Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: BFG Technologies
DK distributør: n/a

Hvad er fysik?



Det simple svar på spørgsmålet ville være, at fysik er når to eller flere objekter kolliderer og den korrekte respons skal beregnes.

AGEIAT tager selvfølgelig definitionen af hvad fysik er lidt længere og introducerer 4 nøgleord:



  • Fidelity: Præcis og mere troværdig repræsentation af verden.

  • Scale: Antallet af fysiske objekter der kan simuleres eller opnåeligt niveauet af effekter.

  • Interaction: Overbevisende interaktivitet hvor ethvert objekt kan påvirke og reagere med ethvert andet objekt i en scene.

  • Sophistication: Typer af fysiske effekter og objekter der kan simuleres.


  • Til at illustrere disse bruger AGEIAT et med en bil, der bliver væltet om på siden efter en bombeeksplosion. Fidelity ville være evnen til at afbilde en overbevise visuelt repræsentation af kollisioner, deformeringer og dynamik efter eksplosionen.

    Eftereffekter så som røg og støv ville kræve enorm Scale med tusinder og atter tusinder af partikler, der alle påvirker hinanden.

    Et eksempel på Interaction kunne være en ødelagt brandhane, som sprøjtede vand på bilens kofanger. Hvis man tog det et skridt videre, ville smadret glas blive kastet tilbage fra jorden og skære gennem tøj båret af karakterer i nærheden af eksplosionen.

    Det sidste punkt på listen, Sophistication, kunne repræsenteres ved modeller af fysiske objekter, som ikke længere ville være bundet til kasser og kugler, men i stedet avancerede geometriske modeller. Modeller som er deformerbare og mulige at ødelægge, samt opbygget af fleksible led og avancerede modeller for materiale og friktion.

    Til sammen giver disse 4 nøgleord det, som AGEIAT kalder Advanced Gaming Physics.

    Selv om det er muligt at finde hardware, som kan afvikle hvert af disse punkter, ville det være på bekostning af de tre andre. Selv med hardware, som kan afvikle alle 4 punkter på én gang ville det ikke være med stor nok kompleksitet, til at kunne udføre jobbet overbevisende. Her kommer PhysX ind i billedet.

    For at kunne gennemføre et overbevisende Advanced Gaming Physics miljø i et spil, kræver det et stykke hardware, som er specielt udviklet til dette. Her kommer CPU'er og GPU/VPU'er til kort. CPU'en største force er, at den er ekstremt alsidig. En CPU kan groft sagt bruges til alt, uanset opgaven. På sin vis er det også CPU'ens største ulempe, idet den ikke har en opgave, som den er rigtig god til at udføre. Det har GPU'er VPU'er derimod. GPU'er og VPU'er er afsindigt gode til at regne på pixels og skygger, men de er i sidste ende alt for specialiserede, til at kunne håndtere den type beregninger, som fysik kræver. Dertil klarer man sig med bedst med et dedikeret stykke hardware: PhysX.

    Et eksempel på de arkitekturmæssige fordele i PPU'en, er den interne båndbredde, som er på intet mindre end 2 Tb/s! Til sammenligning kan et grafikkort, selv med en 512 bit intern bus ved samme hastighed som kernen, ikke engang opnå 350 Gb/s. For CPU'er ser tallet endnu værre ud. Dette betyder dog ikke, at arbejdet er gjort ved blot at sætte et stykke specialiseret bagved. I sidste ende kræver det også knowhow at lave de komplekse algoritmer og software, som kan presse alt dette ned på én tressindstyvendedel af et sekund. Derfor mener AGEIAT at CPU'er og GPU/VPU'er bør holde sig til det de er beregnet til og lade PhysX håndtere fysik. Det betyder dog ikke, at PhysX er et stykke hardware, som kan gøre jobbet alene. For at få en fuldendt spiloplevelse skal alle tre punkter i AGEIATs Gaming Power Triangle være tilstede:



    I AGEIATs Gaming Power Triangle er PPU'en sidestillet med CPU'en og GPU/VPU'en. Som tidligere skrevet, så mener AGEIAT, at de tre Processing Units skal gøre det, de hver især gør bedst. CPU'en skal lede og fordele arbejdet, samt tage sig af AI bererninger. GPU/VPU'en skal rendere det viste billede og PPU'en skal tage sig af fysikken. Simpelt er det.

