Produktet er venligst udlånt af: www.interdata.dk
Produktet distribueres i DK af: www.interdata.dk
Link til producentens website: www.GeCube.com
FSAA
ATi har flere spændende former for FSAA især med CrossFire. Det ATi grundlæggende bygger deres FSAA på er det der hedder Sparse-grid Multisample. For at gøre det simpelt, er det en af de flotteste former for FSAA, og både nVidia og ATi bruger den form for antialiasing for kortet FSAA (Full Scene AntiAliasing).
Derudover har ATi følgende udvidelser derpå:
AAA
HDR+FSAA
TAA
S-FSAA (CrossFire-egenskab)
Nu står der CrossFire, og ja det er faktisk muligt. To X1300-kort på et CrossFire-ready bundkort og man vil få en pæn slat ekstra ydelse i de fleste spil. De tekniske egenskaberne for X1300 er altså på lige fod med high-end-kort som X1800 og X1900, bare meget langsommere.
AAA(Adaptiv AntiAliasing) er faktisk samme system som nVidia's TSAA og TMAA (Transperant Super/Multi-Sample AntiAliasing) Ideen er meget simpelt at fjerne en af de sidste rester af multisamples svagheder. Nemlig at de ikke kan antialiasere textures. Dette gør at transperente overflader som vinduer, hegn, gitter osv. ikke får sin portion af FSAA. Det laver AAA om på. AAA kan sættes til kvalitet og ydelse. Kvalitet giver klart det flotteste resultat, og den meget lille ydelsesnedgang gør at man under alle omstændigheder burde bruge det.
HDR+FSAA er ATi ifølge dem selv de eneste der kan præstere på nuværende tidspunkt. HDR er en shader 3.0-effekt, der giver langt mere realistiske lysindfald og mere ægte skygger. HDR er tungt, men med et kort som X1900XTX burde det ikke være andet end lakridser.
TAA (Temporal AntiAliasing) er faktisk ganske smart, men kræver at spillet har en høj framerate. Altså et kraftigt grafikkort er anbefalet. Idéen er kort at FSAA skifter metode ved hvert andet billede. Første billede bruger metode 1, andet billede metode 2, tredje billede metode 1 igen. osv. Dvs. at hvis billedet kører med 60fps (som er min.) vil FSAA kun arbejde med 2 gange 30fps. Og går det for langsomt, vil kanterne begyndte at blinke hvilket er ret irriterende for øjnene.
S-FSAA (Super Full Scene AntiAliasing) er også kort beskrevet under CrossFire. Teknikken handler kort om at hver grafikkort laver hver sin pixel med FSAA og blænder dem sammen, altså meget hen af TAA, men istedet for hvert andet, bliver de her blændet sammen. Resultatet er rigtig flot, men igen, ATi er ikke de eneste, da nVidia også har dette til deres grafikkort. Men idéen er især smart til spil der er CPU-begrænsede, og man derfor stadig kan udnytte sit CrossFire-setup. Men det kræver CrossFire i modsætning til det andet.
Filtrering
Anistrofisk Filtrering er næsten uundværligt idag. Har man prøvet det, går man aldrig væk fra det igen. ATi går faktisk et skridt tilbage med X1000-serien da de nu tilbyder den gamle form for anisotrofisk filertrering. Men det er ikke ensbetydende med at det er skidt. Den gamle er langt mere effektiv, og med vores moderne og hurtige grafikkort er der nok ikke så meget ydelse at miste som tidligere.
ATi kalder det "kvalitet og ydelse" (Quality and Performance). Ydelse er den metode man tidligere brugte, den er hurtig og filtrerer de mest synlige steder ligeså effektivt som kvalitets-metoden, og kvalitet er den helt gamle men flottere metode, der filtrerer hele billedet lige effektivt. Det er nu muligt selv at vælge mellem dem
AVIVO
ATI har med X1000-serien forsøgt at gøre VIVO (Video-In, Video-Out) til et afgørende salgsparameter og det forstår man så udmærket, når man tænker på ATI's overlegenhed på dette område. NVIDIA er med deres PureVideo kommet godt efter det, men historisk set har ATI altid været foran her.
AVIVO kommer uden tvivl på markedet nu, for at lægge sig op af Intel's Viiv-standard, der bliver en slags Centrino-standard til Media Center PC'er. Men hvad er det så at AVIVO kan?
AVIVO er først og fremmest en forbedring i forhold til Video-grabbing. Meget af teknologien kommer fra ATI's Rage Theater 550 chip og det er heller ikke et dumt sted at starte. AVIVO byder på eksempelvis 12-bit analog-til-digital converter og en hardwarestyret de-noise funktion til at formindske kvalitetstabet ved grabbing af video.
Næste store trin er ved kodning og om-kodning af video. Kodning (eller encoding om man vil) vil ske udelukkende i hardware, men mere interessant er det at om-kodning (til eksempelvis et andet størrelsesformat end det oprindelige) nu kan ske med assistance fra VPU'en. Især for den kommende H.264 standard bliver dette vigtigt, fordi H.264 er meget tungt- - Til gengæld leverer det fantastisk billedkvalitet.
Hele X1000-serien understøtter dette, men udover H.264 er der også VPU-assisteret support for formater som WMP9, WMV9 PMC, MPEG 2, MPEG 4, VC-1 og DivX.
De-kodning af disse formater (undtagen WMV9 PMC og DivX) kan også ske assisteret af VPU'en i AVIVO. Især ved H.264 er dette en fordel på grund af det tunge fil-format - omkring en 50% reduktion af CPU-tid kan brugerne forvente, lover ATI.
Endelig giver AVIVO større båndbredde til DVI-udgangen, og således vil det ikke længere være nødvendigt at bruge to udgange for at styre eksempelvis Apple's 30" Cinema LCD-skærm - det kan enkelt DVI-udgang fra AVIVO nu klare. Så er det jo bare på med fire af disse skærme til Crossfire setup'et.
Ellers kan der læses mere om AVIVO her:
http://www.ati.com/technology/Avivo/