Testbænkens specifikationer
| Model | Hastighed/Driver |
Processor | AMD Athlon64 4000+ | 2400Mhz 1MB cache |
Ram | Buffalo PC3200 cas3 | 2x1024MB DDR400 |
Bundkort | MSI K8N Diamond Plus(nVidia nForce4 32x) | 1Ghz HT-bus |
Grafikkort | BFG 7950GX2 Quad-SLi | Control panel 91.37 |
Sammenligning | BFG 7900GTX-oc | Forceware 84.21 |
| BFG 7900GT-oc | Forceware 84.21 |
| Aopen 7800GTX | Forceware 84.21 |
| MSI X1800XL | Catalyst 06.02 |
| BFG 7950GX2 | Forceware 91.27 |
Til denne test har vi været nød til at benytte et SLi-kompatibelt bundkort, derfor har hverken vores ASUS A8N-VM eller A8R, kunne håndtere opgaven. Vi har været nød til at benytte os af et MSI-bundkort der oven i købet har 2x16PCI-express.
Da vi efterhånden har fået en hel del resultater, begynder jeg hermed at bruge 6 grafikkort i vores sammenligninger. Kun 7950GX-testene benytter 2GB ram pga. at under udskiftningen af CPU brændte rammene af. Da vi er ret fattige på almindelige DDR-ram, måtte vi ty til 2x1024 cas 3-4-4-10 T2 i stedet for 2x512MB 2-2-2-10 T1. Det kan godt give en skævvridning og vi er klar over det. Men shit happens og det blev løsningen. Om forskellen er negativ eller positiv kommer meget an på den specifikke test. Men 7950GX2 er det første hvor vi kører med flere ram men med sløvere timings.
Beskrivelse af Quad-SLi-test
Da disse kort sammenlagt er ganske voldsomme, var jeg allerede inden jeg begyndte at teste, ganske skeptisk med hvad jeg kunne opnå af tydelige resultater. NVidia har hjulpet en del af vejen ved at smide 32xFSAA, men der er ingen andre kort at sammenligne med. Derfor har jeg virkelig prøvet at lave en special-udgave af mine normale test, og levere nu resultater i 1600x1200 og tilføjet alle de avancerede egenskaber der kunne sløve dem.
ADVARSEL: Muligvis skuffende resultater Disse grafikchips vil ret sikkert sætte min Athlon64 4000+CPU på førtidspension, men nærlæs resultaterne selvom de ikke virker særlig spændende, der er masser at se i dem alligevel.
Quake4
Quake 4 er det nyeste spil bygget over DOOM3-enginen. Dvs. at spillet baserer sig på DOOM3, men har fået tilføjet lidt ekstra krævende grafik. Quake 4 er nok et af de mest populære spil i dag. Det der især kendetegner dette spil er de meget detaljerede og krævende figurer samt de flotte og avancerede lys- og skygge-effekter. Der bliver testet i Medium-detaljer og Ultra-high. Medium detaljer er til grafikkort med 128MB og Ultra high er til grafikkort med 512MB ram. Ram betyder altså meget for Quake4 hvilket vi også ser nærmere på i testen.
Quake4 ser nu ud til at være begrænset af CPU'en og Geforce7950GX2 ser ud til at være det kort der først ramte loftet.
Derfor er 7950GX2 i Quad-SLi selvfølgelig også berørt at det, og først når vi presser kortet op i 1600x1200 og fylder godt på med antialiasing er det muligt at se en forskel. Læg bl.a. mærke til 16x og 32xFSAA, her er ydelsen næsten 100% højere med Quad-SLi
I ultra-høje detaljeringsgrad bliver forskellen endnu mere tydelig. De lave opløsninger er selvfølgelig godt begrænset af CPU'en, med høj FSAA er der en kæmpe forskel.