Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Hasee.dk
DK distributør: Hasee.dk

Billedsensor

Jeg vil i dette afsnit forklare lidt om det at tage et digitalt billede. Ikke så meget om det fototekniske, men mere hvordan en solnedgang eller en livekoncert bliver til 1-taller og 0'er som kan lagres på et digitalt medie og vises frem når man skulle ønske det.

 

For at starte ved begyndelsen, nemlig dér hvor billedet bliver indfanget, vil jeg fortælle lidt om selve billedsensoren. Der findes et hav af tekniske forklaringer af forskellene, både i trykt form - men også på nettet, så jeg vil her fortælle lidt om det de har til fælles. Nemlig opgaven af omformulere lys til tallene 1 og 0. En billedsensor er i bund og grund en lysfølsom chip. De fleste af os kender nok lysføleren i indkørslen eller i lagerrummet, der tænder for lyset så snart et eller andet bevæger sig ind foran den. Et andet eksempelt er den infrarøde modtager i fjernsynet, der oversætter fjernbetjeningens signal til noget fjernsynet forstår som "tænd", "sluk" eller "menu" etc. En lysfølsom billedchip er i virkeligheden en masse små lysfølsomme sensorer, der udgør det billede vi ser på skærmen bag på kameraet eller i kameraets søger.

Ethvert billede i digital form er opbygget af noget vi kalder for "pixels". Det er engelsk og er en sammentrækning af ordene "picture" og "element", altså "picture elements". I en pixel er der tre felter. Et rødt, et grønt og et blåt. Nu vil nogle nok tænke; "jamen hov, der er jo ingen gul?!" - det kan man have ret i. Nu er det til gengæld så pudsigt fundet på, at vi mennesker er dobbelt så "følsomme" for blåt lys som for alt det andet. Normalt ville en pixel dermed skulle bestå af: "rød, blå, gul, blå" - men hvis man blander gul og blå, får man jo netop grøn. Det er der så nogle kloge hoveder som har regnet ud var smart. Jeg skal ikke præcist kunne sige hvorfor, men det er så absolut ikke noget jeg ligger søvnløs over om natten.

De røde, grønne og blå "pletter" er ordnet i et gitter, som er monteret foran den billeddannende sensor. Så der hvor der er rødt foran for sensoren, kommer kun det røde lys igennem. Der hvor der er blåt, kommer kun det blå lys igennem og der hvor der er grønt, kommer kun det grønne (altså, "ekstra blå" og gult) lys igennem. Der er tre "populære" måder at lave sådan en billedsensor på. De hedder henholdsvis "CMOS", "CCD" og "X3". Sidstnævnte er en lidt spidsfindig størrelse, og nok kun mest aktuel for dem der i forvejen kender til denne. Så derfor vil jeg ikke nævne den yderligere og i stedet fokusere på "CCD" og "CMOS".

I bund og grund handler det om, at lys er energi. Energi er lig varme, så betragt billedsensoren som et meget præcist termometer. Lys kommer ind igennem objektivet/linsen og fokuseres ned på farvefilteret foran billedsensoren. Lysets splittes op, og rammer billedsensoren. Billedsensoren opfanger så motivet. Billedsensoren er i bund og grund "farveblind", den opfatter kun "ingen varme = ingen lys", "lidt varme = lidt lys", " meget varme = meget lys" osv. Derfor er farvefilteret smart. Når de individuelle pixels er ordnet i et gitter med koordinater, ved kameraets elektronik, at når den pågældende pixel ved koordinat (1,1) siger: "Ok! Jeg har intet blåt eller grønt lys, men til gengæld lidt rødt" - så ved kameraet, at når billedet skal gemmes, så skal der være en rød pixel ved koordinatet (1,1). Osv.

Der hvor finten kommer ind med de forskellige sensorer er, at de har hver deres egenskaber og karakteristika, som i mange år har været definitionen for mange fotografer. De billedmæssige forskelle er i denne sammenhæng irrelevante, men jeg vil gerne bruge lidt plads på at beskrive de tekniske forskelle.