    Hvad kan man så med PhysX? AGEIAT har kogt det ned til 7 punkter, som PhysX tager sig af:

    Rigid body dynamics:
    Et stift legeme (ingen sjofle kommentarer tak) er et objekt, som ikke kan deformere. Et eksempel herpå er en billardkugle. Når to billardkugler støder sammen overføres kinetisk energi fra en kugle til en anden, men uden at kuglen mister sin form. Stive legemer er typisk det man ser anvendt i nuværende spil til f.eks. kasser. Dette bevirker, at en papkasse ikke kan knuse, om man så placere en bil oven på den.


    Soft body dynamics:
    Et blødt legeme er, i modsætning til et stift legeme, et objekt som kan deformeres. For nu at vende tilbage til eksemplet med billardkuglerne, så kunne man forestille sig, at den ene billardkugle blev udskiftet med en badebold. Når en billardkugle rammer en badebold, vil langt mindre af den kinetiske energi bliver overført til badebolden i form af kinetisk energi. I stedet vil en del af energien i stedet sørge for, at der bliver efterladt et solidt aftryk af billardkuglen i badebolden. Dette kunne f.eks. også bruges ved skudhuller i forskellige metal overflader. Eksempler på brug af dette i spil er begrænsede og i mangle tilfælde bruges blot mange mindre stive legemer, til at simulere et stort blødt legeme.


    Universal collision detection:



    Universel kollisionsdetektion er en af de mest basale fysikberegninger, som er implementeret i alle spil. F.eks. bruges kollisionsdetektion i et FPS spil, når der skal afgøres om en spiller kan gå videre ind mod en væg, når han allerede står op ad den. Et typisk eksempel på dårlig implementering af kollisiondetektion er når våbnet, holdt at spilleren stående op ad væggen, stikker ud på den anden side af væggen.


    Finite element analysis:



    Finite element analysis minder lidt om bløde legemer, men med den forskel, at der skal bruges meget større kræfter til at deformere disse. Et eksempel på dette kunne være en metaldrager i et hus, der ikke deformerer, før man belaster den med meget tunge objekter. Implementering af finite element analysis er meget begrænset, hvis ikke ikkeeksisterende.


    Fluid dynamics:



    Væskers dynamic siger lidt sig selv. Det handler om hvordan f.eks. vand opfører sig og skal simuleres. Det er forsøgt igen og igen og nogle af forsøgene er ganske imponerende, men der er aldrig rigtig nogen, der har opnået et troværdigt resultat. Det skulle være slut nu. En ting der måske overrasker nogen er, at simulering af røg også hører under væskers dynamik.


    Hair simulation:



    Et punkt der også er ganske selvsigende. Hårsimulation kender vi allerede fra NVIDIAs Nalu techdemo. Dog er det begrænset hvor mange spil man har set det implementeret i.


    Real clothing simulation:



    Sidste punkt på listen siger også sig selv. Det handler om tøjsimulering, der skal være mere end blot en tekstur, der er lagt oven på modellen af karakteren, som bærer tøjet. Tøj skal være løstsiddende, deformerbart og følge karakterens bevægelse. Eksempler på implementering af dette ser man i f.eks. Hitman eller Max Payne.

    Skulle man være interesseret i at læse mere om de arkitekturmæssige fordele, der gør PPU'en overlegen til fysikberegninger i forhold til CPU/GPU/VPU'er, kan jeg henvise til følgende whitepaper fra AGEIAT:
    http://www.ageia.com/pdf/wp_advanced_gaming_physics.pdf
    FoxmanDK
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:27:58
    Svar/Indlæg:
    6/0
    har du evt prøvet med 7900gtx ? istedet for det ageia physx kort (Ghost Recon tænkes der på her)



    #2
    CV
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:30:34
    Svar/Indlæg:
    466/9
    Du har kabelrod :e :p


    Ej, god test. Fik en masse af vide om PhysX tekniken. Så det takker jeg for. :e



    Huddy
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:36:05
    Svar/Indlæg:
    1881/217
    #1

    Testen er ikke lavet med henblik på at teste spillet Ghost Recon.

