Test: ASUS Rampage Formula

Bundkort, Intel d.  19. april. 2008, skrevet af Polarfar 21 Kommentarer.  Vist: 25330 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ASUS
DK distributør: Rosenmeier

Konklusion


 


Så er vi nået til punktet hvor vi skal sammenfatte det hele til enten en anbefaling eller et forbehold, og jeg må sige at ASUS Rampage bestemt er en anbefaling værdig. Især på grund af et nærmest overjordisk overclocking potentiale, men selve konstruktionen og valget af komponenter oser langt væk af kvalitet. Kombineret med en af Intels nye 45nm cpu'er har man et kraftigt setup, der med lidt tweaks kan forvandles til en ren dræbermaskine.
 

Innovation/Teknologi - 5
Rampage byder på alt det gode fra Intel og ASUS i en fin pakke. Fra Intel har vi X48 chipsettet der understøtter Crossfire med 2x 16lanes, DDR2 ram op til 1600MHz og en gennemgående fin ydelse. Og fra ASUS kommer så den gode kvalitet, og man fornemmer at der er lagt en del kræfter i udviklingen af de mange detaljer. Groft sagt kan man sige at vi har set det hele før i andre indpakninger, og ROG stemplet er ikke altid garant for noget virkelig sublimt, men i tilfældet Rampage siger jeg god for det.

Bundle/Tilbehør - 4
Med både radialblæser, Q-connector, LCD-poster og det fine eksterne lydkort, hæver bundlen sig pænt over gennemsnittet. Der er meget langt ned til en standard bundle med tre kabler og en CD. Her får du en tyk manual med guides til de forskellige features, og DVD skiven er pakket med god software.

Design/Layout - 5
Jeg kan stadig blive lidt ked af at man har droppet det oplyste IO-skjold, der var en af de helt fede features på eksempelvis ROG Commando modellen. Ellers har jeg kun rosende ord tilovers for designet, der udmærker sig ved den meget store passive køleløsning på chipsettet. Det gør det nemt at få trukket varme væk fra de kritiske områder, og er helt sikkert medvirkende årsag til det fine overclocking resultat. Samme løsning finder vi på X38 modellen af samme kort, Maximus Formula.

Software/BIOS - 5
Nu vi er ved Maximus Formula kortet, så er der sket forbedringer siden vi havde fat i den model. Softwaren er den samme, og består af en meget fin samling programmer til overvågning og systemtweaks, og 3D shooteren S.T.A.L.K.E.R følger med på DVD. BIOS har fået en overhaling og det klæder virkelig det samlede indtryk der lander helt i top. Uden at ville sige for meget så kan man faktisk omdanne sit Maximus Formula til at køre som et Rampage Formula - der ligger guides på nettet.

Ydelse - 5
Du har vel næsten gættet det. Med et overclock til 575MHz FSB, kan jeg jo ikke forsvare mindre end top karakter, og der er helt sikkert mere i boardet i andre mere kyndige hænder end mine. Boardet elsker simpelthen den retail E8400 cpu vi har brugt. Jeg har også prøvet at clocke min QX6850 og der blev resultatet 510MHz FSB, hvilket også er pænt højt for den cpu, men stadig et stykke fra dualcoren. Grundydelsen ligger på linie med andre Intel bundkort vi har testet, så hvis du ikke har tænkt dig at overclocke kan du spare lidt mønt og vælge en anden model. Rampage skriger på at blive tweaket i bund.

Pris - 4
Jeg havde faktisk forventet at finde kortet i et prisleje omkring 2000kr, men flere danske forhandlere har ASUS Rampage til lige over 1700kr. Til den pris er det et fund hvis du spørger mig. Det er muligvis den svage dollar der spiller ind her, for i samme prisleje finder vi andre stærke kort som Gigabyte GA-X48-DQ6, MSI X48 Platinum og ASUS egen P5E3 Deluxe  WiFi/AP @n model. Så nyd de forholdsvis lave priser der hersker for tiden og benyt lejligheden til at købe dig et af de bedste bundkort på markedet lige nu, ASUS Rampage Formula.

