fundet det andre steder i DK. Hvis nogen kender til det, så sig endelig til. Jeg skal jo installere to i-ram (måske endda flere), så jeg får muligvis brug for det.

Mvh
Hudson


Beach
 
Superbruger
Tilføjet:
04-03-2008 00:28:48
Svar/Indlæg:
112/15
#20

Kanon arbejde, vil straks pinge min bankrådgiver 😲

Du kan hente disse riser kort / kabler rigtig mange steder. Prøvede lige den lokale her i Roskilde og vupti--->
http://www.mm-vision.dk/produk...

Hvis de kunne få flere kort hjem, kom du så ikke til at høre om de også kunne skaffe den nye GC-RAMdrive 😳

//Beach


#22
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2008 16:32:09
Svar/Indlæg:
2587/91
Er der mere nyt i sagen om den senere version, GC-RAMdrive?


Hudson
 
Overclocker
Tilføjet:
28-04-2009 09:54:27
Svar/Indlæg:
4/0
Kære interesserede i Gigabyte i-RAM!

Jeg købte for noget tid siden 2 stykker og satte dem op i raid0 til én harddisk, som jeg så ville prøve at bruge som ekstremt hurtig systemdisk. Særligt den ekstremt korte opstartstid tiltalte mig, og jeg havde set flere klip på nettet med eksempler.

Umiddelbar installation på denne ialt 8GB ramdisk gav da også hurtig opstart - men bare dét at jeg så sluttede en almindelig harddisk til systemet, uden at have installeret noget på den, lagde til min store undren et helt minut til opstartstiden. Og efter installation af chipset, netkort og diverse, samt WindowsXP-opdatering, ja så var opstartstiden mildest talt ikke imponerende - slet ikke hvad man havde forventet. Med tanke på data-følsomheden på denne type harddisk (længere strømafbrydelser f.eks.) er det ikke dét værd, opstartstiden er OVERHOVEDET ikke hvad jeg var blevet stillet i udsigt - så jeg prøvede at bruge min 8GB ramdisk som spilledisk i stedet. Installerede Half Life 2 på den og sammenlignede indlæsningstid med samme spil installeret på en almindelig hurtig harddisk (WD Raptor). Ingen mærkbar forskel i hverken indlæsningstid eller spillets kørsel generelt. Begge enheder leverer data til bundkortet gennem SATA-kabler.

Konklusion: Meget skuffende, og noget skal forbedres betragteligt hvis det skal kunne betale sig at bruge Gigabyte i-RAM til noget som helst. Desværre. Lige nu bruger jeg dem faktisk ikke rigtig til noget. Det kan simpelthen ikke betale sig.


Beach
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2009 03:07:45
Svar/Indlæg:
112/15
#23->
Hmm... Er de så til salg billigt 😳

Undre mig over dine tests, men har da også læst mig til at det kræver en del at få sådan et setup op og spille 100% da SATA portene på de fleste MB jo åbenbart er begrænset af PCI portens båndbrede--->
http://hwt.dk/literaturedetail...

Du har sikkert "bare" sat dem til din alm. onboard RAID controller, og det er her det går galt. Så skal den helt op under skyerne så skal man også i marken efter en PCI-e RAID controller der kan lege med.

//Beach


Hudson
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2009 10:02:50
Svar/Indlæg:
4/0
Ja, du må gerne købe dem af mig. Halv pris, inkl. ramkort. Og hvis DU så kan få det til at virke bedre vil jeg da gerne vide det.

Jeg forstår ikke helt hvad der menes med din henvisning - hvordan skulle en onboard raid-controller, der velsagtens ikke er i kontakt med nogen PCI-porte, være afhængig af datahastigheden gennem en sådan port?

Jeg har set eksterne raid-controllere der går gennem PCI-porte, men en onboard?

Min egen PCI-e er optaget af mit grafikkort.. :-S

Er det iøvrigt ikke bekymrende, at opstartstiden af WinXP installeret på i-ram bliver et minut længere blot man slutter en traditionel harddisk til bundkortet? Jeg har spurgt mig selv hvorfor pokker den gør dét??

Hudson