Innovation/Teknologi
- tak til Klaus S for store dele af innovationsafsnittet
Radeon HD 3870 X2 har været kendt i et stykke tid, da AMD egentlig præ-lancerede det i efteråret sammen med HD 3850 og HD 3870. Løsningen består af to RV670 GPU'er på samme PCB og er ifølge AMD en mere strømlinet løsning end NVIDIA's tidligere bud - herunder GeForce 7900GX2. For mere information om RV670 GPUen, tjek http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=8809
De to GPU'er snakker sammen via en intern bridge-løsning, der skulle sikre en ydelse på op mod 1.7x et single Radeon HD 3870.
Skaleringen af løsningen lover AMD til at være omkring 1.7x et Radeon HD 3870, men faktisk er tallene enkelte gange højere. Således skalerer kortet i 3DMark06 faktisk over 2x et Radeon HD 3870! Forklaringen er til dels en heftig driveroptimering, men dette alene kan naturligvis ikke forklare mere end den dobbelte ydelse. Forklaringen er derimod en meget høj clockfrekvens for de to GPU'er. I AMD's præsentationsmateriale loves der 825+ MHz, hvor det lille "+" fortæller at man selv så tæt på launch ikke havde fastlagt sine clockfrekvenser 100 %. Alt ser dog ud til at tyde på at 825Mhz er standard.
Vær opmærksom på at alle tests og grafer i dette innovation/teknologi afsnit stammer direkte fra ATi. For vores egne test-resultater: Tjek Test siden.
For dem der bare ikke kan få ydelse nok, har AMD for nyligt lanceret CrossfireX. 2 Radeon HD 3870 X2 kort vil yde over 2 Teraflops, mens 2 HD3850X2 vil yde lidt under. Fra starten lovede AMD/ATi, hvilket de holdt, at der fra start af ville være Fully unified og WHQL-certificerede drivere til alle operativsystemer. Især til Windows Vista, hvor man således også kan udnytte den megen power under DirectX 10.1.
En sidste ting omkring kortet er AMD's dedikation til deres PowerPlay teknologi. Radeon HD 3870 X2 bruger maksimalt 196W effekt - 4W mindre end Radeon HD 2900XT. Men hvor sidstnævnte altid trak 200W effekt, så kan HD 3870 X2 "skrue ned for blusset". Således vil kortet under "light gaming" kune trække ned mod 110W effekt. AMD kalder selv et spil som Lego Starwars for light gaming for at give et billede af hvornår man går fra det ene til det andet. Endnu bedre er strømforbruget idle, hvor man er nede på 47W - det er faktisk ganske imponerende.
Yderligere egenskaber
Nedenstående med undtagelse af UVD-afsnittet er venligst udlånt af red_martians
AVIVO HD
Er ATi’s ord for video-dekodning. Radeon HD2xxx-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber, der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der, med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske, er muligt. Med HD 2xxx-serien er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. AVIVO HD's mest interessante egenskab er muligheden for tilslutning af HDMI. Generelt har det ikke være nogen umulighed tidligere, men HD 2xxx-serien tillader at streame lyd igennem grafikkortet og bundkortet uden brug af ekstra kabler. Selvom kortet ikke har noget HDMI-stik kan man via en speciel DVI til HDMI-adaptor fra ATi få overført lyden sammen med.
Unified Video Decoder (en opdateret del til AVIVO HD)
En spritny teknologi fra AMD/ATi, der er blevet implementeret på HD 2400 og HD 2600, og nu også HD3000-serien. Teknologien svarer på mange måder til den nyeste version af nVIDIA's Purevideo, der ligeledes er blevet integreret i deres mainstreamprodukter. UVD er baseret på ATi's Xilleon video processor, som var en 32 bit "system-on-a-chip" MIPS processor. Nu er den så blevet integereret i GPU'erne, til formål at aflaste CPUen og få videomateriale til at tage sig bedre ud.
UVD'en kan håndtere Blu-ray- og HD-DVD-videomateriale med bitrates op til 40Mbit/s, og kan teoretisk set dekode alt materiale indenfor
H.264 og
VC-1 video codec standarderne fuldstændigt uden CPU-kraft; hvilket konkurrentens PureVideo ikke er i stand til.
CrossfireX
De nye Radeon grafikkort har den nyeste form for CrossFire som vi tidligere har set på Radeon X1950pro og X1650XT. Det tillader en full-duplex overførsel som gør at grafikkortene nu kan snakke sammen. Teknologien minder på mange måder om nVidia's SLi, hvor man forbinder grafikkortene med hinanden inde i maskinen. Tidligere foregik det med CrossFire gennem et DVI-kabel, hvor et specielt master-card tog sig af at kode og sammenflette billedet fra det almindelige grafikkort med sit eget.
2 stk RV680/HD3870X2 i CrossFire. 4 GPU'er i alt!
Men med HD3000-serien er der også kommet understøttelse for QUAD-GPU CrossFire, kaldet CrossFireX, som dog umiddelbart kan virke lidt ubrugeligt. Men faktisk er der rigtigt mange AMD-baserede bundkort på vej med 4 PCI-Express x16(x8 elektrisk), så det altså bliver muligt at smide 4 grafikkort på et bundkort. Selvom dette for nogen kan lyde helt vildt, er der alligevel endnu en mening med galskaben - for HD3870X2 har jo CrossFire stik. Så man kan altså, hvis man ejer et AMD- eller INTEL-baseret bundkort, sætte sådan 2 sammen, så man i alt får 4 grafikprocessorer til rådighed.
FSAA
Står for Full Scene Anti-Aliasing og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.
HD 2900 har standard op til 8xFSAA men en ny speciel type gør at man kan nå helt op til 16xFSAA (dog kaldet CFAA). Metoden er reelt lidt fræk, da den enkelte pixel bruger sine nabo-pixels til at beregne sin egen farve. Så det er reelt at snyde lidt, men det må indrømmes at det fungerer ganske godt, og at ydelsen faktisk er god.
Texture-Filtrering
Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotropisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. Ligesom nVidia har ATi valgt at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.
Man går faktisk tilbage til den oprindelige metode, der var ganske tung, men utrolig flot. Så den er ikke ny, men flot gammel og langsom. Det nye er at grafikkortene nu kan håndtere at arbejde med så tunge beregninger uden at ydelsen falder voldsomt. I kontrolppanelet har den nye (gamle) egenskab "kvalitet", hvor den tidligere brugte metode hed "ydelse".
Havok physics
Ligesom nvidia kan ATi’s unified shader håndtere fysik-beregninger uden ekstra grafikkort. Det gør at man reelt ikke behøver et Physics-kort længere, men det vil også betyde at fysikken vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men ligesom hos nvidia lyder det som et spændende tiltag. Ligesom hos nvidia, vil det blive "unified shader" der skal håndtere dette arbejde. Indtil videre er det hos ATi oftest set som et ekstra grafikkort der alene tager sig af fysik-beregningerne. Fysik giver mere livagtige og naturlige bevægelser, samt at det kan håndtere langt flere bevægelelser end tidligere. Begge dele er meget lange og vanskelige beregninger der kan få selv den ondeste Quad-core til at blive stresset, men altså ikke et grafikkort.