Som før nævnt, er der to fremherskende typer af billedsensorer inden for digital fotografering. Den ene hedder "CMOS" og den anden "CCD". "CMOS" er den mest støjfrie, men den er desværre også dyr at fremstille, da der er en teknisk begrænsning på opløsning og fysisk størrelse af sensoren. Derfor finder man oftes "CMOS"-sensorer i fysisk store kameraer - eksempelvis spejlrefleksmodeller. CCD er til gengæld afsindigt billige, hvilket de fleste burde lure af, når de køber et kompaktkamera til kr. 1.000,- der har 3x optisk zoom og 12 megapixels. Så burde alarmklokkerne at ringe. Det er nemlig ikke alene billedsensoren der tager billedet, men også kameraets objektiv, elektronik og brugeren af kameraet, nemlig fotografen.

CCD: Charged Coupled Device har nemlig éet problem, som navnet antyder, er billedsensoren "ladet" det giver en kæmpefordel som samtidig også afføder et problem. En CCD er utroligt lysfølsom, faktisk, så er den op til 10-gange så lysfølsom som det menneskelige øje. Med andre ord, en CCD "burde" se ting vi ikke vil kunne se med det blotte øje. Men for at klippe en langhåret forklaring kort; CCD'er er hele tiden ladet op, hvilket netop gør det muligt at anvende dem til videokamera, webcams (både live-view og still) samt fotografering med live-view. Denne kæmpe fordel er samtidig sensorens akilleshæl. Jo længere tid en sensor er ladet op, jo mere varme udvikler den. Som vi læste længere oppe, så er lys = energi, og energi = varme, så hvad betyder det? Jo, det "koldeste varme", er nemlig rødt. Tag rødglødende jern som et eksempel; først er det rødglødende, jo varmere det bliver, jo mere går det over i blå for til sidst at ende i hvidglødende. Så derfor, når vi ser alle de små røde korn på vores digitale fotos, er det i virkeligheden det vi kalder for ISO-støj (forklaring følger). Jo mere støj, jo mere går alle de røde korn over i at blive blå, for til sidst at blive hvide.

De fleste af os har prøvet at se video optaget med en kameramobil eller et webcam i dårlig belysning. Kameraets automatik vil derfor forsøge at skrue op for lyset. Det er der flere måder at gøre på, en af dem er at øge følsomheden på sensoren. Det svarer til, at vi skruer op på anlægget for bedre at kunne høre musikken. Når der ingen musik er, så hører vi kun en masse "susen" og "skratteri". Det er præcis det samme som ISO-støj på en billedsensor - altså, ikke teknisk men metaforisk. Når vi "skruer op" for billedsensoren, sender vi mere strøm ind i den. Mere strøm = mere varme. Så vi øger følsomheden på billedsensoren, men mister til gengæld noget billedkvalitet, hvis der ikke er "musik på pladen" (hermed ment, lys). Derudover, så sidder selve forstærkningen af signalet "efter" sensoren, hvilket yderligere måtte forstærke den støj der også er i billedet. Netop fordi der hele tiden er strøm til en CCD-sensor, vil de være mere følsomme over for dårlig belysning. I god belysning vil man ofte ikke kunne se forskel på en CCD eller CMOS sensor.

Så lige for at opsummere: CCD; er billig, har potentiale til ISO-støj.

