Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: BFG Technologies
DK distributør: n/a

Testen



Installationen gik som sagt uden problemer og kortet har ikke voldt nogen problemer. Blæseren på kortet kører altid fuld hastighed, hvilket er knap så rart, da blæseren helt klart er hørbar. Det er dog langt fra f.eks. et Geforce 7800GT (full speed) eller Geforce 6600GT - en rimelig sammenligning ville være et stock køleren på Radeon X800XL, så det må siges at være ganske rimeligt. Ved idle er kortet lunt og temperaturen stiger lidt under load. Dog langt fra at man kan brænde fingrene, men BFG burde måske overveje en lidt større køler både pga. støjniveauet og for at holde temperaturerne lidt lavere, da det godt kunne blive et problem i et lukket kabinet med lav luftgennemstrømning.

Test setup:
  • CPU: AMD Athlon 64 FX-53, AMD CPU v1.2.2.2 driver.

  • Bundkort: MSI K8N SLI, 1GHz HyperTransport, 200MHz clock signal, NVIDA nForce 4 v6.70 driver.

  • RAM: 2x512MB Mushkin PC3200 Special DDR RAM @ 200 MHz, CL2.0-2-2-5-1T.

  • Primært grafikkort: BFG Geforce 7600GT, PCI-E, 256 MB, NVIDIA ForceWare v84.21 driver.

  • Sekundært grafikkort: Inno3D Geforce 7800GT, PCI-E, 256 MB, NVIDIA ForceWare v84.21 driver.

  • HDD: Western Digital RE, SATA300, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB Cache.

  • OS: Windows XP Professional med SP2.


  • Jeg har valgt at lade det sædvanlige reference grafikkort sidde i maskinen, for at kunne skifte imellem de to grafikkort og derved afgøre, om disse udgør en flaskehals. Bundkortet har været opsat til SLI og hvert grafikkort har derfor kørt med en båndbredde på x8 PCI-E lanes frem for x16.

    Testprogrammer:
  • 3DMark2005 build 120.

  • 3DMark2006 build 102.

  • Far Cry - Rebellion timedemo.

  • Half-Life 2 - Canals timedemo.

  • Ghost Recon - Advanced Warfighter.

  • CellFactor.

  • Bet on Soldier: Blood Sport.


  • Far Cry og Half-Life 2 er kørt med to detaljergrader, High og Low. High er i opløsningen 1280x1024 med 4x Anti-Aliasing og 8x Anisotrofisk Filtrering mens Low er i opløsningen 640x480 med Anti-Aliasing og Anisotrofisk Filtrering deaktiveret.

    Ghost Recon, CellFactor og Bet on Soldier er alle på AGEIATs liste over PhysX understøttende spil og er blevet afviklet i 1280x1024 med Anti-Aliasing og Anisotrofisk Filtrering deaktiveret.

    3DMark 2005 & 3DMark 2006:


    Hverken 3DMark 2005 eller det nyere 2006 ser ud til at kunne udnytte PhysX.

    Half-Life 2 & Far Cry:


    Både Far Cry og Half-Life 2, der som bekendt har en del fysik, er jævnt kedelige oplevelser når man sætter PhysX kortet i. Der er ingen nye effekter at spore og ydelsen ændrer sig på ingen måde uanset detaljegrad.

    Hvad kan man så bruge dette til? Dette understreger en vigtig pointe ved PhysX som er, at PhysX kan ikke give nogle fordele i spil, der ikke er lavet til PhysX, hverken grafisk eller renderingsmæssigt. PhysX er ikke bagudkompatibelt og bliver det ikke, da der er udviklet en separat API til PhysX, som spillene ganske simpelt ikke er programmeret til. Man kunne forestille sig, at der kunne laves patches til gamle spil, men dette er højst usandsynligt, da det er et kæmpe arbejde og vil kræve, at store dele af spilkoden skrives om. I Hexus' review, som er skrevet af en fritids 3D progammør, er kommentaren den samme: PhysX understøttelse skal implementeres fra bunden af. Alt andet vil kun give anledning til frustrerede programmører.

    Hvordan ser det så ud i spil, som rent faktisk understøtter PhysX?


