Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MSI
DK distributør: n/a

Fillrate


Geforce7600 minder jo en hel del om 7800/7900, og det er heller ikke et dumt sted at starte.
NVidia plejer at satse meget højt i mainstreamklassen, og ingen troede f.eks. på at Geforce6600-serien kunne holde fanen højt i 1½år, men det kunne de, og Geforce7600-serien og især GT skal følge op på 6600-succesen. Geforce7600 er desuden det første mainstream-kort fra nVidia i den nyeste nVidia-serie. Faktisk ganske sent, for om et par måneder et det faktisk et år siden at nVidia præsenterede Geforce7800GTX, og om et par måneder ser vi muligvis også Geforce8-serien. Personligt tror jeg også vi skal vente op mod et år før vi får en Mainstream-Geforce8, så denne chip er noget af en fremtidsinvestering.

Fillratetester som vi bruger her tester to ting. Den første ting er fillraten der ganske simpelt fortæller hvor mange pixels grafikkortet kan spytte ud i sekundet. Jo flere pixels jo hurtigere opdaterer billedet. Men i nogle tilfælde skal computeren regne på en pixel flere gange, det sker oftest ved specialeffekter som vand, glas mv. Derfor kan flere chips i dag beregne flere pixels end de kan spytte ud. Oftest kaldet pixelshader-processor i stedet for det gamle udtryk "pixel-pipelines". Man bruger så udtrykket ROPs til at fortælle hvor mange pixels som chippen kan spytte ud per clockslag (per Hz) Derfor tester programmet også pixelshaders. Dette gør vi så i kombination med 3Dmark03 og 06 for at eftertjekke resultaterne og tjekke det der hedder vertexshaders som laver placerings-beregninger.



Det her er spændende. Pixelydelsen mellem Geforce7600GT og X1800GTO er næsten ens. Det er svært udfra det her at sige at det ene kort er det andet overlegent. Men i dag er det sjældent pixelydelse der er afgørende, så lad os se på shaderydelsen.




Shaderydelse





Dette er en ganske dårlig start for X1800XL, Geforce7600GT slår det I de 4 simple shader-test og lægger lige bagved i de lidt mere avancerede. Geforce7600GT har dog den lille fordel at det er mildt overclocket fra BFG og så derfor kommer tættere på X1800XL, men alligevel. GTO er sat lidt af her, men vi ved at X1800GTO har højere båndbredde til ram. Som sagt er chippen ikke nødvendigvis afgørende, hvis resten af kortet ikke kan følge med.


Når vi tester de specifikke egenskaber i 3dmark ser vi faktisk at Geforce7600GT får endnu større fordele, det vinder godt halvdelen af testene.
#1
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
08-05-2006 10:45:49
Svar/Indlæg:
466/9
Fin test. Men beskrivelsen af de forskellige SLI typer er ikke helt korrekt.

Den mest i øjenfaldende er placeringen af billederne.

---------------------

I den mest normale version bruger man 2 identiske grafikkort (Geforce6600GT eller Geforce7600 eller højere) Disse sættes i et SLi-bundkort med understøttelse for 2 grafikkort, og forbindes med en SLi-connector.

Der burde bare stå 6600, da selv den mindste verison, 6600LE har SLI connectoren.

I den anden version kan man bruge alle Geforce6600-kort og alle Geforce7600 og opefter. Den fungerer på præcis sammen måde som ovenstående. Men her behøver man ikke SLi-connectoren. Nogle Geforcekort især i 6600-serien har ikke mulighed for at få monteret connectoren.

Se ovennævnte


Den sidste og nyeste er Quad-SLi. Her har man brug for et sæt specielle Quad-SLi-grafikkort. Disse grafikkort kan bruges i hvilket som helst SLi-bundkort

Ikke korrekt, for at kunne bruge Quad SLI kræver det et bundkort med PCI-E 16x chipset, altså 16x på begge PCI-E baner. Et "normalt" SLI bundkort kører 8x på begge baner når man har 2 grafikkort i.

