Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MSI
DK distributør: n/a


Specifikationer


Geforce 7600GT specifikationer:
  • G73-chip
  • ca. 177mio transistorer
  • Kernefrekvens 560Mhz
  • Ramfrekvens 700Mhz (DDR1400)
  • 8 ROPs
  • 12 Texture-enheder (TMUs)
  • 12(24) Shader-processors (ALUs)
  • 8 Vertexpipelines
  • 256MB DDR3-ram
  • 128bit memory-bus
  • Pure-video-features
  • Transperency AntiAliasing
  • SLi ved brug ekstra Geforce7600GT (ekstra ydelse ved brug af SLi-bridge)





    chipdesign



    En chips vigtigste egenskab er at producerer pixels. Jo flere jo bedre. Her kommer Mhz og pixelpipelines ind i billedet. Én pixelpipeline beskriver at den kan producere en pixel per hz. 8pixelpipelines betyder så den kan producerer op til 8pixels per hz osv. osv. I dag er det dog ikke unormalt at en pixel skal beregnes flere gang og at for at hastigheden kan holdes oppe, skal støttes op af andre avancerede egenskaber som vertexshader-pipelines. Samtidig skærer producenterne i chippens transistorer for at holde prisen nede og bevare mest muligt af den oprindelige hastighed. Det ødelægger oftest den mest grundlæggende teori om pipelines og mhz, og gør det svært at forklare en chips tekniske egenskaber. Men vi prøver alligevel:)



    Chipdesignet i 7600GT minder utroligt meget om en halv Geforce7800/7900-chip. Chippen har dog 5 vertexshadere hvor et 7900GT/GTX har 8.
    Derunder ser vi de 12pixelpipelines placeret i det man kalder 3 quads. Det betyder at der er 3 blokke med 4pipelines, hvilket gør at producenten kan deaktivere dele af chippen i produktionen hvis noget er defekt (7800GT har teknisk set 24pipelines, men en quad er deaktiveret og derfor har den kun 20 funktionelle hvilket giver lidt dårligere ydelse)

    Det mest interessante ved disse pipelines er at de har 2stk mini-ALU'er per pipeline. Den ene er en rigtig ALU, den anden er en seriøst handicappet én. ALU'ernes vigtigste funktion er at lave realistiske overflader og 7600GT har altså 12 af slagsen og i særlige tilfælde 24. Disse 12/24ALU's kan altså lave op til 24 pixels med realistisk overflader per clock.

    Den nederste blok er de 8ROPs. De betyder at den kan skrive 8pixels til hukommelsen og dermed skærmen. og hvorfor skal den så kunne tage op til 24shader-pixels-per clock. Jo af den simple grund at en pixel i dag behandles flere gange inden den ryger på skærmen. Alle de flotte skærmeffekter tager mere end en clockcyklys og sløver kortet en del. Der er altså ingen grund til at lave flere ROPs, hvis de ikke benyttes. Det ville være spild af transistorer.




    Sammenligning med andre kort




    Geforce7600GT skal især tage over for 6800GS og til dels 6600GT. På mange områder ser chippen svagere ud end Geforce6800GS. Især rammene er blevet handicappet pga. de kun kan arbejde i 128bit, dvs. halv båndbredde per Mhz i forhold til f.eks. 6800GS. Men 7600GT arbejder dog med lidt flere Mhz hvilket dog slet ikke er nok til at få rammene op i samme hastighed. Det sjove er at ATi slet ikke har et kort i denne klasse, der er dog det nyeste X1800GTO, hvilket er en dyr R520-chip som er ret svær at få fat på for tiden. I den anden ende er der X1600XT som er et kort der er rettet mod Geforce6600GT.
  • #1
    CV
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 10:45:49
    Svar/Indlæg:
    466/9
    Fin test. Men beskrivelsen af de forskellige SLI typer er ikke helt korrekt.

    Den mest i øjenfaldende er placeringen af billederne.

    ---------------------

    I den mest normale version bruger man 2 identiske grafikkort (Geforce6600GT eller Geforce7600 eller højere) Disse sættes i et SLi-bundkort med understøttelse for 2 grafikkort, og forbindes med en SLi-connector.

    Der burde bare stå 6600, da selv den mindste verison, 6600LE har SLI connectoren.

    I den anden version kan man bruge alle Geforce6600-kort og alle Geforce7600 og opefter. Den fungerer på præcis sammen måde som ovenstående. Men her behøver man ikke SLi-connectoren. Nogle Geforcekort især i 6600-serien har ikke mulighed for at få monteret connectoren.