CMOS: Complementary Metal Oxide Semiconductor, har til gengæld en stor fordel, nemlig at forstærkeren er monteret ved hver af de individuelle pixels. Med andre ord, så opfanger hver pixels det lys der nu måtte være, forstærker signalet og sender dét videre til den billeddannende elektronik. Ulempen ved CMOS er til gengæld, at den ikke kan levere et kontinuerligt signal og så er de dyre som bare pokker. Den fysiske størrelse af en CMOS sensor taler også til dens fordel. Hvis vi forestiller os to græsplæner dækket med spande. Den ene er 36 m x 24 m og den anden er på 18 m x 13,5 m. Der står det samme antal spande på hver græsplæne, men spandene på den store græsplæne er tilsvarende større. Hen over natten, regner det 5 mm regn, men der fulgte også lidt insekter, jord og andet smuds med ned i spandene. Eftersom at spandende på den lille mark dækkede et mindre areal, må de logisk nok, også have indfanget mindre vand. Men hvis vi går ud fra, at alt det skidt der kom med regnvandet ned, faldt nogenlunde homogent, må vi også gå ud fra, at der er mere skidt pr. liter vand, fra den lille mark, end fra den store mark.

CMOS' store fordel er netop de fysisk større pixels, som kan indfange mere vand. Nu håber jeg lidt, at der så sidder en eller anden derude og tænker: "Jamen, så giver det jo ikke mening at pakke flere megapixels ned på en sensor af samme størrelse som den forrige" - bingo! Det er fuldstændig korrekt. Det er en af branchens største selvmodsigelser. De færreste har faktisk noget at bruge alle de megapixels til. 2.1 megapixels er tilstrækkelig til 10 x 15-forstørrelser, men sammen med forøgelsen af megapixels, kommer der jo også hurtigere processorer og bedre billedsensorer til. Til sammenligning, så kører de fleste med en opløsning på 1.280 x 1.024 pixels på deres skrivebord. Det svarer til en opløsning på omkring 1.3 megapixels, altså samme opløsning som mine forældres gamle Minolta Dimage digitale kompaktkamera. Men billedkvaliteten er jo højnet væsentligt siden da.

Men faktum er, at 2 megapixels, ville være tilstrækkeligt til de flestes behov. "Desværre" presser folk jo på, og vil gerne konkurrere i et eller andet. Tal er altid en god sammenligning, da vurdering af billeder, kontrast, skarphed osv. er en meget subjektiv vurdering. Folk står på nakken af hinanden, for at være med på HD-bølgen. HD ready, dækker over en opløsning på 1.280 x 720, hvilket omtrendt svarer til 0,92 megapixels. Full HD dækker over en opløsning på 1.920 x 1.080, hvilket svarer til lidt under 2,1 megapixels. Ofte er de her fjernsyn i størrelsen 32" og større, og "man" sidder ofte omkring 3-4 meter fra fjernsynet. Så hvorfor er det så vigtigt, med 12 megapixel, på en skærm der kan gengive dem i max. 2 megapixel på omkring 40 centimeters afstand?!

Joh. Man har en større frihed, når vi snakker billedredigering og fotobehandling. Men der hvor man virkelig har behovet, er kameraet ofte på 8 megapixel, med mindre vi snakker studiekameraer. Så megapixel-"ræset" kommer faktisk nedefra og op, hvor det førhen var omvendt. Altså at de (semi)professionelle kameraer havde flere megapixels, og at de kompakte modeller var bagefter. Det skal måske ses i lyest af, at der findes topprofessionelle kameraer, som aldrig finder vejen til forbrugerne, og som netop besidder flest megapixels.

Det der afgør om billedet er skarpt er:

1: Er motivet i fokus?

2: Er kameraet indstillet til den højeste opløsning?

3: Er den billeddannende elektronik af en høj kvalitet?

4: Er de optiske elementer af en høj kvalitet?

5: Er motivet rysteuskarpt?

6: Er kameraet sat til at tage billeder med højeste skarphed?

Om hvorvidt billedsensoren er på 5, 6, 8, 10, 12 eller 16 megapixels betyder faktisk forsvindende lidt, om billedet er skarpt eller ej. Men det fortæller noget om billedets opløsning, og mulighederne for at redigere i det bagefter. Igen, ikke noget jeg ville mene den almindelige forbruger går så forfærdeligt meget op i. Personligt er jeg ikke fan af mange megapixels i små kameraer, da de netop derved udvikler mere varme og man mister billedkvalitet. Men den billeddannende elektronik er efterhånden af så høj en kvalitet, at disse elementer ikke længere er den store gene, men de hjælper stadig ikke på billedkvaliteten. Især ved dårlig belysning.