--------------------

Tror det var det. :00



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
08-05-2006 16:01:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
#1: den øverste er jeg lidt i tivivl om...men du kan sagtens bruge alle nvidiagrafikkort uden sli-connectoren..selv 7900GTX.
Tror ikek at alle 6600LE har sli-stik. ??

Den sidste er god nok... nVidia Quad-SLi fungere faktisk gennem en splitchip der søger for at de to chips for maximalt udbytte af PCI-e.. Faktisk er det ligemeget om det er 4x eller 16x. Quad-SLi vil optimere forbindelsen så godt den kan og fordele data\\\'erne mellem de to chips på den bedste måde.
Den er lidt gammel men burde måske skrive at det kun gælder Geforce7900GX og 7950GX. men det er også de to eneste grafikkort man kan lave quad-SLi på.

Noget andet er så at man kan lave SLi på SLi... som f.eks. med dual 6600GT-kort fra Gigabyte eller 7800GT fra ASUS. Men det er knabs så effektivt og her skal man bruge 2stk 16xSLi. som du skriver.

billederne.. har jeg desværre pyttet rundt på og har ikek opdaget det under korrekturen.. de skulle være rettet om få sek. :r



#3
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
08-05-2006 23:11:30
Svar/Indlæg:
466/9
#2
Det er jo ikke "Quad SLi" før du har 4 grafik chips. At de 2 kort på et enkelt 7900/7950GX2 kan arbejde på et "almindeligt" SLi board betyder ikke det kan arbejde med det andet GX2 kort i den anden sokkel. Sådan som jeg har forstået det skal der SLi 16x til før du kan bruge de 4 grafik chips. Men du kan godt køre med 2 graik chips i et almindeligt SLi board.

Er ikke sikker på om der er SLi connector på alle 6600LE. Men mit billige CLub 3D kort har SLi connector.

Er godt klar over man kan køre alle SLi grafikkort i SLi uden SLi bridgen.

Og nu vi er ved billederne (har ikke tjekket) kunne du da også smide et op af quad SLi :p

:e :e



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
09-05-2006 08:59:04
Svar/Indlæg:
7881/1165
#3: Quad... nej det er nemlig to forskellige systemmer..
Rigtig man har brug for 4grafikchips til at opnå quad-SLi, men det kræver endnu mere end det.
Det kræver at kortene f.eks. har den chip der kan fordele pci-e-signalet.
quad-SLi er hurtyigst fordi at alle fire chips arbejder sindsygt tæt sammen. Det kan de ikke med de former hvor man f.eks. ser ASUS dual7800GT kort sat i sli. Her har vi SLi på SLi og kortene arbejder igennem pci-e-banen for at arbejde sammen.

7900GX og 7950GX har rigtig nok 2chips per kort, men disse to chips arbejder ligeså tæt sammen som var de forbundet med en bridge.. Derfor er quad-SLi (som er det nvidia kalder deres nyeste løsning) hyperkompleks og hurtigst sammenspil, hvor den løsning hvor man sætter to sli-løsninger i sli er en noget langsommere løsning, der heller ikke bruger de avancerede samarbejdsmodeller fra quad-SLi. Faktisk tror jeg heller ikke man kan 32xFSAA på den sidstnævnte løsning. :)



#5
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2006 09:42:33
Svar/Indlæg:
466/9
Jeg ved også godt at at de 2 chips på hver kort ikke arbejder igennem PCI-E soklen, men det SLi link som er imellem kortene (kunne ikke lige finde et billede). Men selvom det skulle være åhh så godt, så er det blevet et flop. ;)
Selv 2xX1900XTX i CF slår de 4x7900GTX. Om det er driver problemer kan vi kun håbe på.



#6
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2006 09:45:07
Svar/Indlæg:
466/9
BTW, den G80 kerne du har pic af, kommer vi til at se en test af den :o :e *savle savle*



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
09-05-2006 09:48:15
Svar/Indlæg:
7881/1165
haha... den er fake.. har selv lavet den :e



#8
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2006 10:00:29
Svar/Indlæg:
466/9
#7 Rogher That :e