    Se ovennævnte


    Den sidste og nyeste er Quad-SLi. Her har man brug for et sæt specielle Quad-SLi-grafikkort. Disse grafikkort kan bruges i hvilket som helst SLi-bundkort

    Ikke korrekt, for at kunne bruge Quad SLI kræver det et bundkort med PCI-E 16x chipset, altså 16x på begge PCI-E baner. Et "normalt" SLI bundkort kører 8x på begge baner når man har 2 grafikkort i.

    --------------------

    Tror det var det. :00



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    08-05-2006 16:01:54
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #1: den øverste er jeg lidt i tivivl om...men du kan sagtens bruge alle nvidiagrafikkort uden sli-connectoren..selv 7900GTX.
    Tror ikek at alle 6600LE har sli-stik. ??

    Den sidste er god nok... nVidia Quad-SLi fungere faktisk gennem en splitchip der søger for at de to chips for maximalt udbytte af PCI-e.. Faktisk er det ligemeget om det er 4x eller 16x. Quad-SLi vil optimere forbindelsen så godt den kan og fordele data\\\'erne mellem de to chips på den bedste måde.
    Den er lidt gammel men burde måske skrive at det kun gælder Geforce7900GX og 7950GX. men det er også de to eneste grafikkort man kan lave quad-SLi på.

    Noget andet er så at man kan lave SLi på SLi... som f.eks. med dual 6600GT-kort fra Gigabyte eller 7800GT fra ASUS. Men det er knabs så effektivt og her skal man bruge 2stk 16xSLi. som du skriver.

    billederne.. har jeg desværre pyttet rundt på og har ikek opdaget det under korrekturen.. de skulle være rettet om få sek. :r



    #3
    CV
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 23:11:30
    Svar/Indlæg:
    466/9
    #2
    Det er jo ikke "Quad SLi" før du har 4 grafik chips. At de 2 kort på et enkelt 7900/7950GX2 kan arbejde på et "almindeligt" SLi board betyder ikke det kan arbejde med det andet GX2 kort i den anden sokkel. Sådan som jeg har forstået det skal der SLi 16x til før du kan bruge de 4 grafik chips. Men du kan godt køre med 2 graik chips i et almindeligt SLi board.

    Er ikke sikker på om der er SLi connector på alle 6600LE. Men mit billige CLub 3D kort har SLi connector.

    Er godt klar over man kan køre alle SLi grafikkort i SLi uden SLi bridgen.

    Og nu vi er ved billederne (har ikke tjekket) kunne du da også smide et op af quad SLi :p

    :e :e



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    09-05-2006 08:59:04
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #3: Quad... nej det er nemlig to forskellige systemmer..
    Rigtig man har brug for 4grafikchips til at opnå quad-SLi, men det kræver endnu mere end det.
    Det kræver at kortene f.eks. har den chip der kan fordele pci-e-signalet.
    quad-SLi er hurtyigst fordi at alle fire chips arbejder sindsygt tæt sammen. Det kan de ikke med de former hvor man f.eks. ser ASUS dual7800GT kort sat i sli. Her har vi SLi på SLi og kortene arbejder igennem pci-e-banen for at arbejde sammen.

    7900GX og 7950GX har rigtig nok 2chips per kort, men disse to chips arbejder ligeså tæt sammen som var de forbundet med en bridge.. Derfor er quad-SLi (som er det nvidia kalder deres nyeste løsning) hyperkompleks og hurtigst sammenspil, hvor den løsning hvor man sætter to sli-løsninger i sli er en noget langsommere løsning, der heller ikke bruger de avancerede samarbejdsmodeller fra quad-SLi. Faktisk tror jeg heller ikke man kan 32xFSAA på den sidstnævnte løsning. :)



    #5
    CV
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    09-05-2006 09:42:33
    Svar/Indlæg:
    466/9
    Jeg ved også godt at at de 2 chips på hver kort ikke arbejder igennem PCI-E soklen, men det SLi link som er imellem kortene (kunne ikke lige finde et billede). Men selvom det skulle være åhh så godt, så er det blevet et flop. ;)
    Selv 2xX1900XTX i CF slår de 4x7900GTX. Om det er driver problemer kan vi kun håbe på.



    #6
    CV
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    09-05-2006 09:45:07
    Svar/Indlæg:
    466/9
    BTW, den G80 kerne du har pic af, kommer vi til at se en test af den :o :e *savle savle*



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    09-05-2006 09:48:15
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    haha... den er fake.. har selv lavet den :e



    #8
    CV
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    09-05-2006 10:00:29
    Svar/Indlæg:
    466/9
    #7 Rogher That :e