    Det er udelukkende for at teste Ageia PhysX kortet og for at se hvad det kan trække :)



    KiloDunse
     
    Programmør
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:43:31
    Svar/Indlæg:
    1605/96
    Gad vide om kortet vil kunne hjælpe lidt til med opgaver i programmer som 3D Studio Max, Maya osv. Eller andre tekniske programmer, hvor fysik spiller en stor rolle. :00



    beatmore
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:47:17
    Svar/Indlæg:
    3943/44
    #4 kun hvis programmet er skrevet til det.



    KiloDunse
     
    Programmør
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:52:17
    Svar/Indlæg:
    1605/96
    #4 ... Mon ikke det kommer.



    KiloDunse
     
    Programmør
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:56:03
    Svar/Indlæg:
    1605/96
    "The AGEIA PhysX plug-in for 3ds Max brings game physics closer to the artist by allowing 3ds Max users to create finely tuned physics models and test them without leaving the familiar 3ds Max environment. This simplifies the entire game development workflow and provides new creative options at every stage of the pipeline."

    Ken Pimentel
    Senior Product Manager for Animation for Autodesk


    http://www.ageia.com/developer...



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 14:26:11
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    #1 jeg forstår ikke spørgsmålet. I øvrigt har jeg ikke lige 7900GTX til at ligge og flyde =)



    Emillos
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 14:51:28
    Svar/Indlæg:
    14079/622
    Fint review :)...
    Jeg glæder mig til at der kommer bedre understøttelse. På nuværende tidspunkt vil jeg i hvert fald ikke end overveje at købe det.

    Forresten:
    "PPU'en fra AGEIA er lavet på 130 nanometer fabrikationsprocess, hvor ATI's nyeste grafikchips også ligger.."

    ATi benytter 90nm, og går snart ned til 80nm :)



    #10
    Suns
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 15:27:35
    Svar/Indlæg:
    66/8
    Ærgeligt jeg har en bærbar :00 Glæder mig til at se UT2007 med sådan et PhysX :e



    HrHansen
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 17:46:46
    Svar/Indlæg:
    8/0
    Lyder som en lækker ting! Specielt når sommeren er gået og spil udviklerne har haft tid til at lege med mulighederne. Jeg er helt enig med #1 i at det er på dørtrinet til noget stort. Hvis så bare udviklerne tager hånd omkring det, for Gamerne har nok ikke det store problem i at kaste 300USD efter sejere spil. Jeg ville ihvertfalg ikke have et problem med det.





    Anonym20219355916
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 18:06:43
    Svar/Indlæg:
    6181/270
    jeg syns det lyder godt med det kort, kan næsten ikke vente med at få fingerne i det/dem 8)



    #13
    PRJ
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 18:29:33
    Svar/Indlæg:
    1249/247
    Det er sku potentiale i det kort...

    Synd jeg har ikke plads på mit motherboard, har kun én PCI- E x1 slot ledig ( øverste slot på DFI SLI-D )

    Har i set om det kommer i den port type?

    PRJ





    Johanno
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 19:24:46
    Svar/Indlæg:
    81/20
    Hvad med alle de multi core cpuèr kan man ikke forestille sig at programøre udnyter dette, og udspiller PhysX eller laver noget ligsom 3dnow, på en cpu, så undgår du også beggrænsningen på Pci porten? :i



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    08-05-2006 19:33:47
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #14 de er stadig ikke alvet specifikt til det.. både nvidia og ATi mener at deres grafikkort kan det samme.. men det kærver altså nogle chips der har dobbelt så amnge transistorer og langt mere sindsyge ram.. og dermed væsentlig dyrere at producere. En dualcore vil da også kunne gøre det... men vist nok kun 1/10 af physX ydelse.



