Test: AMD AM2 Athlon 64 X2 5000+

CPU, AMD d.  26. juni. 2006, skrevet af Woodgnome 20 Kommentarer.  Vist: 25443 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Advanced Micro Devices
DK distributør: Tech Data

Testen



Der har ikke været nogen problemer med installationen af CPU'en, ej heller brugen af den. Før vi går i gang, vil vi lige tage et kig på CPU-Z:



Som man kan se, er det faktisk en X2 5000+ vi har fat i. Denne er udstyret med en Windsor kerne og det betyder 2x512 KB L2 cache, mens clock frekvensen er sat til 2,6 GHz. Kigger man på Memory fanen kan vi se den skæve hastighed som følge af måden RAM hastigheden beregnes.

Test setup:
  • CPU: AMD Athlon 64 5000+ (AM2), AMD CPU v1.2.2.2 driver.

  • Bundkort: Foxconn C51XEM2AA, 1GHz HyperTransport, 200 MHz reference clock, NVIDA nForce 5 v9.34 driver.

  • RAM: 2x1024 MB Corsair CM2X1024-8500C5 PC8500 @ 371 MHz (DDR742), CL5.0-5-5-15-1T.

  • Grafikkort: Inno3D Geforce 7800GT, PCI-E, 256 MB, NVIDIA ForceWare v91.27 driver.

  • HDD: Western Digital RE, SATA300, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB Cache.

  • OS: Windows XP Professional med SP2.


  • Da RAM hastigheden på Athlon 64 platformen beregnes ud fra følgende formel: CPU Clock / ceil(CPU Multi / MEM Divider) har det ikke været muligt, at køre RAM ved 400 MHz (DDR800). Ceil er en funktion, der runder decimaltal op til nærmeste heltal og regnestykket for ovenstående test setup bliver derfor: 2600 MHz / ceil(13/2) = 2600 / 7 = 371 MHz.

    Test ved EPP indstillinger:
    Ved at aktivere SLI-Ready Memory (EPP) bliver Corsair RAM modulernes fulde hastighed udnyttet, for at se hvorvidt hurtigere RAM moduler giver større ydelse. System har automatisk sat følgende parametre ved at aktivere SLI-Ready Memory:

    Reference clock frekvens (CPU <-> North Bridge): 260 MHz.
    CPU multiplier: 10x.
    Resulterende CPU clock frekvens: 2600 MHz (standard).
    HyperTransport multiplier (CPU <-> North Bridge): 4x.
    HyperTransport clock frekvens: 1040 MHz.
    RAM frekvens: 520 MHz (DDR1040).
    RAM timings: CL5.0-5-5-5-2T.

    Der er kun udført tests med SLI-Ready Memory hvor man har kunnet forvente, at den ekstra hastighed vil give en ydelsesforskel.

    Test system til sammenligning:
  • CPU: AMD Athlon 64 FX-60 (Socket 939), AMD CPU v1.2.2.2 driver.

  • Bundkort: MSI K8N SLI, 1GHz HyperTransport, 200 MHz reference clock, NVIDIA nForce 4 v6.70 driver.

  • RAM: 2x1024 MB Kingston ValueRAM PC3200 @ 200 MHz, CL2.5-3-3-7-1T.

  • Grafikkort: Inno3D Geforce 7800GT, PCI-E, 256 MB, NVIDIA ForceWare v91.27 driver.

  • HDD: Western Digital RE, SATA300, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB Cache.

  • OS: Windows XP Professional med SP2.


  • Det har ikke været muligt, at teste med en tilsvarende Socket 939 processor (mest fordi den ikke findes ;)) og vi har derfor brugt den mest tilsvarende processor, som er FX-60. Denne kører med samme clock frekvens, men har 2x1 MB L2 cache frem for 2x512 KB, som X2 5000+ er udstyret med. Dette vil selvfølgelig give FX-60 processoren en fordel i cache intensive tests, men mere om det i resultaterne.

