3Dmark03, 05 og 06
3Dmark er en specifik test specielt tilat teste hardware og især grafikkort med. Futuremark står for produktet ligesom en masse andre test-programmer. Der findes ingen spil ligesom 3Dmark. 3Dmarks vigtigste egensskab er at teste moderne hardware i fremtidens krævende grafik. 3Dmark har tidligere fået meget kritik for at være styret af driveroptimeringer. Dette er til en vis grad korrekt. Nogle mener det er skidt, men jeg er af den flok der mener at grafikchip-producenter skal have lov til at optimerer deres drivere til 3Dmark, ligesom til alle andre spil. Det kan kun give brugeren bedre ydelse, og producenterne for ofte at hører for det, hvis det går ud over billedekvaliteten, som da XGI lavede deres Volari Duo-kort med en driver med virkelig dårlig billedkvalitet. Jeg bruger de tre nyeste test.
03 er generelt kendt for at være meget grafikkortkrævende, og understøtter alle grafikkort med støtte for DirectX7 og derover (dvs.alle Geforce-kort og radeon-kort (undtagen Radeon7000 og) Samtidig var det den første 3Dmark med test til DirextX9 og shader2.0-egenskaber.
05 var den første 3Dmark udelukkende til DirectX9-kort og med optimeringer til den udvidede directX9 med shader3.0-egenskaber.
06 er den nyeste 3Dmark og kan bruges af alle grafikkort med DirectX9-egenskaber. Men halvdelen af testen bruger kun shader3.0, så for at få mange point er et grafikkort med shader3.0-understøttelse en nødvendighed.
Her er 6600GT igen hurtigst, og der er faktisk en pæn margen ned til X1600pro. 3Dmark er lgiesom Quake enten ikke det bedste X1600pro ved, eller også er det bare niveauet for X1600pro.
I 05 sker der pludseligt noget. Ydelsen er nu bedre end 6600GT
I 06 udgaven bliver forskellen endnu større, og X1600pro render bogstaveligtalt fra 6600GT. De mange flotte effekter giver åbentbart X1600GT en stor fordel fram for 6600GT, på den anden side vil et spil med omkring 10fps aldrig være spilbart, og skal vi helt herned før at X1600 for en fordel, vil jeg stadig sige at 6600GT er bedst.