Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MM-distribution
DK distributør: MM-distribution


Specifikationer


Geforce 7600GT specifikationer:
  • G73-chip
  • ca. 177mio transistorer
  • Kernefrekvens 560Mhz
  • Ramfrekvens 700Mhz (DDR1400)
  • 8 ROPs
  • 12 Texture-enheder (TMUs)
  • 12(24) Shader-processors (ALUs)
  • 8 Vertexpipelines
  • 256MB DDR3-ram
  • 128bit memory-bus
  • Pure-video-features
  • Transperency AntiAliasing
  • SLi ved brug ekstra Geforce7600GT (ekstra ydelse ved brug af SLi-bridge)


    Chipdesignet minder utroligt meget om en halv Geforce7800/7900-chip. Chippen har dog 5 vertexshadere hvor et 7900GT/GTX har 8.
    Derunder ser vi de 12pixelpipelines placeret i det man kalder 3 quads. Det betyder at der er 3 blokke med 4pipelines, hvilket gør at producenten kan deaktivere dele af chippen i produktionen hvis noget er defekt (7800GT har teknisk set 24pipelines, men en quad er deaktiveret og derfor har den kun 20 funktionelle hvilket giver lidt dårligere ydelse)

    Det mest interessante ved disse pipelines er at de har 2stk mini-ALU'er per pipeline. Den ene er en rigtig ALU, den anden er en seriøst handicappet én. ALU'ernes vigtigste funktion er at lave realistiske overflader og 7600GT har altså 12 af slagsen og i særlige tilfælde 24. Disse 12/24ALU's kan altså lave op til 24 pixels med realistisk overflader per clock.

    Den nederste blok er de 8ROPs. De betyder at den kan skrive 8pixels til hukommelsen og dermed skærmen. og hvorfor skal den så kunne tage op til 24shader-pixels-per clock. Jo af den simple grund at en pixel i dag behandles flere gange inden den ryger på skærmen. Alle de flotte skærmeffekter tager mere end en clockcyklys og sløver kortet en del. Der er altså ingen grund til at lave flere ROPs, hvis de ikke benyttes. Det ville være spild af transistorer.





    Sammenligning med andre kort




    Geforce7600GT skal især tage over for 6800GS og til dels 6600GT. På mange områder ser chippen svagere ud end Geforce6800GS. Især rammene er blevet handicappet pga. de kun kan arbejde i 128bit, dvs. halv båndbredde per Mhz i forhold til f.eks. 6800GS. Men 7600GT arbejder dog med lidt flere Mhz hvilket dog slet ikke er nok til at få rammene op i samme hastighed. Det sjove er at ATi slet ikke har et kort i denne klasse, der er dog det nyeste X1800GTO, hvilket er en dyr R520-chip som er ret svær at få fat på for tiden. I den anden ende er der X1600XT som er et kort der er rettet mod Geforce6600GT.

    Sidst skal vi gøre opmærksom på at de ovenstående frekvenser er standard-frekvenser. Det testede BFG-kort er fabriks-overclocket med 20Mhz på chip og 25Mhz på ram. (580/725)

  • Erroneus
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-04-2006 20:08:01
    Svar/Indlæg:
    673/19
    Det vil være stupidt at give 1800-1900 kr. for det her kort, når man kigger på hvor langt ned 7900gt er (godt nok udsolgt pt) , dog vil det godt kunne forsvares til omkring de 1300 kr. som de billigste modeller af 7600gt koster.

    X1800xl gider jeg ikke engang at snakke om, Ati fatter ikke at lave ordenlige mid-end kort før i sidste øjeblik :P



    Clintin
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    26-05-2006 11:47:02
    Svar/Indlæg:
    1317/46
    Udemærket test, dog fatter jeg ikke hvad du skriver i afsnittet om strømforbrug.

    Hvad mener du med at hvis du tager gennemsnit energiforbruget(KwH=J, kilowattimer's SI enhed er Joule) fra to der samme energi forburg så for de samme gennemsnitlige effektforbrug. Er det ikke logik for perlehøns og simpel matematik mere end det er en brugbar oplysning.

    Problemet er nok at jeg ikke forstår hvad du mener. :l