    Testprogrammer:
  • 3DMark2003 build 360.

  • 3DMark2005 build 120.

  • 3DMark2006 build 102.

  • PCMark2004 build 130.

  • PCMark2005 build 120.

  • SiSoftware Sandra Lite 2007 (10.98.5).

  • SuperPI mod 1.5XS.

  • Far Cry - Rebellion timedemo.

  • WinRAR.

  • Virtualdub - XviD Codec.


  • Far Cry er blevet kørt ved højeste detaljeindstillinger. Der er yderligere kørt en test i en lav opløsning i Far Cry, for at vise hvad der sker, hvis CPU'en bliver den begrænsende faktor.

    Til WinRAR filkomprimering er der blevet komprimeret en 299 MB VOB fil.

    Til XviD encoding er samme VOB fil blevet encodet til *.avi* med standard indstillinger og uden lyd.

    3DMark 2003:



    3DMark 2005:



    3DMark 2006:




    PCMark 2004:



    PCMark 2005:



    SiSoft Sandra:

    CPU Arithmetic



    CPU Multi-Media



    Memory Bandwidth



    SuperPI 1M (lavere er bedre):



    Far Cry - Rebellion:



    WinRAR - Komprimering af 299 MB VOB fil:



    Virtualdub - XviD encoding af 299 MB VOB fil:


    I langt de fleste tests, er der ingen forskel at spore mellem AM2 og 939 systemet. Først ved de syntetiske RAM tests viser AM2 systemet tænder, men i de tests, hvor den ekstra RAM hastighed gør en forskel, viser det sig, at den ekstra cache i FX-60 processoren i de fleste tilfælde er mere effektiv.

    Dette må siges at være et ganske skuffende træk ved AM2 og endnu mere skuffende er det, at selv ved DDR1040 kan X2 5000+ kun hamle op med FX-60 i SuperPI og kun give små ydelsesforbedringer i forhold til DDR800 (reelt DDR742). Yderligere kan vi se, at AMD langt fra formår, at udnytte det teoretiske potentiale af et sæt DDR2 RAM kørende ved 371 MHz. Teoretisk skulle hastigheden kunne presses op på næsten 12 GB/s, men det har ikke været muligt at presse mere end 8 GB/s ud af system. Dette svarer til en udnyttelse på kun 68 %, hvor vi ved Socket 939 har set en udnyttelse ligge så højt som 94 %.




    Overclocking



    Endnu en gang er det blevet tid til at se, om AMD er kommet lidt nærmere et par gode overclocking egenskaber og om 3 GHz grænsen kan brydes uden at tage grove midler i brug.

    Proceduren er den samme som altid; sænk RAM hastigheden og HyperTransport multiplieren og øg reference signalets clock frekvens indtil processoren bliver ustabil og forøgelse af CPU'ens spænding ikke giver bedre resultater. Processoren betragtes som stabil, når 2x SuperPI 32M kan afvikles uden fejl.

    Som sagt, så gjort. Ved hastigheder lidt over 2,8 GHz begyndte de første ustabiliteter at vise sig og spændingen blev øget til 1,45 V. Dette hjalp op til at komme lidt over 2,9 GHz og derefter har yderligere spændingsforøgelse kun givet ringere resultater.



    Det endelige resultat bliver altså små 2,938 GHz. Ikke helt 3 GHz og knap så imponerende, men trods alt ok for en processor, som allerede er tæt ved grænsen for hvad AMDs processorer kan klare. Der er dog meget langt op til de overclocking resultater, som Intels processorer kan fremvise.

    Giver vi RAM modulerne lidt gas og finder det bedste forhold mellem RAM og CPU hastighed, kan følgende resultater tvinges ud af AM2 systemet:


    KiloDunse
     
    Programmør
    Tilføjet:
    26-06-2006 09:23:58
    Svar/Indlæg:
    1605/96
    Hmmm.....er sku trist! Kunne være man skulle prøve en Intel :l



    bornholm
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 10:14:26
    Svar/Indlæg:
    2958/84
    come on AMD, det kan gøres bedre :l



    Jaller
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 10:37:28
    Svar/Indlæg:
    657/18
    de har da fåed lidt memory boost ud af det....