    Bet on Soldier: Blood Sport:



    Bet on Soldier: Blood Sport var det første spil jeg startede op med PhysX kortet installeret. Efter at have kigget forgæves efter PhysX indstillinger i settings menuen startede på campaign. Umiddelbart var der ikke noget ud over det ordinære at bemærke, men jeg valgte at spille videre, for at få et ordentligt indtryk af spillet, før jeg prøvede det uden PhysX kortet. Som sagt så gjort. Efter jeg havde taget kortet ud startede jeg igen spillet og fortsatte min campaign, dog uden nogen synlige forskelle. Ganske underligt - måske der skulle en patch til? Lige lidt hjalp det og effekterne, som er blevet vist i diverse videoer rundt omkring på nettet udeblev. Bet on Soldier: Blood Sport efterlader en ret flad fornemmelse, men det er selvfølgelig forståeligt, når jeg ikke har kunnet slå PhysX til i spillet. At dette er tilfældet skyldes sikkert, at der er blevet brugt en anden udgave af spillet i de videoer, som kan findes på nettet.


    Ghost Recon: Advanced Warfighter:



    Efter skuffelsen med Bet on Soldier gik jeg videre til Ghost Recon for at se, om der var lidt mere liv i dette. Efter at installeret spillet startede jeg med at kigge efter PhysX indstillinger og måtte endnu en gang konstatere, at disse også glimrer ved sit fravær i Ghost Recon. Nuvel, jeg fortsatte til start af en campaign. Efter at have brugt 2 minutter på at dale ned i en faldskærm kunne jeg begynde at undersøge sagen nærmere. Et par skud mod vej og vægge afslørede hurtigt, at antallet af flyvende småstumper var større, end hvad man sædvanligvis kunne forvente. Et par skud mod nogle bildæk gav anledning til flade dæk, men var alt PhysX havde at byde på? Umiddelbart virkede det jo ikke så voldsomt imponerede - lige indtil man kastede sin første granat. Når man selv får lov til at sidde foran skærmen, sidder man bare og kigger underligt på hvad der lige skete. Det er ganske imponerende, men hvordan ser det ud, når de første "wow's" har lagt sig? Personligt synes jeg ikke kortet lever op til den hype der har været omkring det - i hvert fald ikke i Ghost Recon. Det er da klart en forbedring i forhold til tidligere, men at købe et PhysX kort til ca. 2.000 kr. for at spille Ghost Recon med et par ekstra fysikeffekter er nok lige i overkanten. Det er selvfølgelig meget subjektivt, hvad folk mener om dette, bedøm selv:

    Ghost Recon: Advanced Warfighter med PhysX:
    http://www.hwt.dk/images/litt2/download/Physx/GRAW%20PhysX.avi (33,1 MB) (I skal ha rigtig god tålmodighed med at hente demoen - der kan gå helt op til 8-10 minutter før den er hentet ned)

    Ghost Recon: Advanced Warfighter uden PhysX:
    http://www.hwt.dk/images/litt2/download/Physx/GRAW%20No%20PhysX.avi (31,8 MB) (I skal ha rigtig god tålmodighed med at hente demoen - der kan gå helt op til 8-10 minutter før den er hentet ned)



    CellFactor:



    CellFactor fik jeg fat i, da testen nærmede sig sin afslutning og det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg på dette tidspunkt ikke havde fået indfriet mine forventninger. En mulig konklusion pegede på, at man nok blev nødt til at vente på hvad fremtidige spil, såsom Unreal Tournamet 2007 kunne fremvise, men CellFactor fik hurtigt lavet om på dette.

    CellFactor er et af de spil, som kræver at man har et PhysX kort installeret og i AGEIATs review guide forklares hvordan man spiller spillet med PhysX installeret og uden PhysX installeret. Citat fra guiden til uden PhysX installeret: "It's simply not possible". Nå ja, ok, så er det vist på plads ;).

    At spille det med PhysX er til gengæld en oplevelse fra sig. Fra man blæser den første granat af til man afslutter spillet sidder man bare og måber. Hvis Ghost Recon gav et "wow", så giver CellFactor et "wow" x10. Det er ganske simpelt over al forventning og selv gameplayet er bygget op omkring fysikken. Oveni dette vil jeg vove at påstå, at dette kun er toppen af isbjerget.

    Det giver ikke den helt samme kriblen i fingrene, som det i sin tid gjorde, når man fyrede op under Quake 2 i 3dfx Glide med et Voodoo 2, men det er meget tæt på. Glansen falmer selvfølgelig også med tiden i CellFactor, men det er alligevel langt fra på samme måde, som i Ghost Recon. Før jeg prøvede CellFactor tvivlede jeg, men efter at have prøvet det er jeg overbevist. Den enorme skala i CellFactor gør, at man ikke kan undgå at blive revet med. Hvis der bliver lavet flere spil, som udnytter PhysX mindst lige så godt som CellFactor, så mener jeg klart at de 2.000 kr. er værd at give ud. Igen er det subjektivt hvad folk mener, men som minimum skylder man sig selv, at prøve PhysX i et spil som CellFactor.

