Test: Sapphire HD 3870 X2

Grafikkort, AMD/ATI d.  11. juni. 2008, skrevet af Emillos 14 Kommentarer.  Vist: 12019 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sapphire
DK distributør: MMD

Introduktion

 

Det er ikke nogen hemmelighed, at Sapphire er en anerkendt producent. De har gennem deres tætte samarbejde med AMD/ATi, formået at blive en af de største på markedet. Rent faktisk rygtes det, at samarbejdet er så tæt, at firmaet producerer AMD/ATi’s reference grafikkort.

Men Sapphire’s repertoir strækker sig over mere end blot grafikkort. TIlbage i 2007 udvidede de med deres bundkortserie kaldet ”PURE”, som naturligvis også benytter sig af AMD/ATI’s chipsets. Her på redaktionen har vi anmeldt et af disse, som efterlod et enormt godt indtryk. De har endda også produceret et enkelt TV-kort, baseret på Ati’s Rage 550 pro, som høstede ros på diverse hardwaresites.

I dag er det dog hverken bundkort eller TV-kort vi skal kigge på, men i stedet Sapphires kerneprodukt: Grafikkortet.

Traditionen tro er AMD/ATi leverandør af deres efterhånden flittigt benyttede "RV670" grafikprocessor - nærmere bestemt 2 af slagsen. Kortet hedder Sapphire HD 3870 X2, efter den officielle navngivning, og er pt. AMD/ATi's flagskib. Vi snakker med andre ord 2 stk. RV670 GPU'er med 512MB RAM til hver, sat op i CrossFire internt på ét print; umiddelbart en mere strømlinet løsning end nVidias 9800GX2 der har 2 sammensatte print.

Navn Sapphire HD 3870 X2           Club3D Radeon HD3850 PowerColor HD 3870
GPU RV670 RV670 RV670
Steamprocessorer 2*320 320 320
GPU clock 825MHz 669MHz 777MHz
RAM type GDDR3 GDDR3 GDDR4
RAM bus 256bit 256bit 256bit
RAM mængde 2*512MB 256MB 512MB
RAM clock 1800MHz 1658MHz 2252MHz
API-understøttelse OpenGL 2.0, DirectX 10 OpenGL 2.0, DirectX 10,1 OpenGL 2.0, DirectX 10,1
HDMI med lyd Ja Ja Ja

Som vi kan se er der jævnfør reference-specifikationerne fra AMD/ATi skruet op for GPU'ens taktfrekvens i forhold til et standard HD3870. Til gengæld er der brugt de billigere GDDR3-ram på X2-kortet. Men alt i alt lyder det ret lovende. Lad os tage et nærmere kig på teknologien...

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-06-2008 09:14:35
Svar/Indlæg:
15982/637
Rent faktisk rygtes det, at samarbejdet er så tæt, at firmaet producerer AMD/ATi's reference grafikkort.

Det er faktisk ikke et rygte med reelt nok. Helt tilbage til 1997 (så hut jeg visker) var Sapphire og Powercolor (dengang begge uden navn) sammen med ATi til at producere ATi's egne kort også reference kort. Det var først omkring midten af 2001 hvor ATi frigav licensen til sine "producenter" og hermed lod dem producere kort med ATi chipset men under deres eget Firmamærke. 🙂


NOXdk19
 
Superbruger
Tilføjet:
11-06-2008 10:46:26
Svar/Indlæg:
143/4
Jeg forstår simpelthen ikke hvordan I kan give det 4/5 i ydelse.

8800GTS til 1300kr ligger ofte på samme frames eller over og det er altså et kort til 600kr mindre.

Det eneste jeg kan se udfra de ydelsesgrafer er at 3870x2 er skide god til 3dmark og ikke til så meget andet.

Jeg ville have givet det 2/5 i ydelse, da du fx kan købe to 8800GT'er i SLI og et billigt 750i bundkort som vil lammetæve det grafikkort.


