Teknologi
R600-chippen, som HD2900GT er baseret på, er efterhånden ved at være en lidt ældre sag. Blot 6 måneder er der gået siden lanceringen, men det går som sagt utrolig stærkt på området. Og så skal det da heller ikke være en hemmelighed, at R600(HD2900XT) skulle have været ude flere måneder, før den reelt set var. Og selvom ATi med deres Xenon/R500 GPU i Microsofts XBox360, havde tid til at øve sig på Unified Shader arkitekturen og DirectX10-lignende grafik, blev R600 langt fra den succes, den først var spået til at blive.
Et af problemerne lå i, at R600 blev så stor og kompleks, at den blev svær rent fysisk at producere. Det medførte at AMD/ATi var nød til at køre en del "respins" af R600, før produktionsresultaterne blev tilfredsstillende. Og respins betyder forsinkelse - en ting som er farlig på grafikchip området, da man risikerer at blive overhalet indenom af konkurrenterne. I AMD/ATi's tilfælde, var det nogenlunde det der skete. Ærkerivalen NVidia lancerede nemlig G80, bedre kendt som 8800GTX, allerede for et år siden. Da HD2900XT endelig kom ud i butikkerne et halvt år senere, var det ikke den entre der blev forventet. Tag ikke fejl, HD2900XT havde(og har stadigvæk) sine forcer, men var ikke et lige så godt all-around grafikkort som 8800GTX. Endvidere var strømforbruget også i omegnen af 50-60Watt større end NVidias udspil, og det larmede mere.
Men langt fra alting var skidt ved R600. Med chippen indførte AMD/ATi som de første på desktopmarkedet, en 512bit RAM-bus, imens NVidia kun havde en på 384bit. Endvidere stod prisen rigtig godt mål med ydelsen, da HD2900XT med sit 3000kr's prismærke, var langt billigere end 8800GTX.
Med GT har R600 fået deaktiveret
80 af sine steamprocessorer
Nu står vi så her, et halvt år senere, og kan få næsten samme grafikkort, dog i en spareversion, til langt under halv pris af HD2900XT's lanceringspris. Og cirka halv pris af, hvad man kan få HD2900XT for dags dato. Og siden R600 stadigvæk har sine forcer, understøtter HDMI, DirectX10, OpelGL 2.0 samt PixelShader 4.0, og endda har slået adskillelige 3Dmark rekorder, lyder det da slet ikke som en dårlig handel.
Inden vi ser på kortets yderligere egenskaber, lad os da tage et kig på kortets strømforbrug. Og finde ud af, hvorvidt strømforbruget er lige så slemt som XT modellens, eller om det er mere moderat. Og om den store køler i virkeligheden er berettiget, fordi kortet trækker meget strøm - eller om det er ren bling.
Tja - strømbesparende er det i hvert fald ikke. Hvis man modregner PSU'ens effektivitet, bruger HD2900GT omtrent 30Watt mere i idle end sine modstandere, mens det er omkring 40Watt mere i load. Det er ikke så galt som jeg først havde troet, men helt godt er det altså ikke. Så vi kan altså roligt konkludere, at den store køler tjener til et formål.
Yderligere egenskaber
Nedenstående er venligst udlånt af red_martians
AVIVO HD
Er ATi’s ord for video-dekodning. Radeon HD2xxx-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber, der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med HD 2xxx-serien er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. AVIVO HD, mest interessante egenskab er muligheden for tilslutning af HDMI. Generelt har det ikke være nogen umulighed tidligere, men HD 2xxx-serien tillader at streame lyd igennem grafikkortet og bundkortet uden brug af ekstra kabler. Selvom kortet ikke har noget HDMI-stik kan man via en speciel DVI til HDMI-adaptor fra ATi få overført lyden sammen med.
Crossfire
HD2900XT, HD2600 og HD2400-serien får den nyeste form for CrossFire som vi tidligere har set på Radeon X1950pro og X1650XT. Det tillader en full-duplex overførsel som gør at grafikkortene nu kan snakke sammen. Teknologien minder på mange måder om nVidia's SLi, hvor man forbinder grafikkortenene med hinanden inde i maskinen. Tidligere foregik det i gennem et DVI-kabel hvor et specielt master-card tog sig af at kode og sammenflette billedet fra det almindelige grafikkort med sit eget.
FSAA
Står for Full Scene Anti-Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.
HD 2900 har standard op til 8xFSAA men en ny speciel type gør at man kan nå helt op til 16xFSAA (dog kaldet CFAA). Metoden er reelt lidt fræk, da den enkelte pixel bruger sine nabo-pixels til at beregne sin egen farve. Så det er reelt at snyde lidt, men må indrømme at det fungere ganske godt, og at ydelsen faktisk er god. (læs testen)
Texture-Filtrering
Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. Ligesom nVidia har ATi valgt at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.
Men går faktisk tilbage til den oprindelige metode, der var ganske tung, men utrolig flot. Så den er ikke ny, men flot gammel og langsom. Det nye er at grafikkortene nu kan håndtere at arbejde med så tunge beregninger uden at ydelsen falder voldsomt. I kontrolppanelen her den nye(gamle)-egenskab kvalitet, hvor den tidligere brugte metode hedder ydelse.
Havok physic
Ligesom nvidia kan ATi’s unified shader håndtere fysik-beregninger uden ekstra grafikkort. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men ligesom hos nvidia lyder det som et spændende tiltag. Ligesom hos nvidia vil de blive den unified shader der skal håndtere dette arbejde. Indtil videre er det hos ATi oftest set som et ekstra grafikkort der alene tager sig af fysik-beregningerne. Fysik giver mere livagtige og naturlige bevægelser, samt at det kan håndtere langt flere bevægelelser end tidligere. Begge dele er meget lange og vanskelige beregninger der kan få selv den onderste Quad-core til at blive stresset, men altså ikke et grafikkort.