 

Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 01:14:31
Svar/Indlæg:
1762/50
Jeg vidste MED DET SAMME at det var dig. Kæft en omgang god læsning 🙂
Er stadig rigtig glad for at du i tidernes morgen solgte mig dit E-500, selvom jeg godt kunne bruge E-510'eren med IS og LiveView 😛

Super, Klasse!! og se lige tidspunktet 21-02-2008 00:00:00? 🤡


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 08:01:44
Svar/Indlæg:
2335/16
Lige hvad jeg stod og skulle bruge super guide der,ogskrevet så man kan forstå det.


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 09:37:42
Svar/Indlæg:
127/32
Fin oplysende guide. Meget grundtig.

Citat: Jo større blænden er, jo mindre lys lukker vi ind til billedsensoren. For hvert hele blændetrin vi springer op, halverer vi lysmængden til sensoren. Ved blænde 1.0 (også kaldet f/1.0 - hvilket vi kalder det fra nu af), lukker vi al det tilgængelige lys ind. Det er - logisk nok - ikke muligt at lukke mere lys ind til billedsensoren, end der er til rådighed. Der findes dog objektiver der har en blænde mindre en f/1.0 - men de er ekstremt sjældne og vi vil derfor ikke bekymre os mere om dem. Citat slut.

Går der ikke noget galt her. Du skriver:Jo større blænde, jo mindre lys. Det er da lige omvendt.
Jeg tror det ville være en god ide med en præsicerering af at blændeværdien er en brøk, og at f/1 er et større tal end f/16.




hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 10:29:16
Svar/Indlæg:
7263/260
#1 Ja selvfølgelig vidste man da det, hehe!.

Rigtig godt læsestuf, jeg er da blevet klogere må man da sige.
Den er også skrevet så en hver kan forstå det, selv mig 😛

Vidste ikke du havde lidt forfatter gen i dig Allan? d;


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 11:08:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1 + #2 + #3 + #4

Mange tak 🙂

-> #3

Desværre nej. Det kan godt forvirre lidt. Når man siger "stor blænde", kunne man lige så godt sige "blænder meget af", som i "megen afskærmning". Jo mere man blænder noget af, jo mindre lys kommer der ind. Se det på denne måde: Jo stærkere lys, jo mere trækker din pupil sig sammen. Og nej, blændeværdierne er ikke "brøker". De angiver hvor meget man blænder af, jo mere man "blænder ned" (som det rigtig hedder), jo mindre lys kommer der ind. F.eks. har jeg et objektiv der kan gå op til blænde f/92, altså kommer der MEGET lidt lys ind, selvom vi har et stort blændetal. I teorien, kan man jo have et uendelig antal blænde, for så længe vi halverer, ender man aldrig på "0".

Jeg håber det forklarer det lidt. Hvis jeg er kommet til at bytte rundt på det i artiklen, beklager jeg meget 😳


speedii69
 
Superbruger
Tilføjet:
21-02-2008 11:27:02
Svar/Indlæg:
130/21
@NoNig

Det var rigtig god læsning! Tak for en rigtig god artikel. :)


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 15:18:49
Svar/Indlæg:
1058/59
#0 Du skriver rigtig godt... det genopfriskede lidt fra "gamle dage" med et rigtigt analogt spejlreflekskamera, og så mange nye ting 😀

Glæder mig meget til del 2

Skal nok ud og lege lidt en af dagene med konens Nikon D40 😉


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 16:40:35
Svar/Indlæg:
4263/107
#1

Vi kan indstille tidspunkter for hvornår artikler skal frigives. Havde ellers været 1337 hvis han havde ramt 00.00.00 helt tilfældigt 😲 🤣


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 18:28:28
Svar/Indlæg:
127/32
#5

Ikke for at fluekneppe alt for meget, men det er den evige misforståelse når der tales blænde du her gør dig skyldig i.