    CellFactor med PhysX:
    http://www.hwt.dk/images/litt2/download/Physx/CellFactor.avi (92,8 MB) (I skal ha rigtig god tålmodighed med at hente demoen - der kan gå helt op til 8-10 minutter før den er hentet ned)


    CellFactor uden PhysX:
    "It's simply not possible" ;).


    Mht. ydelsen af PhysX kortet har jeg valgt at henvise til Hexus.net og Anandtech, da jeg ikke har haft mulighed for at lave en timedemo i Ghost Recon og derfor ikke har et grundlag for at udtale mig om ydelsen.

    Både Anandtech og Hexus.net er kommet frem til konklusionen, at man rent faktisk mister FPS i Ghost Recon. Dette kan skyldes øget pres på eksempelvis CPU'en eller programmeringen og endda selve PhysX kortet. Det skal dog nævnes, at Anandtech ikke mener det går ud over spiloplevelsen, men lader det alligevel være op til læseren at afgøre, om det er det værd.

    På sin vis virker det dumt, at et ekstra kort til at tage sig af fysikberegningerne rent faktisk giver lavere ydelse, om end der er flere og mere imponerende effekter. Målet er klart at få bedre ydelse ved at aflaste CPU'en eller som minimum holde sig på samme niveau med de ekstra effekter slået til. Om dette bliver tilfældet kan kun tiden vise.

    Links til Hexus.net og Anandtechs reviews:
    Hexus.net: http://www.hexus.net/content/item.php?item=5492
    Anandtech: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2751
    FoxmanDK
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:27:58
    Svar/Indlæg:
    6/0
    har du evt prøvet med 7900gtx ? istedet for det ageia physx kort (Ghost Recon tænkes der på her)



    #2
    CV
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:30:34
    Svar/Indlæg:
    466/9
    Du har kabelrod :e :p


    Ej, god test. Fik en masse af vide om PhysX tekniken. Så det takker jeg for. :e



    Huddy
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:36:05
    Svar/Indlæg:
    1881/217
    #1

    Testen er ikke lavet med henblik på at teste spillet Ghost Recon.

    Det er udelukkende for at teste Ageia PhysX kortet og for at se hvad det kan trække :)



    KiloDunse
     
    Programmør
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:43:31
    Svar/Indlæg:
    1605/96
    Gad vide om kortet vil kunne hjælpe lidt til med opgaver i programmer som 3D Studio Max, Maya osv. Eller andre tekniske programmer, hvor fysik spiller en stor rolle. :00



    beatmore
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:47:17
    Svar/Indlæg:
    3943/44
    #4 kun hvis programmet er skrevet til det.



    KiloDunse
     
    Programmør
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:52:17
    Svar/Indlæg:
    1605/96
    #4 ... Mon ikke det kommer.



    KiloDunse
     
    Programmør
    Tilføjet:
    08-05-2006 13:56:03
    Svar/Indlæg:
    1605/96
    "The AGEIA PhysX plug-in for 3ds Max brings game physics closer to the artist by allowing 3ds Max users to create finely tuned physics models and test them without leaving the familiar 3ds Max environment. This simplifies the entire game development workflow and provides new creative options at every stage of the pipeline."

    Ken Pimentel
    Senior Product Manager for Animation for Autodesk


    http://www.ageia.com/developer...



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 14:26:11
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    #1 jeg forstår ikke spørgsmålet. I øvrigt har jeg ikke lige 7900GTX til at ligge og flyde =)



    Emillos
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 14:51:28
    Svar/Indlæg:
    14079/622
    Fint review :)...
    Jeg glæder mig til at der kommer bedre understøttelse. På nuværende tidspunkt vil jeg i hvert fald ikke end overveje at købe det.

    Forresten:
    "PPU'en fra AGEIA er lavet på 130 nanometer fabrikationsprocess, hvor ATI's nyeste grafikchips også ligger.."

