Produktet er venligst udlånt af: www.interdata.dk
Produktet distribueres i DK af: www.interdata.dk
Link til producentens website: www.GeCube.com
Fillrate
X1300 består af 4pixelpipelines uden undtagelser. dvs. at uanset om vi snakker pixelshader, Z-pixels osv. vil det altid kun kunne beregne 4 af gangen. Til at teste kortets Fillrate bruger jeg Fillrate-tester et program der tester pixel og texture-ydelsen på grafikkort. Ved at lægge flere textures oven på hinanden kan man simulere et tungt 3D-miljø og dermed se hvad kortet kan magte, ved at tælle det antal pixels det kan beregne.
Pixelydelsen med X1300 ser lidt sløv ud. Men det kan i høj grad skyldes, at det har svært ved at loade textures. De 64bit ram sætter muligvis en grænse for kortets ydelse, og 128bit-modellen ville muligvis have julpet en del her. Jeg tester fillraten i en ret høj opløsning af 1280x1024 da det er her de fleste bruger skærme i dag. Alle 17" og 19" TFT-skærme har en opløsning på 1280x1024 og de fleste med gamle 19"CRT bruger netop denne opløsning til spillebrug.
Shaderydelse
Til at testshderydelsen bruger jeg programmet Fillrate-tester og 3Dmark03 og 06. Fillrate-tester tester pixelshaderne underforskellige forhold og kan fortælle om vi har en stærk eller svag shader indbygget i chippen. 3Dmark tester kun shaderne i nogle enkelte omgivelser, og kan ikke direkte fortælle hvor avancerede shaderen er, til gengæld er den nyere og giver måske et mere korrekt billede af shaderydelsen i et moderne spil.
I Fillrate-tester ser vi at i nogle tilfælde er kortet faktisk lige så hurtigt som det langt hurtigere X1600pro. Det skyldes at X1600pro stadig kun har 4pipelines, og er shaderen ikke avanceret nok kan den kun lave 4pixels. Til gengæld halter grafikkortet mange andre steder og ydelsen ligger generelt langt under både X1600pro og især 6600GT
I 3Dmarks shader-test ser vi at kortet faktisk ikke kan gennemføre shader-particle-testen. Jeg ved ikke hvorfor, men alle de testede radeon-kort kan ikke gennemfører testen, så det er åbenbart noget der er fælles for hele Radeon X1000-serien. Der hvor kortet klarer sig bedst er under vertexshader-testen. Det ser ud til at ATi har produceret en særdeles effektiv vertexshader og trods kortet kun har 2 og arbejder ved 450Mhz er den i en enkelt test bedre end 6600GT. De øvrige shader-tests klarer kortet ikke nær så godt.