Test
Så er vi nået til testdelen, hvor vi skal undersøge hvad kortet spytter ud gennem DVI-portene målt i billeder pr. sekund.
Normalt plejer vi at have et særdeles stort udsnit af den aktuelle grafikkortportefølje til sammenligning. Men da sammenligningerne efterhånden var ved at være uddaterede med ældre drivere, og lidt rodede spilopsætninger, har vi denne gang visket tavlen ren, og er startet på en frisk. Dette betyder også, at der blot er et par af de mest gængse highend grafikkort med i spillet; men senere vil flere naturligvis tilslutte sig.
Alle ydelsestests er kørt i 1680*1050, da dette er den mest gængse opløsning på "gamer-skærme", og da det er en skærm med en sådan opløsning, vi pt. har til rådighed.
Vores testsystem er dog stadig ret habilt, og dermed også intakt, med samme opsætning som altid:
|
Model |
Hastighed/Driver
|
Operativsys |
Windows Vista Ultimate 32-bit m. SP1 |
|
Processor |
Intel Core 2 Extreme QX6850 |
@3600MHz |
Bundkort |
ASUS Maximus Formula SE |
400MHz FSB (1600QDR) |
RAM |
OCZ 2*2GB PC6400 CL6 |
400MHz @CL5-5-5-18 |
Grafikkort |
MSI n9800GTX Plus |
ForceWare 180.48 |
Sammenlign. |
AMD/ATi Radeon HD4870 (512MB) |
Catalyst v. 8.12 |
|
MSI N280GTX-T2D1G Super OC |
ForceWare 180.48 |
|
nVidia GeForce 9800GTX+ |
ForceWare 180.48 |
|
nVidia GeForce GTX280 |
ForceWare 180.48 |
En udvalgt skare af 3D testprogrammer, hører naturligvis også til.
Af benyttede programmer, har vi i denne omgang valgt at køre:
- 3Dmark Vantage
- 3Dmark 2006
- Race Driver: GRiD
- Call of Duty 4
- S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl
- Crysis
3Dmark 2006
Som altid, ligger vi pænt ud med Futuremarks 3Dmark programmer, der er designet med øje for detaljer, og i høj grad for at presse grafikkortene til deres yderste. 3Dmark2006 er efterhånden ved at være en gammel kending, men er fortsat meget brugt; især fordi det kan køres i WindowsXP. Sidstnævnte operativsystem er og bliver "benchmarkernes"; i hvert fald i noget tid endnu. Og flot, er det jo stadigvæk.
I et felt af highend grafikkort, er MSI's Geforce9800+ under hårde forhold.
Uden AntiAliasing og Anisotropic Filtering, er kortet faktisk ret godt med, og yder blot 12% ringere end GeForce GTX280 - og endnu tættere på Radeon HD4870. Dog trækker de fra, når kortet bliver presset af AA/AF, og bliver slået med en rimeligt stor margin, med 8xAA og 8xAF.
3Dmark Vantage
Nyeste skud på stammen, 3Dmark Vantage - man kunne have frygtet et navn som i3Dmark i disse "i"-tider - er ren DirectX10, uden bagudkompabilitet til Directx9, hvilket også betyder at Windows Vista er eneste mulighed, hvis man skal køre det. Det er da også flot, og ekstremt hårdt mod grafikkortene - men grafikken er præget af en mere "tegneserie-agtig" stil, som ikke alle bryder sig lige om.
Hvorom alting er, skal vi da se, hvordan kortet klarer sig her.
Samme billede som i 3dmark2006 tegner sig også her. Kortet er meget godt med, ved "Entry"-indstillinger. Men ved fuld skrald på High, overhaler Radeon HD4870 stadigvæk kortet med en margin på 29%, hvilket alligevel må siges at være en del. De ekstra MHz giver omkring 4% ift. det almindelige 9800GTX+; hvilket bare ikke er nok.
Call of Duty 4
På spilsiden lægger vi ud med det populære CoD4, der er blevet noget af et hit. Grafikken er blevet forbedret en del siden 2'eren, både udseendesmæssigt og ydelsesmæssigt, og gameplayet er stadig helt i top - hvor der er sket et skift i tid fra Anden Verdenskrig, til nutid. Grundet heftige optimeringer i grafikmotoren, er spillet faktisk ikke supertungt, og kan køres habilt af de fleste mainstream grafikkort.