    ATi benytter 90nm, og går snart ned til 80nm :)



    #10
    Suns
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 15:27:35
    Svar/Indlæg:
    66/8
    Ærgeligt jeg har en bærbar :00 Glæder mig til at se UT2007 med sådan et PhysX :e



    HrHansen
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 17:46:46
    Svar/Indlæg:
    8/0
    Lyder som en lækker ting! Specielt når sommeren er gået og spil udviklerne har haft tid til at lege med mulighederne. Jeg er helt enig med #1 i at det er på dørtrinet til noget stort. Hvis så bare udviklerne tager hånd omkring det, for Gamerne har nok ikke det store problem i at kaste 300USD efter sejere spil. Jeg ville ihvertfalg ikke have et problem med det.





    Anonym20219355916
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 18:06:43
    Svar/Indlæg:
    6181/270
    jeg syns det lyder godt med det kort, kan næsten ikke vente med at få fingerne i det/dem 8)



    #13
    PRJ
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 18:29:33
    Svar/Indlæg:
    1249/247
    Det er sku potentiale i det kort...

    Synd jeg har ikke plads på mit motherboard, har kun én PCI- E x1 slot ledig ( øverste slot på DFI SLI-D )

    Har i set om det kommer i den port type?

    PRJ





    Johanno
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 19:24:46
    Svar/Indlæg:
    81/20
    Hvad med alle de multi core cpuèr kan man ikke forestille sig at programøre udnyter dette, og udspiller PhysX eller laver noget ligsom 3dnow, på en cpu, så undgår du også beggrænsningen på Pci porten? :i



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    08-05-2006 19:33:47
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #14 de er stadig ikke alvet specifikt til det.. både nvidia og ATi mener at deres grafikkort kan det samme.. men det kærver altså nogle chips der har dobbelt så amnge transistorer og langt mere sindsyge ram.. og dermed væsentlig dyrere at producere. En dualcore vil da også kunne gøre det... men vist nok kun 1/10 af physX ydelse.



    !-!Shake!-!
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-05-2006 20:53:57
    Svar/Indlæg:
    3944/384
    Jeg kan kun sige: Skuffende :l ( Alstå kort, ikke artiklen )


    Shake



    Kenzoo
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    08-05-2006 23:32:51
    Svar/Indlæg:
    10/1
    Hej!

    Man kan godt undre sig over dette korts fremkommede, idét at det er meningen at vi skal have tripelcore, hvad skal den sidste core så lave?

    Man vil nu flytte beregningerne over på et seperat kort, som før blev varetaget af Cpu, altså skabe et behov!

    Skal så kortet skiftes lige så tit som grafikkortet, Ageia kan næppe leve af at sælge kortet en gang til Computer køber.

    Efterhånden er det billiger at spille på en X-box eller playstation også skifte den hver gang der komme en ny.

    Det undre mig ikke at der er fald i Frame pr sekund, idét kortet, grafikkortet, Cpu skal arbejde sammen, det må give fald i frames.

    www. pcper.com/article.php?aid=245
    Honestly, it would be a hard sell to most users to ask them to pay as much as 250 dollars ekstra for a product that preform the way we saw here!
    The drifference between having a PhysX card og not having one are not as dramatic as i had first hoped they woud be.

    Mv.



    #18
    sko
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    09-05-2006 07:50:52
    Svar/Indlæg:
    1954/464
    # 17..selv om fremtidens cpu har flere kerner, så synes jeg alligevel at physx kortet har sin berettigelse..

    Som der også skrives i testen:
    "Et eksempel på de arkitekturmæssige fordele i PPU'en, er den interne båndbredde, som er på intet mindre end 2 Tb/s! Til sammenligning kan et grafikkort, selv med en 512 bit intern bus ved samme hastighed som kernen, ikke engang opnå 350 Gb/s. For CPU'er ser tallet endnu værre ud. "

    Så selv med flere kerner, så skal der nok blive nok at lave..og en PPU den fordel at den er lavet kun med det ene formål at lave fysikberegninger..


    Man vil nu flytte beregningerne over på et seperat kort, som før blev varetaget af Cpu, altså skabe et behov
    Ja, men alt går vel ud på at skabe et behov...der er jo heller ingen der siger at man skal have 512 mb ram på sit gfx, eller køre med fuld AA/AF...men alligevel er så er det lavet, for de mennesker der gerne vil bruge det...så inderst inde er der jo et behov for at ens spil ser så godt ud som muligt...

    Skal så kortet skiftes lige så tit som grafikkortet, Ageia kan næppe leve af at sælge kortet en gang til Computer køber
    Det kunne man måske godt forestille sig...kortet fra BFG har jo kun 128 mb GDDR3. I takt med at ram forbedres, kunne man jo forestille sig at det udskiftes, der sættes mere på, og at chippen forbedres, ligesom ATI og Nvidia har forbedret deres grafikchips..

