Test: Gigabyte Radeon HD 4670

Grafikkort, AMD/ATI d.  09. december. 2008, skrevet af Emillos 11 Kommentarer.  Vist: 12140 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Nordisc Distribution

Innovation/Teknologi

 

Chip-egenskaber

Med RV770 (HD4000) er ATi efterhånden ved at have gjort op med det ry firmaet fik efter R600 (som blev brugt i HD2900). RV670-kernen (HD3800) tog de første skridt på at rette op på denne, selvom RV670 var opbygget på nogenlunde samme måde som R600. R700 er dog anderledes opbygget. F.eks. har man ikke længere en delt L2 cache, men i stedet en enkelt L1 cache til hver Texture Unit. Dvs. vi har 10 L1 caches, der kan kommunikere med 4 L2 caches (med hver sin memorycontroller) igennem crossbaren.

RV730 (HD4670) har beholdt samme produktionsteknologi som RV670, dvs. en transistortæthed på 55nm. Transistortallet er gået en del op - fra 378 millioner på HD3650 til 514 millioner, hvilket har øget chip-arealet en smule. Dette gør denne chip dyrere at producere, men heldigvis er ydelsen også god, som vi snart vil se i ydelsesafsnittet.

Sammenlignet med HD3650 er der sket en del for at forbedre ydelsen. Hvad der især er spændende, er de 320 shaders (ALU's) i forhold til HD3650's 120. Clockhastighederne har også fået et nyk op ad, henholdsvis fra 725 til 750 på core og fra 800 til 1000 MHz på RAM. Disse forbedringer gør ifølge ATI, samlet at HD4670 kan levere 8,14 GigaFLOPS per Watt, hvor HD3650 leverer 2,60 GigaFLOPS per Watt. Kortet har dog stadig kun 128bit RAM-bus, hvilket gør kortet meget billigt at producere ift. HD3800-serien og giver også et lavt strømforbrug.

HD4600 kommer i 3 forskellige versioner, de to HD4670, der hver især har 512 og 1 GB DDR3 RAM, og HD4650 som har 512 DDR2 RAM. Vi ser at DDR3-versionerne bruger under 75 watt og DDR2-versionen under 60 watt. Altså ikke noget der burde slå elregningen helt ud af kurs.

 

DisplayPort

HD4600-serien er de første kort, der har understøttelse for integreret 8-kanals lyd på både HDMI og DisplayPort.

DirectX

Her til sidst, inden vi kommer til de yderligere egenskaber, skal vi lige atter introducere DirectX 10.1, som RV670 var den første chip til at understøtte. Iblandt ændringerne ift. DirectX 10.0 kan nævnes 32bit floating point præcision fremfor 16bit. Derudover er der blevet ændret lidt på texture-komprimeringerne, og så har PixelShader 4.1 tilsluttet sig. Når alt kommer til alt, er der altså ikke den store forskel - så det sidste decimal kan altså sagtens undværes. Men det er nu meget rart at have det nyeste af det nye alligevel.

Yderligere egenskaber

 

 
 
 
 
AVIVO HD

Er ATi’s ord for video-dekodning. Radeon HD2xxx-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber, der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med HD 2xxx-serien er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. AVIVO HD's mest interessante egenskab er muligheden for tilslutning af HDMI. Generelt har det ikke været nogen umulighed tidligere, men HD 2xxx-serien tillader at streame lyd igennem grafikkortet og bundkortet uden brug af ekstra kabler. Selvom kortet ikke har noget HDMI-stik kan man via en speciel DVI til HDMI-adaptor fra ATi, få overført lyden sammen med.
 
Unified Video Decoder (en opdateret del til AVIVO HD)
 
En spritny teknologi fra AMD/ATi der er blevet implementeret på HD 2400 og HD 2600, og nu også HD4000-serien. Teknologien svarer på mange måder til den nyeste version af nVidia's PureVideo, der ligeledes er blevet integreret i deres mainstream-produkter. UVD er baseret på ATi's Xilleon video processor, som var en 32 bit "system-on-a-chip" MIPS processor. Nu er den så blevet integereret i GPU'erne, til formål at aflaste CPU'en og få videomateriale til at tage sig bedre ud.
 
UVD'en kan håndtere Blu-ray- og HD-DVD-videomateriale med bitrates op til 40Mbit/s, og kan teoretisk set dekode alt materiale indenfor H.264 og VC-1 video codec standarderne fuldstændigt uden CPU-kraft, hvilket konkurrentens PureVideo ikke er i stand til.
 
 
DirectX 10.1
 
RV670 var den første chip til at understøtte DX10,1-API'en - så det gør RV770 naturligvis også. Iblandt ændringerne ift. DirectX 10.0 kan nævnes 32bit floating point præcision fremfor 16bit. Derudover er der blevet ændret lidt på texture-komprimeringerne, og så har PixelShader 4.1 tilsluttet sig. Når alt kommer til alt, er der altså ikke den store forskel - så det sidste decimal kan altså sagtens undværes. Men det er nu meget rart at have det nyeste af det nye alligevel. 
  
 
Crossfire

De nye Radeon grafikkort har den nyeste form for CrossFire, som vi tidligere har set på Radeon X1950pro og X1650XT. Det tillader en full-duplex overførsel, som gør at grafikkortene nu kan snakke sammen. Teknologien minder på mange måder om nVidia's SLi, hvor man forbinder grafikkortenene med hinanden inde i maskinen. Tidligere foregik det gennem et DVI-kabel, hvor et specielt master-card tog sig af at kode og sammenflette billedet fra det almindelige grafikkort med sit eget. 