 

  


 




Test: ASUS Rampage Formula
Innovation / Teknologi5
Bundle - Tilbehør4
Design - Layout5
Software - BIOS5
Ydelse5
Pris4
Samlet93%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here

UK summary

Time to summarize and give out recommendations. ASUS Rampage is definitely worth a recommandation, especially due to the sublime overclocking potential. The design and choice of components reeks high quality, and combined with one of Intels 45nm Wolfdales, the Rampage is a killing machine made for your 3D gaming needs.
 

Innovation/Technology - 5
Rampage is all the good stuff from Intel and ASUS in one neet package. From Intel comes the X48 chipset with Crossfire support on 2 x16 lanes, DDR2 memory up to 1600MHz and good overall perfomance. And from ASUS comes the high quality components, and a very high level of engineering and attention to detail. We have seen it all before, and truthfully the ROG brand is not always a guarantee for a sublime experience, but in the Rampage case, it is all you want and more. 

Bundle/Accessories - 4
We find both a radial fan, Q-connector, LCD poster and various fittings for the watercoolingsystem. This is very far from the standard bundle of an OEM board with three cables and a CD. Here we get a detailed manual with guides for the different features, and the DVD is packet with nice software.

Design/Layout - 5
I still do not understand why ASUS decided to skip the EL-backlit IO-shield, and replace it with a black and more anonymous version. This was one of the really cool features on the ROG Commando and Blitz models. Other than that, I have only positive words to say about the design, which is dominated by the huge chipset cooling solution. It can really draw the heat away from critical areas, and is a major reason for the fine overclocking results. Same solution is found on the Maximus.

Software/BIOS - 5
Speaking of Maximus, we find some major improvements in the BIOS system have been implementet since the X38 model. The software bundle is the same, consisting of a well balanced collection of utilities, and the 3D shooter S.T.A.L.K.E.R. on DVD. The BIOS system has undergone a major overhaul, and new features to tweak the chipset timings have been added. You did not hear it from me, but I have seen guides on the web that show you how to convert your Maximus BIOS into a Rampage BIOS.

Performance - 5
You probably guessed it already. With an overclocking result of 575MHz FSB, this category has to get 5 point, and I am convinced other more hands, more capable than mine, will take this board even further. Rampage absolutely loves my E8400 retail cpu. I tried clocking my QX6850, and it went to an acceptable 510MHz FSB, which is fairly high for that cpu, but still lightyears from the Wolfdale. Performance at stock settings is on par with most other Intel based motherboards we have tested, so if you do not plan to overclock, you can save a few coins and get a cheaper model. Rampage wants to be pushed to the limit.

Price - 4
I was expecting a pricepoint around 270€, but probably due to the US Dollar being at a low point these days, Rampage only costs around 230€. A real find for the money if you ask me. At roughly the same price we find other strong players like the Gigabyte X48-DQ6, MSI X48 Platinum and ASUS own P5E3 Deluxe WiFi @n. So enjoy the low prices and make sure to get one of the very best motherboards on the market right now, the ASUS Rampage Formula.

 

 

Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2008 11:53:28
Svar/Indlæg:
673/19
Ja det var rigtigt godt og helt korrekt, prisen på den er super fair :)


WAR1OCK
 
Overclocker
Tilføjet:
19-04-2008 17:45:49
Svar/Indlæg:
538/47
super artikkel - nice bundkort 😀


animal-mik
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2008 18:47:42
Svar/Indlæg:
908/160
spørgsmål - læser jeg en af graferne står der "x 48 no ddr2 support"

læser jeg om chipset står der
Intel® X48 Chipset
The Intel® X48 Express Chipset is the latest chipset designed to support the next generation 45nm CPU in high-end desktop and workstation platform; and up to 8GB of dual-channel DDR3 1066/800 MHz or DDR2 800/667 MHz memory architecture. It also supports 1600/1333/1066/800 FSB (Front Side Bus), fully dual PCI Express x16 graphics and multi-core CPUs.

og du bruger DDR2 ram ?

hvad er rigtigt ?
findes der 2 versioner ? - en til ddr2 og en til ddr3 ?.



Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-04-2008 19:21:47
Svar/Indlæg:
2309/846
#3 du skulle bare vide hvor lang tid det tog at lodde nye ramsokler på kortet 😲

X48 understøtter både DDR2 og DDR3, men ikke på een gang. Bundkortfabrikanten vælger hvilken type ram han vil bruge. I ASUS tilfælde har vi set det i form af Blitz og Maximus modellerne der kom i både en Formula og en Extreme udgave. Formula er altid DDR2 og Extreme er så DDR3 modellen.

