Teknologien
Quad-SLi kalder nvidia det, men selve strukturen af dette opsæt er ganske indviklet, og der er mange måder at tyde specifikationerne på. Den vigtigste pointe ved sådanne opsætninger er at der at hver chip har sin egen ramcontroler. Dette giver ikke ret meget ekstra ram-plads, men især hurtigere båndbredde. Dette skylles at et spils textures (når spillets tunge dele lægges ned på grafikkortet) er præcis det samme. Grafikkortene arbejder altså med udgangspunkt i det samme materiale, men kan pga. 4gange ram (en slag quad-channal) kan hente data hurtigere pga. deres synkrone opbygning.
Det var ram, hvad så med chippen. Ja man kan ikke undgå at de vil beregne det samme arbejde, men det er netop her den største force ligger. I bund og grund burde 4chips arbejde 4gange så hurtige som én chip. Men for at det kan lade sig gøre kræver en god teknik til at beregne billedet. Og denne teknik er altafgørende for hvordan ydelsen i sidste ende bliver. Ikke hvilken slags teknologi, men om spillet, driver og grafikkort kan arbejde sammen.
Herover er en kort beskrivelse af Quad-SLi. Fra 7900GX2 og 7950GX2 er der en lille forskel, da 7900GX2 benytter sig af 2 SLi-bridges. Jeg har en idé om at nVidia har droppet den ene pga. at det muligvis kun har givet minimal ydelsesfremgang. Og ved brug af bundkortet som kommunikationsvej er der stadig massere af mulighed for at kommunikation mellem grafikkortene. Hvis folk ikke kender til Geforce7950GX2 undre man sig nok over BR03-chippen. Den er beskrevet mere grundigt i artiklen om 7950GX2 fra BFG, men er en chip der er i stand til at fordele data og kontrollere hele 48xPCI-e. 16x fra hver grafikchip og 16x fra bundkortet. At den chip er placeret giver langt mere effektiv udnyttelse af SLi, end ved tidligere versioner uden.
8, 16 og 32x FSAA
Her er der en ting som dette kort kan som ingen andre kan. Smide hele 32xFSAA på skærmen. Det svare til at grafikkortet ved en 1280x1024 skal tænke i en opløsning på 7240x5790 eller 32gange så mange pixels. Dette er kun muligt med ekstremt hardware, og derfor er kun Quad-SLi udstyret med det. Selve fidusen 32xSLI-FSAA er at hver chip regner hver sine 8xFSAA og lægger det oven på hinanden, og derefter blænder det sammen, og vupti 32xFSAA. Det samme gøres med 8 og 16x, men her kun med 2x og 4xFSAA som udgangspunkt. De Fire grafikkort beregner altså præcis det samme billede, blot med forskellig mønster antialiasing.
Kender man FSAA-viewer ser det helt gak ud med 32xFSAA:
Det man især skal lægge mærke til herover er hvordan den lægger sine prøve-udtagning. Det gøres ret tæt, hvor ATi ofte har sine spredt over et stort område. Især 32x er ret spændende pga. at de mange udtagninger i en pixel får det til at se helt flydende ud.
Opløsninger
7950GX2's opbygning er netop lavet til høje opløsninger. Dell har en spille-pc med 7900GX2, hvor der følger en 30"skærm med, med en opløsning på 2560x1600 Godt 3gange så mange pixels som på en almindelig 17-19"skærm. Dette kræver ekstrem regnekraft, og pga. nutidens "langsomme" CPU'er, vil forskellen fra et almindeligt single 7900GTX og 7950GX2 i SLi ikke være særlig stor. Først når man presser disse grafikkort derud, hvor alle andre vil få nedsmeltning, kommer Quad-SLi i sit rette element.
Så vi ved allerede på forhånd, at 7950GX2 Quad-SLi kræver sin computer. og måske er det endda meningsløst hvis ikke man har en skærm på over 20" og en særdeles kraftig CPU, men det finder vi ud af i testen. Først skal vi lige se på looket af disse bæster.