#3
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 11:24:18
Svar/Indlæg:
4689/105
#2 Kortet yder jo som sådan ikke dårligt. Problemet er bare at meget få spil understøtter CrossFire ordenligt. Hvis alle spil understøttede CrossFire fuldt ud, ville det her virkelig være et sygt grafikkort. Det er bare CrossFire understøttelse vi mangler.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-06-2008 11:41:07
Svar/Indlæg:
14079/622
->#1

Okay, jeg var faktisk ikke helt sikker på, at det var rigtigt. 🙂


->#2

Som #3 påpeger, er det meget afhængigt af, hvad man spiller. Konkluderer du andet, har du efter min mening ikke læst testen særlig grundigt. Desuden vil du til dels stå i samme situation, med manglende Multi-GPU understøttelse, såfremt du investerer i SLi.
Ser du et kort som 9800GTX, som næsten koster det samme til kortet her, får det rimeligt pænt smæk i 3dmark, S.T.A.L.K.E.R., PREY; og til dels i Crysis, når der kommer AA/AF på. I andre spil som understøtter CrossFire, vil 9800GTX ligeså tabe pænt. Og husk desuden på, at det altid er de sidste 10-20% i ydelse, der virkelig koster knaster.

Ikke desto mindre er jeg helt enig i, at 8800GT er et langt bedre køb. :yes:


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 13:52:48
Svar/Indlæg:
3485/76
#2 nu er der godt nok ikke opgivet hvilken opløsning der er testet i i halvdelen af spilene, men dem der er er det hovedsagligt 1280x1024 med intet eyecandy, et kort som det her skal HØJT op i opløsningerne før det viser hvad det kan, ligesom 8800gt slår 8800gtx i de lave opløsning for det smæk i høje med meget AA og eyecandy, så jeg ville ikke sige man kan argumentere for et 2 tal OVERHOVEDET 😉

#0 hvis du havde brugt amdgpuclocktool kunne du nok godt, hvis du stadig har kortet, så prøv lige, det virker rigtig godt for mig, der kan du også indstille hver enkel core og hver af den mængde ram der følger med til hver gpu, selvom det nok er bedst at stille rammene til det samme 🙂 med hævet volt, kan jeg få mit til at bench ved 945 på hver core indtil videre med det program 🙂


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-06-2008 13:58:31
Svar/Indlæg:
14079/622
->#5

AMDClockGPUTool prøvede jeg, og det fungerede slet ikke. Om det var fordi jeg ikke kunne finde en version der var tilstrækkelig ny, ved jeg ikke. Men jeg prøvede ihærdigt, helt uden held.


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 14:07:24
Svar/Indlæg:
3332/33
jeg forstår simpelthen ikke de frames per second der 😕 burde det her kort ikke være bedre end lillebroderen, 3850x2, og de fleste andre kort ? 😲 i don't get it ?


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-06-2008 14:10:38
Svar/Indlæg:
14079/622
->#7

Det er det skam også.
Det er ikke ubetinget bedre end HD3850X2 CrossFireX - men CrossFireX er jo 2 kort skal du tænke på. :yes:


Cyrezz
 
Overclocker
Tilføjet:
11-06-2008 15:35:31
Svar/Indlæg:
581/24
#7

Det er 2X 3850X2, som vinder over 3870X2 - ikke ét 3850X2 🙂


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 15:52:37
Svar/Indlæg:
3332/33
#9 arhh. 😛 . men hvad så med de andre ? 8800gts owner da rimelig meget der :S synes det er lave fps i forhold til hvad man ellers har hørt om kortet.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 17:01:44
Svar/Indlæg:
7263/260
God test 🙂


hot_fifty
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 20:42:39
Svar/Indlæg:
900/20
synd du ikke kan teste eller har testet i større opløsninger. 1920*1200 f.eks


jesdals
 
Overclocker
Tilføjet:
15-06-2008 06:45:18
Svar/Indlæg:
5/0
Fint test, men der er dog en ting jeg faldt over - under Crysis med alt slået til, skriver du at kortet klarer sig nogenlunde som et 9800GTX - men reelt er kortet bedre udfra graferne? Det er lidt uheldigt, da kortet jo faktisk er bedre i et af de mest krævende spil man pt kan smide efter en Vista Platform. Men det kan selvfølgelig være, at jeg læser graferne forkert - men umiddelbart ser det altså ud som om HD3870x2 klarer sig bedst i den højeste setting og BOX x 8 er jo lig en 24x AA setting på ATI kortene. Forskellen er iøvrigt på små 5 FPS, men alligevel 22 mod 17 for et 9800GTX


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
15-06-2008 23:41:07
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er korrekt, at kortet ved visse indstillinger yder betydeligt bedre end 9800GTX. Til gengæld taber det også til selv samme kort ved andre indstillinger. Jeg tolker blot ydelsen overordnet set, uden at gå så meget i detaljer.
Men du har helt ret. :yes: