Fillrate
Quad Sli består af så mange pipelines tilsammen at de fleste vil få gak af det. Faktisk bettyder det at den kan lave op til 192 beregninger per hz, eller op til 96pixels. Tilsvarende kan ATIs topkort Radeon X1900XT lave 48beregninger og 16pixels per hertz, eller 96 og 32 i crossfire. Det bliver spændende om den høje ydelse kan opnås når vi tester dets pixel-formåen. Kan det det, handler alt reelt kun om bedre hardware, drivere og spil. For så er grafikkortene nemlig i orden.
Fillratester som vi bruger her tester to ting. Den første ting er fillraten der ganske simpelt fortæller hvor mange pixels grafikkortet kan spytte ud i sekundet. Jo flere pixels jo hurtigere opdaterer billedet. Men i nogle tilfælde skal computeren regne på en pixel flere gange, det sker oftest ved specialeffekter som vand, glas mv. Derfor kan flere chips i dag beregne flere pixels end de kan spytte ud. Oftest kaldet pixelshader-processor i stedet for det gamle udtryk "pixel-pipelines". Man bruger så udtrykket ROPs til at fortælle hvor mange pixels som chippen kan spytte ud per clockslag (per Hz) Derfor tester programmet også pixelshaders. Dette gør vi så i kombination med 3Dmark03 og 06 for at eftertjekke resultaterne og tjekke det der hedder vertexshaders som laver placerings-beregninger.
Fillraten er høj, men jeg synes at kunne ane den ikke har samme udnyttelsesgrad som med et enkelt geforce7950GX2-kort. Men det kræver massere at holde styr på de fire grafikchips, og selvom udnyttelsesgraden i forhold til dets potentielle ydelse, er på det jævne, er kortet stadig langt hurtigere end hvad der ellers eksisterer derude.
Shaderydelse
Pixelshaderydelsen er helt sikkert I top. På det område arbejder de fire processorer ganske fint sammen og levere en indtil i dag ufattelig høj ydelse. Spændende om det kan bruges til noget.
i 3Dmark-testene er der både plusser og minusser. Noget ser ud til at kortene har det svært i visse tilfælde, og måske går de ganske enkelt i single-mode. Noget der også har været beskrevet med de allerførste beta.åh nok nærmere "alpha"drivere til Quad-SLi. Men lad os se på spil-ydelsen. Det er trodsalt det vigtigste, her ser vi blot at kortet har ydelsen i sig.