    Man skal huske at konceptet, og kortet er på begynderstadiet....om det bliver en succes er der jo pt ingen der ved.

    Som Woodgnome siger i testen, så er der ikke meget at se i nogle af titlerne.

    Men Cell Factor spillet, som jo er lavet til Physx giver en helt anden oplevelse...

    Så der er nok ingen tvivl om at når udviklerne kommer med titler der i højere grad understøtter Physx, så vil man kunne se stor forskel...







    stue112
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    09-05-2006 09:58:18
    Svar/Indlæg:
    154/21
    jeg glæder mig til at få sat et physx kort i min kommende computer. Det var også på tide at de optimerede en chip kun med det formål at beregne "fysikken" da de eksisterende cpu'er er optimeret til andet formål og derfor ikke fungere helt optimalt ved fysiske beregninger. Det er faktisk en trend der er ved at slå igennem nemlig at der bliver udviklet specielle chip der er optimeret til kun at kunne udføre en speciel regneopgave. På den måde vil det være muligt at få langt bedre ydelse og lavere varmeforbrug end i dag.





    Nosferatu
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    09-05-2006 10:35:51
    Svar/Indlæg:
    2029/63
    Så længe det ikke giver driver konflikter, driller mig når jeg ikke bruger det, så skal jeg da bestemt have et.





    FoxmanDK
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    09-05-2006 10:47:25
    Svar/Indlæg:
    6/0
    # 8 det var bare for om et evt større kort ik kunne opnå de samme effekter. skud i/granat exp. !!!!!



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    09-05-2006 15:39:40
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Tja lad os se på det igen om 1års tid. Jeg er dog ikke enig i sammenligningen med at PhysX er lige så revolutionerede som 3dfx var med dere 3d afvikling og biliniær filtering. 3D kortet tillader dig at "se" noget på skærmen, det gør PhysX ikke.
    Jeg tror dog mere på at fremtiden ville være PhsyX med embedded memory (fra Bitboys dagene) implementeret på GFX, så begynder det at ligne noget !.



    Kim
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    09-05-2006 18:37:44
    Svar/Indlæg:
    772/50
    #22 det passer da ikke, 3DFX Voodoo ga ikke noget som helst(da du ville kunne "Software lave" de andre ting), den håndterede 3d meget bedre, og derfor kunne gøre det meget flottere, med flere effekter osv, det her vil jeg helt klart sige er ligeså revolutionerende, du kan jo også se det røg er ikke bare animeret længere, i fremtiden vil vi se vand der bølger som var det virkeligt :D, jeg tror dog ikke den her bliver en del af Grafikkortet, ved self ikke, men syns bare ikke det passer ind, på den anden side det er begge to noget visuelt i den sidste ende. Frygter så bare at Ageia får lidt samme problem som 3DFX, da både ATI og nVidia har sagt at de har gang i lignende,



    aigh!
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    09-05-2006 18:50:17
    Svar/Indlæg:
    529/97
    Smuk artikel. Jeg syntes dog der kunne have været fler forklaringer af hvad du oplevede af kortet, fx kunne du have kørt et andet spil der understøtter det, eller ihvertfald prøvet lidt fler funktioner af i Ghost Recon, for meget hurtigt giver det de fleste et skeptisk syn på kortet når du forklarer at der ikke var særligt meget nyt at se...



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    09-05-2006 22:38:32
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    #21 hvis man skal tro AGEIA, så er CPU'er og grafikkort slet ikke i stand til at beregne fysik i samme omfang som PhysX kortet, selv om alle ressourcerne blev sat ind på det - kan selvfølgelig bare være noget de siger ;)

    #22 præcis som #23 siger, så kunne 3dfx's Voodoo absolut ingenting, som ikke kunne gøres i software. Det samme gælder for PhysX. Voodoo og PhysX er bare en hel del bedre til det.

    #24 der er ikke så voldsomt mange andre spil, som understøtter PhysX, som jeg har haft mulighed for at få fat i. Mht. Ghost Recon, så er der fvirkelig ikke meget andet end det mine videoklip viser. I HardOCPs review af kortet skriver de, at PhysX virker som en last minute change i Ghost Recon og jeg må faktisk erklære mig enig med dem. Det er bare lidt ekstra lir i Ghost Recon og så er der nogle små dumme fejl såsom, at alle de flyvende småstumper er 100 % ens og i øvrigt forsvinder efter 2 sekunder.