I CoD4 ser det dog bedre ud, og n9800GTX PLUS når faktisk helt op på siden af HD4870 her. Der er fart over feltet med knap 70FPS ved højeste indstillinger. GTX280 ligger pænt meget foran, men der snakker vi naturligvis også en helt anden prisklasse.
Race Driver: GRiD
Race Driver: GRiD, er det nyeste udspark i bilspil fra Codemasters, der også står bag bl.a. Colin McRae: DiRT. Grafikmotoren kender vi i forvejen fra DiRT, der for alvor har vist, at DirectX9 slet ikke er så ubrugeligt endda, med rigtig flot - og tung - grafik. Siden rallyspillet, er grafikmotoren dog blevet mere finpudset, hvilket bevirker at spillet er lidt mindre tungt end DiRT. Spilmæssigt snakker vi en mere arkade-agtig genre - og det er noget der virkelig tiltaler mig. Faktisk bringer det lidt mine tanker hen på 'Formula One', jeg spillede på min første computer - en 486'er - uden dog at relatere til grafikken.
Badabom badabom - her stormer HD4870 frem, og formår at overhale GTX280! Dette bevirker, at n9800GTX PLUS virker ret sølle; men ydelsen ift. GTX280 er nu ganske acceptabel. Set ift. 9800GTX+, er der faktisk en ydelsesforbedring, på 11%, at spore.
S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl
Den første titel i S.T.A.L.K.E.R.-serien, har høstet rigtig gode anmeldelser. Det er især blevet rost for det grafiske miljø, hvilket også betød at det for over 1½ år siden, ved lanceringen, var utrolig tungt for selv de lidt større maskiner. Siden er der dog løbet meget vand gennem åen, og spillet kan nu trækkes af de fleste systemer, selvom det dog stadigvæk kræver sit grafikkort, at smide maksimale detaljer og AA/AF på. Den netop udkommede efterfølger, "Clear Sky", er endvidere også baseret på en opdateret udgave af "X-ray"-grafikmotoren, som Shadow of Chernobyl er baseret på.
I Chernobyls ruiner er billedet pludselig vendt om. MSI n9800GTX PLUS klarer sig rigtig pænt her, og yder op med 9800GTX+ og HD4870, med små forskelle i frameraten, der dog samlet set taler for kortet.
Crysis
Crysis er måske et af 2007 og 2008's mest omdiskuterede spil. Siden vi første gang så preview-videoklip af spillet, blev det hypet i dén grad på diverse internetforums. Crysis var banebrydende med DirectX10-API, og mange fysik-elementer, med CryEngine2-grafikmotoren, der blev efterfølgeren til CryEngine1 som det berømte FarCry benyttede sig af. Men med al den hype der var om spillet, kunne det næsten ikke andet end at skuffe. Og selvom det har solgt godt, har Crysis aldrig for alvor slået igennem, som EA sandsynligvis havde forventet.
Men er der noget der trækker tænder ud på moderne fullblodscomputere, er det helt sikkert Crysis.
I Crysis flyver AMD/ATi igen afsted, mens G92-chippen simpelthen ikke har tilstrækkeligt med hestekrafter, til at følge Radeon. Igen yder MSI et par procent over standardversionen af 9800GTX+, men det er slet slet ikke nok. HD4850 ville være en mere passende modstander til n9800GTX PLUS.
Overclocking
Selvom kortet allerede har fået et nøk ekstra fra fabrikkens side, vil vi naturligvis også gøre et forsøg, på at presse kortet yderligere.
Vi fyrer derfor op under ATiTools artifactscanning, for at presse kortet rent grafisk, samt RiverTuner til at skue op for skidtet.
Det tyder umiddelbart på, at nVidia har været forholdsvist optimistiske, da de satte hastighederne for 9800GTX+ - i modsatte fald har vi været uheldige - for speederen er næsten i bund allerede. Blot 17MHz på G92-chippen, og 71MHz på RAM.
Overclocket giver 5% ekstra i 3dmark - og det er da værd at tage med.