2 stk RV680/HD3870X2 i CrossFire. 4 GPU'er i alt!

Med HD3000-serien er der også kommet understøttelse for QUAD-GPU CrossFire, som dog umiddelbart kan virke lidt ubrugeligt. Men faktisk er der rigtig mange AMD-baserede bundkort på vej med 4 PCI-Express x16(x8 elektrisk), så det altså bliver muligt at smide 4 grafikkort på et bundkort. Selvom dette for nogen kan lyde helt vildt, er der alligevel endnu en mening med galskaben - for både ATi's tidligere flagskib, RV680/HD3870X2, samt HD4870X2 - er kæmpe kort med 2 GPU'er på ét PCB. Og med Quad-GPU CrossFire er det altså muligt, at sætte sådan 2 sammen.

 

 

FSAA

Står for Full Scene Anti-Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning, end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme, der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.

HD 2900 har standard op til 8xFSAA, men en ny speciel type gør at man kan nå helt op til 16xFSAA (dog kaldet CFAA). Metoden er reelt lidt fræk da den enkelte pixel bruger sine nabo-pixels til at beregne sin egen farve, så det er at snyde lidt. Men det må indrømmes at det fungerer ganske godt, og at ydelsen faktisk er god.

 
 

Texture-Filtrering

Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør, at overgangene mellem de dele med færre detaljer og dem med mange, bliver meget tydelig, og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotropisk Filtrering og kan bruges af praktisk talt alle grafikkort efter år 2000. Ligesom nVidia, har ATi valgt at bruge en ny løsning, der giver meget høj kvalitet.

Man går faktisk tilbage til den oprindelige metode, der var ganske tung men utrolig flot. Så den er ikke ny - men flot, gammel og langsom. Det nye er at grafikkortene nu kan håndtere at arbejde med så tunge beregninger, uden at ydelsen falder voldsomt. I kontrolpanelet har den nye (gamle) egenskab "kvalitet", hvor den tidligere brugte metode, hedder "ydelse". 
 

Havok physic

Ligesom nVidia, kan ATi’s unified shader håndtere fysik-beregninger uden ekstra grafikkort. Det gør at man reelt ikke længere behøver et Physics-kort, men det vil også betyde at fysikken vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Ligesom hos nVidia, lyder det som et spændende tiltag, og - igen - som hos nVidia, vil det blive "unified shader" der skal håndtere dette arbejde.

Indtil videre er det hos ATi oftest set som et ekstra grafikkort, der alene tager sig af fysik-beregningerne. Fysik giver mere livagtige og naturlige bevægelser, samt at det kan håndtere langt flere bevægelser end tidligere. Begge dele er meget lange og vanskelige beregninger, der kan få selv den ondeste Quad-core cpu til at blive stresset, men altså ikke et grafikkort.

MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 13:53:35
Svar/Indlæg:
3577/353
sys det ser fedt nok ud men hvordan yder det i forhold til et 3850 256 mb

sys det er billigt til 6 - 700 kr 🙂


Jam
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 14:26:45
Svar/Indlæg:
153/7
3850 er med i test hvis du går ind og læser 🙂


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 14:35:21
Svar/Indlæg:
3577/353
😐 har jeg vidst overset


SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 14:48:34
Svar/Indlæg:
1503/128
Ser da ud til at være et dejligt grafikkort til ungernes PC, og i dén boldgade. 6-700 kroner er jo ikke alverdens, og ville være rigtig godt gi'et ud til en PC med onboard grafikkort.


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 15:28:22
Svar/Indlæg:
3577/353
ja eller et medie center, mener jeg så et der var passivt kølet

eller så var det et af de mindre modeller

jeg kan altså ikke se der er et 3850 med kun et 3650 😕


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
09-12-2008 17:59:34
Svar/Indlæg:
14079/622
Ja det er et fornuftigt kort til små penge - og endda et kort som er ekstremt køligt og strømbesparende. 🙂


->#5

Jeg kan da sagtens se HD3850? 🙂


Jam
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 21:11:32
Svar/Indlæg:
153/7
hmm hvor ser du det 3650? så lille et kort er slet ikke med i testen. 🙂


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 21:39:29
Svar/Indlæg:
3577/353
så er det mig der ser forkert, men det vil jo så betyde at mit kort til 400 kr er noget ged i forhold til det 4670 der koster 700 hehe


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
10-12-2008 10:22:47
Svar/Indlæg:
1317/46
#8 dit kort er en smule ged, men ikke meget. Prisforskellen taget i batragtning, så har du fået noget mere penegene. I bund og grund er der ingen overvældende forskel på et 4670 og et 3850.

Det testede kort er lidt til grin, når en producent ikke vælger at benytte reference køleren så man da forvente at støjen bliver nedbragt, især på et kort som ikke bruger meget strøm.

#5 tag og lær talrækken før du læser en sådan test. For en ting der ikke mangler i den test er kort, et 9800x2 mod et 4670, hehe


Axaion
 
Superbruger
Tilføjet:
10-12-2008 11:31:49
Svar/Indlæg:
219/2
Lidt mere opdateret drivers på alle kortne ville dog give en lidt bedre ide om deres faktiske ydelse nu, men fin test ellers :)


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
10-12-2008 17:03:39
Svar/Indlæg:
14079/622
->#10

Korrekt.
Af samme grund er jeg også begyndt forfra i benchmarking, så de næste par tests vil være mere nøjagtige. Men det er sgu svært - det går enormt hurtigt med udviklingen af drivers. 🙂

Men da vi ikke længere har HD3850 o lign. til rådighed, var jeg nød til, at sammenligne med de lidt ældre benchmarks.