    The
     
    Chefredaktør
    Tilføjet:
    26-06-2006 10:55:33
    Svar/Indlæg:
    4741/1690
    Ja, og der er store prisfald på vej for at være konkurrencedygtig over for Intel - læs mere om dette her:

    http://www.digitimes.com/mobos...



    !-!Shake!-!
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 11:57:34
    Svar/Indlæg:
    3944/384
    Alle producenter har op og nedture... Nu er det Intels tur, efter de er blevet skidt i hovedet af AMD i et godt stykke tid... Kun godt de to ligger og presser hinanden... Men det varmer mit hjerte at det er Intels tur nu :r


    Shake



    KiloDunse
     
    Programmør
    Tilføjet:
    26-06-2006 12:36:27
    Svar/Indlæg:
    1605/96
    #4 ja...men der er lang tid til d. 24. juli :00



    The
     
    Chefredaktør
    Tilføjet:
    26-06-2006 13:05:21
    Svar/Indlæg:
    4741/1690
    #5

    Jeg er helt enig i at det er sund at de store skiftes til at have føretrøjen på og må kæmpe lidt mod hinanden.

    Der giver os som forbruger forhåbentlig nogle bedre produkter da de hele tiden skal og må forny sig - og det smitter også af på priserne at der er denne konkurrence.

    Tænk engang hvis der kun var f.eks. nVIDIA på grafikkort og Intel på prossessor området...!



    Lars
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 13:13:24
    Svar/Indlæg:
    1633/76
    Hmm, det anede mig det her ville ske.. Håber de arbejder på en ny arkitektur :)



    Symbol
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 14:05:18
    Svar/Indlæg:
    576/62

    Kunne da være jeg skulle sætte mig lidt ind i det Intel halløj og hoppe med på den vogn istedet for AM2.

    Forandring fryder!!





    #10
    xt0m
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 14:52:24
    Svar/Indlæg:
    2587/91
    Jeg må åbenbart være en af de heldige få der kan nå 3.2 med min X2 :l



    Kenzoo
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    26-06-2006 14:53:25
    Svar/Indlæg:
    10/1
    Hej!

    Det skyldes nok at AMD har tænkt sig at satse på DDR3 1066mHz, 1333Mhz, 1600mhz 1,5v i år 2008

    Mv.





    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    26-06-2006 16:56:24
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Det gør mig intet. Mine PCer skulle gerne holde 1-1½år inden næste opgradering, nu jeg får mit GF7900GT og forhåbentlig snart også AMD 64 3800+.



    Coctail
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 18:25:58
    Svar/Indlæg:
    2353/24
    #11

    Hvis de ikke engang kan ydnytte DDR2's båndbredde, hvordan i alverden skal de så kunne udnytte DDR3's?

    Hvis amd ikke vil gøre et helhjertet skift til DDR2, når de fallittens rand inden DDR3 får sit tag i markedet (tidligst i år 2009). 2-3 år inden for cpu/prosessor/chip verdenen er ufatteligt lang tid.. Bare se på den tid der er gået siden prescott blev lanceret (og intel var nødt til at erkende at deres daværende akitektur ikke nåede de 10ghz som de havde proklameret pga. varmeudviklingen), og så til at de nu lancere dualcore cpuer til desktop-markedet der ikke udvikler ret meget varme, men stadigvæk yder ekstremt godt.

    Alt dette er sket inden for de sidste 2 år, så man kan "bare" spirnge en periode på 2-3år over, og så håbe at man kan komme igen og slå konkurrenten af pinden.