P35, X38 og X48 chipset baserede bundkort kan alle fås i både DDR2 og -3 versioner. Vi har testet et MSI kort, MSI X48C Platinum, der kan begge dele ved hjælp af et termineringskort.

http://hwt.dk/literaturedetail...

Jeg ved ikke om ASUS vil lave en Rampage Extreme, men det ville undre mig hvis ikke den kommer på et tidspunkt.

Men du har ret i at skemaet på side to fortæller at X48 ikke understøtter DDR2. Men da X48 fysisk er den samme chip som X38 så er der ikke noget til hinder for at lave et X48 kort til DDR2, og stort set alle fabrikanter gør det. Helt sikkert på grund af de høje priser på DDR3 ram. Hvis man satsede alt og kun lavede DDR3 kompatible modeller så ville man ikke få solgt ret mange X48 kort.


Satai
 
Overclocker
Tilføjet:
19-04-2008 22:43:03
Svar/Indlæg:
700/28
😀 Omg et nice bundkort


#6
TB
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2008 10:54:57
Svar/Indlæg:
767/51
Der er nogle ting i artiklen der skærer i mine øjne :)

1) Asus Maximus Formula med X38 har også IHS på nordbroen, det er ikke uniks for X48

2) Hvorfor får boardet 93% i score, når der næsten ingen forskel er på Maximus Formula og Rampage Formula? I mine øjne er det et fint bundkort, men det er lidt at malke folk at lave et identisk board med anden bios.. (Ja Rampage BIOS'en kan smides på Maximus..) Der er for lidt innovation i det.


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-04-2008 13:15:29
Svar/Indlæg:
2309/846
#6

1) ifølge mine oplysninger er heatspreaderen på X48 større end den på X38, men jeg vil ikke afvise at du har ret. De to chips er jo elektrisk identiske, så hvorfor lave to produktionslinier til IHS'en. Det er bare ikke hvad jeg har læst mig til.

2) Hvis Maximus havde leveret varen i samme grad var den endt på 93% også. Den store innovation ligger netop i BIOS'en, så hvorvidt det er at malke folk kan vi jo diskutere. Som du selv siger kan man lægge Rampage BIOS'en på Maximus kortet og på den måde opgradere sin X38 model med de nye features helt gratis - det er vel ikke at malke.

Vi har set det samme med Gigabytes X38-DQ6 vs. X48-DQ6. Det er præcis identiske kort bortset fra nordbroen. MSI genbruger også deres printkort til flere modelnumre, så der er ikke noget mærkeligt ved det.



#8
TB
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2008 16:14:04
Svar/Indlæg:
767/51
#7 det er ikke Asus jeg mener der malker folk, det er Intel. For mig er der ikke et godt argument for at købe et X48 board, X38 er fuldt ud lige så godt, der er ingen nye features, eller andet som gør det plausibelt at opgradere fra X38 til X48 :)


Stubkier
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2008 20:00:07
Svar/Indlæg:
339/15
hmm Polarfar modsiger du ikke lidt dig selv i #4 når du siger at bundkort baseret på X48 enten understøtter ddr3 eller ddr2 - du har jo lige haft fat i msi bud på et X48 bundkort.

Det kan både tage ddr2 og ddr3 - dog ikke på sammen tid, men alligvel.

Ellers en fin test.

Mvh Stubkier


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2008 20:14:49
Svar/Indlæg:
7263/260
Fin test, fedt board..


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-04-2008 20:52:24
Svar/Indlæg:
2309/846
#9

Som du selv siger så modsiger jeg netop ikke mig selv da selvmodsigelsen ville være at sige at X48 kunne tage begge ramtyper på een gang og det har jeg aldrig sagt.




😎


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2008 07:57:33
Svar/Indlæg:
3065/208
Det gælder vel at der er IHS på ALLE X48 chipsets (hvilket jo gør det til et unikt chipset) - men det er der jo ikke på ALLE X38 chipsets?


