Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Nordisc Distribution

Specifikationer


 

Vægt: 1.157 kilo
Længde: 26,8 cm.
Bredde: 3,8 cm.
Højde: 11,1 cm.

 

 

 

 

GeForce GTX295 er på mange måder en nyskabelse; og så alligevel ikke.
Da nVidia ikke har kunnet vinde over konkurrenten, med deres strategi om, at have den hurtigste GPU, har nVidia altså være nødsaget til, at lave en sen sandwich. Realiteten er altså, at 2 GPU'er er et must for at vinde tronen. Det var dog ikke bare sådan-lige, at lave et dobbelt-GPU grafikkort, da GT200-chippen, kendt fra GTX280, simpelthen var for varm og dyr til, at kunne bruges.

 


Størrelse på GT200 vs. GT200b

 

Men nVidia har nu formået, at producere en ny version af chippen, den såkaldte GT200b, der er produceret med større densitet/transistortæthed, fra GT200's 65 nanometer, til 55 nanometer. Firmaet har øvet sig på den forbedrede produktionsteknologi, på 55nm-versionen af G92-chippen, der sidder på GeForce 9800+, som altså nu er moden nok til, at kunne producere highend også.

 

 

Specifikationsmæssigt, er GT200b-chippen på GTX295, meget lig den GT200 vi finder på GTX280. Der er stadigvæk 240 shaderenheder og 28 teksturenheder. Hvor GTX280 tilbyder 512bit ram bus, tilbyder GTX295 dog "kun" 448bit, hvilket betyder, at ram mængden bliver lidt "skæv". Der er 1792Mb hukommelse på kortet, hvilket dog blot rent praktisk fungerer som 896Mb, da hver GPU skal have samme informationer lagret. Grunden til den mindre ram bus, skyldes dels, at den fysisk mindre GT200b-chip, er svær at implementere en bred bus på. Dels giver en mindre bus også et billigere printdesign.

 

   

 

Frekvensmæssigt, er GPU clock på GTX295 på 576MHz, mens Shaderne kører 1242MHz, og GDDR3-rammene 999MHz. Dette er lidt langsommere end vi kender det fra GTX280, hvor GPU kører 602MHz, Shaderne 1296MHz og rammene 1107MHz. Chipsene er altså langsommere, end på det lidt ældre highend-grafikkort; men nu er der jo også hele 2 af slagsen. Ydelsen ligger i følge nVidia over konkurrentens Radeon HD 4870X2, dog meget vekslende i difference; mere herom i test-afsnittet.

 

 
nVidia's egne resultater

 

Den større transistordensitet, sammenholdt med en lavere clockfrekvens, bidrager naturligvis til et lavere strømforbrug for GT200b-chippen, i forhold til GT200 - samt lavere produktionsomkostninger. Men da der er hele 2 af slagsen på GTX295, er strømforbruget naturligvis ikke så lavt endda. NVidia selv har opgivet strømforbruget til værende 289Watt, der sammenholdt med det enkelt-GPU'ede GTX280's 236Watt, ikke er så slemt endda.

 


HWT's egne resultater

 

Vores egne målinger vist på grafen, bekræfter forskellen på omkring 50W, når tabet i systemets strømforsyning taget i betragtning. Vi har desværre ikke et standard Radeon HD4870X2 med; men det overclockede Rampage700 GS GLH, bruger væsentligt mere strøm. Det er ret imponerende, hvor meget krymningen af GT200-chippen, har hjulpet på strømforbruget. Især når kortet ikke belastes, imponerer GTX295: 264Watt for det samlede system, er ekstremt flot, og ikke højere end et enkelt-GPU Radeon HD4870. Og væsentligt lavere end HD4870X2.

 

 

 

Udover at sætte frekvenser og strømtilførsel ned, som vi kan se på vores overvågningsgraf under 3dmark, hvor frekvenserne er helt i bund i CPU-testen - kan GT200b nemlig lukke helt ned, for dele af chippen, når den ikke presses. Her kunne AMD/ATi, der ellers tidligere var forgangsmænd på området, lære noget af nVidia.