Blænde er altid udtrykt som brøk, basta.

I fotoverdenen er alt modsat:
- Hvidt bliver sort ( Negativer)
- Blændeåbning f/22 er mindre end f/2.8
- Lukkertiden 1/100 er mindre end 1/50

Mvh,
Henrik Lahnet



#10
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 19:12:05
Svar/Indlæg:
4156/111
#9

Hvis du mener det er fordi tallet 22 er højere end 2.8 er det fordi jo højere blænde tal du har jo mindre linse "pupil" har du! Som jeg har forstået det i hvert fald!

Og Lukkertiden er så en brøk. Ved ikke om du blander dem sammen eller?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 19:36:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6 + #7

Mange tak 😳

-> #8

Jeg er jo 1337 😛

-> #9

Du har ret i begge dele.
1: Ja, det er flueknepperi 😛
2: Den fulde forklaring er:

F-stop er et udtryk af formlen: Blænde = brændevidde (f) / linseelementets diameter.

Hvis vi leger, at vi har et linseelement på 50 mm, og en brændevidde på 50 mm, giver det jo fint mening, at største mulige blændeåbning, vil være 1.0. Alternativt vil det være 100 mm / 50 mm = 2 - altså, er det største mulige blændeåbning = 2.

Det er netop derfor, at objektiver med stor brændevidde og lille blænde (lille f-tal), altid er nogle kæmpe monstre på flere kg og koster omtrendt en bondegård.

Man kan regne omvendt, og finde ud af, hvor stort linseelementet er, ved at vende formlen: f-stop = f / D(iameter) <=> D = f / f-stop. Så hvis vi ved, at brændevidden f.eks. er 400 mm og den har laveste blænde ved f/2.8, så må forreste linseelement være på 143 mm - hvilket jo fint nok giver mening, da de fleste objektiver i denne klasse, har en ydre diameter på omkring 16 cm.

Så jow, du har bestemt ret. Men tallet i sig selv, er ikke en brøk. 2 km, opfattes jo ikke som en brøk, selvom definitionen på en (kilo)meter*, er udtrykt ved en brøk 🙂

* - 1/10.000.000-del af afstanden imellem polerne og ækvator, selvom definitionen i dag er en anden, er mange målestokke defineret ud fra denne gamle formel. Jeg mener, at det - i dag - er defineret ud fra noget med lys og et kulatom, men jeg vil ikke hænges op på det 😳

-> #10

Du har forstået det korrekt, uden så meget omsvøb :yes:


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 19:38:53
Svar/Indlæg:
127/32
#10 Du har forstået det korrekt.

Når du skriver at tallet 22 er højere end 2.8 er det rigtigt. Tallet 22 lukker også mindre lys ind end tallet 2.8.

MEN hvis man skal udtrykker sig korrekt hedder det jo f/2.8 og f/22. Så er tallet f2.8 lige pluselig størst, hvilket også er mere logisk da det jo lukke mest lys ind = største blænde.


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 19:44:44
Svar/Indlæg:
127/32
#11 Du skriver "F-stop er et udtryk af formlen: Blænde = brændevidde (f) / linseelementets diameter"
Hvis det ikke er en brøk så ved jeg godt nok ikke....

Kilometer udtrykkes slet ikke som en brøk, her forstår jeg slet ikke hvad du mener.