    !-!Shake!-!
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 20:53:57
    Svar/Indlæg:
    3944/384
    Jeg kan kun sige: Skuffende :l ( Alstå kort, ikke artiklen )


    Shake



    Kenzoo
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 23:32:51
    Svar/Indlæg:
    10/1
    Hej!

    Man kan godt undre sig over dette korts fremkommede, idét at det er meningen at vi skal have tripelcore, hvad skal den sidste core så lave?

    Man vil nu flytte beregningerne over på et seperat kort, som før blev varetaget af Cpu, altså skabe et behov!

    Skal så kortet skiftes lige så tit som grafikkortet, Ageia kan næppe leve af at sælge kortet en gang til Computer køber.

    Efterhånden er det billiger at spille på en X-box eller playstation også skifte den hver gang der komme en ny.

    Det undre mig ikke at der er fald i Frame pr sekund, idét kortet, grafikkortet, Cpu skal arbejde sammen, det må give fald i frames.

    www. pcper.com/article.php?aid=245
    Honestly, it would be a hard sell to most users to ask them to pay as much as 250 dollars ekstra for a product that preform the way we saw here!
    The drifference between having a PhysX card og not having one are not as dramatic as i had first hoped they woud be.

    Mv.



    #18
    sko
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    09-05-2006 07:50:52
    Svar/Indlæg:
    1954/464
    # 17..selv om fremtidens cpu har flere kerner, så synes jeg alligevel at physx kortet har sin berettigelse..

    Som der også skrives i testen:
    "Et eksempel på de arkitekturmæssige fordele i PPU'en, er den interne båndbredde, som er på intet mindre end 2 Tb/s! Til sammenligning kan et grafikkort, selv med en 512 bit intern bus ved samme hastighed som kernen, ikke engang opnå 350 Gb/s. For CPU'er ser tallet endnu værre ud. "

    Så selv med flere kerner, så skal der nok blive nok at lave..og en PPU den fordel at den er lavet kun med det ene formål at lave fysikberegninger..


    Man vil nu flytte beregningerne over på et seperat kort, som før blev varetaget af Cpu, altså skabe et behov
    Ja, men alt går vel ud på at skabe et behov...der er jo heller ingen der siger at man skal have 512 mb ram på sit gfx, eller køre med fuld AA/AF...men alligevel er så er det lavet, for de mennesker der gerne vil bruge det...så inderst inde er der jo et behov for at ens spil ser så godt ud som muligt...

    Skal så kortet skiftes lige så tit som grafikkortet, Ageia kan næppe leve af at sælge kortet en gang til Computer køber
    Det kunne man måske godt forestille sig...kortet fra BFG har jo kun 128 mb GDDR3. I takt med at ram forbedres, kunne man jo forestille sig at det udskiftes, der sættes mere på, og at chippen forbedres, ligesom ATI og Nvidia har forbedret deres grafikchips..

    Man skal huske at konceptet, og kortet er på begynderstadiet....om det bliver en succes er der jo pt ingen der ved.

    Som Woodgnome siger i testen, så er der ikke meget at se i nogle af titlerne.

    Men Cell Factor spillet, som jo er lavet til Physx giver en helt anden oplevelse...

    Så der er nok ingen tvivl om at når udviklerne kommer med titler der i højere grad understøtter Physx, så vil man kunne se stor forskel...







    stue112
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    09-05-2006 09:58:18
    Svar/Indlæg:
    154/21
    jeg glæder mig til at få sat et physx kort i min kommende computer. Det var også på tide at de optimerede en chip kun med det formål at beregne "fysikken" da de eksisterende cpu'er er optimeret til andet formål og derfor ikke fungere helt optimalt ved fysiske beregninger. Det er faktisk en trend der er ved at slå igennem nemlig at der bliver udviklet specielle chip der er optimeret til kun at kunne udføre en speciel regneopgave. På den måde vil det være muligt at få langt bedre ydelse og lavere varmeforbrug end i dag.





    Nosferatu
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    09-05-2006 10:35:51
    Svar/Indlæg:
    2029/63
    Så længe det ikke giver driver konflikter, driller mig når jeg ikke bruger det, så skal jeg da bestemt have et.