    Når først "wow-følelsen" har lagt sig i Ghost Recon, er det forbavsende uinteressant med PhysX, da det ikke giver andet end visuelle effekter. De fysik effekter der findes, afvikles også når man ikke har PhysX kortet i - f.eks. at biler bliver skubbet væk fra en eksplosion og en lastbilcontainer bliver væltet.



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    09-05-2006 23:31:35
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    #23/25: Jeg har endnu ikke set noget i software-mode lave biliniarfiltering ? Jeg vil gerne se et spil (ældre) afvilket i software mode der ser præcis ud som fx Voodoo1 lavede det i glide !.
    Det jeg mener med at Voodoo er mere revolutionerede er at det faktisk gav en klar og tydelig visuelt kvalitets forskel der langt overgik software renderingen ! Spørg enhver i dag om ikke de kan se forskel på software og 3D mode kørsel på voodoo ! Hvis du skal vise nogen noget med PhysX og uden PhsyX så er jeg sikker på du skal have fat i nogle HW-geeks som kan se og bemærker forskellen, hvis du bare hiver "the average person" ind fra gaden og spørger om de kan se forskel vil de nok sige nej, hvis ikke du udpeger foreskellene for dem.
    Det er det jeg mener der er revolutionerede ved Voodoo kortet, at den faktiske forskel var synlig for alle og enhver med det samme !. Voodoo gjorde at vi slap fra de "blocky textures" til flydende teksturovergange og meget mere behageligt for øjet at se på, så det ikke ligende kludetæpper over det hele.
    --->> software rendering
    og nu med 3dfx voodoo
    see what i mean ?



    #27
    B@NG
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    09-05-2006 23:44:22
    Svar/Indlæg:
    3640/1231
    Det kan sikkert ikke gøres ligeså godt med software lige nu, men nu går udviklingen jo også kun én vej ;)

    Det mest sandsynlige og åbenlyse er da at det samme sker med Ageia som det gjorde med Voodoo, nemlig at de bliver nakket af en af giganterne, for at de så kan inkludere en komplet løsning i deres kort.

    Der er ingen tvivl om at de begge jo arbejder på at inkluderer PhysX'en, men det er helt sikkert ikke så let som de kunne ønske. Men klart at den af de to der køber Ageia står med stærke kort på hånden 8)

    Desuden tror jeg ikke helt på at konceptet med et addon kort slår igennem. Det bliver en for dyr løsning simpelthen :r

    Men for satan det kan se godt ud :o helt bestemt en lækker løsning for gamerne 8)



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    09-05-2006 23:49:17
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Det er da også en revolution når vi nu antager at vi i forvejen er blevet vant til den billedkvalitet vi har... Jeg har bare problemer med at sidestille det som en revolution af samme kaliber som 3dfx voodoo hvilket jo fik direkte og hurtig indflydelse i alle spil mv ...selvfølgelig startet i det små, men forskellen mellem de to tidligere "billeder" var stor



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    10-05-2006 00:14:10
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    #28 alt kan laves i software (næsten da =) ) - inklusiv alle de smarte 3D features. Om man vil kunne lide frameraten tvivler jeg dog meget på.

    Jeg er dog ikke enig i, at 3dfx og hardwareaccelereret 3D grafik er en større innovation end AGEIA og hardwareaccelereret fysik.

    Altså, klart nok at 3D rendering giver et større buzz, netop af den grund, at det er noget som ENHVER ville kunne se, frem for fysik, hvor det kræver lidt viden om computerspil. Det er nok også derfor OpenGL og Glide kom før PhysX ;).

    PhysX handler i meget større grad om de "usynlige" ting, som man bare forventer er i orden, men som egentlig aldrig har været det. Jeg tror man skal vænne sig til fysik i spil før man sådan rigtig bemærker det, hvis det lige pludselig fjernes.

    Teknologisk set ser jeg kun ét sted hvor PhysX bliver slået af 3dfx og det er på den rå ydelse. Hvis PhysX giver 10x ydelse i forhold til software afviklet fysik, så ville 3dfx\\\'s Voodoo i forhold have givet 100x ydelse. På andre punkter end det mener jeg, at PhysX skal sidestilles Voodoo - om ikke andet, så skal introduktionen af fysikkonceptet sidestilles med Voodoo :).