Enige bliver vi nok ikke så jeg lader den ligge her. 😛 🙂

I øvrigt syntes jeg stadig din artikel er rigtig god.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 19:49:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Nej nu bliver jeg sgu lidt 😐

Enheden meter, er defineret ud fra en brøk: meter = (1/10.000.000) / afstanden fra polerne til ækvator - det er en brøk. Men derfor siger vi jo ikke: "Der er 10.000x en ti-million'dedel, divideret med afstanden fra polerne til ækvator, mellem vores bopæl og arbejde". Man siger jo "Der er 10 kilometer mellem vores hjem og bopæl".

På samme måde siger man heller ikke, at F-stop er en "brøk", selvom definitionen er således. Men hvis du føler det er nødvendigt, kan jeg da godt smide det i artiklen, hvis der skulle være andre som er i tvivl om hvad f-stop/blænde er. Men artiklen er heller ikke rettet imod "foto-nørderne", som ved alt om det. De behøver jo ikke at læse den. Men mere for at forklare hvad der er hvad, og ikke så meget gå i dybden om hvorfor det er sådan 🙂

Og takker, glæder mig til 2. del kommer op 😉


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 20:02:47
Svar/Indlæg:
127/32
Forskellen er at man ikke skriver meter eller kilometer som en brøk, det gør man derimod med blænden, nemlig f/xx

Det forklares bedre her end jeg er i stand til.
http://www.naturphoto.dk/Fotot...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 20:15:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Det er så netop dér jeg er uenig med dig. For det er jo ikke umiddelbart logisk, hvorfor f/x = 2x f/y - hvis du forstår.

Hvis f er et fast "tal", giver det jo ikke mening, at f/2.8 = 2xf/4.0.

Du kan på ingen mulig normal matematisk måde, forklare, hvorfor f/2.8 er dobbelt så stor som f/4.0.

Om vi skriver "kr. 100,-" eller "100,- kr." ændrer jo ikke på, at der er tale om ethundrede kroner.

Det eneste man skal tænke på er, at blænden er en variabel der kan ændres. Man skal som sådan ikke bekymre sig om hvordan det fungerer, ud over, at jo højere tallet er, jo mindre lys kommer der ind. Præcis som med Ohm. Jo større tal, jo flere ohm, jo mere modstand, jo mindre strøm eller spænding. Det er lige til, og har intet at gøre med en brøk, ud over definitionen på f-stop 🙂

Definitionen stammer fra gamle dage, hvor man kun havde et linseelement i kameraet. Man havde også en fast blænde, fordi, der sad ikke nogle lameller. Blænden var den naturlige begrænsning lagt i objektivet/linsen, som sad på kameraet. Den var defineret ud fra brændevidden (afstanden fra linsen til bagstykket som skulle eksponeres) og linseelementets størrelse.

Det var lidt det jeg forsøgte at forklare med toiletrullen og køkkenrullen. Jo længere "røret"/objektivet er, jo mindre er det hul for enden, hvor lyset kan komme ind. Hvis der er en ækvivalens mellem brændevidde og linseelementets diameter, er det jo klart, at der vil komme alt det lys ind i kameraet, som er til stede, med andre ord, der er f-stop 1, eller som vi kalder det f/1.0.

Hvis nu brændevidden fordobles (altså afstanden fra bagstykke til linseelement fordobles), men vi bibeholder den samme diameter på linseelementet, burde det også være logisk, at vi mister 3/4 af det tilgængelige lys. Du kan jo prøve at regne efter, og se, hvad der skal til, for at det dobbelte af f/1.0 er f/1.4 - det giver jo umiddelbart ikke mening, at det dobbelte af 1.0 er 1.4.

Men netop fordi vi ser det i relief til brændevidde og linseelementets diameter, giver det fint mening. Men det ændrer ikke på, at f-stop-tallet, ikke er en brøk. Definitionen er, men tallet er ikke en brøk. Du kan argumentere for, at 1/250 er en brøk, men vil du så også sige, at 0,004 er en brøk?