    FoxmanDK
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    09-05-2006 10:47:25
    Svar/Indlæg:
    6/0
    # 8 det var bare for om et evt større kort ik kunne opnå de samme effekter. skud i/granat exp. !!!!!



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    09-05-2006 15:39:40
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Tja lad os se på det igen om 1års tid. Jeg er dog ikke enig i sammenligningen med at PhysX er lige så revolutionerede som 3dfx var med dere 3d afvikling og biliniær filtering. 3D kortet tillader dig at "se" noget på skærmen, det gør PhysX ikke.
    Jeg tror dog mere på at fremtiden ville være PhsyX med embedded memory (fra Bitboys dagene) implementeret på GFX, så begynder det at ligne noget !.



    Kim
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    09-05-2006 18:37:44
    Svar/Indlæg:
    772/50
    #22 det passer da ikke, 3DFX Voodoo ga ikke noget som helst(da du ville kunne "Software lave" de andre ting), den håndterede 3d meget bedre, og derfor kunne gøre det meget flottere, med flere effekter osv, det her vil jeg helt klart sige er ligeså revolutionerende, du kan jo også se det røg er ikke bare animeret længere, i fremtiden vil vi se vand der bølger som var det virkeligt :D, jeg tror dog ikke den her bliver en del af Grafikkortet, ved self ikke, men syns bare ikke det passer ind, på den anden side det er begge to noget visuelt i den sidste ende. Frygter så bare at Ageia får lidt samme problem som 3DFX, da både ATI og nVidia har sagt at de har gang i lignende,



    aigh!
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    09-05-2006 18:50:17
    Svar/Indlæg:
    529/97
    Smuk artikel. Jeg syntes dog der kunne have været fler forklaringer af hvad du oplevede af kortet, fx kunne du have kørt et andet spil der understøtter det, eller ihvertfald prøvet lidt fler funktioner af i Ghost Recon, for meget hurtigt giver det de fleste et skeptisk syn på kortet når du forklarer at der ikke var særligt meget nyt at se...



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    09-05-2006 22:38:32
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    #21 hvis man skal tro AGEIA, så er CPU'er og grafikkort slet ikke i stand til at beregne fysik i samme omfang som PhysX kortet, selv om alle ressourcerne blev sat ind på det - kan selvfølgelig bare være noget de siger ;)

    #22 præcis som #23 siger, så kunne 3dfx's Voodoo absolut ingenting, som ikke kunne gøres i software. Det samme gælder for PhysX. Voodoo og PhysX er bare en hel del bedre til det.

    #24 der er ikke så voldsomt mange andre spil, som understøtter PhysX, som jeg har haft mulighed for at få fat i. Mht. Ghost Recon, så er der fvirkelig ikke meget andet end det mine videoklip viser. I HardOCPs review af kortet skriver de, at PhysX virker som en last minute change i Ghost Recon og jeg må faktisk erklære mig enig med dem. Det er bare lidt ekstra lir i Ghost Recon og så er der nogle små dumme fejl såsom, at alle de flyvende småstumper er 100 % ens og i øvrigt forsvinder efter 2 sekunder.

    Når først "wow-følelsen" har lagt sig i Ghost Recon, er det forbavsende uinteressant med PhysX, da det ikke giver andet end visuelle effekter. De fysik effekter der findes, afvikles også når man ikke har PhysX kortet i - f.eks. at biler bliver skubbet væk fra en eksplosion og en lastbilcontainer bliver væltet.



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    09-05-2006 23:31:35
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    #23/25: Jeg har endnu ikke set noget i software-mode lave biliniarfiltering ? Jeg vil gerne se et spil (ældre) afvilket i software mode der ser præcis ud som fx Voodoo1 lavede det i glide !.
    Det jeg mener med at Voodoo er mere revolutionerede er at det faktisk gav en klar og tydelig visuelt kvalitets forskel der langt overgik software renderingen ! Spørg enhver i dag om ikke de kan se forskel på software og 3D mode kørsel på voodoo ! Hvis du skal vise nogen noget med PhysX og uden PhsyX så er jeg sikker på du skal have fat i nogle HW-geeks som kan se og bemærker forskellen, hvis du bare hiver "the average person" ind fra gaden og spørger om de kan se forskel vil de nok sige nej, hvis ikke du udpeger foreskellene for dem.
    Det er det jeg mener der er revolutionerede ved Voodoo kortet, at den faktiske forskel var synlig for alle og enhver med det samme !. Voodoo gjorde at vi slap fra de "blocky textures" til flydende teksturovergange og meget mere behageligt for øjet at se på, så det ikke ligende kludetæpper over det hele.
    --->> software rendering
    og nu med 3dfx voodoo
    see what i mean ?