    Ascanius
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 18:49:09
    Svar/Indlæg:
    725/128
    Intel får ikke en chance, så snart de viser noget betydeligt frem i den nære fremtid vil AMD slå gang i deres reverse hyperthreading teknologi og det rykker virkeligt fra land, så jeg er stærk usikker på hvor meget Intel kommer foran hvis overhovedet.



    [G.N.U.]
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 19:37:09
    Svar/Indlæg:
    2175/21
    indtil alle spil og programmer bliver multithreadede..så hjælper det ikke det store...



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 19:43:55
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    #13 tror du AMD stadig hænger i den nuværende Athlon 64 arkitektur til 2009? Tror du AMD går fallit fordi de ikke total vild0r r0vspark3rz0r pwnz0r med DDR2? Ville Intel i så fald ikke være gået fallit nu?

    #14 husk nu lige på, at Reverse HyperThreading er et RYGTE sluppet løs af The Inquirer (indtil videre).

    Selv hvis det viser sig at være rigtigt, vil der blive mindre og mindre brug for det, da det meste software bevæger sig mod multitrådet kodning og der kan Reverse HyperThreading ikke bruges til NOGET som helst.

    Selv om enkelttrådede programmer kommer til at leve lang tid endnu, vil Intel sikkert også komme frem med noget - hvis AMD kan, så kan Intel også.

    Til gengæld tror jeg Intel vil løbe ind i et problem med FSB arkitekturen på et tidspunkt. Intel må have arbejdet meget hårdt på at optimere cachen i Core 2, for netop at undgå at skulle hive så meget fat i RAM (der i Intels tilfælde går over en langsom FSB) - der er AMD nemlig langt forud for Intel med Direct Connect arkitekturen.

    Det kan godt være, at Intel med Core 2 har den bedste processor, men i sidste ende er en computer ikke hurtigere end den langsomste del i datavejen. For Intels vedkommende er det FSB'en - for AMDs er det faktisk processoren. HyperTransport og Direct Connect kan ikke ligefrem kaldes for flaskehalse.



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-06-2006 19:50:09
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    #15 det er jo netop INDTIL alle programmer og spil bliver multritrådede, at Reverse HyperThreading hjælper. I sidste ende ved jeg dog ikke om det kommer til at ske - nogle til er bare ikke hensigtsmæssige at programmere multitrådet og så er det også sværere at holde styr på...



    KiloDunse
     
    Programmør
    Tilføjet:
    26-06-2006 19:58:50
    Svar/Indlæg:
    1605/96
    #17... rigtig god pointe. mange tror at alle programmer og spil vil blive hurtigere hvis de bliver kodet til multithread.
    Sådan ligger landet desværre ikke... MEEN. 7 kabale i multithreaded kode! Nojjjjj! ;)



    [G.N.U.]
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    30-06-2006 21:08:50
    Svar/Indlæg:
    2175/21
    #18 de programmer det ikke giver ekstra at have som multithreadede vil alligevel ikke mærke forskel om du bruger en conroes ene kerne eller en 3000+ ...så din tankegang er lidt malplaceret...ingen tvivl om at det er en rigtig god løsning de kan leve højt på et stykke tid indtil den næste store arkitektur kommer...men det ER kun en redningsflåde og ikke en speedbåd.



    KiloDunse
     
    Programmør
    Tilføjet:
    02-07-2006 12:57:11
    Svar/Indlæg:
    1605/96
    #19 øhhh.ved ikke lige hvad du mener med min tankegang men.....

    Nogle mennesker tror at hvis et program/spil blev omprogrammeret til at kunne gøre brug af 2 kerne, ville spillet/programmet køre hurtigere. Her er det at jeg siger at, i nogle tilfælde vil det ikke hjælpe en sk.. da programmet/spillet ikke egner sig til multithreaded kode.

    Hvad ang. Reverse HyperThreading... så vil jeg se noget konkret inden jeg tror på noget som helst.
    Men det lyder interessant.