Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MSI
DK distributør: Rosenmeier

Innovation/Teknologi

 

Det første 9800GTX-kort var egentlig blot en viderebygning af de ældre 8800GT og 8800GTS 512-kort - og 9800+ er blot en videreudvikling af samme. Kortet er dualslot som 8800GTS, med en bedre køler og et andet print. Geforce 9800GTX er på mange punkter, som 8800GTS og GT, et mystisk kort. Det vigtigste punkt er, at der er en af Nvidias nyeste chips på kortet, kaldet "G92". Men siden den sad på 9800GTX, er produktionsteknologien blevet forbedret, med en reduktion i transistortætheden, fra 65nm til 55nm. Hvilket har muliggjort, at frekvenserne er blevet forøget pænt.

Den der sidder på de gamle 8800GTX og GTS-kort med hhv .320MB og 640MB ram, hedder G80 og har rigtig mange kritikpunkter, som G92 har rettet op på. G92 har ligesom den resterende Geforce 8-familie DirextX10.0-egenskaber, hvilket indebærer den nyeste shader 4.0, som er med til at give mere virkelighedstro grafik. 

 

 

9800GTX+ har 512MB ram og 256bit ram-kredse. Den gamle serie af Geforce 8800-kort havde skæve hukommelsestal som 320og 384bit, hvor man havde øget båndbredden til rammene, og samtidig med kunne spare omkostninger til dyre hurtige ramchips.
Nvidia har i denne omgang valgt at satse på nogle lidt hurtigere ramchips (som er blevet billigere siden sidste år), og kan derved skære ned på antallet af ramblokke og igen have et simplere print-design. Derefter har man satset på den nyere 55nm-teknik, der gør chips'ne mindre, hvilket sparer på udgifterne til råmaterialer. 

 

Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående. 9800GTX har som sagt 128 shaderunits på G92-chippen. 

 

Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde med flere tråde ad gangen, og bliver dermed endnu mere effektiv. 

 

 

 


 

Yderlige egenskaber 

 


PureVideo HD er nVidia’s ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig PureVideo egenskaber, der nu er blevet udvidet med en HD-betegnelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med Geforce8800 og 9800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. PureVideo HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement). Som noget nyt er der også understøttelse for HD-video komprimering, hvilket var noget som G80-chippen manglede, men som resten af Geforce8-serien har. Dette har G92 nu også.http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

SLi  De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større. 

 


FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse. 

 


Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotropisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.

Quantum Effect (PhysX)
En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag. Med nVidia’s overtagelse af Ageia er PhysX blevet integreret i ForceWare-driveren, så det nu er muligt, at køre physX-programeret fysik med sit geforce-grafikkort.

CUDA
CUDA er en teknologi, der muliggør, at alle Geforce8-grafikkort og opefter, kan bruges til andet end afvikling af grafik.
Med CUDA kan man konvertere video særdeles hurtigt - 3-4 gange hurtigere end en highend-processor alene kan - og i princippet kan man i store træk bruge grafikkortets regnekraft til alt mellem himmel og jord; det kræver 'blot', at programmet er skrevet til det.

Tak til red_martians for ovenstående afsnit

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
31-12-2008 14:18:05
Svar/Indlæg:
15982/637
Kanon god test - spændende læsning 😉 . God bundle til kortet - mangen til mit
.
Men kan 3Dm06 resultaterne passe ? jeg synes godt nok det lader til at være nogle vilde resultater for en 1680x1050 opløsning. GTX280 må ramme omkring de 20K i standard 1280x1024 så 🙂
MSI N280GTX-T2D1G Super OC har i haft anmeldt det kort ? 😲


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
31-12-2008 15:22:41
Svar/Indlæg:
1317/46
Fin anmeldelse, om et tåbeligt kort. Allerede i indledningen hvor kan læse om de latterlige overclock ved man at her kommer endnu et kort som lover en masse men som ikke andet en storm i glas vand, desværre en dyr storm.

At tage en højere pris for et kort som har så lidt ekstra at byde på er latterligt. Hvis kortet havde kostet 50kr over standard så ville det være fint, for det eneste man reelt får i forhold til standard pakkerne er et spil og intet andet.


DanishGuy
 
Superbruger
Tilføjet:
31-12-2008 15:26:42
Svar/Indlæg:
743/80
Nu er det jo heller ikke fordi at det tager den vilde professor, for at OC et 9800 GTX til 760 mhz 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
31-12-2008 17:58:05
Svar/Indlæg:
15982/637
Nej men husk på ikke alt OC'er ens ! OC er ingen garanti !. Her er du et garanteret overclocket samtidig med du sparer tid på at stabilitetstjekke mv. Det er også det man betaler lidt for. Det er klart at på et forum hvor stort set alle OC'er deres hardware og tester ja så er kortet uden betydning. Men for 95% af resten af befolkningen der ikke gør det ja der har det betydning.
Jeg valgte mit GTX280 som Pre-OC da jeg ikke nærer tid el. lyst til selv at OC. Så hellere give en skilling mere og så være sikker på man får det man vil have.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
01-01-2009 03:12:36
Svar/Indlæg:
1317/46
#4 der er ikke noget i vejen med pre-oc, forudsat det er mere end kosmetisk. Ovenstående kort har et overclock, der kun lige og lige kan læses i testene. Det er bare ikke nok, formentligt er det også derfor Emillios har givet det 2 i pris.


Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2009 13:01:27
Svar/Indlæg:
673/19
9800GTX er så presset det som nu kan blive, mit Zotac 9800gtx+ med Zone vandkøling kan jeg få op på gpu: 810, shader: 2002 (linked), ram: 2440. Heldigvis har jeg vundet det kort med vandkøling, fordi det er lidt pjattet med vandkøling på imo.