    #27
    B@NG
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    09-05-2006 23:44:22
    Svar/Indlæg:
    3640/1231
    Det kan sikkert ikke gøres ligeså godt med software lige nu, men nu går udviklingen jo også kun én vej ;)

    Det mest sandsynlige og åbenlyse er da at det samme sker med Ageia som det gjorde med Voodoo, nemlig at de bliver nakket af en af giganterne, for at de så kan inkludere en komplet løsning i deres kort.

    Der er ingen tvivl om at de begge jo arbejder på at inkluderer PhysX'en, men det er helt sikkert ikke så let som de kunne ønske. Men klart at den af de to der køber Ageia står med stærke kort på hånden 8)

    Desuden tror jeg ikke helt på at konceptet med et addon kort slår igennem. Det bliver en for dyr løsning simpelthen :r

    Men for satan det kan se godt ud :o helt bestemt en lækker løsning for gamerne 8)



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    09-05-2006 23:49:17
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Det er da også en revolution når vi nu antager at vi i forvejen er blevet vant til den billedkvalitet vi har... Jeg har bare problemer med at sidestille det som en revolution af samme kaliber som 3dfx voodoo hvilket jo fik direkte og hurtig indflydelse i alle spil mv ...selvfølgelig startet i det små, men forskellen mellem de to tidligere "billeder" var stor



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    10-05-2006 00:14:10
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    #28 alt kan laves i software (næsten da =) ) - inklusiv alle de smarte 3D features. Om man vil kunne lide frameraten tvivler jeg dog meget på.

    Jeg er dog ikke enig i, at 3dfx og hardwareaccelereret 3D grafik er en større innovation end AGEIA og hardwareaccelereret fysik.

    Altså, klart nok at 3D rendering giver et større buzz, netop af den grund, at det er noget som ENHVER ville kunne se, frem for fysik, hvor det kræver lidt viden om computerspil. Det er nok også derfor OpenGL og Glide kom før PhysX ;).

    PhysX handler i meget større grad om de "usynlige" ting, som man bare forventer er i orden, men som egentlig aldrig har været det. Jeg tror man skal vænne sig til fysik i spil før man sådan rigtig bemærker det, hvis det lige pludselig fjernes.

    Teknologisk set ser jeg kun ét sted hvor PhysX bliver slået af 3dfx og det er på den rå ydelse. Hvis PhysX giver 10x ydelse i forhold til software afviklet fysik, så ville 3dfx\\\'s Voodoo i forhold have givet 100x ydelse. På andre punkter end det mener jeg, at PhysX skal sidestilles Voodoo - om ikke andet, så skal introduktionen af fysikkonceptet sidestilles med Voodoo :).

    Kvaliteten og naturtroheden af grafikken ville vi kunne have forbedret i det uendelige, uden egentlig at opnå et naturtro spil - kun med fysikken i orden kan man opnå det. Til gengæld går det også den anden vej - hvis ikke grafikken er der, så kan det være ligemeget med fysikken. Derfor AGEIAs "Gaming Power Triangle".



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    10-05-2006 00:35:13
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    #29: Jeps, men netop af den grund at den synlige forskel med voodoo var markant, er det min påstand at revolutionen her var af størrere kaliber da det netop var synligt for alle og enhver, selv dem der intet kender til det ... fx min mor ville nemt kunne se forskellen... hvis jeg derimod bad hende om at se det med PhsyX ville hun nok sige, "jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal kigge efter".... Det som der måske er den største teknologiske landvinding på papiret er ikke nødvendigvis efterlevet i praksis mht den menneskelige modtagelse af det.