Uanset hvordan du skriver det, så er hverken 1.0, f/1.0 eller f-stop 1.0, en brøk. Det er et tal, som man bruger til at fortælle, hvor meget vi blænder op/ned, for at justere lysmængden ind til det billeddannende område (fiml, sensor eller kemisk behandlet plade) 🙂


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 20:28:50
Svar/Indlæg:
127/32


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 20:42:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Du kan smide så mange links efter mig som du har lyst til. Blænden er ikke en brøk 😉


#19
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 21:14:13
Svar/Indlæg:
4156/111
#17

Skole pengene tilbage! En brøk kan kun bestå af tal. f ræpresentere ikke noget tal i sig selv, og derfor er f/2.8 (eks.) ikke nogen brøk!

I dit fine link sammenligner de brøker og f/# for at give "ikke foto kendte" personer noget at forholde sig til. De nævner på intet tidspunkt at det faktisk ER en brøk! Ergo kan du ikke bruge den kilde til at understøtte din påstand. 🙂

#16

Just for the fun of it; 0,004 er en decimalbrøk 🤣


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 21:23:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

"Just for the fun of it; 0,004 er en decimalbrøk" - arh men 😩

😛

Just for the fun of it; en brøk kan godt indeholde bogstaver, eller så er jeg på det forkerte studie 🤣


#21
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 21:41:43
Svar/Indlæg:
4156/111
#20

Please explane? 😲


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 21:54:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

p * V = n * R * T -> det kan man jo flytte rundt med, således der står bogstaver over og under en brøkstreg. Det var mere for at tage pis på dig 😳


#23
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 22:54:49
Svar/Indlæg:
4156/111
#22

Hehe ja okay... Men så angiver du jo også bogstavet en talværdi 😛

Går nok 😳 jeg er vandt til at blive pisset på *HOST* Overbuary *HOST* 🤣


Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 22:58:19
Svar/Indlæg:
1762/50
#23 LOL! Tak?? 😛

Det kunne jeg da........ 😲 aldrig.... 🤡 finde....... på! 🤣


#25
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 22:59:18
Svar/Indlæg:
4156/111
#24

Du har givet mig et chock for livet 😛 Jeg går aldrig på toilettet med dig igen 😲 (Ja fællestoilet 😩)


Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 23:00:08
Svar/Indlæg:
1762/50
#25 HAHAHAHHAHA!

Ingen nærmere uddybning!!! ❤


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 23:05:28
Svar/Indlæg:
23132/740
*wtf*?! 😲

🤣


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2008 17:50:58
Svar/Indlæg:
1317/46
#25
Du kan da sagtens lade en variabel indgå i en brøk, hvis din påstand var korrekt ville f(x)=1/x være forkert, men det er faktisk en funktion som kan tegnes i et koordinatsystem. I eksemplet som NoNig(#22) bruger, er det heller ikke givet du pr. automatik skal smide tal ind for at kunne dividere en af størrelserne igennem.

#25 Hvis du stadigt holder fast i den påstand tror jeg du bliver nødt til at kommer med en kilde.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 15:15:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #28

?!


#30
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 20:22:52
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg kan ikke sige andet end TOTALT FED LÆSNING!!!

NoNig du har ordet i din magt og du kan finde ud af forklare tekniske termer så alm folk kan forstå det.

Sådan en artikel var lige det jeg havde brug for 😉


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2008 13:59:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

Jotak, rigtig mange tak 😳


#32
bp
 
Overclocker
Tilføjet:
21-03-2008 20:45:43
Svar/Indlæg:
1/0
Nu vi er ved "flueknepperiet": Brændvidden er afstanden fra billedplanet til objektivets midtpunkt, det er der blænden sidder. Blænden har noget at gøre med blændens størrelse og har ikke noget med linsernes diameter at gøre. 😎


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 20:37:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #32

Både og. Der relateres til den oprindelige definition, men du har (delvist) ret, mht. brændevidden. Blænden har i dén grad noget med linseelementernes diameter. Der ligger en teoretisk og teknisk definition bag, som er forklaret længere oppe i denne kommentartråd 🙂