Test: MSI 8800GT - 256 MB version

Grafikkort, NVIDIA  d.  25. marts. 2008, skrevet af Cook 10 Kommentarer.  Vist: 8055 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MSI
DK distributør: Interdata.dk

Innovation/Teknologi

 

 

Geforce8800GT er på mange områder et mystisk kort. Normalt plejer GT at være GTS lillebror, men det er langtfra tilfældet her. Det vigtigste punkt er at det er en helt ny grafikchip det hedder G92. Den der sidder på de gamle 8800-kort hedder G80 og har rigtig mange kritikpunkter som G92 har rettet op på.
G92 har ligesom den resterende Geforce8-familie DirextX10.0-egenskaber, hvilket indebærer den nyeste shader4.0 som er med til at give mere virkelighedstro grafik.

 

8800GT har normalt 512MB ram (I dette specielle tilfælde kun 256) og 256bit ram-kredse. Den gamle serie af Geforce8800-kort havde skæve hukommelses-tal som 320og 384bit hvor man havde øget båndbredden til rammene, og samtidig med kunne spare omkostninger til dyre hurtige ram-chips.
Nvidia har i denne omgang valgt at satse på nogle lidt hurtigere ram-chips (som er blevet billigere siden sidste år) og kan derved skære ned på antallet af ramblokke og igen have et simplere print-design. Derefter har man satset på den nyere 65nm-teknik der gør chipsne mindre, hvilket sparer på udgifterne til rå-materialer.

 

Det nye og spændende kommer til udtryk foroven. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående. Vi ved reelt ikke om der er 128 eller 112 shader-units på G92-chippen, ligesom at vi stadig er i tvivl om der er 32 eller 28 pixel-pipelines. GT har henholdsvis 112 og 28, men kunne sagtens ha fået deaktiveret nogle af dem. Bl.a. går der rygter om et kommende GTS-kort på G92 der skulle have 128 shaderunits.

 

Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde mere flere tråde ad gangen, og bliver dermed endnu mere effektiv. 


Yderlige egenskaber

 

PureVideo HD er nVidia’s ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig PureVideo egenskaber, der nu er blevet udvidet med en HD-betegnelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med Geforce8800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. PureVideo HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement) som noget nyt er der også understøttelse for HD-video komprimering hvilket var noget som G80-chippen manglede, men som resten af Geforce8-serien har. Dette har G92 nu også.http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

SLi  De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større.

 

FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.

 

Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.

Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag.

Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 13:30:26
Svar/Indlæg:
624/31
Hm, jeg sidder fast i testen, lige efter køleløsningen er beskrevet. Jeg klikker næster, og bliver smidt tilbage til den samme side. Er det Firefox's skyld?


Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 14:22:36
Svar/Indlæg:
563/64
#1 Muligvis. Men husk at du altid kan navigere rundt på siderne vha. menuen ved artikelinfo:

Artikelinfo
MSI 8800GT - 256 MB version

1. Introduktion
2. Kassens indhold og specifikationer
3. Innovation / Teknologi
4. Design / Layout
5. Test og overclocking
6. Konklusion / UK summary

Det virker hvis alting fejler.

Mvh Cook


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-03-2008 17:03:24
Svar/Indlæg:
15982/637
God test, men hvis det var mig så fik kortet kun ½point i pris, for kortet er jo reelt helt "ubrugeligt" hvis vi skal se på det i pris/ydelse sammenhæng i forhold til de kort det skal konkurrere imod. Det skal ned på samme pris som 8800GS før det bør komme i betragtning som potientielt godt køb.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 17:20:56
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg er enig #3, på andre sider hvor de har testet tilsvarende kort(8800gt 256mb), men i højere opløsninger, og det pynter bestemt ikke. Det er svært at se noget formål med kortet. I mine øjne burde kortet få 1 point for pris, 2 i ydelse(256mb og 8800gt hører lige så lidt sammen som et x2400pro mobile med op til 1024mb ram). Design også ét point, det eneste der kunne retfærdige gøre kort og prisen ville være en lydløs/passiv køling.

Alt i alt, et fejlskud fra MSI.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 17:40:24
Svar/Indlæg:
7263/260
God test.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 18:09:05
Svar/Indlæg:
5421/53
God test, med mange forskellige grafikkort,! Det er sådan vi kan lide det 😀


Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 19:26:45
Svar/Indlæg:
197/19
heh, jeg kan ikke lade være med at tænke på diverse ATI-fanboys skrig, hvis det skulle have så lav pris score..
For eks. i Crysis, så er det efter min mening IKKE spilbart i højere opløsning end dem der her er testet i, og slet ikke med AA slået til mm.
Og hvis dette kort skal have mellem ½ og 1 i pris score, hvad skal så 3850 og 3870 så have i pris score ?? LOL


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-03-2008 19:33:56
Svar/Indlæg:
15982/637
#7: De kort har deres styrker lidt andre steder hvilket godt kan have point niveauet selv på prisen.


Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 19:44:04
Svar/Indlæg:
197/19
#8: Ja det kan du selvfølgelig have ret i, men nye grafikkort skal vel yde godt i nye spil ?
Hvor synes du 3850/70 yder godt ?

Se fx. pris/ ydelse score på disse kort :)

http://hwt.dk/literaturedetail...
http://hwt.dk/literaturedetail...

Edit: He he, #8: Så lige nu at du også der har været på banen.. dog dengang mht. for høj score, lidt det samme jeg er inde på her.. måske bare omvendt eller modsat, ellers bakker jeg bare baglængs tilbage.. 😉


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2008 11:07:51
Svar/Indlæg:
1317/46
#9 jeg er enig ATI's kort svinger meget i ydelse, det virker som de ikke har haft succes med drivere. Hvis jeg skulle have et nyt kort idag ville jeg vælge 8800gt eller 8800gts(begge med min. 512 mb ram), jeg tror at jeg skriver på manges vejne.