3Dmark03, 05 og 06
3Dmark er en specifik test specielt til at teste hardware og især grafikkort med. Futuremark står for produktet ligesom en masse andre test-programmer. Der findes ingen spil ligesom 3Dmark. 3Dmarks vigtigste egenskab er at teste moderne hardware i fremtidens krævende grafik. 3Dmark har tidligere fået meget kritik for at være styret af driveroptimeringer. Dette er til en vis grad korrekt. Nogle mener det er skidt, men jeg er af den flok der mener at grafikchip-producenter skal have lov til at optimere deres drivere til 3Dmark, ligesom til alle andre spil. Det kan kun give brugeren bedre ydelse, og producenterne for ofte at høre for det, hvis det går ud over billedkvaliteten, som da XGI lavede deres Volari Duo-kort med en driver med virkelig dårlig billedkvalitet. Jeg bruger de tre nyeste test.
03 er generelt kendt for at være meget grafikkortkrævende, og understøtter alle grafikkort med støtte for DirectX7 og derover (dvs. alle Geforce-kort og Radeon-kort (undtagen Radeon7000) Samtidig var det den første 3Dmark med test til DirextX9 og shader2.0-egenskaber.
05 var den første 3Dmark udelukkende til DirectX9-kort og med optimeringer til den udvidede directX9 med shader3.0-egenskaber.
06 er den nyeste 3Dmark og kan bruges af alle grafikkort med DirectX9-egenskaber. Men halvdelen af testen bruger kun shader3.0, så for at få mange point, er et grafikkort med shader3.0-understøttelse en nødvendighed.
I hvertfald ikke nogen dobbelt fremgang, men lidt er altid godt.
Fald i ydelse. Jeg prøvede flere gange både i single og SLi, men fald i ydelse med Quad-SLi.
Meget lille fremgang der næsten er så lille at den kan diskuteres. 3Dmark er altså ikke tungt nok, og CPU'en ikke kraftig nok til at kunne håndtere grafikkortene. De keder sig bogstaveligt talt, og venter blot på at blive fodret med nye opgaver.