Om PPU'en
AGEIATs Physics Processing Unit (PPU) er af mange blevet sammenlignet med 3dfx's markedsindtog med 3D accelerator chips og med rette. Som med 3dfx har AGEIAT den hårde opgave at skulle overbevise forbrugerne om, at dette produkt er et must-have og samtidig skulle overbevise spiludviklerne om, at fremtidens forbrugere vil anse dette som netop et must-have. Med andre ord er AGEIA nød til at overbevise begge parter hver for sig, i blind tillid til at den modsatte også tager produktet til sig. En vanskelig opgave. Men hvad har AGEIAT så at overbevise med? Måske selve PPU'en?
PPU'en er nemlig en særdeles stor chip. De 125 millioner transistorer vækker ikke længere opsigt på grafikmarkedet, hvor tallene i dag er langt højere. For at finde tilsvarende indenfor grafikkens verden er et Radeon 9800XT tæt på med sine 115 millioner transistorer.
PPU'en fra AGEIAT er lavet på 130 nanometer fabrikationsprocess, hvor ATI's nyeste grafikchips også ligger. NVIDIA er som bekendt godt på vej med deres 90 nanometer fabrikationsprocess for nyeste grafikchips, men AGEIAT har helt fornuftigt valgt en gennemprøvet fabrikationsprocess for at holde yields i vejret. Til at hjælpe med det har man også TSMC, som producerer PPU'en for AGEIAT.
Clockfrekvenserne har AGEIAT valgt at holde for sig selv, men chippen er udstyret med en heatsink og en 40mm blæser, så et vidst strømforbrug er der tale om. Heatsinken bliver lun efter længere tids brug og den 40mm blæser er ikke temperaturstyret, så den spinder lystigt uanset load. Støjniveauet er hørbart, men vi er ikke oppe på støvsugerniveau, som kendt fra high-end grafikkort.
AGEIATs referencekort har et mørkeblåt PCB, som måler 99mm i bredden og 167mm i længden. Størrelsesmæssigt ligger vi omkring et Radeon 9600 eller et Creative Soundblaster X-Fi. I modsætning til disse har vi dog en solid mængde RAM at gøre godt med. AGEIAT har valgt at satse på GDDR3 RAM og test-kortet fra BFG har 128MB RAM at gøre godt med fordelt på fire 32MB moduler. Disse er ikke dækkede at heatsinken, men køles udelukkende af luft fra heatsinkens blæser. GDDR3 moduler har dog et lavt strømforbrug og disse bliver ikke varme - ikke så varme som PPU'en i hvert fald. Med en 128-bit bred bus til kortets RAM ender man med en båndbredde på 12 GB/s, hvilket ikke virker af særlig meget, men til fysiske beregninger burde der være rigeligt.
Omkring test af kortet har AGEIAT selv foreslået at man benytter en dual-core CPU og det er vel efterhånden også ved at være ganske naturligt. Én grund til at AGEIAT er meget opmærksomme på dette, er dog at man med PPU'en samtidig skaber et øget load på systemets CPU.
Normalt vil et spils grafik og opbygning være en opgave for både CPU'en og GPU'en, hvor CPU'en leverer data til GPU'en, som så sender billedet videre til skærmen og dermed brugeren. Med PPU'ens indtog starter CPU'en igen processen, men sender derfra data videre til PPU'en for beregninger. Disse ryger nu tilbage til CPU'en inden de så sendes til GPU'en, der skal sende det færdige resultat til skærmen. Selvfølgelig en meget forenklet beskrivelse af processen, men pointen er, at CPU'en får mere arbejde og netop derfor vil dual-core processorer ifølge AGEIAT have en klar fordel.
Drivermæssigt har AGEIAT dog lidt at arbejde på endnu. Først og fremmest er man bundet til 32-bit operativsystem med den nuværende driver (version 2.4.2), men AGEIAT siger, at support for Windows XP x64 er lige om hjørnet. Et andet problem er, at installeren nægter at installere en tidligere driver henover en nyere, så længe du bruger den ellers udmærkede installer. I stedet skal man manuelt fjerne den nye driver og installere den gamle. Det er ikke et stort problem, men lidt ærgerligt når man nu ellers har en så simpel driver-installation. Og til den skal AGEIAT også have ros for en ny driver fjerner automatisk den gamle, så man slipper for diverse tredje-parts uninstallers, driver-removers og hvad de ellers hedder. Her kunne både ATI og NVIDIA lære noget.
En tak til Klavs S som venligst har sammenfattet ovenstående.