X3 ReUnion og Need For Speed Underground2
X3 Reunion er nok det nyeste spil der er med i mine test. Spillet er hårdt grafisk da de bruger nogle enorme rum-scener pga. spillets handling i universet. Dvs. at det sætter store krav til grafikkortet at kunne beregne langt ud over fire vægge. Samtidig er der enorme rumfartøjer, asteroider og meget høje polygontal sammen med de nyeste tåge-effekter (pixelshader) der gør dette spil krævende og perfekt til test.
Det andet spil er det lidt ældre "Need For Speed Underground 2" der med sine flotte og realistisk shadereffekter, flere forskellige former for lys, placeret mange steder, tvinger computeren til at lave detaljerede og krævende skygger. Need for Speed-serien er en serie bil-spil og NFSU2 som det bliver forkortet er det næst-nyeste i serien vi tester dette spil i 1280x1024. Hvis nogle undre sig over at nogle resultater er med low-details og andre med medium, skyldes det at jeg nu kun tester i medium-details. Low-details kunne praktisktaget kun belaste bundkort-integrerede grafikkort.
I X3 er generelt er kendt for at være ATi-venlig hvilket vi også tydelig ser her. X1800XL er ca. 25% hurtigere end Geforce7600GT når vi aktiverer FSAA. 7600GT på se sig gevaldigt slået i netop dette spil, hvilket muligvis skyldes manglen på båndbredde til rammene, som er en del bedre på ATi's kort.
I need for speed underground 2 ser vi at X1800XL trods alt ligger i en anden klasse. Dette kort har evner når vi presser det mest, og med sine langt hurtigere ram burde det også være tilfældet. '
Jeg sidder og spiller dette spil når jeg tester, og her kan man netop mærke forskellen mellem et X1800XL og et 7600GT. Med X1800XL kan man faktisk spille spillet med højeste detaljer, hvor det bliver lige trægt nok med et 7600GT. Her vil nok vælge at gå en detaljeringsgrad ned med 7600GT. X1800GTO lægger sig følelsesmæssigt mellem de to, 7600GT og X1800XL.