    Hvis vi tager problemstillingen og vender den på hovedet og spørger hvad jeg bedst kunne leve uden i spil, så ville det være PhsyX - dette også vurderet ud fra den forudfattelse at man i forvejen er vant til "gfx kvaliteten". Men kunne i forestille jer at se realistisk fysik og effekter udførd i "kludetæppe-grafik" ? det tror jeg næppe. Når billedkvaliteten netop er der, er det nemmere at se forskellen mht fysikkens korrekte udførsel (da det ikke ligner pixel-blanding der ryger sammen) + effekterne.

    Det er så bare min egen personlige vurdering af tingene. :)



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    10-05-2006 10:47:31
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    hehe.. jeg har oftest tænkt på.. med 120transistorer og 130nm teknologi... fanme gamle sager..
    Hvordan det ville være med 300-400mio stk. på 80-90nm teknik. Jeg tror at Ageia sidder fast på markedet de næste par år. Selvom at nvidia/ati begynder at inkluderer løsningerne i deres grafikchip/grafikkort) tror jeg stadig at Ageia har et fortrin netop ved at være ad-on.

    BTW. Måske man skulle finde ud af om man kan bruge to af gangen :e



    W.e.S.t
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    10-05-2006 11:39:49
    Svar/Indlæg:
    312/44
    Jeg gætter på, som der også bliver skrevet lidt om i artiklen, at det blot er et spørgsmål om tid før de bliver opkøbt, PPU'en bliver lavet på 90 nanometer og bliver implementeret på næste genrations grafikkort fra ATI eller Nvidia.. Ville nu hellere se at det blev et selvstændigt firma, men tror bare at de får svært ved at nå ud over entusiastmarkedet med mindre det bliver implementeret på f.eks. gfx.. Men hvem ved.. Det kan jo også være det går stik den modsatte vej? :i



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    10-05-2006 11:50:43
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    Jeg forestiller mig AGEIA laver et fysikkort med integreret GFX :e



    #34
    CV
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    10-05-2006 12:16:09
    Svar/Indlæg:
    466/9
    #33 Så forestiller jeg mig nVidia lave et GFX med integreret PhysX PPU :i :e



    Huddy
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    10-05-2006 13:33:53
    Svar/Indlæg:
    1881/217
    Så forstiller jeg mig, at AMD laver en CPU med Integreret GFX, PhysX PPU og Intel :00





    Kim
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    10-05-2006 13:45:40
    Svar/Indlæg:
    772/50
    Btw. hvor mange har bestilt sin PPU? :P jeg venter spændt på min :D



    The
     
    Chefredaktør
    Tilføjet:
    10-05-2006 14:57:46
    Svar/Indlæg:
    4741/1690


    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    10-05-2006 17:21:29
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Skal ikke have nogen før de reelt kan bruges til noget samt at der reelt er noget der drager nytte af det. Lige nu er det IMO 2000kr for ingenting til et superbegrænset udvalg.
    Jeg kan godt undvære at bruge 2000kr på at få flottere eksplosioner i Ghost Recon 8)
    Om 1års tid har jeg nok et hvis det stadig er på markedet som add-on.



    Kenzoo
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    10-05-2006 21:51:33
    Svar/Indlæg:
    10/1
    Hej!

    Test af Asus Ageia kort på: www.anandtech.com/video/Showdo...

    Mv.



    Kenzoo
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    10-05-2006 22:10:47
    Svar/Indlæg:
    10/1
    Hej!

    For dem der er interesset i at se hvad kortet kan er der en en god test på www. enthusiast.hardocp.com

    Frame raten faldt til 20 fps i 800X600 i Splinter cell demoen som bruger HDR, desværre fortæller siden ikke hvilken hardware de bruger. Man skal så lige tage høje for at driver software og demo nok ikke er helt optimeret. Animationen af vand er dog elendig.

    Mv.