    Kvaliteten og naturtroheden af grafikken ville vi kunne have forbedret i det uendelige, uden egentlig at opnå et naturtro spil - kun med fysikken i orden kan man opnå det. Til gengæld går det også den anden vej - hvis ikke grafikken er der, så kan det være ligemeget med fysikken. Derfor AGEIAs "Gaming Power Triangle".



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    10-05-2006 00:35:13
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    #29: Jeps, men netop af den grund at den synlige forskel med voodoo var markant, er det min påstand at revolutionen her var af størrere kaliber da det netop var synligt for alle og enhver, selv dem der intet kender til det ... fx min mor ville nemt kunne se forskellen... hvis jeg derimod bad hende om at se det med PhsyX ville hun nok sige, "jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal kigge efter".... Det som der måske er den største teknologiske landvinding på papiret er ikke nødvendigvis efterlevet i praksis mht den menneskelige modtagelse af det.

    Hvis vi tager problemstillingen og vender den på hovedet og spørger hvad jeg bedst kunne leve uden i spil, så ville det være PhsyX - dette også vurderet ud fra den forudfattelse at man i forvejen er vant til "gfx kvaliteten". Men kunne i forestille jer at se realistisk fysik og effekter udførd i "kludetæppe-grafik" ? det tror jeg næppe. Når billedkvaliteten netop er der, er det nemmere at se forskellen mht fysikkens korrekte udførsel (da det ikke ligner pixel-blanding der ryger sammen) + effekterne.

    Det er så bare min egen personlige vurdering af tingene. :)



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    10-05-2006 10:47:31
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    hehe.. jeg har oftest tænkt på.. med 120transistorer og 130nm teknologi... fanme gamle sager..
    Hvordan det ville være med 300-400mio stk. på 80-90nm teknik. Jeg tror at Ageia sidder fast på markedet de næste par år. Selvom at nvidia/ati begynder at inkluderer løsningerne i deres grafikchip/grafikkort) tror jeg stadig at Ageia har et fortrin netop ved at være ad-on.

    BTW. Måske man skulle finde ud af om man kan bruge to af gangen :e



    W.e.S.t
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    10-05-2006 11:39:49
    Svar/Indlæg:
    312/44
    Jeg gætter på, som der også bliver skrevet lidt om i artiklen, at det blot er et spørgsmål om tid før de bliver opkøbt, PPU'en bliver lavet på 90 nanometer og bliver implementeret på næste genrations grafikkort fra ATI eller Nvidia.. Ville nu hellere se at det blev et selvstændigt firma, men tror bare at de får svært ved at nå ud over entusiastmarkedet med mindre det bliver implementeret på f.eks. gfx.. Men hvem ved.. Det kan jo også være det går stik den modsatte vej? :i



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    10-05-2006 11:50:43
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    Jeg forestiller mig AGEIA laver et fysikkort med integreret GFX :e



    #34
    CV
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    10-05-2006 12:16:09
    Svar/Indlæg:
    466/9
    #33 Så forestiller jeg mig nVidia lave et GFX med integreret PhysX PPU :i :e



    Huddy
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    10-05-2006 13:33:53
    Svar/Indlæg:
    1881/217
    Så forstiller jeg mig, at AMD laver en CPU med Integreret GFX, PhysX PPU og Intel :00





    Kim
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    10-05-2006 13:45:40
    Svar/Indlæg:
    772/50
    Btw. hvor mange har bestilt sin PPU? :P jeg venter spændt på min :D



    The
     
    Chefredaktør
    Tilføjet:
    10-05-2006 14:57:46
    Svar/Indlæg:
    4741/1690


    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    10-05-2006 17:21:29
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Skal ikke have nogen før de reelt kan bruges til noget samt at der reelt er noget der drager nytte af det. Lige nu er det IMO 2000kr for ingenting til et superbegrænset udvalg.
    Jeg kan godt undvære at bruge 2000kr på at få flottere eksplosioner i Ghost Recon 8)
    Om 1års tid har jeg nok et hvis det stadig er på markedet som add-on.



    Kenzoo
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    10-05-2006 21:51:33
    Svar/Indlæg:
    10/1
    Hej!

    Test af Asus Ageia kort på: www.anandtech.com/video/Showdo...

    Mv.



    Kenzoo
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    10-05-2006 22:10:47
    Svar/Indlæg:
    10/1
    Hej!