Stubkier
 
Superbruger
Tilføjet:
21-04-2008 10:46:45
Svar/Indlæg:
339/15
# Polarfar -> touché :D


Karsten-B
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2008 20:59:46
Svar/Indlæg:
1248/70
Som jeg har forstået på rygterne så skulle chipsettet X48 i forhold til chipsettet X38 være af en bedre kvalitet, altså nærmest fysisk identisk men altså udvalgt således at kun de bedste chip udvælges til (at blive til) X48.

Dvs (som jeg har forstået det) at X48, uanset om man flasher en X48-bios på et X38 bundkort altid vil være en bedre OC'er end et bundkort som oprindelig var med et X38 chipset, som jo også HWT's test peger på.

(ovenstående skal naturligvis også "forsvare" (over for mig selv i hvertfald :yes: ) at jeg selv lige har købt et Rampage Formula - 😛 😀)

--------CB



Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2008 00:22:25
Svar/Indlæg:
2263/135
Det bliver helt klart mit næste kort jeg skal have da jeg skifter til Intel.. :yes:


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2008 00:26:41
Svar/Indlæg:
2175/21
flere har været inde på det, men vil da lige være helt sikker: dette specifikke board tager både ddr2 og ddr3 (2 slots til hver af dem, eller passer ddr3 i samme fysiske sokler som ddr2 ?) ..om chipsettet understøtter begge eller ej er jo ligegyldigt hvis der ikke er lavet sokler til begge dele.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2008 06:31:25
Svar/Indlæg:
3065/208
#16

Rampage Formula

At the Top of Game Board
- Intel® Quad-core CPU Ready
- Supports Intel® next generation 45nm Multi-core CPU
- Intel® CoreT2 Extreme / CoreT2 Duo Ready
- Intel® X48/ICH9R
- Dual-channel DDR2 1200*/1066 MHz Support
- Pin-Fin Thermal Module Design
- CPU Level Up
- SupremeFX II 8-CH Audio
- 2-Phase DDR2
- LCD Poster
- ASUS EPU (Energy Processing Unit)
- Voltiminder LED
- COP EX

- http://dk.asus.com/products.as... -


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2008 12:53:16
Svar/Indlæg:
2175/21
ok...er dog så lidt som muligt på asus hp, da den er så forbandet sløv... :)


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2008 22:41:15
Svar/Indlæg:
6293/359
hej polarfar - super artikel - jeg har lige læst det hele igennem, da jeg har sådan et bundkort på vej - havde et Maximus Formula (flashed til rampage, lol) før og jeg er rigtig glad for at læse om de forbedringer på NB. En noget svagere NB på Maximusen plus ringere køling var grunden til at jeg ville prøve med Enzotech kølere fra coolerkit - det gik jo så grueligt galt og nu er mit bundkort til RMA 😳

Jeg tænkte lige på 1 ting: du skriver at bundkort ikke ville noget over FSB 450, hvis ikke loadline calibration var disabled.. Det er rigtig skrevet så? For alt hvad jeg har læst indtil nu om fx. Maximus var at den skulle være enabled... men det er måske kun til "hygge"OC som jeg har lavet mig med 400x9 og 450x8 fx.? hehe

Nu skal jeg jo op og køre 500x8 på min kommende Q9450 - eller, det skal da ihvertfald prøves af... har en C1er på vej fra USA 😎

/hygge - og tak igen for god læsning


GeNiTaliA
 
Overclocker
Tilføjet:
26-04-2008 01:56:43
Svar/Indlæg:
382/48


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2008 04:20:53
Svar/Indlæg:
2175/21
nu har jeg leget med den her og min E3110 Xeon (svarer til en E8400) og den er orthos stabil 24/7 ved 4.11 ghz og ca 1.475v ...men jeg synes boardet undervolter i forhold til hvad bios viser og hvad cpu-z samt hardware monitoren i bios viser....er der andre der kan nikke genkendende til det ?

hvis så, de 1.56v du giver din E8400, hvad svarer de til i bios, og hvad køling brugte du....har selv et billigt vandkølingsprodukt på (northq siberian tiger) som gør det bedre end nogen af de luftkølere jeg har haft, men kan på ingen måde følge med et high-end vandkølingssystem, hvilket også ville være en skam siden det kun koster 600 kr :)