    FoxmanDK
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    11-05-2006 07:27:23
    Svar/Indlæg:
    6/0
    Att Woodgnome

    Nå men tak for en super artikel. Spændene læsning

    keep on trucking.!!!!!!!!! :)



    Hessi
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    11-05-2006 19:18:13
    Svar/Indlæg:
    1972/260
    Kanon artikel - Vil give dig ret i at GRAW ser mere mærkeligt ud end godt ud med PhysX kortet. Syret at alle partikler forsvinder efter et par sekunder. Så meget sjovt ud da tankene i videoen eksploderede og alle de småstumper så stort set ens ud og forsvandt ned i jorden efter et par sekunder.

    Men som du osse skriver i artiklen så er Cellfactor nok det spil der i øjeblikket viser en smule af hvad PhysX kan. Alle de videoer jeg har set af Cellfactor indtil videre har set super lækkert ud.

    Jeg tvivler dog stadig på om det er pengene/bøvlet værd da vi indtil videre ikke har set meget til spil der understøtter PhysX, derfor venter jeg med at tage beslutningen når vi i hvert fald har set 5 "gode" spil udnytte PhysX.

    Endnu engang - Fed artikel - glæder mig til du vender tilbage til den og tester flere spil. :e



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    12-05-2006 15:06:55
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    www.vr-zone.com har også lige testet kortet.
    Her finder de faktisk ud af, at dette kort er meget cpu-begrænset.... En dualcore på 2.2Ghz har kun halv framerate end hvis PPU'en var slået fra... ved 2.6Ghz (FX60) ser det faktisk straks bedre ud :)
    Hvilket self er sindsyge krav i sig selv.



    Lars_hjort
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    12-05-2006 15:45:24
    Svar/Indlæg:
    1900/33
    #43 Så bliver der ikke noget UT2007 på min K7'er:(

    /Lars



    [G.N.U.]
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-05-2006 02:03:42
    Svar/Indlæg:
    2175/21
    nyttesløst simpelthen nyttesløst...der er intet behov eller reel efterspørgsel fra forbrugernes side på dette....men det kommer da helt sikkert...engang...men hvad koster det så til den tid, og er der andre alternativer til det...svært at sige.



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    13-05-2006 09:34:48
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #45: nVidia skulle ifølge flere rygter være klar med noget fysik-engine (HavokFX) her i løbet af sommeren.. tror det var anandtech jeg så det hos...
    Jeg tror helt sikkert det slår igennem´.. Ageia har nu været de første, og slået deres navn fast... Spørgsmållet er jo om det er nok til at holde sig på markedet.



    Lars_hjort
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-05-2006 09:41:12
    Svar/Indlæg:
    1900/33
    #46 Her er noget fra NEoseeker!

    /Lars



    Eskimow
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    22-05-2006 21:29:51
    Svar/Indlæg:
    431/38
    Eafter min mening en absolut tiltalende idé men man bør nok vente et lille års tid med at købe, af hensyn til prisen(Moores lov), og teknologien, på både hardware, og softwaresiden der nok ikke er helt i top endnu…
    Men det kommer vel :00

    Ellers er det efter min mening er über fed og vældig innovativ idé, det kommer der sgu nok en smule spas udad.:D




    megabass
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    02-06-2006 20:16:31
    Svar/Indlæg:
    4/0
    http://www.warp2search.net/mod...


    How to Get Cell Factor Working with No Physx Card



    AzeOne
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    31-10-2007 14:06:27
    Svar/Indlæg:
    282/12
    Er dette kort stadig aktuelt i disse 8800 gt, ultra tider ?
    Er der kommet masser af fede spil der udnytter PhysX kortet ?

    Eller er det spild af penge ?



    Eskimow
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    31-10-2007 20:26:43
    Svar/Indlæg:
    431/38
    #50 Ja det er stadig aktuelt, men der kummer jo snart noget UT så vi kan lege igen 🙂


    AzeOne
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    01-11-2007 03:38:37
    Svar/Indlæg:
    282/12
    #51 Ja jeg har kigget lidt på nettet og der er da nogle spil der understøtter det.
    Men jeg syntes det er for lidt i forhold til hvad kortet koster.

    Men fedt med UT jeg glæder mig også 😀