 

                     

 

Gamle kendinger som CUDA og PhysX, er der naturligvis fortsat understøttelse for, og ikke mindst focus på. Der er altså fortsat mulighed for, at køre fysik over grafikkortet, i PhysX-supporterende spil. Og med CUDA, kan man blandt andet konvertere video over 4 gange hurtigere, end det tager for en almindelig CPU, hvor typisk kun en enkelt processor-kerne udnyttes.
Som noget nyt, har nVidia også lanceret "3D-briller", så man kan få en "dybere" oplevelse med spil. På HWT har vi sidste år prøvet brillerne i Unreal Tournement, samt et lille demonstrationsprogram - og kan dermed sige, at det ikke ser helt ringe ud. Brillerne er dog endnu ikke set i Europa.

Alt i alt ligner nVidias nyskabelse en vinder - men samtidig også et produkt, der burde være lanceret for måneder siden, konkurrentens HD4870X2 taget i betragtning. Men hey - bedre sent end aldrig!

(tak til Emillos for ovenstående afsnit).

Vi går videre til "Design/Layout"... 

Lenze
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2009 14:56:16
Svar/Indlæg:
1003/92
Kan ikke se i skriver prisen nogen steder ? 😐


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
08-10-2009 15:07:04
Svar/Indlæg:
14079/622
Prisen er 3249 kr :yes:

Vi er i øvrigt godt klare over, at GeForce GTX295 ikke er det mest spændende kort, at læse om, i en tid, hvor nye produkter fra AMD er på vej på banen. Kortet skulle egentlig have været testet for flere måneder siden. Men da en ny skribent pludselig bakkede ud, og at vi efterfølgende var så uheldige, at en anden skribent efterfølgende heller ikke var i stand til at teste kortet, er artiklen altså blevet stærkt forsinket. Det beklager vi naturligvis meget overfor jer læsere.


Til gengæld kan jeg love, at vi snart får tests af både HD5870, HD5850 og HD5770 inden længe. Der arbejdes hårdt på sagen. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Emillos d. 08-10-2009 15:12:09.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2009 20:26:24
Svar/Indlæg:
3233/128
Troede lige det var kortet på det første billede af et grafikkort. 🤡


ShArX
 
Superbruger
Tilføjet:
08-10-2009 22:47:49
Svar/Indlæg:
664/68
synes måske det at give 4 for innovation er liiige i overkanten.

dobbeltpcb kort har været her længe, og taget med i betragtningen at det er 55 nm og 40 nm kort er i handlen, ville jeg mene at 3 for innovation er på sin plads... IMHO 🙂


WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
09-10-2009 00:54:19
Svar/Indlæg:
499/175
#4

Jeg har givet den 4 i innovation, efter at have tænkt nøje over, om et 3-tal var på sin plads. Men da vi ikke har haft teknologi/grafikkort til rådighed der yder bedre eller bygget på "sandwich"-princip fra hverken AMD/ATI eller NVIDIA, da artiklen blev skrevet, men vi ved, at nye ting er på vej fik, kortet 4 i denne karakter, da vi jo endnu ikke har fået testet AMD/ATI's nye HD5870 eller eventuelle HD5870x2 (når dette udkommer) 🙂

Derfor har kortet fået 4, da det er NVIDIA's topteknologi pt. og anden konkurrerende teknologi ikke er blevet testet på det tidspunkt kortet rent faktisk blev testet. Og det ville jo være dybt uretfærdigt og journalistisk ukorrekt, at karaktergive et testobjekt, alene udfra, at metoden (dobbelt sandwichkort teknik) er meget "gammel", eller velkendt hvis ellers denne yder godt - hvilket jo er tilfældet for GTX-295.

Metoden er set før fra flere producenter af ikke-kommercielle/privatforbrugerkort og en teknik også AMD/ATI har brugt. Derfor får kortet 4 af mig, simpelthen fordi det viser en teknologi brugt på en tilpasset måde der burde give visse store problemer, men rent faktisk ikke gør det og performer virkeligt flot.

Håber dette forklarede karaktergivningen for innovation/teknologi 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af WinterSilence d. 09-10-2009 02:33:54.


ShArX
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2009 07:18:39
Svar/Indlæg:
664/68
#5

Det gjorde det. tusind tak 🙂