    For dem der er interesset i at se hvad kortet kan er der en en god test på www. enthusiast.hardocp.com

    Frame raten faldt til 20 fps i 800X600 i Splinter cell demoen som bruger HDR, desværre fortæller siden ikke hvilken hardware de bruger. Man skal så lige tage høje for at driver software og demo nok ikke er helt optimeret. Animationen af vand er dog elendig.

    Mv.



    FoxmanDK
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    11-05-2006 07:27:23
    Svar/Indlæg:
    6/0
    Att Woodgnome

    Nå men tak for en super artikel. Spændene læsning

    keep on trucking.!!!!!!!!! :)



    Hessi
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    11-05-2006 19:18:13
    Svar/Indlæg:
    1972/260
    Kanon artikel - Vil give dig ret i at GRAW ser mere mærkeligt ud end godt ud med PhysX kortet. Syret at alle partikler forsvinder efter et par sekunder. Så meget sjovt ud da tankene i videoen eksploderede og alle de småstumper så stort set ens ud og forsvandt ned i jorden efter et par sekunder.

    Men som du osse skriver i artiklen så er Cellfactor nok det spil der i øjeblikket viser en smule af hvad PhysX kan. Alle de videoer jeg har set af Cellfactor indtil videre har set super lækkert ud.

    Jeg tvivler dog stadig på om det er pengene/bøvlet værd da vi indtil videre ikke har set meget til spil der understøtter PhysX, derfor venter jeg med at tage beslutningen når vi i hvert fald har set 5 "gode" spil udnytte PhysX.

    Endnu engang - Fed artikel - glæder mig til du vender tilbage til den og tester flere spil. :e



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    12-05-2006 15:06:55
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    www.vr-zone.com har også lige testet kortet.
    Her finder de faktisk ud af, at dette kort er meget cpu-begrænset.... En dualcore på 2.2Ghz har kun halv framerate end hvis PPU'en var slået fra... ved 2.6Ghz (FX60) ser det faktisk straks bedre ud :)
    Hvilket self er sindsyge krav i sig selv.



    Lars_hjort
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    12-05-2006 15:45:24
    Svar/Indlæg:
    1900/33
    #43 Så bliver der ikke noget UT2007 på min K7'er:(

    /Lars



    [G.N.U.]
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-05-2006 02:03:42
    Svar/Indlæg:
    2175/21
    nyttesløst simpelthen nyttesløst...der er intet behov eller reel efterspørgsel fra forbrugernes side på dette....men det kommer da helt sikkert...engang...men hvad koster det så til den tid, og er der andre alternativer til det...svært at sige.



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    13-05-2006 09:34:48
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #45: nVidia skulle ifølge flere rygter være klar med noget fysik-engine (HavokFX) her i løbet af sommeren.. tror det var anandtech jeg så det hos...
    Jeg tror helt sikkert det slår igennem´.. Ageia har nu været de første, og slået deres navn fast... Spørgsmållet er jo om det er nok til at holde sig på markedet.



    Lars_hjort
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    13-05-2006 09:41:12
    Svar/Indlæg:
    1900/33
    #46 Her er noget fra NEoseeker!

    /Lars



    Eskimow
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    22-05-2006 21:29:51
    Svar/Indlæg:
    431/38
    Eafter min mening en absolut tiltalende idé men man bør nok vente et lille års tid med at købe, af hensyn til prisen(Moores lov), og teknologien, på både hardware, og softwaresiden der nok ikke er helt i top endnu…
    Men det kommer vel :00

    Ellers er det efter min mening er über fed og vældig innovativ idé, det kommer der sgu nok en smule spas udad.:D




    megabass
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    02-06-2006 20:16:31
    Svar/Indlæg:
    4/0
    http://www.warp2search.net/mod...


    How to Get Cell Factor Working with No Physx Card



    AzeOne
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    31-10-2007 14:06:27
    Svar/Indlæg:
    283/12
    Er dette kort stadig aktuelt i disse 8800 gt, ultra tider ?
    Er der kommet masser af fede spil der udnytter PhysX kortet ?

    Eller er det spild af penge ?



    Eskimow
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    31-10-2007 20:26:43
    Svar/Indlæg:
    431/38
    #50 Ja det er stadig aktuelt, men der kummer jo snart noget UT så vi kan lege igen 🙂


    AzeOne
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    01-11-2007 03:38:37
    Svar/Indlæg:
    283/12
    #51 Ja jeg har kigget lidt på nettet og der er da nogle spil der understøtter det.
    Men jeg syntes det er for lidt i forhold til hvad kortet koster.

    Men fedt med UT jeg glæder mig også 😀